ZAJĘCIE OTWARTE DLA RODZICÓW – grupie dzieci 6 letnich
Temat:,, Wielka uczta w ptasiej stołówce ‘’- teatrzyk sylwet- pomagamy ptakom przetrwać zimę- w oparciu o wiersz ,, Karmimy ptaki’’- T. Fiutowskiej oraz praktyczną działalność dzieci w kąciku przyrody i w ogrodzie.
Zadania edukacyjne:
- utrwalenie przez dzieci nazw i wyglądu ptaków u nas zimujących,
- rozumienia potrzeby opiekowania się ptakami ze względu na trudna warunki bytowania,
- wdrażanie do systematycznego dokarmiania ptaków w czasie zimy,
- kształcenia odpowiedzialności i dokładności w podejmowanych czynnościach.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- obserwuje ptaki u nas zimujące, rozpoznaje i nazywa,
- zdaje sobie sprawę ze znaczenia pomocy ludzi w dokarmianiu ptaków zimą,
- wie jaki pokarm należy podawać poszczególnym rodzajom ptaków,
- umie właściwie przygotować ten pokarm i wie gdzie należy go umieszczać,
- potrafi czytać napisy,
- zna cyfry i znaki matematyczne,
- potrafi rozwiązywać proste zadania matematyczne,
- umie tworzyć prace przestrzenne z różnych materiałów.
Metody: słowna- teatrzyk, wypowiedzi dzieci, czytanie
czynna- praktyczna działalność dzieci, przeliczanie,
oglądowa- obserwowanie zachowania ptaków przy karmnikach.
Formy: praca z całą grupą, praca indywidualna.
Środki wspomagające działania: teatrzyk, makieta karmnika, sylwety ptaków, napisy, cyfry, znaki matematyczne, materiały plastyczne ( masa solna, plastelina, bibułka karbowana), materiały przyrodnicze ( piórka, nasiona słonecznika, ziarna zbóż, szyszki, patyki, liście)
Dzieci siedzą na dywanie. Przed nimi ustawiony jest teatrzyk.
I- Nauczycielka jako narrator rozpoczyna inscenizacje wiersza T. Fiutowskiej
pt. ,, Karmimy ptaki.’’
Przebieg:
Narrator:
,, Spadł śnieg i mróz srogi dookoła
za oknem cisza, lecz czasem słychać
jak głodny wróbel coś woła.
Wróbel:
Ćwir, ćwir, przedszkolaki
na waszą pomoc czekają ptaki.
Gil i gołąb:
Szykujcie ziarna,
bo już za chwilę
przyfruną tutaj gołębie i gile.
Sikorka:
Przynieście także chłopcy, dziewczynki
dla sikoreczki skórkę słoninki.
Dzieci:- ( chłopiec i dziewczynka )
Nam tego nie trzeba przypominać
bo gdy sroga zima
wszystkie dzielne przedszkolaki
z chęcią karmią ptaki,
co dzień rano się szykują,
śnieg z karmnika otrzepują,
a potem pożywne jedzono podsypują.’’
II- Rozmowa z dziećmi na temat treści obejrzanego teatrzyku.
Np.- Jakie ptaki przyleciały do karmnika?
- O co prosiły ptaki?
- Co dzieci odpowiedziały ptakom?
III- Co lubią ptaki?- segregowanie pokarmu w zależności od upodobań ptaka (praktyczne działanie dzieci, a rodzice w razie konieczności pomagają dzieciom)
Na stolikach rozstawione są pojemniki z różnym pożywieniem dla ptaków. Zadaniem dzieci jest dopasowanie sylwet ptaków do rodzaju pożywiania, które lubią poszczególne ptaki:
np. wróbel- ziarna, okruchy chleba,
sikorka- słoninka,
gile- nasiona,
gołębie- groch.
IV- Zabawa orientacyjno- porządkowa ,, Ptaszki lecą do karmnika’’
Dzieci są podzielone na 3 grupy oznaczone emblematami ( wróble, sikorki, gile), fruwają jak ptaki przy dźwiękach tamburina.Na dywanie są umieszczone obręcze ( karmniki). W karmnikach znajduje się pokarm, który najbardziej lubią ptaki. Zadaniem dzieci jest dotarcie ( po usłyszeniu sygnału) do właściwego karmnika.
Zabawa zostanie powtórzona po zmianie rodzaju pokarmu w danym karmniku.
V-,, Goście w karmniku’’- zabawa matematyczna.
Na tablicy są umieszczone sylwety dzieci ( chłopca i dziewczynki) i 2 karmniki. Pod tablicą znajdują się elementy samoprzylepne z sylwetami ptaków, napisami, cyframi i znakami matematycznymi.
*- Pierwszym zadaniem dzieci jest:
- przeczytanie napisów i umieszczenie ich pod właściwym karmnikiem
1./ karmnik chłopca…….To Tomka
2. /karmnik dziewczynki…..To Kamili
*- W drugim zadaniu dzieci muszą umieścić zgodnie z poleceniem nauczycielki właściwą ilość ptaków w odpowiednim karmniku ( dzieci 5- letnie)
np. do karmnika Tomka przyleciały 3 sikorki,
do karmnika Kamili przyleciało 5 wróbli.
Natomiast 6- latki pod każdym karmnikiem umieszczają prawidłową cyfrę wskazującą liczbę ptaków, porównują ilość i wstawiają między cyframi znaki matematyczne: <, >, =.
VI- Następnie dzieci rozwiązują zadania matematyczne.
5-latki najpierw przyczepiają sylwety ptaków zgodnie z treścią zadania podanego przez nauczycielkę, zaś 6-latki układają prawidłowe działania matematyczne.
Np. Do karmnika Kamili przyleciało 4 gile, a do karmnika Tomka przyleciały 3 sikorki. Ile ptaków jest w obu karmnikach?
Dzieci rozwiązują kilka zadań o podobnej treści.
VII- Po skończonej pracy dzieci wykonują kilka podskoków obunóż.
VII- Ćwiczenia oddechowe:
Dzieci dostają piórka. Zadaniem dzieci jest dmuchanie na swoje piórko tak, żeby jak najdłużej utrzymało się w powietrzu ( nauczycielka zwraca uwagę na prawidłowy wdech i wydech).
VIII- ,, Ptaki’’- praca przestrzenna z wykorzystaniem materiałów plastycznych i przyrodniczych. ( przy pracy pomagają rodzice).
Na stoliku przygotowane są materiały potrzebne do pracy- masa solna, plastelina, bibułka, szyszki, nasiona zbóż, piórka, liście patyki.
Dzieci wykonują kolorowe ptaki według własnego pomysłu i z pomocą rodziców.
Na koniec zostaje zorganizowana wystawa.
IX- Podsumowanie pracy
Nauczycielka podsumowuje całodzienną pracę i na koniec wszystkim dzieciom wręcza nagrodę za aktywny udział i wręcza medale.
DBAM
O
PTAKI
X- Wspólnie z dziećmi i rodzicami wychodzimy na plac przedszkolny.
Dzieci zabierają ze sobą wcześniej przygotowany pokarm dla ptaków. Następnie umieszczają to pożywienie w karmnikach w ogrodzie przedszkolnym, potem dyskretnie obserwują przylatujące ptaki. Dziękuje rodzicom za udział i się żegnam.
Opracowała:
mgr Wiesława Szaciłowska
Przedszkole Samorządowe Nr. 69
w Białymstoku
justynakocz