kasa(1).doc

(86 KB) Pobierz
Konspekt katechezy

Konspekt katechezy (szkoła średnia)

 

A. Część ogólna

1. Temat lekcji bieżącej: „O pieniądzach w Kościele. Czyli o jak płacić podatek Cezarowi”.

2. Temat lekcji poprzedniej: „Moje życie z Bogiem”.

3. Temat lekcji następnej: „Moja przyszłość w Kościele”.

4. Cel Dydaktyczny: ukazanie zdrowych relacji między środkami bogatymi a ubogimi w Kościele.

5. Cel wychowawczy: Katecheza ma wskazać jak właściwie odnosić się do wartości materialnych w życiu.

6. Metody nauczania: pokaz, dyskusja, pogadanka, wykład.

7. Środki dydaktyczne: Pisma Święte, kartka „połącz” (dla każdego ucznia), kartka „list” (dla każdego ucznia), folia z równaniem, folia z tekstami o środkach bogatych i ubogich, wizerunek Maryi, magnetofon, rzutnik, płyta z muzyką, folia z Cezarym Pazurą.

8. Notatka:

(Mt 6, 25 - 34) + (2 Kor 9, 5 – 7)                                          

–––––––––––––––––––––––––––– = (Dz 4, 32 – 35)

(Mt 22, 15 – 22)                           

 

Niezbędna jest równowaga w korzystaniu ze środków ubogich i bogatych, zdanie Jezusa:

„Oddajcie Cezarowi, co należy do Cezara, a Bogu to co należy do Boga“

jest gwarancją tej równowagi.

 

9. Zadanie domowe: ułóż swoje równanie podając inne fragmenty z Pisma Świętego.

10. Uwagi: dbać o czas przeznaczony na poszczególne punkty lekcji.

 

B. Część szczegółowa – przebieg

1. Przy temacie lekcji wizerunek Cezarego Pazury (A1).

2. Zadanie „Połącz” – po 2 cechy przyporządkować jednej osobie – tu ukazujemy harmonię w używaniu środków ubogich i bogatych. (muzyka, A2)

3. Dyskusja wprowadzająca na temat miejsca pieniędzy w Kościele.

4. Pokaz folii z tekstami o środkach bogatych i ubogich (A3).

5. Pokaz równania „właściwego używania środków materialnych” (A4).

6. Przeczytanie tekstów z Pisma Świętego – wspólnym mianownikiem jest (Mt 22, 15 – 22).

7. Pogadanka na temat właściwego korzystania ze środków bogatych.

8. Napisanie listu (muzyka) – piszą uczniowie (A5).

9. Maryja – patronka środków ubogich. (wykład, A6)

10. Modlitwa (Mt 22, 15 – 22).


A1

 


A2

 

                                                                                    Połącz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jezus

 

 

                                                                                         

Św. Maksymilian Maria Kolbe

 

 

 

Matka Teresa z Kalkuty

 

 

 

Jan Paweł II

 

 

 

Św. Franciszek

 

 

 

Św. Jadwiga

 

Miał zamiar posiadać „własny” samolot

 

 

Ślubował ubóstwo

 

 

Nosił buty „Martensa”

 

 

Bezdomny – „nie miał gdzie skłonić głowy”

 

                                                                                                                                                                                      Jadł bardzo skromnie – choć stał na czele   państwa

 

                                                                               Miał bogatych przyjaciół

 

                                                                           Często podróżowała

 

                                                                          Posiadał górę „Alwernię”

 

 

Jej rzeczy osobiste mieściły się małym           kartonie                  

 

 

                                                                                                  

Chodził w połatanym habicie

 

 

 

Była królową

 

 

 

Swój majątek oddała ubogim

 


A3

 

Środki bogate i ubogie w Kościele

 

Środkami bogatymi można nazwać te, które dają się zaobserwować i ująć statystycznie. Jako swoiste środki tego świata domagają się one już z samej swej natury namacalnego i widocznego powodzenia. Będą to na przykład: organizacje, zebrania, pochody, architektura i wystrój kościołów, środki audiowizualne, środki społecznego przekazu. Charakterystyczną cechą środków bogatych jest ich działanie na miłość własną poprzez widoczność skutków i rezultatów. Wiąże się z tym niebezpieczeństwo przywłaszczania tych rezultatów i rodzący się wówczas tryumfa1izm.

 

Drugi rodzaj środków to, środki ubogie. Naznaczone są one znamieniem krzyża i wyrażają jedną z najgłębszych prawd ewangelicznych: "Jeżeli ziarno pszenicy wpadłszy w ziemię nie obumrze, zostanie tylko samo, ale jeżeli obumrze, przynosi plon obfity" (J 12, 24). W środkach tych dostrzec można swoisty paradoks dynamizmu wiary: im są one bardziej ubogie, tzn. bardziej ogołocone, znikome same z siebie i mniej widoczne, tym większa jest ich skuteczność. W przeciwieństwie do środków bogatych te środki nie są podporządkowane nainaca1nemu powodzeniu i nie zawierają w sobie żadnej wewnętrznej potrzeby doczesnego sukcesu.


A4

 

 

 

 

(Mt 6, 25 - 34) + (2 Kor 9, 5 – 7)                                          

–––––––––––––––––––––––––––– = (Dz 4, 32 – 35)

(Mt 22, 15 – 22)             

 

 

„Oddajcie Cezarowi, co należy do Cezara, a Bogu to co należy do Boga.“

 


A5

 

 

List do duchownych

 

"Oddajcie Cezarowi, co należy do Cezara a Bogu to, co należy do Boga”

 

Napisz list, w którym wypowiesz swoje spostrzeżenia odnośnie pieniędzy w Kościele:

·              co jest dla ciebie świadectwem (4 cechy)

·              co się tobie nie podoba (4 uwagi)

·              twoje rady, by pieniądze były odpowiednio używane

 

(Użyj zwrotów typu: świadectwem dla mnie jest; nie podoba mi się; uważam, że dobrze byłoby; itd.)

 


A6



...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin