Pedagogika zabawy czyli radość współdziałania.pdf

(2631 KB) Pobierz
240832383 UNPDF
Bag ad menia
GRAŻYNA
WALCZEWSKA-KLIMCZAK
£ PEDAGOGIKA ZABAWY,
CZYLI RADOŚĆ WSPÓŁDZIAŁANIA
Odpowiedź na pytanie o specyfikę nurtu działań określanych jako „peda­
gogika zabawy" musi mieć złożony charakter. Przede wszystkim należy
zwrócić uwagę na dwa człony nazwy, czyli na pedagogikę i na zabawę.
Zabawa kojarzy się automatycznie z dzieciństwem. Jest to bowiem naj­
bardziej typowa forma aktywności dzieci młodszych. Ciekawym tego doku­
mentem jest znany obraz Pietera Breugla Starszego z 1560 roku pod nazwą
„Zabawy dziecięce". Są na nim zilustrowane 84 zabawy współczesnych
Breuglowi dzieci. Niektóre z zabaw przetrwały w niezmienionej postaci do
dnia dzisiejszego, jak gra w trafianie do celu, toczenie obręczy, ciuciubabka. 1 )
W świetle dzisiejszej psychologicznej i socjologicznej refleksji zabawa
jawi się jako ważny i doceniany aspekt działalności człowieka, a nie tylko
dziecka. 2 ) W znanej rozprawie J. Huizingi Homo ludens traktowana jest jako
zjawisko kulturowe. Autor nie określa jednak miejsca zabawy wśród wielu
zjawisk kultury, proponuje rozpatrywać zabawę jako źródło kultury. W tym
rozumieniu kultura brałaby swój początek z nastroju zabawy i towarzyszącej
jej radości. Definicja zabawy J. Huizingi nie traci współcześnie nic ze swej
aktualności. Jest punktem wyjścia wszystkich prac podejmujących wątek
roli zabawy w życiu człowieka i jej funkcji w kulturze. Dlatego przytoczę ją tu
w całości: „zabawa jest dobrowolną czynnością lub zajęciem, dokonywa­
nym w pewnych ustalonych granicach czasu i przestrzeni, według dobrowo­
lnie przyjętych, lecz bezwarunkowo obowiązujących reguł, jest celem sama
w sobie, towarzyszy jej zaś uczucie napięcia i radości i świadomość „od­
mienności" od „zwyczajnego życia". 3 )
) Zabawy dziecięce wg Pietera Breugla Starszego, opr. J. Kass, - KAW, Corvina,
1981.
a
) J. Huizinga: Homo Ludens. Zabawa jako źródło kultury. „Czytelnik". Warsza­
wa 1985.
B. Sułkowski: Zabawa. Studium socjologiczne. Warszawa 1984, PWN.
W. Okoń: Zabawa a rzeczywistość. Warszawa 1985, „Żak".
J. Cieślikowski: Wielka zabawa, Ossolineum, Wrocław 1985.
3 ) J. Huizinga: op. cit. s. 48.
579
ogólne
1
240832383.002.png
W. Okoń w przeglądowej pracy
Zabawa i rzeczywistość podkreśla
skrajny charakter stanowiska J. Hui­
zingi, polegający na tak szerokim ro­
zumieniu zabawy, że pierwiastków
ludyzmu upatruje on w wielu odleg­
łych od siebie dziedzinach, tradycyj­
nie rozpatrywanych poza sferą zaba­
wy (m. in. religia, nauka). 4 )
Z punktu widzenia pedagogiki
zabawy w koncepcji J. Huizingi
ważna jest teza o przenikaniu się
zabawy z dziedziną życia społeczne­
go, bowiem zabawa nie tylko upięk­
sza życie, ale tworzy nowe związki
duchowe i społeczne, będące rów­
nie ważne dla jednostki, jak i dla grupy. 5 )
Analizom socjologicznym poświęconym zabawie współczesna humanis­
tyka zawdzięcza pogląd o związkach zabawy z pracą, kształceniem, czyli
działalnością nie mieszczącą się w obszarze czasu wolnego człowieka
i ograniczoną do okresu dzieciństwa.
6
)
Czy w tej perspektywie pedagogika zabawy wyzwoliła wyłącznie chwi­
lowe ożywienie wokół zjawiska zabawy, czy też proponuje ona nowe podej­
ście w myśleniu o roli zabawy w wychowaniu?
Pedagogika zabawy nie jest samodzielną dyscypliną nauki, ani teorią.
Obecnie panuje zgodne przekonanie, iż jest to metodyka prowadzenia grupy,
oparta na przeżyciu, które angażuje tak uczestników, jak i prowadzącego
grupę 7 ). Celem pedagogiki zabawy jest wzbogacenie form pracy grupowej,
umożliwienie rozwijania aktywności i zaangażowania się jej członków we
wspólne działanie, poprzez różnorodne impulsy o charakterze ludycznym.
Tak rozumiana pedagogika zabawy już od połowy lat siedemdziesiątych jest
w Austrii popularną formą uczenia się i dokształcania nauczycieli i wszyst­
kich, którzy pracują ze zróżnicowanymi wiekowo grupami (dzieci, młodzież,
dorośli, seniorzy). Zwolenników pedagogiki zabawy można znaleźć również
w Niemczech, skupionych wokół ośrodka w Remscheid (Akademia Rem­
scheid). W Polsce z powodzeniem jej ideę od pięciu lat propaguje dr Zofia
Zaorska (UMCS, Lublin).
0 ile sama pedagogika zabawy nie jest teorią, to nawiązuje do ważnych
4
) W. Okoń, op. cit. s. 12.
5
) J. Huizinga, op. cit. s. 22.
6
) patrz B. Sułkowski; op. cit. s. 246-273.
) Z. Zaorska: Pedagogika zabawy - metodyka pracy z grupą w:,, Kropla" 1993
nr1.
Z. Zaorska: Tło teoretyczne pedagogiki zabawy w: „Grupa i Zabawa", 1995 nr 1.
R. Reichel: Spielpädogogik. Linz 1987.
7
580
Pieter Bruegel - Zabawy dziecięce 1560
240832383.003.png
nurtów współczesnej humanistyki.
Jednym z nich jest psychologia hu­
manistyczna, z jej humanistyczną
orientacją na wartości (nastawienie
na ,,być" w konfrontacji z postawą
„mieć") i koncentracją na człowieku
jako na niepodzielnej całości. Jed­
nostka, zgodnie z tą orientacją, może
kierować swoim rozwojem w sprzy­
jających warunkach zaspokojenia
potrzeb takich, jak: poczucie bezpie­
czeństwa, potrzeba szacunku i uzna­
nia, akceptacji indywidualności. Pe-
Zabaw y z
dagogika zabawy uczy, jak w prakty­
cznych, codziennych działaniach pedagogicznych realizować dyrektywy
wypływające z ducha psychologii humanistycznej.
Drugim ważnym ogniwem teoretycznym, łączącym pedagogikę zabawy
z alternatywnymi nurtami pedagogicznymi, jest pedagogika Gestalt (wy­
odrębniona jako osobny nurt refleksji w połowie lat siedemdziesiątych,
związana m.in. z nazwiskami H. Petzolda, G. I. Browna).
c h
8
)
Pedagogika Gestalt, z kolei odwołująca się do teorii Gestalt, wyrosła
z krytycznej oceny systemu oświatowego, który według pedagogów Ges­
talt nie przygotowuje współczesnych nauczycieli do wypracowania w sobie
postawy wychowawcy zdolnego do wspierania harmonijnego rozwoju
dziecka, nastawionego na stworzenie pozytywnych relacji w spotkaniu
ucznia ze szkołą. Nauczyciela akceptującego siebie i otwartego na spotkanie
z wychowankiem. Dlatego pedagogika Gestalt nastawiona jest przede
wszystkim na pomoc nauczycielowi. Zabawa w tym kontekście jest jedną
z metod, dzięki którym człowiek może lepiej poznać swoje możliwości,
zrozumieć motywy własnych działań i doświadczyć radości w kontakcie
z drugim człowiekiem.
Stawiając sobie za cel polepszenie komunikacji między wychowawcą
a wychowankiem w procesie uczenia się i nauczania, pedagogika zabawy
świadomie wybiera z repertuaru zabaw tylko te, których reguły pozwalają na:
• Dobrowolność uczestnictwa
- Pedagodzy zabawy często odwołują się do pojęcia animacji, czyli
ożywienia. Ten styl prowadzenia grupy polega na sugestywnym zaproszeniu
do wspólnego działania, bez stwarzania sytuacji przymusu. W praktyce
oznacza to działanie podkreślające wartość płynącą z nawiązania kontaktów
z innymi uczestnikami zajęć, stworzenie szansy przeżycia czegoś nowego
w grupie, w konfrontacji z sytuacją „oddalenia" od grupy (odosobnienia).
8
) Nieobecne dyskursy cz. I (red.) Z. Kwieciński, UMK, Toruń 1991.
581
240832383.004.png
• Unikanie rywalizacji i uznanie
pozytywnych przeżyć jako war­
tości
- Animatorzy zabawy wyzwalają
zachowania sprzyjające włączeniu
się wszystkich w działanie bez oba­
wy ośmieszenia się i narażenia na
porażkę. Rywalizacja jest elimino­
wana na rzecz współpracy, a pozyty­
wnie jest wzmacniana aktywność
całej grupy, nie tylko jednostki.
- Jeśli założymy, że w uczeniu się
• Pobudzenie wszystkich pozio­
mów komunikowania
i nauczaniu ważne są uczucia, przeżycia, to zadaniem dla pedagoga jest od­
woływanie się do przeżyć, a nie tylko do informacji. Proces komunikowania
często bywa porównywany do góry lodowej. Dwie z trzech jej części ukryte
są zwykle pod wodą - to sfera naszych emocji i przeżyć. Trzecia część góry
lodowej, widoczna ponad wodą, odpowiada rzeczowym kontaktom w komu­
nikacji międzyludzkiej. Im człowiek starszy, tym płaszczyzna rzeczowa w kon­
taktach z innymi zyskuje na wadze - czyli ograniczamy się do wymiany in­
formacji. 0 uczuciach dorośli mówią raczej rzadko, zaś blokada emocji obniża
aktywność człowieka, ogranicza jego autentyczność. Niezbywalnym warun­
kiem w pracy z grupą jest dla pedagoga zabawy poszerzenie wzajemnych
kontaktów o indywidualne przeżycia, które mają znaleźć ujście w zabawie.
• Wykorzystanie różnych środków wyrazu
- Tym, co odróżnia pedagogikę zabawy od tradycyjnych metod pracy
grupowej jest włączenie do procesu komunikacji wszystkich dostępnych
ludziom środków wyrazu, czyli rozmowy, ekspresji ciała (taniec, ruch),
malowania, zabawy z podziałem na role, śpiewu, wykorzystanie masek,
charakteryzowanie się itp.
Konsekwentne przestrzeganie wyżej zaprezentowanych zasad pozwala
na charakterystykę pozytywnych stron metod pedagogiki zabawy, które
przede wszystkim:
- skierowane są na uczestników, a nie na zwycięstwo jednostki,
- dodają uczestnikom zajęć zapału, a nie zniechęcają,
- są twórcze, a nie odtwórcze,
- są bardziej różnorodne, niż monotematyczne,
- są nastawione na współdziałanie, a nie na konkurencyjność,
- dopuszczają zmiany i odrzucają sztywne reguły,
- nastawione są na dawanie radości z wyników grupy, a nie z przegranej
innych uczestników. 8 )
•) R. Reichel: op. cit. s. 7.
240832383.005.png
Tyle o zasadach. Pedagogika zabawy w pracy z grupą posługuje się
następującymi rodzajami zabaw:
- zabawy ułatwiające integrację uczestników, ułatwiające poznanie
nowego otoczenia i zmniejszenie dystansu między ludźmi,
- zabawy rozluźniające, ruchowe, niwelujące napięcie psychiczne
i ewentualne sytuacje lękowe związane ze spotkaniem w nowej grupie,
tańce integrujące,
- zabawy fabularyzowane, przebiegające według scenariusza,
- zabawy dramowe,
- metody ułatwiające przekaz informacji zwrotnej, umożliwiające wy­
mianę myśli i wizualizację problemów,
- gry dydaktyczne, gry dyskusyjne,
- metody animacji dużych grup, które uczą jak zorganizować dużą
imprezę, festyn, święto, podczas którego nie ma podziału na grupę osób
zabawianych i bawiących.
W Polsce zainteresowanie metodami pedagogiki zabawy przerodziło się
w autentyczny ruch społeczny na rzecz propagowania jej metod w pracy
ludzi różnych placówek (od szkół, przedszkoli, świetlic, po uczelnie, domy
dziecka, domy opieki). Dzięki ożywieniu szeroko rozumianego środowiska
pedagogicznego i imponującej pracy dr Zofii Zaorskiej, w 1995 roku powo­
łano do życia Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Zabawy „Klanza" z sie­
dzibą w Lublinie oraz oddziałami i kołami w Warszawie, Gdańsku, Krakowie,
Wrocławiu, Krośnie. Działalność Stowarzyszenia biegnie trzema torami:
• prowadzenie warsztatów z dziedziny pedagogiki zabawy, które są
szansą dla wszystkich osób kierujących zespołami, grupami na zdobycie
nowych umiejętności ożywienia kontaktów między ludźmi; warsztaty pro­
wadzone są metodami aktywizującymi i dają możliwość odkrycia w sobie
potencjalnych zdolności, chęć zerwania z rutyną codziennej pracy, ułatwiają
kierującemu świadome bycie z grupą; 10 )
i organizowanie i prowadzenie działań z wykorzystaniem metod peda­
gogiki zabawy w placówkach oświatowych dla różnych grup: uczestnicy
spotkań nie pozostają w roli osób „zabawianych", ale aktywnie zostają
włączeni w nurt wspólnej zabawy;
• różne formy samokształcenia dla aktywnych pedagogów zabawy
(wyjazdy na konferencje naukowe, seminaria, targi metodyczne w kraju i za
granicą).
0 propozycjach warsztatowych Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Zaba­
10
wy „Klanza" w roku szkolnym 1995/1996 można dowiedzieć się w siedzibie Sto­
warzyszenia, pod adresem 20-113 Lublin, ul. Jezuicka 4/9, tel. 290-18, bądź w sie­
dzibie Oddziału w Warszawie, ul. Zaciszna 3, tel. 42-18-14.
583
)
240832383.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin