Gry i zabawy ogólnorozwojowe wracaja do szkół.pdf

(1314 KB) Pobierz
240817026 UNPDF
Elżbieta Cywińska, Teresa Janicka-Panek
GRY I ZABAWY OGÓLNOROZWOJOWE „WRACAJĄ" DO SZKÓL
Podstawową ideą współczesnej szkoły jest kształcenie postawy twórczej. Szkoła powin­
na świadomie i konsekwentnie organizować takie działania, które pobudzą naturalną ak­
tywność w każdym dziecku. Nie chodzi tu o rozwijanie specjalnych uzdolnień, ale o urucho­
mienie twórczych dyspozycji psychicznych właściwych każdej normalnej jednostce ludz­
kiej. J.S. Bruner formułuje to jako konieczność pomagania wszystkim dzieciom w osiąganiu
optimum rozwoju. Dlatego tak ważnym problemem współczesnego wychowania jest pobu­
dzenie postawy twórczej u jak największej liczby dzieci rozumianej jako szansa dana każ­
demu dla osiągnięcia pełnego rozwoju osobowości.
Gry i zabawy ogólnorozwojowe dają właśnie taką szansę każdemu dziecku.
Ukazało się Zarządzenie MEN z dnia 19 listopada 1996 r. w sprawie zasad organizowa­
nia przez szkoły i placówki publiczne gimnastyki korekcyjnej oraz nadobowiązkowych zpjęć
z wychowania fizycznego (Monitor Polski, Nr 83 poz. 724 z 1996 r.).
Zgodnie z tym przepisem, a właściwie drugą jego częścią jest możliwość wznowienia
w szkołach zajęć - gry i zabawy ogólnorozwojowe.
Jeszcze do niedawna funkcjonowały one w placówkach, umieszczone były jako nadobo­
wiązkowe w ramowym planie nauczania i arkuszu organizacyjnym szkoły.
W latach 90-tych zrezygnowano z tych zajęć ze względów oszczędnościowych. Obecnie,
w myśl cytowanego zarządzenia, mogą one urozmaicić i wspierać zajęcia szkolne.
W art. 11 ust. 1 zarządzenie mówi: Zajęcia
mogą być prowadzone
w grupach
klasowych,
międzyklasowych
lub międzyszkolnych
w wymiarze
2 godzin tygodniowo.
Uczestniczą
w nich wszyscy uczniowie.
W art. 13 natomiast wspomina się o sposobie dokumentowania tych zajęć: Szkoła
pro­
wadzi dziennik
zajęć,
w którym
należy
zawrzeć
informację
dotyczącą
organizacji
i prowa­
dzenia zajęć w danym roku szkolnym.
Uważamy za stosowne zwrócić uwagę nauczycielom kl. I-III na sprzyjające okoliczności
powrotu zajęć ogólnorozwojowych do szkół, tym bardziej, że treść zarządzenia szerzej
ujmuje zajęcia wychowania fizycznego, zaś gry i zabawy ogólnorozwojowe sąjakby wzmian­
ką która może ujść uwadze nauczycieli.
Czas ku temu jest właściwy, bowiem w maju opracowuje się arkusze organizacyjne
pracy szkoły na rok szkolny 1997/98 i te zajęcia powinny być zaplanowane, tak jak inne
przedmioty. Zaplanowanie ich wiąże się z zabezpieczeniem środków finansowych. Plano­
wanie pracy spoczywa na dyrektorach szkół, zaś nauczyciele nauczania początkowego
powinni przekonać ich o konieczności uwzględnienia tych zajęć w projektach organizacyj­
nych. Dyrektorzy zaś uzasadnią i przekonają samorządy prowadzące szkoły o potrzebie
ich organizowania.
Jakich użyć argumentów?
1. Obszerne treści programowe
2. Cięcia siatki godzin (zmniejszenie liczby godzin języka polskiego, matematyki, zajęć
artystycznych)
3. Konieczność bezstresowego przejścia z okresu przedszkolnego do szkolnego po­
przez zabawę i atrakcyjne formy zajęć
4. Brak czasu na rozwijanie zainteresowań i zdolności twórczych wszystkich uczniów
5. Coraz niższy poziom rozwoju fizycznego dzieci oraz ich sprawności fizycznej
6. Umożliwienie integracyjnego nauczania
7. Koncentracja na dziecku, a nie programie
8. Łatwiejsza możliwość komunikowania się z dzieckiem
287
240817026.001.png
9. Pobudzenie dzieci do mówienia, inwencji twórczej
10. Dostarczenie doświadczeń społecznych zmierzających do prawidłowego wielostron­
nego rozwoju osobowości.
Gry i zabawy ogólnorozwojowe
Obejmują czynności o charakterze zabawowym jak i w postaci odpowiednich gier od­
działywujących stymulująco na różne strony osobowości dziecka, czyli mające charakter
ogólnorozwojowy.
W wieku młodszoszkolnym dominującymi formami aktywności dziecka są: nauka, praca
i zabawa.
Mimo tej hierarchii, zabawa odgrywa wciąż znaczącą rolę, dalej jest istotnym czynnikiem
rozwoju psychicznego, formą poznawania rzeczywistości i uczenia się w przyjemnej atmo­
sferze.
Poprzez zabawy rozwija się określone dyspozycje emocjonalne związane z dążeniem
do osiągnięcia określonego celu oraz społeczne związane z umiejętnością podporządko­
wania się regułom gry ustalonym przez zespół. Szczególne znaczenie mają zabawy po­
znawcze, które rozwijają zainteresowania, uzdolnienia.
U dzieci w wieku 7 do 10 lat dominują wprawdzie zabawy zespołowe, ale też występują
zabawy indywidualne, tematyczne o charakterze „zabawy w role".
Z czasem proces zabawy doskonali się, pojawiają się zabawy konstrukcyjne mające
charakter konstruowania, majsterkowania i czynności użytecznych, np. przyszywanie guzi­
ków, szycie strojów dla lalek itp.
Dużą popularnością cieszą się zabawy ruchowe, wśród których można wyróżnić zabawy
z mocowaniem, bieżne, skoczne zabawy ze śpiewem ilustrowane ruchem, zabawy orienta-
cyjno-porządkowe.
W ramach tych zajęć nadobowiązkowych mogą być stosowane zabawy świetlicowe,
w skład których mogą wchodzić różne gry towarzyskie: konkurs gry w szachy, warcaby,
chińczyk, prace w zespole artystycznym, muzycznym lub teatralnym.
Podstawową formą zabawy najmłodszych uczniów są zabawy oparte na określonych
regułach, prowadzące do otrzymania określonych wyników i współzawodnictwa. Dzieci same
lub przy pomocy dorosłych ustalają reguły, zasady oceny wykonywanych przez nie czynno­
ści.
Gra o charakterze zabawowym wyzwala u dzieci silne emocje. Przestrzegają one ściśle
ustalonych reguł działania. Interesuje je nie tylko sama czynność zabawy, lecz również jej
wyniki.
Uważamy, że nie można gier i zabaw ogólnorozwojowych ograniczyć tylko do zabaw
ruchowych, jak to niekiedy można było zauważyć w praktyce szkolnej.
„Ogólnorozwojowe" - jak wskazuje ten przymiotnik - zajęcia te powinny pobudzać wszy­
stkie sfery osobowości: intelekt, rozwój psychiczny, społeczny, fizyczny. Stąd konieczność
stosowania zabaw poznawczych, ruchowych, świetlicowych.
Powinny rozwijać ogólnie wszystkie sfery odpowiadające dziedzinom życia, przygotowu­
jąc dziecko do całościowego, integralnego spostrzegania otaczającej rzeczywistości.
Dzieci nauczane w systemie klasowo-lekcyjnym, z podziałem na poszczególne przedmioty
nauczania, przyzwyczajone są do szufladkowania wiedzy, nie dostrzegają powiązań mię­
dzy treściami. Dlatego nasza propozycja pozwoli uzupełnić na zajęciach ogólnorozwojo­
wych wszystkie niedoskonałości, braki wynikające z tradycyjnego systemu klasowo-lekcyj­
nego:
- rozwinąć zainteresowania uczniów, rozpoznać je,
- zaspokajać potrzeby dzieci szczególnie ciekawość i „głód ruchu",
288
240817026.002.png
- tworzyć przyjemną atmosferę pracy, motywację do działania,
- angażować do zabawy i pracy wszystkie dzieci,
- doskonalić umiejętność współdziałania w zespole,
-wyrabiać umiejętność porozumiewania się, rozwiązywania problemów, podejmowania
decyzji,
- organizować zajęcia w atmosferze wolnej od napięć i lęków.
Zajęcia ogólnorozwojowe w strukturze szkoły
Charakter zajęć ogólnorozwojowych może zależeć od tego, w jakiej szkole i o jakim
stopniu organizacyjnym są one tworzone, od liczebności dzieci w klasie i w szkole.
W szkołach dużych z równoległymi klasami od pierwszej do trzeciej możliwe są następu­
jące warianty powstania zajęć ogólnorozwojowych:
- w grupie klasowej,
- w grupie międzyklasowej w systemie poziomym, jeśli funkcjonują klasy równoległe,
- w grupie międzyszkolnej (dzieci z różnych szkół położonych blisko siebie).
W szkołach z pojedynczymi klasami możliwe są zajęcia w grupie klasowej. Słuszne
wydaje się tworzenie w warunkach takich szkół zajęć międzyklasowych w systemie piono­
wym, łączących dzieci z kl. I-III ze względu na zainteresowania. Daje to możliwości utwo­
rzenia przynajmniej trzech wariantów zajęć o różnym programie, a uczeń wybierze ten
rodzaj zajęć, który jest mu najbardziej bliski. Liczba godzin nie ulegnie zmianie, co nie
pociągnie za sobą dodatkowych kosztów.
Zajęcia ogólnorozwojowe o charakterze międzyklasowym pionowym mogą powstać
w małych szkołach, szkołach filialnych, szkołach, w których funkcjonują klasy łączone.
Z uwagi na małą liczebność dzieci np. w 4-klasowej szkole, w której jest 21 uczniów,
możliwe będzie uruchomienie tylko 2 godzin tych zajęć dla wszystkich dzieci.
Jaki program przyjąć w pracy z dziećmi na zajęciach „gry i zabawy ogólnorozwojowe",
aby każdemu dziecku sprawić przyjemność, radość, pozwolić działać zgodnie z jego po­
trzebami, zainteresowaniami, rozwijać twórczą aktywność, pozbyć się stresu?
Badania wykazują, iż ogromny wpływ na stan zdrowia psychicznego człowieka ma wy­
chowanie. Więkoszość nerwic, lęków, stanów histerycznych bierze swój początek z prze­
żyć dzieciństwa, które mają wielki wpływ na ich dorosłe życie.
Dlatego zajęcia ogólnorozwojowe będą pełniły także rolę terapeutyczną. Pozwolą one
dziecku zwiększyć poczucie własnej wartości, poczucie bezpieczeństwa, przeżyć sukcesy,
uwierzyć w siebie, umieć radzić sobie ze stresami.
Dobra atmosfera, przyjazny klimat, zabawa, ruch będąsprzyjały„wyluzowaniu się", otwar­
tości, szczerości w wyrażaniu uczuć, pragnień, szukaniu przyjaciela w drugim człowieku.
Intencją tych zajęć powinno być nie tylko rozwijanie ciała, umysłu twórczego, lecz także
„naprawianie duszy" dziecka.
Jednostkowy wymiar postawy twórczej przekształci się zarazem w wartość społeczną
idącą z biegiem czasu, z gwałtownością i głębokością przemian, które rzucają wyzwanie
szkole.
Zadania dla dyrektora szkoły
1. Pozyskać środki na prowadzenie zajęć
2. Zorganizować zajęcia, ujmując w ramowym planie nauczania i tygodniowym planie
zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
3. Objąć zajęcia ogólnorozwojowe nadzorem pedagogicznym.
Jaką dokumentację
nauczyciel?
289
prowadzi
240817026.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin