zeszyty metodyczne 9.pdf

(440 KB) Pobierz
04 tom Maj.qxd
Przeciw wykluczaniu z rynku pracy
Redakcja naukowa serii:
Anna Izabela Brzeziƒska
Tom 4
Edukacja akademicka szansà na aktywizacj´ zawodowà
osób z ograniczeniem sprawnoÊci
Autorzy:
Konrad Maj
Anna Resler-Maj
Agnieszka Morysiƒska
Tom 1
Anna Izabela Brzeziƒska (red.)
Zadania rodziny i szko∏y: od samodzielnoÊci dziecka do efektywnoÊci pracownika
Tom 2
Konrad Maj (red.)
Szkolenia z udzia∏em osób niepe∏nosprawnych
Tom 3
Ewa Trzebiƒska (red.)
Oddzia∏ywania psychologiczne na rzecz integracji osób z ograniczeniami sprawnoÊci
36279183.003.png
Konrad Maj, Anna Resler-Maj,
Agnieszka Morysiƒska
Edukacja akademicka
szansà na aktywizacj´ zawodowà
osób z ograniczeniem sprawnoÊci
Seria
Przeciw wykluczaniu z rynku pracy
tom 4
Warszawa 2008
36279183.004.png
Konrad Maj, Anna Resler-Maj, Agnieszka Morysiƒska – Edukacja akademicka szansà
na aktywizacj´ zawodowà osób z ograniczeniem sprawnoÊci
© Copyright by the authors and for this edition by Wydawnictwo SWPS Academica,
Warszawa 2008
All rights reserved.
Wszelkie prawa zastrze˝one. Kopiowanie w ca∏oÊci lub we fragmentach
jakàkolwiek technikà bez pisemnej zgody wydawcy zabronione.
Recenzenci:
prof. dr hab. El˝bieta Hornowska , Instytut Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
w Poznaniu
dr Krzysztof Puchalski , Instytut Medycyny Pracy im. prof. Jerzego Nofera w ¸odzi
Redaktor prowadzàcy: Andrzej ¸ab´dzki
Korekta j´zykowa: Jolanta Romanowska
Korekta: Agnieszka Kiliƒska
Redakcja techniczna: Ma∏gorzata Chmielewska
Sk∏ad, ∏amanie, przygotowanie do druku: Mater
Projekt ok∏adki: Pawe∏ Roso∏ek
Publikacja powsta∏a w ramach projektu
finansowanego przez Europejski Fundusz
Spo∏eczny i Szko∏´ Wy˝szà Psychologii
Spo∏ecznej w Warszawie nr WUE/0041/IV/05
pt: Psychospo∏eczne uwarunkowania aktywnoÊci
zawodowej osób niepe∏nosprawnych
Serie wydawnicze przygotowane w ramach projektu pod redakcjà prof. dr hab. Anny
Izabeli Brzeziƒskiej – kierownika projektu:
Seria I Osoby niepe∏nosprawne
Seria II Przeciw wykluczaniu z rynku pracy
Seria III Osoby z ograniczeniem sprawnoÊci na rynku pracy
Wszystkie publikacje dost´pne pod adresem: www.swps.edu.pl/new_www/efs/
ISBN 978-83-89281-58-6
Wydanie I
Wydawca:
Wydawnictwo Szko∏y Wy˝szej Psychologii Spo∏ecznej „Academica”
ul. Chodakowska 19/31
03-815 Warszawa
tel. (+ 48 22) 870 62 24
e-mail: academica@swps.edu.pl
36279183.005.png 36279183.006.png
Spis treÊci
Wst´p . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
1. Cele i kontekst badania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
2. Charakterystyka danych wykorzystywanych w analizie . . . . . . . . . .
11
3. Edukacja osób z ograniczeniami sprawnoÊci w Polsce . . . . . . . . . . .
15
3.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15
3.2. JakoÊç nauczania na ni˝szych poziomach edukacji . . . . . . . . . . . .
17
3.3. Dost´pnoÊç systemu szkolnictwa wy˝szego . . . . . . . . . . . . . . .
18
3.4. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
23
4. Edukacja akademicka a aktywizacja osób z ograniczeniami sprawnoÊci . .
25
4.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
25
4.2. Potrzeby i aspiracje do zdobywania wykszta∏cenia . . . . . . . . . . . .
26
4.3. Postawy spo∏eczne wobec osób z ograniczeniami sprawnoÊci oraz
nastawienie samych niepe∏nosprawnych . . . . . . . . . . . . . . . . .
30
4.4. Obowiàzujàce rozwiàzania legislacyjne i zasobnoÊç bud˝etów domowych
osób z ograniczeniami sprawnoÊci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
39
4.5. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
44
5. Stopieƒ dostosowania uczelni wy˝szych do potrzeb osób z ograniczeniami
sprawnoÊci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
45
5.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
45
5.2. Dzia∏ania uczelni na rzecz likwidacji barier utrudniajàcych
niepe∏nosprawnym dost´p do wiedzy . . . . . . . . . . . . . . . . . .
51
5.3. Nastawienie i podejÊcie w∏adz uczelni, kadry dydaktycznej oraz innych
studentów do osób niepe∏nosprawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . .
55
5.4. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
59
6. Mity i fakty na temat niepe∏nosprawnych studentów . . . . . . . . . . . .
61
7. Rekomendacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
65
7.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
65
7.2. Uczelniany system wsparcia – krok po kroku . . . . . . . . . . . . . . .
65
7.3. Organizacja instytucjonalnych form systemu wsparcia . . . . . . . . . .
68
7.4. Zasady dzia∏ania na rzecz zwi´kszania dost´pnoÊci uczelni dla osób
z ograniczeniem sprawnoÊci oraz regu∏y zwiàzane z wymaganiami
edukacyjnymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
72
36279183.001.png
6
SPIS TREÂCI
7.5. Praktyki w zakresie dzia∏aƒ na rzecz studentów z ograniczeniem
sprawnoÊci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
76
7.6. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
79
Zakoƒczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
83
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
85
Aneks: Podstawowe dane na temat projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
89
36279183.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin