POLITECHNIKA WARSZAWSKA – WYDZIAŁ TRANSPORTU
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ, WYDAJNOŚCIĄ, DZIAŁALNOŚCIĄ OPERACYJNĄ
· Istota jakości:
Ogół cech produktu lub usługi decydujących o ich zdolności do zaspokojenia stwierdzonych i potencjalnych potrzeb
· Kompleksowe zarządzanie jakością:
· Strategiczne zaangażowanie:
· Osiem wymiarów jakości:
1. Wyniki:
główne cechy funkcjonalne produktu (np. wyrazistość obrazu w odbiorniku telewizyjnym);
2. Cechy:
Uzupełniają podstawowe cechy funkcjonalne produktu;
3. Niezawodność:
4. Zgodność:
5. Trwałość:
Miara długości życia produktu;
6. Łatwość obsługi:
Szybkość i łatwość naprawy;
7. Estetyka:
Wygląd produktu, smak, zapach, odbiór w dotyku;
8. Postrzegana jakość:
W opinii klienta.
· KOMPLEKSOWE ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ:
ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE
PRACOWNIKA
METODY
POPRAWA JAKOŚCI
****
· ISTOTA WYDAJNOŚCI:
Ekonomiczna miara efektywności ujmująca wielkość produkcji odniesioną do wielkości zasobów użytych do jej wytworzenia;
· Wydajność zagregowana - łączny poziom wydajności w kraju;
· Wydajność w gałęzi - łączna wydajność osiągnięta przez wszystkie firmy w danej gałęzi;
· Wydajność firmy - wydajność osiągnięta w pojedynczej firmie;
· Wydajność jednostki organizacyjnej i wydajność indywidualna odnosi się do wydajności wydziału czy komórki organizacyjnej niższego szczebla w danej organizacji oraz do wydajności osiąganej przez poszczególnych pracowników;
· Formy wydajności:
Produktywność =
· Produktywność całkowita (wieloczynnikowa) - wykorzystanie przez organizację wszystkich jej zasobów (praca, kapitał, materiały i energia) do wytworzenia wszystkich jej produktów i usług;
· Produktywność wieloczynnikowa nie pozwala na formułowanie propozycji zmian mających na celu poprawę sytuacji -–stąd liczenie cząstkowych współczynników wydajności:
Wydajność pracy =
· Znaczenie wydajności:
Podstawowy determinant poziomu rentowności organizacji – jej zdolności do przetrwania;
· Poprawa wydajności:
Poprzez zwiększenie wydatków na badania i prace rozwojowe - nowe zastosowania dla istniejących produktów oraz nowe metody ich wytwarzania – wszystko to zwiększa wydajność;
· ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ I WYDAJNOŚCIĄ poprzez zarządzanie działalnością operacyjną:
· zarządzanie działalnością operacyjną - cały zestaw czynności kierowniczych wykorzystywanych przez organizację do przekształcania nakładów w produkty i usługi;
· znaczenie operacji:
działalność operacyjna jest podstawową sferą funkcjonowania organizacji; skuteczne zarządzanie operacjami przyczynia się w ogromnym stopniu do wzrostu jakości i wydajności; w sensie ekonomicznym zarządzanie działalnością operacyjną dostarcza tzw. użyteczności albo pewnej wartości w zależności od charakteru produktów lub usług firmy.
8
jahoslaw