KULTURA I SZTUKA SREDNIOWIECZA.pdf
(
87 KB
)
Pobierz
www.maturazpolskiego.pl
KULTURA I SZTUKA ŚREDNIOWIECZA
Kultura i sztuka średniowiecza
kultura i sztuka średniowiecza
•
rozwój dominujących stylów architektonicznych (romańskiego i gotyckiego)
✔
pierwszy okres średniowiecza
(V–X w.) to czas:
✗
łączenia tradycji rzymskiej z tradycjami plemion zachodnich
✗
dominacji w sztuce roli Gotów
1
wielbiących wszelkie formy zdobnicze
✗
przenikania kultury bizantyjskiej (wschodnie cesarstwo rzymskie)
✗
adoptowania sztuki Wschodu
✔
okres dojrzały
(XI–XIII w.) – przewaga stylu romańskiego
✔
„jesień średniowiecza”
(XIII–XV w.) – styl gotycki
•
główne trendy w sztukach pięknych
✔
zacierały się granice między literaturą piękną a naukową, fikcją a rzeczywistością, gdyż ważniejsza była problema-
tyka od techniki artystycznego opisu
✔
ikonografia skupiała swą uwagę na sprawach Nieba, Sądu Ostatecznego, dziejów Chrystusa oraz prawdach wiary
✔
celem poezji było hasło znane w starożytności:
„docere, delectere, movere”
, czyli
„uczyć, bawić, wzruszać”
✔
sztuka tego okresu sięgała do symboliki, w której zawarte jest przekonanie, że świat rzeczy widzialnych jest jedy-
nie znakiem ich niewidzialnej natury, jej sygnałem
✔
alegoria pełniła funkcję komunikatu – często bardzo prostego – z różnych dziedzin życia (musiał być zrozumiały
dla jak największej grupy ludzi)
✗
przykłady alegorii
➢
róża – miłość
➢
lilia – niewinność, cnota
➢
pelikan – ofiara Chrystusa
➢
drabina – droga do nieba
➢
liczba 7 – doskonałość
➢
liczba 13 – śmierć
➢
biel – niewinność
➢
zieleń – odrodzenie
➢
czerwień – miłość, władza
➢
kolor niebieski – niebo
➢
żółć – zdrada
✔
skrajności w przeżywaniu życia oraz sztuki
✔
ucieczka przed wszystkimi ostrymi nakazami, zakazami, ograniczeniami, wizją kary za grzechy w zabawę i śmiech
✗
podczas tych zabaw następowała zamiana ról społecznych
✗
pozorna, chwilowa zmiana dotychczasowego porządku społecznego
✔
muzyka ma źródło w liturgii
•
Grzegorz I Wielki – papież w latach 590–604 wprowadził chorał
2
i antyfonar
z
3
gregoriański
•
osiągnięciem było przejście do polifonicznego, czyli zharmonizowanego wspólnego prowadzenia wielu głosów
✔
wpływ nowych form na inne dziedziny sztuki
✗
ołtarze (rzeźba)
✗
plastyka (malowidła ścienne)
✗
dekoracje wnętrz
1
Goci
– lud germański; na początku n.e. przybyli ze Skandynawii do środkowej Europy, skąd w III wieku dotarli nad Morze
Czarne; podzielili się następnie na Ostrogotów (G. wschodnich) i Wizygotów (G. zachodnich).
2
chorał gregoriański
– jednogłosowe śpiewy Kościoła rzymskokatolickiego przeznaczone do liturgii całego roku kościelnego,
zawarte w księgach „Graduale Romanum” i „Antiphonale Romanum” (obecnie publikowane w oficjalnym zbiorze „Liber usu-
alis”). Chorał gregoriański powstał z elementów muzyki hebrajskiej, bizantyjskiej i greckiej; kodyfikację śpiewów przypisuje
się papieżowi Grzegorzowi I (stąd nazwa, VI w.). Chorał gregoriański opiera się na skalach modalnych; rozróżnia się 2 rodzaje
śpiewów chorału gregoriańskiego: 1) śpiewną recytację, zw.
accentus
, na jednym lub kilku dźwiękach, np. psalmów, „Ewan-
gelii”; 2) śpiew właściwy, zw.
concentus
, bardziej sylabiczny lub melizmatyczny, np. w częściach stałych i zmiennych mszy,
w antyfonach, hymnach; chorał gregoriański może być wykonywany solo lub chóralnie, także w sposób responsorialny (chór i
solista na przemian) lub antyfonalny (2 chóry na przemian).
3
antyfonarz
– (rel.) księga liturgiczna zawierająca zbiór śpiewów liturgicznych, głównie antyfon;
antyfona
– (śrdwłac.) w li-
turgii chrześcijańskiej: krótki tekst modlitewny, dawniej śpiewany lub recytowany na przemian przez dwa chóry po wersetach
psalmu, obecnie przeplatający psalmy i hymny lub występujący samodzielnie.
1 z 4
KULTURA I SZTUKA ŚREDNIOWIECZA
✗
złotnictwo (relikwiarze)
✗
broń
✗
muzyka
✗
literatura
✗
przedmioty codziennego użytku
✗
ubiory
styl romański
•
nazwa od miasta Roma (Rzym), bo najwcześniej pojawiła się na terenach opanowanych przez Rzym
•
wiek XI–XII – pełnia rozkwitu
•
forma
✔
prosta, poważna i wytworna
•
kościoły
✔
wygląd kościołów romańskich nawiązuje do stylu świątyń starochrześcijańskich
✔
monumentalne rzeźby na portalach kościołów, katedr, klasztorów
✔
zdobienie kościołów również ornamentyką zwierzęcą, roślinną i surowymi w swej prostocie płaskorzeźbami
•
budowle
✔
masywność budowli
✗
grube mury – charakter obronny
✗
małe okna słabo przepuszczające światło
✗
mrok w pomieszczeniach
✔
duża prostota, funkcjonalność przestrzenna wnętrz (w zamkach władców)
✔
sklepienia sprawiały wrażenie ciężkich ze względu na ich kształt – połowa walca, tzw. sklepienia kolebkowe
✔
budowle urozmaicone były półokrągłymi przybudówkami oraz wieżami
•
malarstwo prezentowało często odrealnione postacie, bez „przestrzeni wewnętrznej”
✔
„płaskość” postaci łączy się z artystyczną ascezą malowanych osób
styl romański w sztuce – przykłady
•
architektura
✔
Europa
✗
katedra w Chartres łącznie z witrażami (niektóre fragmenty)
✗
kościół św. Ambrożego w Mediolanie
✔
Polska
✗
kaplica św. Feliksa i Adaukta na Wawelu
✗
krypta św. Leonarda w podziemiach Katedry Wawelskiej
✗
kolegiata w Tumie pod Łęczycą
✗
kościół św. Andrzeja w Krakowie (z zewnątrz)
✗
kościół dominikański św. Jakuba w Sandomierzu
✗
zabudowania klasztorne w Sulejowie i Wąchocku
✗
opactwo benedyktynów w Tyńcu
•
malarstwo
✔
Europa
✗
haftowana makata z Bayeaux długości 30 m umieszczona w górnej części nawy kościelnej, przedstawiająca najazd
Wilhelma Zdobywcy na Anglię w 1066 r.
✔
Polska
✗
miniatury w kodeksach (m.in. „Kodeks pułtuski”)
•
rzeźba
✔
drzwi katedry gnieźnieńskiej ze scenami z życia św. Wojciecha
✔
ryty przedstawiające księcia Bolesława Kędzierzawego w posadzce wiślickiej
styl gotycki
•
początki sięgają końca XII w.
•
wprowadził go do nazewnictwa Włoch, Giorgio Vasari
•
określenie pochodzi od Gotów, czyli symbolu sztuki barbarzyńskiej i dziwacznej
•
renesans traktował pogardliwie ten prąd
•
styl łatwy do określenia na podstawie konstrukcji i założeń technicznych
✔
nauki matematyczne (geometria) odegrały ogromną rolę w kształtowaniu przestrzeni architektonicznej i pokrew-
2 z 4
KULTURA I SZTUKA ŚREDNIOWIECZA
nych dziedzinach sztuki
•
elementy stylu
✔
żebro w budowli
✔
łuk oporowy
✔
skarpa
✔
łuk ostry
•
budowle
✔
wysmukłe i strzeliste
✔
dają złudzenie lekkości oraz przestronności
✔
mają ostrołukowe, wysokie okna ozdabiane witrażami
✔
wieloskrzydłowe ołtarze
✔
sklepienia łukowe – skierowane ku górze, robiące wrażenie wzlatujących w przestrzenie niebieskie
•
architektura zewnętrzna wyróżniająca się dużą ilością;
✔
wieżyczek i wież
✔
wsporników
✔
spadzistych przypór
•
duża rola światła traktowanego w kategoriach estetycznych
✔
to, co jest w gestii Boga, staje się piękne
✗
istnieje jako oszałamiająca jasność
✔
brzydota jest kojarzona z ciemnością, brakiem światła
✔
rozwija się kult Matki Boskiej – stąd tyle kościołów pod tym wezwaniem
styl gotycki w sztuce – przykłady
•
architektura
✔
świat
✗
katedry w Chartres, Reims (koronacyjna), Paryżu (Notre Damę)
✗
górna kaplica w Sainte Chapelle – Paryż
✗
mury obronne w Carcassonne
✗
opactwo St. Michel (wyspa)
✗
katedra w Canterbury
✗
wieża i most Karola IV w Pradze
✗
Pałac Dożów w Wenecji
✗
katedra w Mediolanie
✗
opactwo Westminsteru w Londynie
✗
wnętrze Santa Croce we Florencji
✗
katedra św. Stefana w Wiedniu
✔
Polska
✗
kościół Mariacki w Krakowie
✗
zamek krzyżacki w Malborku
✗
kościół Mariacki w Gdańsku
✗
katedra na Wawelu
✗
Collegium Maius w Krakowie
•
malarstwo
✔
Europa
✗
Giotto da Bondone
➢
sceny z życia św. Franciszka w kościele w Asyżu
➢
freski na Arenie w Padwie
✗
witraże w katedrze w Chartres
✗
modlitewniki ilustrowane miniaturami malarskimi, w których zawarto:
➢
sceny religijne
➢
życie codzienne
➢
pory roku
➢
widoki miast
➢
portrety
➢
ornamenty i ozdoby
✗
Hubert i Jan van Eyckowie
➢
wprowadzili malarstwo olejne
3 z 4
KULTURA I SZTUKA ŚREDNIOWIECZA
➢
ołtarz Baranka Bożego w Gandawie
✗
ołtarz Mathiasa Grünewalda (szczególnie środkowe „Ukrzyżowanie”) w Isenheim
✗
narodziny miedziorytu, który poprzedził druk
✔
Polska
✗
Hans Memling „Sąd Ostateczny” w Muzeum Narodowym w Gdańsku – kopia w kościele Mariackim tegoż miasta
•
rzeźba
✔
świat
✗
rzeźby portalu zachodniego katedry w Chartres
✗
tympanon głównego portalu w Strasburgu
✔
Polska
✗
ołtarz Wita Stwosza
✗
Madonna z Krużlowej
Utrwal terminy
antyfona
– w chrześcijańskim obrządku religijnym, kościelnym – krótki tekst modlitewny, dawniej – śpiewany na
przemian po wersetach psalmu przez dwa chóry, dziś – przeplatający strofy psalmu
antyfonarz
– księga liturgiczna zawierająca zbiór śpiewów liturgicznych
biblia pauperum
– księga ze zbiorem obrazków i krótkim opisem scen biblijnych; przeznaczona dla ubogich
bordiury
– pasy obramowania dekoracyjnego wokół płaskorzeźby, malowidła, tkaniny, grafiki; znajduje się na nich
ornamentyka roślinna, zwierzęca, figuralna
chorał
– wielogłosowy śpiew kościelny; gregoriański – śpiew bez towarzyszenia instrumentów muzycznych
groteska
– w sztuce forma ornamentu roślinnego połączona z nierealnymi postaciami ludzkimi oraz zwierzęcymi; ka-
tegoria estetyczna charakteryzująca się upodobaniem do form nierzeczywistych, przejaskrawionych; Włosi tak nazy-
wali dzieła sztuki antycznej wydobywane, wykopywane z ziemi
ikonografia
– dyscyplina historii sztuki zajmująca się interpretacją, rejestrowaniem i opisem dzieł plastycznych; bada-
nie dzieła sztuki jako informacji, źródła historycznego; dzieła plastyczne (obrazy) związane z jakimś tematem, proble-
mem
iluminacja
– oświecenie umysłu przez Boga; moment szczególnego olśnienia w dążeniu rozumu do poznania prawdy;
wykonana ręcznie ilustracja, bardzo kolorowa, do tekstu średniowiecznego
mediewistyka
– nauka o wiekach średnich (średniowieczu)
mediewista
– człowiek uczony, badający dzieje, kulturę, sztukę tej epoki
miniatura
– w średniowieczu ręcznie malowana ilustracja, inicjał, obraz niewielkich rozmiarów
polifonia
– (gr.
polyphonia
– wielogłosowość) – wielogłosowy utwór muzyczny; także technika pisarska polegająca
na paralelnym prowadzeniu równorzędnych wątków, problemów, wydarzeń, ogląd danej sytuacji z różnych punktów
widzenia
poliptyk
– ołtarz wielokrotnie złożony; typ gotyckiego ołtarza wieloskrzydłowego z centralną częścią i wieloma ru-
chomymi skrzydłami
portal
– ozdobne obramowanie architektoniczno-rzeźbiarskie nad wejściem do pałacu, kościoła, kamienicy; brama,
która posiada takie obramowanie
powieść gotycka
– odmiana powieści w poł. XVIII w. w literaturze angielskiej; akcja dzieje się w średniowieczu, w
gotyckim zamku, pojawiają się siły oraz istoty nadprzyrodzone, wszystko przenika atmosfera tajemniczości, niezwy-
kłości
skryptorium
– miejsce w średniowiecznych klasztorach, przy katedrach – duża sala z pulpitami, w której kopiowano
księgi
skarpa
– przypora, forma podpory muru w kształcie zewnętrznego filara, służy wzmocnieniu wysokich budowli
skryba
– w średniowieczu mnich-kopista, który przepisywał dokumenty, księgi o różnym charakterze
tryptyk
– ołtarz składający się z trzech części: części centralnej, środkowej oraz dwóch bocznych ruchomych skrzy-
deł; także trzyczęściowa kompozycja malarska lub muzyczna
tympanon
– element architektury średniowiecznej, pole znajdujące się nad portalem wypełnione płaskorzeźbą
W literaturze i sztukach pięknych
•
„Andrzej Rublow”, film fab. ZSRR, reż. Andriej Tarkowski (1966)
•
Umberto Eco „Imię róży” (powieść)
•
Wiktor Hugo „Dzwonnik z Notre Dame” (powieść)
•
„Imię róży”, film fab. RFN–Francja–Włochy, reż. Jean Jacgues Annaud (1986)
•
Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” (zamek Horeszków)
4 z 4
Plik z chomika:
savanka17
Inne pliki z tego folderu:
PIESN O ROLANDZIE.pdf
(64 KB)
LEGENDA O SWIETYM ALEKSYM.pdf
(64 KB)
KULTURA I SZTUKA SREDNIOWIECZA.pdf
(87 KB)
FILOZOFIA.pdf
(75 KB)
BOSKA KOMEDIA DANTEGO.pdf
(77 KB)
Inne foldery tego chomika:
01 Antyk
03 Renesans
04 Barok
05 Oświecenie
06 Romantyzm
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin