zarzadzanie jakoscia-wyk³ad.doc

(34 KB) Pobierz
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ, WYDAJNOŚCIĄ, DZIAŁALNOŚCIĄ OPERACYJNĄ

POLITECHNIKA WARSZAWSKA – WYDZIAŁ TRANSPORTU

 

 

 

ZARZĄDZANIE  JAKOŚCIĄ,  WYDAJNOŚCIĄ, DZIAŁALNOŚCIĄ  OPERACYJNĄ

 

 

·        Istota jakości:

Ogół cech produktu lub usługi decydujących o ich zdolności do zaspokojenia stwierdzonych i potencjalnych potrzeb

 

·        Kompleksowe zarządzanie jakością:

Strategiczne zaangażowanie najwyższego kierownictwa na rzecz zmiany całego podejścia do prowadzenia działalności gospodarczej, które uczyniłoby JAKOŚĆ najważniejszym czynnikiem we wszystkich poczynaniach organizacji

 

·        Strategiczne zaangażowanie:

·        Osiem wymiarów jakości:

1.     Wyniki:

główne cechy funkcjonalne produktu (np. wyrazistość obrazu w odbiorniku telewizyjnym);

2.               Cechy:

Uzupełniają podstawowe cechy funkcjonalne produktu;

 

3.   Niezawodność:

Prawdopodobieństwo bezusterkowego funkcjonowania przez określony czas;

4.   Zgodność:

Stopień, w jakim projekt wyrobu i cechy użytkowe spełniają określone normy;

 

 

5.     Trwałość:

Miara długości życia produktu;

6.     Łatwość obsługi:

Szybkość i łatwość naprawy;

7.     Estetyka:

Wygląd produktu, smak, zapach, odbiór w dotyku;

8.     Postrzegana jakość:

W opinii klienta.

 

·        KOMPLEKSOWE ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ:

ZARZĄDZANIE    STRATEGICZNE









 

MATERIAŁY

ZAANGAŻOWANIE

PRACOWNIKA

TECHNOLOGIA

 







 

METODY

 



POPRAWA       JAKOŚCI

 

 

 

 

****

 

ZARZĄDZANIE WYDAJNOŚCIĄ

 

 

·        ISTOTA WYDAJNOŚCI:

 

Ekonomiczna miara efektywności ujmująca wielkość produkcji odniesioną do wielkości zasobów użytych do jej wytworzenia;

 

·        Wydajność zagregowana  -  łączny poziom wydajności w kraju;

·        Wydajność w gałęzi  - łączna wydajność osiągnięta przez wszystkie firmy w danej gałęzi;

·        Wydajność firmy  -  wydajność osiągnięta w pojedynczej firmie;

·        Wydajność jednostki organizacyjnej i wydajność indywidualna odnosi się do wydajności wydziału czy komórki organizacyjnej niższego szczebla w danej organizacji oraz do wydajności osiąganej przez poszczególnych pracowników;

 

·        Formy wydajności:

Produktywność =

 

·        Produktywność całkowita (wieloczynnikowa)  -  wykorzystanie przez organizację wszystkich jej zasobów (praca, kapitał, materiały i energia) do wytworzenia wszystkich jej produktów i usług;

·        Produktywność wieloczynnikowa nie pozwala na formułowanie propozycji zmian mających na celu poprawę sytuacji -–stąd liczenie cząstkowych współczynników wydajności:

Wydajność pracy =

 

·        Znaczenie wydajności:

Podstawowy determinant poziomu rentowności organizacji – jej zdolności do  przetrwania;

 

 

·        Poprawa wydajności:

Poprzez zwiększenie wydatków na badania i prace rozwojowe  - nowe zastosowania dla istniejących produktów oraz nowe metody ich wytwarzania – wszystko to zwiększa wydajność;

 

·        ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ I WYDAJNOŚCIĄ poprzez zarządzanie działalnością operacyjną:

 

·        zarządzanie działalnością operacyjną   - cały zestaw czynności kierowniczych wykorzystywanych przez organizację do przekształcania nakładów w produkty i usługi;

·        znaczenie operacji:

działalność operacyjna jest podstawową sferą     funkcjonowania organizacji; skuteczne zarządzanie operacjami przyczynia się w ogromnym stopniu do wzrostu jakości i wydajności; w sensie ekonomicznym  zarządzanie działalnością operacyjną dostarcza tzw. użyteczności albo pewnej wartości w zależności od charakteru produktów lub usług firmy.

 

8

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin