Gry i zabawy ogólnorozwojowe wracaja do szkół.pdf
(
1314 KB
)
Pobierz
240817026 UNPDF
Elżbieta Cywińska, Teresa Janicka-Panek
GRY I ZABAWY OGÓLNOROZWOJOWE „WRACAJĄ" DO SZKÓL
Podstawową ideą współczesnej szkoły jest kształcenie postawy twórczej. Szkoła powin
na świadomie i konsekwentnie organizować takie działania, które pobudzą naturalną ak
tywność w każdym dziecku. Nie chodzi tu o rozwijanie specjalnych uzdolnień, ale o urucho
mienie twórczych dyspozycji psychicznych właściwych każdej normalnej jednostce ludz
kiej. J.S. Bruner formułuje to jako
konieczność pomagania wszystkim dzieciom w osiąganiu
optimum rozwoju.
Dlatego tak ważnym problemem współczesnego wychowania jest pobu
dzenie postawy twórczej u jak największej liczby dzieci rozumianej jako szansa dana każ
demu dla osiągnięcia pełnego rozwoju osobowości.
Gry i zabawy ogólnorozwojowe dają właśnie taką szansę każdemu dziecku.
Ukazało się Zarządzenie MEN z dnia 19 listopada 1996 r. w sprawie zasad organizowa
nia przez szkoły i placówki publiczne gimnastyki korekcyjnej oraz nadobowiązkowych zpjęć
z wychowania fizycznego (Monitor Polski, Nr 83 poz. 724 z 1996 r.).
Zgodnie z tym przepisem, a właściwie drugą jego częścią jest możliwość wznowienia
w szkołach zajęć - gry i zabawy ogólnorozwojowe.
Jeszcze do niedawna funkcjonowały one w placówkach, umieszczone były jako nadobo
wiązkowe w ramowym planie nauczania i arkuszu organizacyjnym szkoły.
W latach 90-tych zrezygnowano z tych zajęć ze względów oszczędnościowych. Obecnie,
w myśl cytowanego zarządzenia, mogą one urozmaicić i wspierać zajęcia szkolne.
W art. 11 ust. 1 zarządzenie mówi:
Zajęcia
mogą być prowadzone
w grupach
klasowych,
międzyklasowych
lub międzyszkolnych
w wymiarze
2 godzin tygodniowo.
Uczestniczą
w nich wszyscy uczniowie.
W art. 13 natomiast wspomina się o sposobie dokumentowania tych zajęć:
Szkoła
pro
wadzi dziennik
zajęć,
w którym
należy
zawrzeć
informację
dotyczącą
organizacji
i prowa
dzenia zajęć w danym roku szkolnym.
Uważamy za stosowne zwrócić uwagę nauczycielom kl. I-III na sprzyjające okoliczności
powrotu zajęć ogólnorozwojowych do szkół, tym bardziej, że treść zarządzenia szerzej
ujmuje zajęcia wychowania fizycznego, zaś gry i zabawy ogólnorozwojowe sąjakby wzmian
ką która może ujść uwadze nauczycieli.
Czas ku temu jest właściwy, bowiem w maju opracowuje się arkusze organizacyjne
pracy szkoły na rok szkolny 1997/98 i te zajęcia
powinny
być zaplanowane, tak jak inne
przedmioty. Zaplanowanie ich wiąże się z zabezpieczeniem środków finansowych. Plano
wanie pracy spoczywa na dyrektorach szkół, zaś nauczyciele nauczania początkowego
powinni przekonać ich o konieczności uwzględnienia tych zajęć w projektach organizacyj
nych. Dyrektorzy zaś uzasadnią i przekonają samorządy prowadzące szkoły o potrzebie
ich organizowania.
Jakich użyć argumentów?
1. Obszerne treści programowe
2. Cięcia siatki godzin (zmniejszenie liczby godzin języka polskiego, matematyki, zajęć
artystycznych)
3. Konieczność bezstresowego przejścia z okresu przedszkolnego do szkolnego po
przez zabawę i atrakcyjne formy zajęć
4. Brak czasu na rozwijanie zainteresowań i zdolności twórczych wszystkich uczniów
5. Coraz niższy poziom rozwoju fizycznego dzieci oraz ich sprawności fizycznej
6. Umożliwienie integracyjnego nauczania
7. Koncentracja na dziecku, a nie programie
8. Łatwiejsza możliwość komunikowania się z dzieckiem
287
9. Pobudzenie dzieci do mówienia, inwencji twórczej
10. Dostarczenie doświadczeń społecznych zmierzających do prawidłowego wielostron
nego rozwoju osobowości.
Gry i zabawy ogólnorozwojowe
Obejmują czynności o charakterze zabawowym jak i w postaci odpowiednich gier od
działywujących stymulująco na różne strony osobowości dziecka, czyli mające charakter
ogólnorozwojowy.
W wieku młodszoszkolnym dominującymi formami aktywności dziecka są: nauka, praca
i zabawa.
Mimo tej hierarchii, zabawa odgrywa wciąż znaczącą rolę, dalej jest istotnym czynnikiem
rozwoju psychicznego, formą poznawania rzeczywistości i uczenia się w przyjemnej atmo
sferze.
Poprzez zabawy rozwija się określone dyspozycje emocjonalne związane z dążeniem
do osiągnięcia określonego celu oraz społeczne związane z umiejętnością podporządko
wania się regułom gry ustalonym przez zespół. Szczególne znaczenie mają zabawy po
znawcze, które rozwijają zainteresowania, uzdolnienia.
U dzieci w wieku 7 do 10 lat dominują wprawdzie zabawy zespołowe, ale też występują
zabawy indywidualne, tematyczne o charakterze „zabawy w role".
Z czasem proces zabawy doskonali się, pojawiają się zabawy konstrukcyjne mające
charakter konstruowania, majsterkowania i czynności użytecznych, np. przyszywanie guzi
ków, szycie strojów dla lalek itp.
Dużą popularnością cieszą się zabawy ruchowe, wśród których można wyróżnić zabawy
z mocowaniem, bieżne, skoczne zabawy ze śpiewem ilustrowane ruchem, zabawy orienta-
cyjno-porządkowe.
W ramach tych zajęć nadobowiązkowych mogą być stosowane zabawy świetlicowe,
w skład których mogą wchodzić różne gry towarzyskie: konkurs gry w szachy, warcaby,
chińczyk, prace w zespole artystycznym, muzycznym lub teatralnym.
Podstawową formą zabawy najmłodszych uczniów są zabawy oparte na określonych
regułach, prowadzące do otrzymania określonych wyników i współzawodnictwa. Dzieci same
lub przy pomocy dorosłych ustalają reguły,
zasady oceny
wykonywanych przez nie czynno
ści.
Gra o charakterze zabawowym wyzwala u dzieci silne emocje. Przestrzegają one ściśle
ustalonych reguł działania. Interesuje je nie tylko sama czynność zabawy, lecz również jej
wyniki.
Uważamy, że nie można gier i zabaw ogólnorozwojowych ograniczyć tylko do zabaw
ruchowych, jak to niekiedy można było zauważyć w praktyce szkolnej.
„Ogólnorozwojowe" - jak wskazuje ten przymiotnik - zajęcia te powinny pobudzać wszy
stkie sfery osobowości: intelekt, rozwój psychiczny, społeczny, fizyczny. Stąd konieczność
stosowania zabaw poznawczych, ruchowych, świetlicowych.
Powinny rozwijać ogólnie wszystkie sfery odpowiadające dziedzinom życia, przygotowu
jąc dziecko do całościowego, integralnego spostrzegania otaczającej rzeczywistości.
Dzieci nauczane w systemie klasowo-lekcyjnym, z podziałem na poszczególne przedmioty
nauczania, przyzwyczajone są do szufladkowania wiedzy, nie dostrzegają powiązań mię
dzy treściami. Dlatego nasza propozycja pozwoli uzupełnić na zajęciach ogólnorozwojo
wych wszystkie niedoskonałości, braki wynikające z tradycyjnego systemu klasowo-lekcyj
nego:
- rozwinąć zainteresowania uczniów, rozpoznać je,
- zaspokajać potrzeby dzieci szczególnie ciekawość i „głód ruchu",
288
- tworzyć przyjemną atmosferę pracy, motywację do działania,
- angażować do zabawy i pracy wszystkie dzieci,
- doskonalić umiejętność współdziałania w zespole,
-wyrabiać umiejętność porozumiewania się, rozwiązywania problemów, podejmowania
decyzji,
- organizować zajęcia w atmosferze wolnej od napięć i lęków.
Zajęcia ogólnorozwojowe w strukturze szkoły
Charakter zajęć ogólnorozwojowych może zależeć od tego, w jakiej szkole i o jakim
stopniu organizacyjnym są one tworzone, od liczebności dzieci w klasie i w szkole.
W szkołach dużych z równoległymi klasami od pierwszej do trzeciej możliwe są następu
jące warianty powstania zajęć ogólnorozwojowych:
- w grupie klasowej,
- w grupie międzyklasowej w systemie poziomym, jeśli funkcjonują klasy równoległe,
- w grupie międzyszkolnej (dzieci z różnych szkół położonych blisko siebie).
W szkołach z pojedynczymi klasami możliwe są zajęcia w grupie klasowej. Słuszne
wydaje się tworzenie w warunkach takich szkół zajęć międzyklasowych w systemie piono
wym, łączących dzieci z kl. I-III ze względu na zainteresowania. Daje to możliwości utwo
rzenia przynajmniej trzech wariantów zajęć o różnym programie, a uczeń wybierze ten
rodzaj zajęć, który jest mu najbardziej bliski. Liczba godzin nie ulegnie zmianie, co nie
pociągnie za sobą dodatkowych kosztów.
Zajęcia ogólnorozwojowe o charakterze międzyklasowym pionowym mogą
powstać
w małych szkołach, szkołach filialnych, szkołach, w których funkcjonują klasy łączone.
Z uwagi na małą liczebność dzieci np. w 4-klasowej szkole, w której jest 21 uczniów,
możliwe będzie uruchomienie tylko 2 godzin tych zajęć dla wszystkich dzieci.
Jaki program przyjąć w pracy z dziećmi na zajęciach „gry i zabawy ogólnorozwojowe",
aby każdemu dziecku sprawić przyjemność, radość, pozwolić działać zgodnie z jego po
trzebami, zainteresowaniami, rozwijać twórczą aktywność, pozbyć się stresu?
Badania wykazują, iż
ogromny
wpływ na stan zdrowia psychicznego człowieka ma wy
chowanie. Więkoszość nerwic, lęków, stanów histerycznych bierze swój początek z prze
żyć dzieciństwa, które mają wielki wpływ na ich dorosłe życie.
Dlatego zajęcia ogólnorozwojowe będą pełniły także rolę terapeutyczną. Pozwolą one
dziecku zwiększyć poczucie własnej wartości, poczucie bezpieczeństwa, przeżyć sukcesy,
uwierzyć w siebie, umieć radzić sobie ze stresami.
Dobra atmosfera, przyjazny klimat, zabawa, ruch będąsprzyjały„wyluzowaniu się", otwar
tości, szczerości w wyrażaniu uczuć, pragnień, szukaniu przyjaciela w drugim człowieku.
Intencją tych zajęć powinno być nie tylko rozwijanie ciała, umysłu twórczego, lecz także
„naprawianie duszy" dziecka.
Jednostkowy wymiar postawy twórczej przekształci się zarazem w wartość społeczną
idącą z biegiem czasu, z gwałtownością i głębokością przemian, które rzucają wyzwanie
szkole.
Zadania dla dyrektora szkoły
1. Pozyskać środki na prowadzenie zajęć
2. Zorganizować zajęcia, ujmując w ramowym planie nauczania i tygodniowym planie
zajęć
lekcyjnych
i pozalekcyjnych
3. Objąć zajęcia ogólnorozwojowe nadzorem pedagogicznym.
Jaką dokumentację
nauczyciel?
289
prowadzi
Plik z chomika:
magdazawada1
Inne pliki z tego folderu:
zuchowe zabawy.pdf
(825 KB)
Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością (cz. II).pdf
(3501 KB)
zajęcia i zabawy pięciolatków.pdf
(1430 KB)
zabawy z lusterkiem.pdf
(1285 KB)
Zabawy w edukacji wczesnoszkolnej.pdf
(1720 KB)
Inne foldery tego chomika:
programy psychologiczne
!! ZABAWY ZE ŚPIEWEM!!!
♦ Koki, upięcia, warkocze
Aktywizujące metody i techniki w edukacji
aniołek-ruchomy do złożenia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin