Skale jazzowe.rtf

(4 KB) Pobierz

Związek harmonii z melodią jawi się szczególnie wyraźnie w improwizacji, gdzie melodia jest wyrazem wrażliwości, harmonia staje się płaszczyzną łączącą muzyka-solistę z resztą zespołu.

Praktyka jazzowa używa szeregu skal, którymi posługuje się w improwizacji.

1. Skale pięciostopniowe:

a) pentatonika bezpółtonowa (c – d – e – g – a ) nadaje się na akordy C, Ais, Des, Fmnj, itp.

b) pentatonika półtonowa (c – des- f – g – as) dla akordów Cm lub c- d – fis – g – a dla akordów D/C

c) pentatonika bluesowa (c – es -f -g -b)

d) pentatoniki indyjskie:

- c – e – fis – a – b

- c – es – f – as – b

- c -d – f- g – a

 

2. Skale sześciotonowe:

a) bluesowa (c – es – f – fis – g – b)

b) indyjskie:

- c – des – e – fis – a – b

- c – des – e – fis – as – b

c) całotonowa (c -d -e – fis – gis – ais dla akordów C, D, E, Fis, Gis, Ais

d) kombinowane:

- c – dis – e – fis – g – ais dla akordów C lub Esm

- c – des – e – fis – g – ais dla akordów C lub Ges

 

3. Skale siedmiostopniowe:

a) jońska ( c- d – e – f – g – a – h)

b) dorcka (c – d – es – f - g - a – b)

c) frygijska (c – des – es – f – g – as – b)

d) lidyjska (c – d – e – fis – g - a – h)

e) miksolidyjska (c – d – e – f – g – a – b)

f) eolska (c – d – es – f – g – as – b)

g) lokrycka (c – des – es -f – ges – as – b)

h) lidyjska zwiększona (c – d -e – fis – gis – a – h)

i) lidyjska zmniejszona (c - d – es – fis – g – a – h)

j) bluesowa (c – es – e – f – ges – g – b)

k) major harmoniczny (c- d – e – f – g – as – h)

l) minor harmoniczny (c – d -es – f -g – as – h)

4. Skale ośmiotonowe:

a) zmniejszone:

- c – d – es – f – ges – as – heses – ceses – dla akordu Co

- c – des – es – e – fis – g – a – b dla C

b) bluesowe:

- c – d – es – e – f -g – a – b

- c – d – es -f – ges – g – b

- c – es -e -f -ges – g – a – b

5. Skale dziwięciotonowe:

a) bluesowa (c – d – es – e – f – ges – g – a – b)

b) inne

6. Skale o większej ilości dźwięków:

a) dziesięciotonowe

b) jedenastotonowe

c) dwunastotonowe (serie)

d) chromatyczna

7. Skale trychordalne i tetrychordalne

8. Skale systemu nietemperowanego.

Oprócz dźwięków o ustalonej wysokości melodyka jazzu posługuje się dźwiękami “za niskimi lub “za wysokimi”, które na tle akordu stają się źródłem szczególnego napięcia podobnie jak często stosowane w jazzie glissanda i off-pitches (dźwięki o nieokreślonym co do wysokości początków).

             

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin