napinacz_a_rozrzdu__kotrola_by_zakkxj_324.pdf

(373 KB) Pobierz
Napinacz łań. rozrządu - kotrola by zakkxj
KONTROLA NAPINACZA ŁA Ń CUSZKA ROZRZ Ą DU
YAMACHA XJ 600 S/N
Na wstępie chciałbym zaznaczyć, Ŝe nie ponoszę Ŝadnej odpowiedzialności za
ewentualne uszkodzenia i straty do jakich moŜe dojść podczas zabawy w „domowego
mechanika”. Materiał ten ma na celu, tylko i wyłącznie przedstawienia w jaki sposób
przeprowadzam kontrolę stanu napinacza łańcuszka rozrządu.
UWAGA: Jeśli nie posiadasz odpowiednich narzędzi lub posiadane narzędzia to
hipermarketowe okazje Made In China to dobrze się zastanów zanim zabierzesz się do pracy!
Potrzebne narz ę dzia:
1. Klucz płaski lub nasadowy numer 12.
2. Klucz imbusowy numer 5.
Czas pracy: nie więcej jak 20 minut.
Sprawdzenie stanu napinacza zaczynamy od wykręcenia śruby ‘1’, kluczem numer 12
(rys. 1). Podczas wykręcania naleŜy uwaŜać na spręŜynę napinacza, która moŜe „wstrzelić”
jeśli cały czas nie będziemy kontrolować śruby numer 1.
Rys. 1 Napinacz
284028434.001.png
Element napinający składa się z: śruby, podkładki, spręŜyny (rys. 2).
Rys. 2
Następnie wykręcamy śruby ‘2’, kluczem imbusowym numer 5 (rys. 1). Po wykręceniu
wyciągamy korpus napinacza (rys. 3). UWAGA: starajmy się to zrobić jak najdelikatniej, aby
nie uszkodzić uszczelki!
Rys. 3
Po wyciągnięciu korpusu kontrolujemy stan mechanizmu zapadkowego napinacza (rys. 4).
Jak to zrobić? Po prostu liczymy ilość zapadek, które juŜ „przeskoczyły” i ile jeszcze zostało.
Jeśli pozostało mniej niŜ 3, to radziłbym jak najszybciej pomyśleć nad wymianą łańcuszka
rozrządu. Istnieje równieŜ moŜliwość, uszkodzenia lub wyeksploatowania łyŜwy napinacza,
ale Ŝeby to sprawdzić musimy ściągnąć pokrywę rozrządu.
Rys. 4
284028434.002.png
Przed złoŜeniem warto sprawdzić równieŜ czy napinacz pracuje płynnie i czy łatwo
przeskakuje w kolejne połoŜenia. W przypadku występowania zacięć lub cięŜkiej pracy
mechanizmu zapadkowego, naleŜy go dokładnie wyczyścić lub w najgorszym przypadku
wymienić na nowy.
Kiedy juŜ sprawdziliśmy stan napinacza, naciskamy delikatnie mechanizm blokujący
(czerwona kropka ) w celu całkowitego złoŜenia mechanizmy zapadkowego (rys. 5).
Rys. 5
Po złoŜeniu napinacz powinien wyglądać następująco (rys. 6):
Rys. 6
Korpus napinacza, wraz z uszczelką, wkładamy do bloku cylindrów mechanizmem
zapadkowym do dołu. Następnie dokręcamy śruby ‘2’ (rys.1). Kolejnym krokiem jest
włoŜenie spręŜyny, podkładki oraz śruby ‘1’ (rys. .1). Słusznym byłoby, ze względu na
drgania, uŜycie kleju do gwintów w przypadku śruby ‘1’, aczkolwiek nie jest to konieczne.
UWAGA: Zdarza się, Ŝe po rozkręceniu napinacza. przy pierwszym odpaleniu
wyraźnie słychać łańcuszek rozrządu. Czasem napinacz potrzebuje się „ułoŜyć”. Jednak jeśli
po chwili hałas nie ustanie, naleŜy poluzować i dokręcić śrubę numer 1. Powinno pomóc.
Prawa autorskie: mgr inŜ. Wojciech Moskal (zakkxj)
284028434.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin