Konspekt katechezy (szkoła średnia)
1. Temat lekcji bieżącej: „O pieniądzach w Kościele. Czyli o jak płacić podatek Cezarowi”.
2. Temat lekcji poprzedniej: „Moje życie z Bogiem”.
3. Temat lekcji następnej: „Moja przyszłość w Kościele”.
4. Cel Dydaktyczny: ukazanie zdrowych relacji między środkami bogatymi a ubogimi w Kościele.
5. Cel wychowawczy: Katecheza ma wskazać jak właściwie odnosić się do wartości materialnych w życiu.
6. Metody nauczania: pokaz, dyskusja, pogadanka, wykład.
7. Środki dydaktyczne: Pisma Święte, kartka „połącz” (dla każdego ucznia), kartka „list” (dla każdego ucznia), folia z równaniem, folia z tekstami o środkach bogatych i ubogich, wizerunek Maryi, magnetofon, rzutnik, płyta z muzyką, folia z Cezarym Pazurą.
8. Notatka:
(Mt 6, 25 - 34) + (2 Kor 9, 5 – 7)
–––––––––––––––––––––––––––– = (Dz 4, 32 – 35)
(Mt 22, 15 – 22)
9. Zadanie domowe: ułóż swoje równanie podając inne fragmenty z Pisma Świętego.
10. Uwagi: dbać o czas przeznaczony na poszczególne punkty lekcji.
1. Przy temacie lekcji wizerunek Cezarego Pazury (A1).
2. Zadanie „Połącz” – po 2 cechy przyporządkować jednej osobie – tu ukazujemy harmonię w używaniu środków ubogich i bogatych. (muzyka, A2)
3. Dyskusja wprowadzająca na temat miejsca pieniędzy w Kościele.
4. Pokaz folii z tekstami o środkach bogatych i ubogich (A3).
5. Pokaz równania „właściwego używania środków materialnych” (A4).
6. Przeczytanie tekstów z Pisma Świętego – wspólnym mianownikiem jest (Mt 22, 15 – 22).
7. Pogadanka na temat właściwego korzystania ze środków bogatych.
8. Napisanie listu (muzyka) – piszą uczniowie (A5).
9. Maryja – patronka środków ubogich. (wykład, A6)
10. Modlitwa (Mt 22, 15 – 22).
A1
A2
Połącz
Jezus
Św. Maksymilian Maria Kolbe
Matka Teresa z Kalkuty
Jan Paweł II
Św. Franciszek
Św. Jadwiga
Miał zamiar posiadać „własny” samolot
Ślubował ubóstwo
Nosił buty „Martensa”
Bezdomny – „nie miał gdzie skłonić głowy”
Jadł bardzo skromnie – choć stał na czele państwa
Miał bogatych przyjaciół
Często podróżowała
Posiadał górę „Alwernię”
Jej rzeczy osobiste mieściły się małym kartonie
Chodził w połatanym habicie
Była królową
Swój majątek oddała ubogim
A3
Środkami bogatymi można nazwać te, które dają się zaobserwować i ująć statystycznie. Jako swoiste środki tego świata domagają się one już z samej swej natury namacalnego i widocznego powodzenia. Będą to na przykład: organizacje, zebrania, pochody, architektura i wystrój kościołów, środki audiowizualne, środki społecznego przekazu. Charakterystyczną cechą środków bogatych jest ich działanie na miłość własną poprzez widoczność skutków i rezultatów. Wiąże się z tym niebezpieczeństwo przywłaszczania tych rezultatów i rodzący się wówczas tryumfa1izm.
Drugi rodzaj środków to, środki ubogie. Naznaczone są one znamieniem krzyża i wyrażają jedną z najgłębszych prawd ewangelicznych: "Jeżeli ziarno pszenicy wpadłszy w ziemię nie obumrze, zostanie tylko samo, ale jeżeli obumrze, przynosi plon obfity" (J 12, 24). W środkach tych dostrzec można swoisty paradoks dynamizmu wiary: im są one bardziej ubogie, tzn. bardziej ogołocone, znikome same z siebie i mniej widoczne, tym większa jest ich skuteczność. W przeciwieństwie do środków bogatych te środki nie są podporządkowane nainaca1nemu powodzeniu i nie zawierają w sobie żadnej wewnętrznej potrzeby doczesnego sukcesu.
A4
A5
Napisz list, w którym wypowiesz swoje spostrzeżenia odnośnie pieniędzy w Kościele:
· co jest dla ciebie świadectwem (4 cechy)
· co się tobie nie podoba (4 uwagi)
· twoje rady, by pieniądze były odpowiednio używane
(Użyj zwrotów typu: świadectwem dla mnie jest; nie podoba mi się; uważam, że dobrze byłoby; itd.)
A6
swistak3a