mikolaj-najpopularniejszy święty.pdf

(248 KB) Pobierz
Retoryka w szkole – rzut oka na doświadczenia zagraniczne
S CENARIUSZE LEKCJI
M IKOŁAJ NAJPOPULARNIEJSZY ŚWIĘTY
K RYSTYNA G OTFRYD
MIKOŁAJ – NAJPOPULARNIEJSZY ŚWIĘTY
Krystyna Gotfryd
Cele:
uczeń poznaje sylwetkę św. Mikołaja biskupa,
poznaje nowe słownictwo (patron, sanktuarium, infuła, pastorał), potrafi poprawnie zapisać „Mikołaj”
i „mikołajki”,
czyta tekst ze zrozumieniem,
redaguje notatkę i życzenia,
nadaje tytuł tekstowi,
doskonali umiejętność pracy w grupie,
posługuje się słownikiem,
z szacunkiem odnosi się do tradycji, zacieśnia więzi rodzinne.
Metody pracy: pogadanka, mapa skojarzeń, praca z tekstem, działania praktyczne.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: podręcznik, kartony z mapą skojarzeń, Karta pracy, mapa świata, słownik
wyrazów obcych.
Przebieg zajęć
1. Nauczyciel czyta wiersz Lucyny Krzemienieckiej pt. „Święty Mikołaj” (podręcznik, str. 22). Ucznio-
wie odpowiadają na postawione w wierszu pytanie:
Czy wierzycie w Mikołaja, Dzieci?
Opowiadają o najpiękniejszym, najmilszym lub najdziwniejszym prezencie, który dostali od Mikołaja
(ćw. 1 str. 22).
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
26131588.006.png 26131588.007.png
S CENARIUSZE LEKCJI
M IKOŁAJ NAJPOPULARNIEJSZY ŚWIĘTY
K RYSTYNA G OTFRYD
2. Uczniowie otrzymują kartony z mapą skojarzeń. Podpisują postać: Święty Mikołaj (nauczyciel zwraca
uwagę dzieci na ortografię). Następnie na workach z prezentami zapisują swoje skojarzenia związane z
tym świętym.
3. Dzieci czytają zamieszczone w podręczniku opowiadanie o Mikołaju. Wykonują zadanie do pracy z
dziećmi dyslektycznymi:
Zapoznaj się z czytanką „O świętym Mikołaju” (str. ...). Wypisz wyrazy zawierające trudności ortogra-
ficzne, wyjaśnij zasady ich pisowni. Podyktuj ten tekst koledze z ławki i oceń jego umiejętności ortogra-
ficzne. Powiedz, czy łatwo było dyktować.
4. Następnie nauczyciel opowiada o tym, jak Mikołaj został biskupem, co mówią o nim legendy, jak sze-
rzył się jego kult. Uczniowie porównują informacje o świętym zawarte w tekście i opowiedziane przez
nauczyciela ze swoimi skojarzeniami.
5. Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy. Rozdaje Karty pracy. Uczniowie wykonują zawarte w Kar-
cie polecenia. W razie potrzeby nauczyciel pomaga dzieciom.
6. Prezentacja wyników pracy grup. Ewaluacja zajęć - narysowanie uśmiechniętej lub smutnej buzi.
Praca domowa
„Podróż w świat wyobraźni” - do wyboru:
Wyobraź sobie, że jesteś świętym Mikołajem. Napisz, co byś podarował swoim bliskim. Uzasadnij
swój wybór.
Wymyśl opowiadanie o świętym Mikołaju (ćw. 3, str. 22).
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
26131588.008.png
S CENARIUSZE LEKCJI
M IKOŁAJ NAJPOPULARNIEJSZY ŚWIĘTY
K RYSTYNA G OTFRYD
Mapa skojarzeń
Wpisz w workach z prezentami swoje skojarzenie ze Świętym Mikołajem.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
26131588.009.png 26131588.001.png
S CENARIUSZE LEKCJI
M IKOŁAJ NAJPOPULARNIEJSZY ŚWIĘTY
K RYSTYNA G OTFRYD
Karta pracy
1. Na podstawie tekstu zamieszczonego w podręczniku i opowiadania nauczyciela zredagujcie notatkę
odpowiadającą na następujące pytania:
Gdzie i kiedy urodził się święty Mikołaj?
W jaki sposób został biskupem?
Czyim był patronem?
Jak wyglądał strój świętego Mikołaja kiedyś, a jak wygląda dziś?
Gdzie dzisiaj mieszka święty Mikołaj?
......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
2. Zaznacz na osi czasu wiek, w którym:
urodził się św. Mikołaj,
w Europie zaczął się upowszechniać jego kult,
pojawił się zwyczaj obdarowywania dzieci 6 grudnia,
św. Mikołaj zamieszkał za kołem polarnym.
3. Wskaż na mapie świata miejsca związane z postacią św. Mikołaja.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
26131588.002.png 26131588.003.png
S CENARIUSZE LEKCJI
M IKOŁAJ NAJPOPULARNIEJSZY ŚWIĘTY
K RYSTYNA G OTFRYD
4. Korzystając ze słownika wyrazów obcych, wyjaśnij pojęcia:
• patron ........................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
• sanktuarium ..............................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
• infuła .........................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
• pastorał ......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
26131588.004.png 26131588.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin