skuteczne_budowanie_motywacji_do_nauki.pdf

(1227 KB) Pobierz
662851119 UNPDF
OŚWIATA
SKUTECZNE
BUDOWANIE
MOTYWACJI
DO NAUKI
662851119.035.png 662851119.036.png 662851119.037.png
SKUTECZNE BUDOWANIE MOTYWACJI DO NAUKI
Spis treści
Motywacja − podstawowe ustalenia ............................................................................................... 3
Wpływ środowiska rodzinnego ........................................................................................................ 6
Grupa rówieśnicza............................................................................................................................ 7
Środowisko lokalne, warunki ekonomiczne...................................................................................... 8
Rozwój izyczny dziecka .................................................................................................................. 8
Uczeń z deicytami ........................................................................................................................... 9
Uczeń zdolny.................................................................................................................................. 11
Rola nauczyciela w procesie motywacji .......................................................................................... 12
Rola nagrody i kary w procesie motywowania ............................................................................... 13
Proces dydaktyczny ........................................................................................................................ 15
Zamiast podsumowania ................................................................................................................. 17
Autor
Jagna Niepokólczycka-Gac
pedagog, socjoterapeuta
Redaktor
Katarzyna Krysztoiak
Korekta
Zespół
CBP 415 ISBN 978-83-269-0170-6
Copyright © by Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Warszawa 2010
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
03-918 Warszawa, ul. Łotewska 9a,
www.wip.pl
tel. 22 518 29 29, faks 22 617 60 10
Praktyczny raport „Skuteczne budowanie motywacji do nauki” chroniony jest prawem autorskim. Przedruk
materiałów opublikowanych w raporcie „Skuteczne budowanie motywacji do nauki” bez zgody wydawcy
jest zabroniony. Zakaz nie dotyczy cytowania publikacji z powołaniem się na źródło. Niniejszy raport
został przygotowany z zachowaniem najwyższej staranności i wykorzystaniem wysokich kwaliikacji,
wiedzy i doświadczenia. Zaproponowane w raporcie „Skuteczne budowanie motywacji do nauki” wska-
zówki, porady i interpretacje dotyczą sytuacji typowych. Ich zastosowanie w konkretnym przypadku
może wymagać dodatkowych, pogłębionych konsultacji. Publikowane rozwiązania nie mogą być trakto-
wane jako oicjalne stanowisko organów i urzędów państwowych. W związku z powyższym redakcja nie
może ponosić odpowiedzialności prawnej za zastosowanie zawartych w raporcie „Skuteczne budowanie
motywacji do nauki” wskazówek, przykładów, informacji itp. do konkretnych przypadków.
2
www.MagazynNauczyciela.pl
662851119.038.png
SKUTECZNE BUDOWANIE MOTYWACJI DO NAUKI
W ankietach prowadzonych w szkołach uczniowie jako motywację do chodzenia do szkoły naj-
częściej wskazują zewnętrzny przymus i możliwość spotkania się z kolegami. Rzadziej mobilizuje
ich chęć zdobycia dobrych ocen. Najrzadziej wskazują chęć zdobycia wiedzy. Aby zmienić te
proporcje trzeba zrozumieć mechanizmy jakie budują motywację i nauczyć się ich stosowania.
Motywacja − podstawowe ustalenia
Motywacja to określenie siłę, która pozwala na podtrzymanie zaangażowania w działanie oraz przej-
ście procesu od podjęcia decyzji do chwili osiągnięcia celu.
Aby spełniała swoją rolę i dawała konstruktywny napęd do działania, powinna kształtować się na
średnim poziomie. Zbyt niska nie pozwala na podtrzymanie procesu. Nadmiernie wysoka go dezor-
ganizuje i może ona również prowadzić do zachowań ryzykownych podejmowanych w celu osią-
gnięcia wysokich ocen, za wszelką cenę. Te zagrożenia wiążą się na przykład na przyjmowaniu sub-
stancji psychoaktywnych dla podniesienia sprawności intelektualnej.
Poczucie sprawczości
Z pojęciem motywacji bardzo ściśle jest związane poczucie sprawczości. W zależności od jej pocho-
dzenia mamy do czynienia z:
motywacją wewnętrzną, która opiera się na tendencji do podejmowania i kontynuowania dzia-
łania ze względu na jego treść, satysfakcję, przyjemność lub osiągnięcie mistrzostwa osobistego.
Jej cechą jest ciekawość, związana z potrzebą samorealizacji i skutecznością działania.
motywacją zewnętrzną polegającą na angażowaniu się w daną aktywność dla osiągnięcia korzyści
zewnętrznych, otrzymania nagrody lub uniknięcia kary.
Z tym podziałem wiązane są pojęcia wewnątrz oraz zewnątrzsterowności.
Osoba wewnątrzsterowna ma duże poczucie sprawczości. Jej sukces jest zależny od jej osobistego
zaangażowania oraz wkładu pracy. Porażka w tym przypadku mobilizuje do zwiększenia wysiłku.
Osoby zewnątrzsterowne uzależniają swoje sukcesy od innych osób oraz towarzyszących okoliczności.
Skrajną konsekwencją zenątrzsterowności jest poczucie wyuczonej bezradności, towarzyszące często
osobom wykluczonym społecznie. Osoby takie nie podejmują prób zmiany własnego statusu, wierząc,
iż jest on trwale uzależniony od czynników zewnętrznych, a nie od własnych poczynań. Wprowadze-
nie zmian w sposobie takiego myślenia oraz funkcjonowania wynikającego z niego, jest bardzo trudne
i wymaga niejednokrotnie długotrwałej pracy terapeutycznej.
Bodźce wpływające na motywację
Motywacja do działania może wynikać z:
dążenia do osiągnięcia sukcesu, którego główną intencją jest zdobycie wiedzy i nowych umiejętności;
chęci uniknięcia porażki, często za cenę plagiatu lub ściągania podczas pracy klasowej.
www.MagazynNauczyciela.pl
3
662851119.001.png
 
SKUTECZNE BUDOWANIE MOTYWACJI DO NAUKI
Na motywację mają wpływ bodźce płynące zarówno od środowiska, w jakim się wychowuje dziecko
jak i wynikające z jego predyspozycji izycznych oraz psychicznych.
Powyższe czynniki zazębiają się ze sobą i wzajemnie na siebie wpływają. Jednocześnie składają się na
zaspokojenie potrzeb opisanych przez A. Masłowa w formie piramidy
Aby potrzeba samorealizacji, która jest na szczycie innych potrzeb mogła być zaspokojona, muszą
być zapewnione inne niżej leżące w hierarchii. Według koncepcji A Masłowa, człowiek, który z punktu
widzenia biologicznego jest zwierzęciem w głównej mierze dąży do zaspokojenia podstawowych potrzeb
pozwalających mu na przeżycie. Należą do nich potrzeby izjologiczne oraz poczucie bezpieczeństwa,
przynależności i miłości.
4
www.MagazynNauczyciela.pl
662851119.002.png 662851119.003.png 662851119.004.png 662851119.005.png 662851119.006.png 662851119.007.png 662851119.008.png 662851119.009.png 662851119.010.png 662851119.011.png 662851119.012.png 662851119.013.png 662851119.014.png 662851119.015.png 662851119.016.png 662851119.017.png 662851119.018.png 662851119.019.png
SKUTECZNE BUDOWANIE MOTYWACJI DO NAUKI
Typologia postaw rodzicielskich
Za zaspokojenie większości z nich, odpowiedzialne jest środowisko rodzinne dziecka. To ono pełniąc
funkcje opiekuńczą i wychowawczą, pozwala na zaspokojenie fundamentalnych potrzeb. F. Streit
wyróżnia pięć postaw rodzicielskich. I w zależności od zabarwienia emocjonalnego, które im towa-
rzyszy dzieli je na :
kochającą swobodę
kochającą kontrolę
wrogą kontrolę
wrogą swobodę
Streit wyróżnia również postawę oscylującą pomiędzy kochającą: kontrolą a swobodą, dając ją za
wzorzec, pozwalający na zachowanie więzi z dzieckiem oraz wpływu na jego rozwój.
Preferowana postawa rodzicielska wpływa na rozwój motywacji dziecka. Obrazuje to poniższa tabela.
Obszar
Zakres
postawy
Charakterystyka
postawy
Zasady komunikacji
interpersonalnej
z dzieckiem
w zależności od
preferowanej postawy
Poziom zapewnienia
potrzeb dziecka
wynikający
z preferowanej postawy
Wpływ
na motywację
dziecka
Miłość Kontrola-
swoboda
Wynika z miłości
i stwarza dziecku
przewidywalne,
środowisko rozwoju.
Pozwala na zbieranie
własnych doświadczeń,
koniecznych do pra-
widłowego rozwoju
izycznego, emocjo-
nalnego i społecznego.
Dialog oparty o wza-
jemny szacunek. Rodzic
używa aktywnych metod
słuchania i bezkonlikto-
wego przekazywania
własnych oczekiwań.
Pozwala na konstruk-
tywne rozwiązywanie
sytuacji konliktowych
w oparciu o negocjacje.
Postawa ta zapewnia reali-
zację wszystkich potrzeb,
zarówno izjologicznych,
emocjonalnych jak i spo-
łecznych. Pozwala na
poczucie bezpieczeństwa
i przynależności. Poprzez
doświadczanie w relacjach
z najbliższymi poczucia
szacunku i uznania dla
własnego zdania pozwala
na rozwój dziecka i zwią-
zane z nim zaspokojenie
potrzeby satysfakcji.
Jest postawą ze
wszech miar moty-
wującą do działania
i pozwalającą na wy-
korzystanie w pełni
posiadanego poten-
cjału
Kontrola Postawa wynikająca
z nadopiekuńczości.
Rodzic w obawie
o zdrowie i bezpie-
czeństwo dziecka nie
dopuszcza do jego
samodzielności. Stara
się wyręczać je we
wszystkich czynnoś-
ciach i towarzyszyć
mu w każdej sytuacji.
Komunikacja opiera się
o nakazy i zakazy.
Najczęściej uwarunko-
wane różnoraką
manipulacją
Rodzic koncentruje się
głównie na zapewnieniu
dziecku potrzeb izjolo-
gicznych oraz bezpieczeń-
stwa izycznego. Realizu-
jąc te potrzeby w nad-
miernym stopniu nie
dopuszcza do zaspokoje-
nia innych.
Postawa ta nie do-
puszcza do rozwoju
samodzielności.
Ubezwłasnowolnia
dziecko i powoduje
poszukiwanie przez
nie gotowych roz-
wiązań. Nie dopusz-
cza przez to do podej-
mowania własnych
konstruktywnych ini-
cjatyw, pozwalających
na rozwój.
Swoboda Jest postawą, która
wynika z braku umie-
jętności stawiania
przed dzieckiem
jakichkolwiek granic.
W jej wyniku dziecko
otrzymuje wszystko
czego zażąda nieza-
leżnie od jego rzeczy-
wistych potrzeb.
Najczęściej pomiędzy
rodzicem a dzieckiem
brak jest rzeczywistej
komunikacji i ogranicza
się ona do wzajemnej
wymiany informacji.
Ponieważ to dziecko decy-
duje o podejmowanych
działaniach, dlatego
w wyniku tej postawy
dochodzi często do braku
realizacji nawet podstawo-
wych jego potrzeb izjolo-
gicznych np.: dziecko
zamiast spać ogląda ilm,
który ze względu na treść
powoduje lęki jak również
przemęczenie.
Brak granic wpływa
demotywująco na
działania podejmo-
wane przez dziecko.
Nie potrai ono
planować podejmo-
wanych czynności
oraz wytrwale dążyć
do ich realizacji.
www.MagazynNauczyciela.pl
5
662851119.020.png 662851119.021.png 662851119.022.png 662851119.023.png 662851119.024.png 662851119.025.png 662851119.026.png 662851119.027.png 662851119.028.png 662851119.029.png 662851119.030.png 662851119.031.png 662851119.032.png 662851119.033.png 662851119.034.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin