4
Barbara Skibicka-Nowakowska
Przedszkole Miejskie nr 5 w Toruniu
Grupa wiekowa 3-4 – latki
SCENARIUSZ ZAJĘCIA
TEMAT: „Sankami po Europie” – blok integralny
TREŚCI PROGRAMOWE:
¨ rozpoznawanie godła i barw narodowych - rozumienie pojęcia „ojczyzna”;
¨ interesowanie się życiem ludzi w innych krajach i obszarach klimatycznych;
¨ pojmowanie różnic występujących między ludźmi na świecie: zwyczaje, kultura, folklor oraz język, którym się posługują;
¨ uczestniczenie w zabawach i zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych;
¨ nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania swoich kolegów;
¨ uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam;
¨ rozumienie treści przekazywanych przez znaki słuchowe – rozpoznawanie umownego sygnału zapraszającego do zabawy;
¨ dokładne wykonywanie podejmowanych czynności i zadań;
¨ próby sklejania ze sobą elementów papierowych.
CELE:
Dzieci będą:
¨ poznawać wybrane państwa Unii Europejskiej, ich flagi, stolice, niektóre zwyczaje, tradycje i język, jakim posługują się mieszkańcy tych krajów;
¨ używać zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam (również w językach obcych);
¨ określać kolory flag, wyszukiwać różnice i podobieństwa;
¨ uczestniczyć w zabawach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych;
¨ rozpoznawać umowne sygnały słuchowe (np. dźwięk dzwoneczków – tworzymy kulig);
¨ oklejać pudełka kolorowym papierem i przyklejać gotowe, papierowe elementy.
METODY PRACY:
¨ czynne: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych;
¨ słowne: rozmowa, opis;
¨ oglądowe: obserwacja, pokaz.
FORMY PRACY:
z całą grupą, zespołowa i indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
¨ flagi krajów UE i Polski;
¨ plansze i zdjęcia z krajów UE;
¨ plansze z bezpiecznymi zabawami na sankach;
¨ płyty CD i kasety magnetofonowe z melodiami z krajów UE i magnetofon;
¨ piosenki: „Tak się zachmurzyło”, „Święty Mikołaju”
¨ zagadka;
¨ sanki;
¨ dzwoneczki;
¨ szarfy;
¨ chusty;
¨ pudełka od zapałek, paski kolorowego papieru, elementy (płozy) z brystolu, klej, pędzle;
¨ zjeżdżalnia.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Przywitanie rodziców, zaproszenie do obserwacji zajęcia.
2. Rozwiązanie zagadki słownej – nawiązanie do tematu
Dzieci siedzą w kole na dywanie. Nauczycielka mówi zagadkę i prosi o zgłaszanie się tych dzieci, które znają odpowiedź.
trzymaj mocno przywiązany do nich sznurek,
bo jak tylko sznurek wymsknie ci się z dłoni
wnet za nimi będziesz musiał na dół gonić.” (SANKI)
3. Nawiązanie do wiadomości dzieci..
Nauczycielka prezentuje sanki i pyta się – jak są one zbudowane (siedzenie i płozy). Rozmawia z dziećmi na temat zabaw na saneczkach i bezpieczeństwa podczas tych zabaw.
4. Zabawa dzieci przy piosence „Tak się zachmurzyło”.
Dzieci śpiewają piosenkę i ilustrują ją ruchem – tworzą zaprzęgi i naśladują jazdę sankami z górki.
5. „Podróż kuligiem” – zabawa ruchowa
Dzieci siadają na dywanie, otrzymują szarfy, które zakładają przez ramię. Nauczycielka wyjaśnia słowo „kulig” oraz zasady zabawy. Dzieci przy dźwiękach dzwoneczka chwytają za szarfy kolegów i koleżanek – tworząc kulig – poruszają się lekkim biegiem po sali jeden za drugim – wyruszamy w długą podróż.
Dzieci tworzą kulig za każdym razem, gdy zmieniają państwo.
6. Przystanek pierwszy - FRANCJA
To właśnie do Francji przyjeżdżają zimą turyści, którzy w Alpach uprawiają sporty zimowe. Dzieci witają się ze sobą i z rodzicami, mówiąc „Bon jour”.
Francja to kraj artystów: muzyków, pisarzy, ale przede wszystkim malarzy.
Dzieci dobierają się parami, jedno z dzieci maluje obraz – a drugie naśladuje ruchy pierwszego jakby było odbiciem lustrzanym (podczas zabawy w tle - muzyka francuska).
We Francji, a zwłaszcza w Paryżu – stolicy, odbywają się też pokazy mody – dzieci zamieniają się w modeli i modelki i spacerują w rytm muzyki.
7. Przystanek drugi – WIELKA BRYTANIA
W Wielkiej Brytanii wszyscy mówią w języku angielskim, witamy się mówiąc „Hello”. W Londynie jest duży, sławny zegar o nazwie Big Ben. Anglicy są bardzo punktualni i zawsze o godzinie piątej po południu piją herbatę – dzieci naśladują picie herbaty.
Zabawa ze śpiewem w języku angielskim „Stand up – sit down”
8. Przystanek trzeci – HISZPANIA
Jesteśmy w Madrycie – stolicy Hiszpanii – witamy się, mówiąc „Buenos dias”
Hiszpania to ciepły kraj, rzadko gości tu zima. Natomiast latem upały są ogromne i dlatego rosną tu owoce cytrusowe, daktyle, banany i winorośle.
Ulubioną rozrywką Hiszpanów jest corrida, czyli walka byków z torreadorem, a najbardziej znanymi tańcami hiszpańskimi jest flamenco i pasadoble.
Dzieci dobierają się parami – jedno w parze otrzymuje apaszkę – jest torreadorem, a drugie – bykiem. W rytmie muzyki hiszpańskiej dzieci przedstawiają walkę byka i torreadora.
9. Przystanek czwarty - FINLANDIA.
Nauczycielka prezentuje flagę Finlandii, wyjaśnia, że jest to kraj, w którym na północy zima trwa nawet pół roku, a w porze zimowej niemal przez całą dobę panują tu ciemności, natomiast latem – dzień polarny. Tu w Laponii mieszka św. Mikołaj. Dzieci znają piosenkę o świętym Mikołaju, więc ją zaśpiewają. W Finlandii wymyślono również śmieszne stworki, przypominające trochę misie, trochę hipopotamy – są to muminki (nauczycielka prezentuje maskotkę).
10. Powrót „kuligiem” do naszej ojczyzny.
Powtórzenie wrażeń i wiadomości z „podróży”.
11. Praca dzieci.
Na pamiątkę podróży dzieci wykonają saneczki z pudełek od zapałek, formy z brystolu i kolorowego papieru. Nauczycielka wyjaśnia, jak wykonać pracę. Przypomina o estetyce prac i prawidłowym nakładaniu kleju pędzlem.
12. Zawody saneczkarskie
Te dzieci, które ukończą pracę mogą wziąć udział w zawodach – parami puszczają saneczki po plastikowej zjeżdżalni.
13. Ocena prac i organizacja wystawy.
Dzieci oglądają i oceniają wspólnie z nauczycielką wszystkie prace. Zostaną one umieszczone w kąciku dla rodziców.
LITERATURA:
ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI wieku
Iwona Fechner-Sędzicka, Daria Ghłówczewska, Alicja Nehring „Poznajemy kraje Unii Europejskiej”, wydawnictwo „Aker”, Toruń 2003.
Alicja Nehring „Unia Europejska krok po kroku”, wydawnictwo „Zapolex”, Toruń 2001.
Urszula Smoczyńska – Nachtmann „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”
Zagadki Smoka Obiboka - Granna
Płyty CD i nagrania magnetofonowe.
bernaska