KULTURA I SZTUKA SREDNIOWIECZA.pdf

(87 KB) Pobierz
www.maturazpolskiego.pl
KULTURA I SZTUKA ŚREDNIOWIECZA
Kultura i sztuka średniowiecza
kultura i sztuka średniowiecza
rozwój dominujących stylów architektonicznych (romańskiego i gotyckiego)
pierwszy okres średniowiecza (V–X w.) to czas:
łączenia tradycji rzymskiej z tradycjami plemion zachodnich
dominacji w sztuce roli Gotów 1 wielbiących wszelkie formy zdobnicze
przenikania kultury bizantyjskiej (wschodnie cesarstwo rzymskie)
adoptowania sztuki Wschodu
okres dojrzały (XI–XIII w.) – przewaga stylu romańskiego
„jesień średniowiecza” (XIII–XV w.) – styl gotycki
główne trendy w sztukach pięknych
zacierały się granice między literaturą piękną a naukową, fikcją a rzeczywistością, gdyż ważniejsza była problema-
tyka od techniki artystycznego opisu
ikonografia skupiała swą uwagę na sprawach Nieba, Sądu Ostatecznego, dziejów Chrystusa oraz prawdach wiary
celem poezji było hasło znane w starożytności: „docere, delectere, movere” , czyli „uczyć, bawić, wzruszać”
sztuka tego okresu sięgała do symboliki, w której zawarte jest przekonanie, że świat rzeczy widzialnych jest jedy-
nie znakiem ich niewidzialnej natury, jej sygnałem
alegoria pełniła funkcję komunikatu – często bardzo prostego – z różnych dziedzin życia (musiał być zrozumiały
dla jak największej grupy ludzi)
przykłady alegorii
róża – miłość
lilia – niewinność, cnota
pelikan – ofiara Chrystusa
drabina – droga do nieba
liczba 7 – doskonałość
liczba 13 – śmierć
biel – niewinność
zieleń – odrodzenie
czerwień – miłość, władza
kolor niebieski – niebo
żółć – zdrada
skrajności w przeżywaniu życia oraz sztuki
ucieczka przed wszystkimi ostrymi nakazami, zakazami, ograniczeniami, wizją kary za grzechy w zabawę i śmiech
podczas tych zabaw następowała zamiana ról społecznych
pozorna, chwilowa zmiana dotychczasowego porządku społecznego
muzyka ma źródło w liturgii
Grzegorz I Wielki – papież w latach 590–604 wprowadził chorał 2 i antyfonar z 3 gregoriański
osiągnięciem było przejście do polifonicznego, czyli zharmonizowanego wspólnego prowadzenia wielu głosów
wpływ nowych form na inne dziedziny sztuki
ołtarze (rzeźba)
plastyka (malowidła ścienne)
dekoracje wnętrz
1 Goci – lud germański; na początku n.e. przybyli ze Skandynawii do środkowej Europy, skąd w III wieku dotarli nad Morze
Czarne; podzielili się następnie na Ostrogotów (G. wschodnich) i Wizygotów (G. zachodnich).
2 chorał gregoriański – jednogłosowe śpiewy Kościoła rzymskokatolickiego przeznaczone do liturgii całego roku kościelnego,
zawarte w księgach „Graduale Romanum” i „Antiphonale Romanum” (obecnie publikowane w oficjalnym zbiorze „Liber usu-
alis”). Chorał gregoriański powstał z elementów muzyki hebrajskiej, bizantyjskiej i greckiej; kodyfikację śpiewów przypisuje
się papieżowi Grzegorzowi I (stąd nazwa, VI w.). Chorał gregoriański opiera się na skalach modalnych; rozróżnia się 2 rodzaje
śpiewów chorału gregoriańskiego: 1) śpiewną recytację, zw. accentus , na jednym lub kilku dźwiękach, np. psalmów, „Ewan-
gelii”; 2) śpiew właściwy, zw. concentus , bardziej sylabiczny lub melizmatyczny, np. w częściach stałych i zmiennych mszy,
w antyfonach, hymnach; chorał gregoriański może być wykonywany solo lub chóralnie, także w sposób responsorialny (chór i
solista na przemian) lub antyfonalny (2 chóry na przemian).
3 antyfonarz – (rel.) księga liturgiczna zawierająca zbiór śpiewów liturgicznych, głównie antyfon; antyfona – (śrdwłac.) w li-
turgii chrześcijańskiej: krótki tekst modlitewny, dawniej śpiewany lub recytowany na przemian przez dwa chóry po wersetach
psalmu, obecnie przeplatający psalmy i hymny lub występujący samodzielnie.
1 z 4
KULTURA I SZTUKA ŚREDNIOWIECZA
złotnictwo (relikwiarze)
broń
muzyka
literatura
przedmioty codziennego użytku
ubiory
styl romański
nazwa od miasta Roma (Rzym), bo najwcześniej pojawiła się na terenach opanowanych przez Rzym
wiek XI–XII – pełnia rozkwitu
forma
prosta, poważna i wytworna
kościoły
wygląd kościołów romańskich nawiązuje do stylu świątyń starochrześcijańskich
monumentalne rzeźby na portalach kościołów, katedr, klasztorów
zdobienie kościołów również ornamentyką zwierzęcą, roślinną i surowymi w swej prostocie płaskorzeźbami
budowle
masywność budowli
grube mury – charakter obronny
małe okna słabo przepuszczające światło
mrok w pomieszczeniach
duża prostota, funkcjonalność przestrzenna wnętrz (w zamkach władców)
sklepienia sprawiały wrażenie ciężkich ze względu na ich kształt – połowa walca, tzw. sklepienia kolebkowe
budowle urozmaicone były półokrągłymi przybudówkami oraz wieżami
malarstwo prezentowało często odrealnione postacie, bez „przestrzeni wewnętrznej”
„płaskość” postaci łączy się z artystyczną ascezą malowanych osób
styl romański w sztuce – przykłady
architektura
Europa
katedra w Chartres łącznie z witrażami (niektóre fragmenty)
kościół św. Ambrożego w Mediolanie
Polska
kaplica św. Feliksa i Adaukta na Wawelu
krypta św. Leonarda w podziemiach Katedry Wawelskiej
kolegiata w Tumie pod Łęczycą
kościół św. Andrzeja w Krakowie (z zewnątrz)
kościół dominikański św. Jakuba w Sandomierzu
zabudowania klasztorne w Sulejowie i Wąchocku
opactwo benedyktynów w Tyńcu
malarstwo
Europa
haftowana makata z Bayeaux długości 30 m umieszczona w górnej części nawy kościelnej, przedstawiająca najazd
Wilhelma Zdobywcy na Anglię w 1066 r.
Polska
miniatury w kodeksach (m.in. „Kodeks pułtuski”)
rzeźba
drzwi katedry gnieźnieńskiej ze scenami z życia św. Wojciecha
ryty przedstawiające księcia Bolesława Kędzierzawego w posadzce wiślickiej
styl gotycki
początki sięgają końca XII w.
wprowadził go do nazewnictwa Włoch, Giorgio Vasari
określenie pochodzi od Gotów, czyli symbolu sztuki barbarzyńskiej i dziwacznej
renesans traktował pogardliwie ten prąd
styl łatwy do określenia na podstawie konstrukcji i założeń technicznych
nauki matematyczne (geometria) odegrały ogromną rolę w kształtowaniu przestrzeni architektonicznej i pokrew-
2 z 4
KULTURA I SZTUKA ŚREDNIOWIECZA
nych dziedzinach sztuki
elementy stylu
żebro w budowli
łuk oporowy
skarpa
łuk ostry
budowle
wysmukłe i strzeliste
dają złudzenie lekkości oraz przestronności
mają ostrołukowe, wysokie okna ozdabiane witrażami
wieloskrzydłowe ołtarze
sklepienia łukowe – skierowane ku górze, robiące wrażenie wzlatujących w przestrzenie niebieskie
architektura zewnętrzna wyróżniająca się dużą ilością;
wieżyczek i wież
wsporników
spadzistych przypór
duża rola światła traktowanego w kategoriach estetycznych
to, co jest w gestii Boga, staje się piękne
istnieje jako oszałamiająca jasność
brzydota jest kojarzona z ciemnością, brakiem światła
rozwija się kult Matki Boskiej – stąd tyle kościołów pod tym wezwaniem
styl gotycki w sztuce – przykłady
architektura
świat
katedry w Chartres, Reims (koronacyjna), Paryżu (Notre Damę)
górna kaplica w Sainte Chapelle – Paryż
mury obronne w Carcassonne
opactwo St. Michel (wyspa)
katedra w Canterbury
wieża i most Karola IV w Pradze
Pałac Dożów w Wenecji
katedra w Mediolanie
opactwo Westminsteru w Londynie
wnętrze Santa Croce we Florencji
katedra św. Stefana w Wiedniu
Polska
kościół Mariacki w Krakowie
zamek krzyżacki w Malborku
kościół Mariacki w Gdańsku
katedra na Wawelu
Collegium Maius w Krakowie
malarstwo
Europa
Giotto da Bondone
sceny z życia św. Franciszka w kościele w Asyżu
freski na Arenie w Padwie
witraże w katedrze w Chartres
modlitewniki ilustrowane miniaturami malarskimi, w których zawarto:
sceny religijne
życie codzienne
pory roku
widoki miast
portrety
ornamenty i ozdoby
Hubert i Jan van Eyckowie
wprowadzili malarstwo olejne
3 z 4
KULTURA I SZTUKA ŚREDNIOWIECZA
ołtarz Baranka Bożego w Gandawie
ołtarz Mathiasa Grünewalda (szczególnie środkowe „Ukrzyżowanie”) w Isenheim
narodziny miedziorytu, który poprzedził druk
Polska
Hans Memling „Sąd Ostateczny” w Muzeum Narodowym w Gdańsku – kopia w kościele Mariackim tegoż miasta
rzeźba
świat
rzeźby portalu zachodniego katedry w Chartres
tympanon głównego portalu w Strasburgu
Polska
ołtarz Wita Stwosza
Madonna z Krużlowej
Utrwal terminy
antyfona – w chrześcijańskim obrządku religijnym, kościelnym – krótki tekst modlitewny, dawniej – śpiewany na
przemian po wersetach psalmu przez dwa chóry, dziś – przeplatający strofy psalmu
antyfonarz – księga liturgiczna zawierająca zbiór śpiewów liturgicznych
biblia pauperum – księga ze zbiorem obrazków i krótkim opisem scen biblijnych; przeznaczona dla ubogich
bordiury – pasy obramowania dekoracyjnego wokół płaskorzeźby, malowidła, tkaniny, grafiki; znajduje się na nich
ornamentyka roślinna, zwierzęca, figuralna
chorał – wielogłosowy śpiew kościelny; gregoriański – śpiew bez towarzyszenia instrumentów muzycznych
groteska – w sztuce forma ornamentu roślinnego połączona z nierealnymi postaciami ludzkimi oraz zwierzęcymi; ka-
tegoria estetyczna charakteryzująca się upodobaniem do form nierzeczywistych, przejaskrawionych; Włosi tak nazy-
wali dzieła sztuki antycznej wydobywane, wykopywane z ziemi
ikonografia – dyscyplina historii sztuki zajmująca się interpretacją, rejestrowaniem i opisem dzieł plastycznych; bada-
nie dzieła sztuki jako informacji, źródła historycznego; dzieła plastyczne (obrazy) związane z jakimś tematem, proble-
mem
iluminacja – oświecenie umysłu przez Boga; moment szczególnego olśnienia w dążeniu rozumu do poznania prawdy;
wykonana ręcznie ilustracja, bardzo kolorowa, do tekstu średniowiecznego
mediewistyka – nauka o wiekach średnich (średniowieczu)
mediewista – człowiek uczony, badający dzieje, kulturę, sztukę tej epoki
miniatura – w średniowieczu ręcznie malowana ilustracja, inicjał, obraz niewielkich rozmiarów
polifonia – (gr. polyphonia – wielogłosowość) – wielogłosowy utwór muzyczny; także technika pisarska polegająca
na paralelnym prowadzeniu równorzędnych wątków, problemów, wydarzeń, ogląd danej sytuacji z różnych punktów
widzenia
poliptyk – ołtarz wielokrotnie złożony; typ gotyckiego ołtarza wieloskrzydłowego z centralną częścią i wieloma ru-
chomymi skrzydłami
portal – ozdobne obramowanie architektoniczno-rzeźbiarskie nad wejściem do pałacu, kościoła, kamienicy; brama,
która posiada takie obramowanie
powieść gotycka – odmiana powieści w poł. XVIII w. w literaturze angielskiej; akcja dzieje się w średniowieczu, w
gotyckim zamku, pojawiają się siły oraz istoty nadprzyrodzone, wszystko przenika atmosfera tajemniczości, niezwy-
kłości
skryptorium – miejsce w średniowiecznych klasztorach, przy katedrach – duża sala z pulpitami, w której kopiowano
księgi
skarpa – przypora, forma podpory muru w kształcie zewnętrznego filara, służy wzmocnieniu wysokich budowli
skryba – w średniowieczu mnich-kopista, który przepisywał dokumenty, księgi o różnym charakterze
tryptyk – ołtarz składający się z trzech części: części centralnej, środkowej oraz dwóch bocznych ruchomych skrzy-
deł; także trzyczęściowa kompozycja malarska lub muzyczna
tympanon – element architektury średniowiecznej, pole znajdujące się nad portalem wypełnione płaskorzeźbą
W literaturze i sztukach pięknych
„Andrzej Rublow”, film fab. ZSRR, reż. Andriej Tarkowski (1966)
Umberto Eco „Imię róży” (powieść)
Wiktor Hugo „Dzwonnik z Notre Dame” (powieść)
„Imię róży”, film fab. RFN–Francja–Włochy, reż. Jean Jacgues Annaud (1986)
Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” (zamek Horeszków)
4 z 4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin