w oparciu o lekturę Seweryny Szmaglewskiej „Czarne stopy”
Tymi zajęciami rozpoczynamy cykl lekcji poświeconych na omawiania lektury klasy piątej „Czarne stopy”. Wcześniej można poprosić uczniów o przygotowanie informacji na temat harcerstwa. Jeżeli w szkole istnieje drużyna harcerska warto na zajęcia zaprosić również jej przedstawiciela w pełnym umundurowaniu.
Temat lekcji: Historia harcerstwa i skautingu.
Cele ogólne lekcji:
· zapoznanie uczniów z historią harcerstwa polskiego,
· zainteresowanie uczniów ideą harcerstwa.
Cele operacyjne lekcji:
Uczeń potrafi:
· porównać prawo harcerskie z prawem skautowskim,
· na podstawie prawa harcerskiego wymienić cechy dobrego harcerza,
· posługiwać się różnymi źródłami informacji ( encyklopedia, słownik, internet)
Metody pracy: pogadanka,
Formy pracy: zbiorowa i indywidualna
Pomoce dydaktyczne: słownik, encyklopedia, książeczka harcerska
Przebieg lekcji:
I. Część wstępna:
Lekcję rozpoczynamy od sprawdzenia , do jakich wiadomości na temat harcerstwa dotarli uczniowie, a następnie przedstawiamy zaproszonego gościa – harcerza .
II. Część właściwa lekcji:
1. Podanie tematu lekcji: Historia harcerstwa i skautingu.
2. Omówienie historii polskiego harcerstwa:
Pierwsza organizacja skautowska powstała w 1907 roku w Anglii. Jej założycielem był lord generał Robert Baden-Powell. Głównym celem Powella było kształtowanie charakteru, rozwijanie sprawności fizycznej młodych ludzi oraz przygotowanie ich do bycia dobrymi obywatelami. Ideę skautingu na grunt polski przenieśli Andrzej i Olga Małachowscy. To oni w 1911 roku założyli w Polsce pierwsze drużyny, które wkrótce zaczęto nazywać po polsku harcerstwem. W okresie II wojny światowej polscy harcerze włączyli się w akcję zbrojną z okupantem. Obok dorosłych i młodzieży walczyły również dzieci – zuchy. W latach dziewięćdziesiątych harcerstwo polskie podzieliło się na Związek Harcerstwa Polskiego i Związek Harcerzy Rzeczpospolitej. Między dwoma związkami występują pewne różnice poglądowe, jednak główna idea jest taka sama: wychowywanie młodego pokolenia niosącego pomoc potrzebujący i kształcenie w nim postaw patriotycznych.
3. Zaprezentowanie i omówienia munduru harcerskiego, krzyża, lilijki, sznura, hymnu. Wyjaśnienie dlaczego harcerze nazywania są Szarymi Szeregami.
4. Porównanie pierwszego prawa harcerskiego stworzonego przez Małachowskich z obowiązującym obecnie:
Prawo Małachowskich Prawo współczesne
1
1. Na słowie harcerza można polegać jak na słowie Zawiszy.
2. Skaut jest wierny Ojczyźnie.
3. Skaut jest obowiązany być pożytecznym i pomagać innym.
4. Skaut jest przyjacielem wszystkich, a bratem każdego innego skauta.
5. Skaut jest rycerski.
6. Skaut jest przyjacielem zwierząt.
7. Skaut jest wierny i posłuszny.
8. Skaut śmieje się i gwiżdże w najcięższym nawet położeniu.
9. Skaut jest oszczędny.
1. Harcerz służy Polsce i dla Niej sumiennie wypełnia swoje obowiązki.
2. Harcerz chce zmieniać świat na lepszy.
3. Harcerz jest sprawiedliwy i odważny, śmiało broni słusznej sprawy.
4. Harcerz chce wiedzieć więcej niż wie, umieć więcej niż umie.
5. Harcerz śpieszy innym z pomocą, nie opuści nikogo w potrzebie.
6. Harcerz jest wiernym przyjacielem i niezawodnym kolegą.
7. Harcerz szanuje starszych, pomaga chętnie rodzicom.
8. Harcerz pracuje rzetelnie.
9. Harcerz jest przyjacielem przyrody, poznaje jej piękno i tajemnice.
10. Harcerz chce być silny i sprawny, nie pali tytoniu, nie pije napojów alkoholowych.
5. Wyjaśnienie kim był Zawisza Czarny.
6. Omówienie struktury harcerstwa ( zastęp – drużyna- hufiec – chorągiew)
7. Wyjaśnienie dlaczego skautów w Polsce nazwano właśnie harcerzami.
„Harcerz” dawniej to żołnierz konny, który przed właściwą bitwą toczył na oczach całego wojska walkę z jednym z żołnierzy z przeciwnego obozu. Sam zgłaszał się na ochotnika do walki.
III. Ewaluacja:
Wypisywanie cech harcerza:
IV. Praca domowa:
Odszukaj w słowniku i zapisz znaczenie słów: hufiec, drużyna, chorągiew
Lekcja 2
Temat lekcji: Czy uważnie przeczytaliśmy lekturę „Czarne stopy”?
· sprawdzenie stopnia przeczytania lektury „Czarne stopy”,
· kształcenie umiejętności wypowiadania się o przeczytanej książce,
· rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
· wypowiedzieć się o lekturze,
· ocenić książkę,
· odpowiedzieć na pytania i wykonać zadania związane z lekturą.
Metody pracy: pogadanka, zajęć praktycznych
Pomoce dydaktyczne: karty pracy
Pogadanka na temat wrażeń po przeczytaniu lektury.
Podanie tematu lekcji: Czy uważnie przeczytaliśmy lekturę „Czarne stopy”?
Samodzielne wypełnianie kart pracy przez uczniów.
A. Rozwiąż krzyżówkę:
1. Chłopcy wyjechali na obóz w Górach .......................
2. Żywy pomnik przyrody, dąb staruszek.
3. Królewicz zamieniony w kamień.
4. Złodziej serdelków.
5. Imię głównego bohatera.
6. Autorka powieści to ..............Szmaglewska.
7. np. Czarne stopy, Kontiki, Białe Foki.
1.
2.
3.
...
paprotnik