Seweryny Szmaglewskiej „Czarne stopy” kl.5.doc

(125 KB) Pobierz
Propozycje cyklu lekcji języka polskiego w oparciu o lekturę Seweryny Szmaglewskiej „Czarne stopy”

Opracowała Anna Lewoc

 

Propozycja cyklu lekcji języka polskiego

w oparciu o lekturę Seweryny Szmaglewskiej „Czarne stopy”

 

 

 

Lekcja 1

Tymi zajęciami rozpoczynamy cykl lekcji poświeconych na omawiania lektury klasy piątej „Czarne stopy”. Wcześniej można poprosić uczniów o przygotowanie informacji na temat harcerstwa. Jeżeli        w szkole istnieje drużyna  harcerska warto na zajęcia zaprosić również jej przedstawiciela w pełnym umundurowaniu.

 

Temat lekcji: Historia harcerstwa i skautingu.

 

Cele ogólne lekcji:

·         zapoznanie uczniów z historią harcerstwa polskiego,

·         zainteresowanie uczniów ideą harcerstwa.

 

Cele operacyjne lekcji:

          Uczeń potrafi:

·         porównać prawo harcerskie z prawem skautowskim,

·         na podstawie prawa harcerskiego wymienić cechy dobrego harcerza,

·         posługiwać się różnymi źródłami informacji ( encyklopedia, słownik, internet)

 

Metody pracy: pogadanka,

Formy pracy: zbiorowa i indywidualna

Pomoce dydaktyczne: słownik, encyklopedia, książeczka harcerska

Przebieg lekcji:

I. Część wstępna:

       Lekcję rozpoczynamy od sprawdzenia , do jakich wiadomości na temat harcerstwa dotarli        uczniowie, a następnie przedstawiamy zaproszonego gościa – harcerza .

 

II. Część właściwa lekcji:

      1.  Podanie tematu lekcji: Historia harcerstwa i skautingu.                        

 

2.      Omówienie historii polskiego harcerstwa:

Pierwsza organizacja skautowska powstała w 1907 roku w Anglii. Jej założycielem był lord generał Robert Baden-Powell. Głównym celem Powella było kształtowanie charakteru, rozwijanie sprawności fizycznej młodych ludzi oraz przygotowanie ich do bycia dobrymi obywatelami. Ideę skautingu na grunt polski przenieśli Andrzej i  Olga Małachowscy. To oni w 1911 roku założyli w Polsce pierwsze drużyny, które wkrótce zaczęto nazywać po polsku harcerstwem. W okresie II wojny światowej polscy harcerze włączyli się w akcję zbrojną z okupantem. Obok dorosłych i młodzieży walczyły również dzieci – zuchy. W latach dziewięćdziesiątych harcerstwo polskie podzieliło się na Związek Harcerstwa Polskiego i Związek Harcerzy Rzeczpospolitej. Między dwoma związkami występują pewne różnice poglądowe, jednak główna idea jest taka sama: wychowywanie młodego pokolenia niosącego pomoc potrzebujący i kształcenie w nim postaw  patriotycznych.  

 

3.      Zaprezentowanie i omówienia munduru harcerskiego, krzyża, lilijki, sznura, hymnu. Wyjaśnienie dlaczego harcerze nazywania są Szarymi Szeregami.

 

             

4.      Porównanie pierwszego prawa harcerskiego stworzonego przez Małachowskich z obowiązującym obecnie:

Prawo  Małachowskich                                                               Prawo współczesne

1

 


1.       Na słowie harcerza można polegać jak na słowie Zawiszy.

2.       Skaut jest wierny Ojczyźnie.

3.       Skaut jest obowiązany być pożytecznym i pomagać innym.

4.       Skaut jest przyjacielem wszystkich, a bratem każdego innego skauta.

5.       Skaut jest  rycerski.

6.       Skaut jest przyjacielem zwierząt.

7.       Skaut jest wierny i posłuszny.

8.       Skaut śmieje się i gwiżdże w najcięższym nawet położeniu.

9.       Skaut jest oszczędny.

 

 

 

 

 

 

 

 

                       

1.       Harcerz służy Polsce i dla Niej sumiennie wypełnia swoje obowiązki.

2.       Harcerz chce zmieniać świat na lepszy.

3.       Harcerz jest sprawiedliwy i odważny, śmiało broni słusznej sprawy.

4.       Harcerz chce wiedzieć więcej niż wie, umieć więcej niż umie.

5.       Harcerz śpieszy innym z pomocą, nie opuści nikogo w potrzebie.

6.       Harcerz jest wiernym przyjacielem i niezawodnym kolegą.

7.       Harcerz szanuje starszych, pomaga chętnie rodzicom.

8.       Harcerz pracuje rzetelnie.

9.       Harcerz jest przyjacielem przyrody, poznaje jej piękno i tajemnice.

10.   Harcerz chce być silny i sprawny, nie pali tytoniu, nie pije napojów alkoholowych.


 

5.      Wyjaśnienie kim był Zawisza Czarny.

6.      Omówienie struktury harcerstwa ( zastęp – drużyna- hufiec – chorągiew)

7.      Wyjaśnienie dlaczego skautów w Polsce nazwano właśnie harcerzami.

„Harcerz” dawniej to żołnierz konny, który przed właściwą bitwą toczył na oczach całego wojska walkę z jednym z żołnierzy z przeciwnego obozu. Sam zgłaszał się na ochotnika do walki.

 

 

III. Ewaluacja:

Wypisywanie cech harcerza:

Harcerz













 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     IV. Praca domowa:

Odszukaj w słowniku i zapisz znaczenie słów: hufiec, drużyna, chorągiew

 

 

 

 

 

Lekcja 2

Temat lekcji: Czy uważnie przeczytaliśmy lekturę „Czarne stopy”?

 

Cele ogólne lekcji:

·         sprawdzenie stopnia przeczytania lektury „Czarne stopy”,

·         kształcenie umiejętności wypowiadania się o przeczytanej książce,

·         rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.

 

Cele operacyjne lekcji:

          Uczeń potrafi:

·         wypowiedzieć się o lekturze,

·         ocenić książkę,

·         odpowiedzieć na pytania i wykonać zadania związane z lekturą.

 

Metody pracy: pogadanka, zajęć praktycznych

Formy pracy: zbiorowa i indywidualna

Pomoce dydaktyczne: karty pracy

Przebieg lekcji:

I. Część wstępna:

Pogadanka na temat wrażeń po przeczytaniu lektury.

Podanie tematu lekcji: Czy uważnie przeczytaliśmy lekturę „Czarne stopy”?

 

II. Część właściwa lekcji:

Samodzielne wypełnianie kart pracy przez uczniów.

KARTA PRACY

 

A. Rozwiąż krzyżówkę:

1.      Chłopcy wyjechali na obóz w Górach .......................

2.      Żywy pomnik przyrody, dąb staruszek.

3.      Królewicz zamieniony w kamień.

4.      Złodziej serdelków.

5.      Imię głównego bohatera.

6.      Autorka powieści to ..............Szmaglewska.

7.      np. Czarne stopy, Kontiki, Białe Foki.

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  2.                                       

 

 

 

 

 

 

         3.                            

 

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin