rolza zabaw w terapii zaburzeń nowy dzisci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim.pdf

(392 KB) Pobierz
240844083 UNPDF
Z
PRAKTYKI
PEDAGOGICZNEJ
DANUTA KOLENDER
Zespół Szkół Specjalnych
SOSW w Leśnicy
ROLA ZABAWY W TERAPII ZABURZEŃ MOWY
DZIECI UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO
W STOPNIU LEKKIM
Dziecko nie dlatego bawi się,
że jest młode, ale młodość
dana mu jest po to, żeby się bawiło.
Karl Gross
Celem nauczania i wychowania dzieci upośledzonych w stopniu lekkim jest przygo­
towanie uczniów do uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym oraz do pracy,
zgodnie z ich możliwościami i społeczno-gospodarczymi potrzebami kraju. Aby cel
ten osiągnąć, bardzo ważne jest prawidłowe porozumiewanie się za pomocą mowy.
A właśnie u dzieci upośledzonych umysłowo występują różnorodne zaburzenia,
min. opóźniony rozwój mowy, trudności w jej rozumieniu, dyslalia - wadliwa arty­
kulacja różnych głosek, ubogie słownictwo, agramatyzm, nieumiejętność budowania
zdań, nieodpowiednia intonacja, przyspieszone lub zwolnione tempo mowy, jąka­
nie, środowiskowe zaburzenia mowy.
Terapia wad mowy ma za zadanie uczenie dzieci poprawnego porozumiewania
się. W tym celu stosuje się różne ćwiczenia, min.:
• usprawniające odbiór bodźców akustycznych (rozpoznawanie i różnicowanie wra­
żeń słuchowych),
• oddechowe,
• usprawniające narządy mowy (wargi, język, podniebienie, szczęka dolna),
• korekcyjne (wywoływanie i utrwalanie głosek w izolacji, sylabach, wyrazach),
• mówienia (zdania, rozmowy, opowiadania).
Z moich doświadczeń wynika, że najbardziej efektywnym sposobem terapii wad
mowy dziecka upośledzonego umysłowo jest zabawa. W przeciwieństwie do innych
metod nauczania, zabawa całkowicie pochłania dzieci, gdyż angażuje wszystkie zmy­
sły. Nie tylko widzą lub słyszą przekazywaną im lekcję, ale ją wykonują. Zabawa jest
królestwem dzieci. Jest naturalnym sposobem wyobrażania sobie przez nie świata.
Umożliwia przestrzeganie zasad higieny psychicznej, stopniowanie wysiłku uczniów,
nie dopuszcza do znużenia, zmęczenia i przykrych przeżyć, stwarza atmosferę pogo­
dy, budzi wiarę ucznia we własne siły, mobilizuje dziecko do przezwyciężania trud­
ności. Zaspokaja potrzebę ogólnej aktywności, sprzyja powstawaniu pozytywnych
stanów uczuciowych, daje możność ekspresji i rozładowania napięć emodonalnych.
Zabawa spełnia w życiu dziecka wiele funkcji. E. Hurlock funkcje te ujmuje we­
dług kryterium typu zmian, jakie dokonują się u dziecka pod wpływem zabawy,
152
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm SZKOŁA SPECJALNA 3/2001
240844083.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin