urządzenia elekryczne.doc

(73 KB) Pobierz
PLAN PRACY EDUKACYJNEJ I WYCHOWAWCZEJ

PLAN PRACY EDUKACYJNEJ I WYCHOWAWCZEJ

GRUDZIEŃ – GRUPA III

 

 

Barbara Zagórowska

 

 

Urządzenia elektryczne

 

 

1.      Zabawy z literką: „B, b” na podstawie Metody dobrego startu.

 

I

 

·         Zabawa ruchowa – dzieci wysuwają do przodu lewą rękę i dotykają nią prawego ramienia, łokcia i biodra. Wykonanie skłonów, dotykając lewą dłonią prawej stopy, a potem prawego kolana. Uniesienie rąk do góry i powolne opuszczanie ich (jak pada snieg). Prezentacja jak na ziemi przybywa sniegu (kucanie i kładzenie dłoni na podłodze, potem unoszenie ich coraz wyżej.

·         Burza mózgów: „Co to jest?” –gruby, biały, z miotłą na podwórku stoi. Mrozu ani śniegu wcale się nie boi.

·         Przeliczanie pór roku

·         Wysłuchanie piosenki pt.: „Bałwanki”

·         Odpowiadanie całymi zdaniami na pytania: O czym marzył bałwanek?

·         Dokańczanie wyrażeń:mały bałwanek – duży..., drobny snieżek - - gęsty..., mała Beatka..., duża...itp.

·         Dodwanie brakujących sylab tak by powstały wyrazy:...wane (bałwanek), ...wankowa (bałwankowa)

·         Zabawa słuchowa – słuchanie głosek, odgadywanie jakie to wyrazy /synteza/:           B-e-a-t-k-a, B-a-r-t-e-k

·         Dzielenie na głoski słów:bałwan i bałwanek

·         Zabawa w wymyślanie wyrazów na literkę „B”

·         Przypomnienie, że gloska „b” jest spółgloską

·         Zabawa ruchowa w parach, podział na „jedynki” i „dwójki”. Podczas zabawy „jedynki” stoją bez ruchu, natomiast „dwójki” lepią „bałwany”. Formowanie z gazet „śnieżynek”. Rzucanie jedną ręką , łapanie drugą.

·         Zabawa ruchowa w parach (jedna osoba za drugą, trzymanie się za ręce). Osoby stojące z tyłu to jadący na sankach. W takim ustawieniu dzieci śpiewaja piosenkę, rytmicznie biegają drobnymi rokami w różnych kierunkach.

Naladowanie lepienia kulek na siedząco.

Próby śpiewania piosenki z równoczesnym wystukiwaniem jej rytmu na woreczku prawą dłonią, najpierw wewnętrzną, a potem zewnętrzną.

·         Pokaz litery „B”. / Z jakich składa się elementów?, Ile ich jest?, Jak myślicie, który z nich należy napisać najpierw?/

·         Obserwacja pisania litery przez nauczyciela

·         Pisanie litery B palcem na wzorze

·         Powtórzenie przy spiewie piosenki

·         Śpiewanie piosenki i pisanie litery B palcem na tacce z kaszą

·         Zabawa ruchowa w parach, na siedząco, plecami do siebie. Śpiewanie piosenki, kołysanie si ę w parach, próby wstania dzieci trzymając się za ręce.

 

II

 

·         Wizyta Świętego Mikołaja w przedszkolu

     Dzieci spiewają piosenki pt.: „Święty Mikołaj” oraz „Mikołaj”. Recytują wiersze.

 

   Cele:

·         Dziecko rozpozna literę „B” wśród innych

·         Dziecko pisze literę „B”  palcem po śladzie

·         Dziecko dokończy wyrażenia

·         Dziecko zaśpiewa piosenkę/5-latki/ i napisze palcem literę „B” na tacce z kaszą        /6-latki/

·         Dziecko zaśpiewa piosenkę dla Świętego Mikołaja

 

 

2. Pożyteczne urządzenia

 

I

·         Zabawa z wierszem: „Pożyteczne urządzenia” Cz. Janczarskiego – zwrócenie uwagi na konieczność zachowania bezpieczeństwa podczas obsługiwania urządzeń zasilanych energią elektryczną. Przypomnienie o zakazie włączania urządzeń elektrycznych przez dzieci podczas nieobecności dorosłych

·         Zabawa rozwijająca wyobraźnię i spostrzegawczość: „Odkrywamy urządzenia”.

      - Podpisywanie obrazków urządzeń, dobieranie napisów, globalne czytanie /6-latki/

      - Podział na sylaby   /5-latki/

·         Zabawa ruchowa: „Elektryczna froterka” – z wykorzystaniem woreczków, ćwiczenie motoryki dużej.

·         Zabawa graficzna z wykorzystaniem książki. Łączenie pasujących do siebie przedmiotów na zasadzie skojarzeń. Czytanie całościowe wyrazu: lampa, ozdabianie abażuru lampy według własnego pomysłu, (Sześciolatek, cz.2, s.73)         /6-latki/

·         Zabawa – Określanie: gdzie znajduje się wazon, a gdzie skarpeta?. Łączenie liniami obrazków ze zdjęciami, na których są tak samo umieszczone przedmioty (wazon, skarpeta). (Pięciolatek, cz.2, s.24 )          /5-latki/

 

II

·         Zagadki słuchowo –ortofoniczne pod hasłem: „Urządzenia”. Słuchanie dźwięków         wydawanych przez różne urządzenia elektryczne (płyta Cd -dźwięki)

            Naśladowanie dźwięków wydawanych przez urządzenia elektryczne

           Rozpoznawanie nazwy urządzenia elektrycznego po zaprezentowaniu jego odgłosu,                                           

           przez wybrane dziecko.  

·         Rozwiązanie rebusu słowno-obrazkowego /mikser/

·         Zabawa z elementem dramy: „Gadające urządzenia” – dialog rządzeń elektrycznych

·         Praca plastyczna z wykorzystaniem metody E. de Bono Pt.: „Wielofunkcyjne urządzenie w naszym domu”. Wypowiedzi dzieci na temat pracy.

Cele:

·         Dziecko stosuje nazwy urządzeń elektrycznych

·         Dziecko dzieli wyraz na głoski /6-latki/

·         Dziecko dzieli wyraz na sylaby /5-latki/

·         Dziecko wyraźnie mówi

·         Dziecko rozwija wyobraźnię i twórczość werbalną

·         Dziecko przestrzega zakazów i instrukcji elektrycznych

 

 

3. „Dzień z zagadkami”

 

I

 

·         „Do czego służą te urządzenia?” – ćwiczenia w mówieniu (Sześciolatek, cz.2, s.75)

·         Zabawa dydaktyczna – określanie przynależności do danego zbioru, używanie przeczenia: nie.

·         Rozwiązywanie zagadek i wskazywanie odpowiedniego obrazka na tablicy

·         Zabawa: ”tak –nie”. Dz. Odpowiadają na pytanie związane z bezpieczeństwem           w domu –ruchem głowy.

·         Zabawa graficzna kolorowanie przedmiotów na odpowiedni kolor             (Sześciolatek, cz.2, s.74)    /6-latki/

·         Łączenie urządzeń elektrycznych z pasującymi do nich przedmiotami. Kolorowanie rysunków  (Pięciolatek, Karta pracy nr 16 )          /5-latki/

 

II

 

 

Zabawy muzyczno-ruchowe pod hasłem „Urządzenia elektryczne dawniej i ich przodkowie”

(Przewodnik, cz.2, s.116)

·         Realizacja partyturki instrumentalnej do muzyki W. A. Mozarta „Marsz turecki”(Cd 1/69) – granie bez instrumentów, z instrumentami

·         Realizacja akompaniamentu przy pomocy latarek – podział na 2 gruopy. Podczas prezentacji utworu „Nad pięknym modrym Dunajem” dz. Zapalają impulsowo światło klatek na akompaniament grany jako ostinato

·         „Instrumenty akustyczne i elektryczne” – zabawa słuchowa. Dzieci odgadują usłyszane instrumenty.

 

·         Zestaw ćwiczeń sportowych, scenariusz nr 5 , Plan wielkiej podróży szesciolatka,      cz 4, s. 119 ( doskonalenie podań piłki, doskonalenie chwytów piłki, kształtowanie koordynacji ruchowej)

 

 

Cele:

·         Dziecko potrafi właściwie używać przeczenia: nie

·         Dziecko rozwiąże zagadkę i wskaże odpowiedni obrazek na tablicy

·         Dziecko pokoloruje przedmioty na odpowiedni kolor  /6-latki/          

·         Dziecko połączy urządzenia elektryczne z pasującymi do nich przedmiotami             /5-latki/

·         Dziecko zagra na instrumencie do partyturki instrumentalnej, muzyki                  W. A. Mozarta „Marsz turecki”

·         Dziecko doskonali podania piłki

·         Dziecko doskonali chwytanie piłki

 

4. Nowoczesne urządzenia. Zabawy z cyfrą 8.

 

I

 

·         Zagadki słowno-obrazkowe /komputer, faks/

·         Wprowadzenie liczby 8 w aspekcie kardynalnym

Dzieci korzystając z liczb w kolorach, układają liczby od 1do7. Następnie układają liczbę 7 klocków. N-el umieszcza w widocznym miejscu 7 dowolnych liczmanów, głośno je przelicza, następnie dokłada jeszcze jeden element i podaje liczbę. Dzieci dokładają u siebie po 1 klocku. Dzieci na palcach pokazują liczbę 8.

·         Zabawa ruchowa

Dzieci ustawione w kole wykonują ruchy naprzemienne, prezentowane przez nauczyciela, np. lewym łokciem dotykają prawego kolana i odwrotnie; lewą dłonią dotykają prawej kostki i odwrotnie.

·         Zabawa matematyczna wg propozycji T. Fiatowskiej z książki pt.: „Zabawy matematyczne i ciekawostki” pt.: „Jaką liczbę wskazuje komputer?” – odwzorowanie podanych umownych znaków zastępujących liczby za pomocą liczmanów i dobieranie kartoników. Dodawanie.

·         Zabawa bieżna z elementem współzawodnictwa: „Wyścigi numerków”

·         Zabawa matematyczna –przeliczanie w zakresie 8

Dz. Przygotowują 8 liczmanów, dobierają się parami, siadają naprzeciw siebie. Jedna osoba w każdej dwójce kładzie po środku liczmany, druga osoba dokłada tyle,, aby w sumie było 8. Pary przeliczają liczmany.

 

II

 

Praca z książką: /6-latki/          

 

·         Odszukanie w Wycinankach części cyfry 8, złożenie jej w całość i naklejenie

      w okienku.

·         Uzupełnienie tabelki tak, aby było 8 figur. Kolorowanie rysunków

·         Kolorowanie co ósmego kwadratu od lewej strony

·         Kolorowanie ósmego kwadratu od prawej strony

·         Liczenie, z ilu figur ułożono obrazek, naklejenie odpowiedniej liczby z wkładki

·         Liczenie poszczególnych cyfr ukrytych na rysunku

·         Pisanie cyfry 8 po śladzie

 

      Praca z książką /5-latki/

 

·         Przeliczanie urządzeń elektrycznych na obrazku). Zaznacznie ich liczby według wzoru. (Pięciolatek, cz.2, s.25)

·         Zabawa graficzna – kolorowanie rysunku. Nazywanie przedstawionych na nim urządzeń. (Pięciolatek, cz.2, s.26)

 

 

·         Zestaw ćwiczeń sportowych , scenariusz nr 4 , Plan wielkiej podróży szesciolatka, cz 4, s. 117 (kształtowanie podstawowych cech motorycznych, doskonalenie rzutów piłką)

 

 

Cele:

·         Dziecko rozwiąze zagadkę słowno -obrazkową

·         Dziecko poznaje liczbę 8

·         Dziecko przelicza przedmioty

·         Dziecko uzupełnia figury do 8

·         Dziecko rozumie co znaczy: „co ósmy”

·         Dziecko doskonali rzuty piłką

 

 

 

5. „Dawniej i dziś”. Zabawy z cyfrą 8.

I

 

·         Odkrywanka: „Lampa naftowa, tara do prania, klepsydra, szczotka do zamiatania/

- nazywanie przedmiotów, wyjaśnianie ich przeznaczenia. Dopasowywanie schematów wyrazu do obrazków /5-latki –podawanie głoski w nagłosie/

·         Zabawa z wierszem H. Szayerowej: „Czy żelazko ma duszę?”

·         Wprowadzenie liczby 8 w aspekcie kardynalnym

Dzieci korzystając z liczb w kolorach, układają liczby od 1do7. Następnie układają liczbę 7 klocków. N-el umieszcza w widocznym miejscu 7 dowolnych liczmanów, głośno je przelicza, następnie dokłada jeszcze jeden element i podaje liczbę. Dzieci dokładają u siebie po 1 klocku. Dzieci na palcach pokazują liczbę 8.

·         Zabawa ruchowa przy muzyce „Spacer na siedząco” wg propozycji. Domana, Tańce, pląsy i zabawy przy muzyce dla dzieci w wieku przedszkolnym, s.18

·         Zabawa matematyczna –przeliczanie w zakresie 8

Dz. Przygotowują 8 liczmanów, dobierają się parami, siadają naprzeciw siebie. Jedna osoba w każdej dwójce kładzie po środku liczmany, druga osoba dokłada tyle,, aby w sumie było 8. Pary przeliczają liczmany.

·         Zabawa ruchowa: „Kto czaruje?”

Dz. ustawione w kole. Ochotnik wychodzi z Sali. Podczas jego nieobecności n-el wskazuje osobę, której zadaniem będzie prezentowanie ćwiczeń do wykonania – w taki sposób, by osoba, która wróci do sali, nie domyśliła się kto je zadaje.

·         Przygotowanie do pisania cyfry 8

N-el prezentuje planszę z cyfrą 8, zwraca uwagę na kierunek pisania. Dzieci przy pomocy nauczyciela układają cyfrę 8 ze sznurowadeł, następnie próbują zapamiętać jej kształt, wodząc palce po ułożonym wzorze.

 

II

 

Praca z książką:

·         Odszukanie w Wycinankach części cyfry 8, złożenie jej w całość i naklejenie

      w okienku.

·         Uzupełnienie tabelki tak, aby było 8 figur. Kolorowanie rysunków

·         Kolorowanie co ósmego kwadratu od lewej strony

·         Kolorowanie ósmego kwadratu od prawej strony

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin