Lot VFR.pdf

(232 KB) Pobierz
Microsoft Word - VFR Vatsim FINAL.doc
_______________________________________________________________________________________
ZASADY WYKONYWANIA
LOTÓW Z WIDOCZNOŚCIĄ
(VFR)
OBOWIĄZUJĄCE W
FIR WARSZAWA NA VATSIM
Obowiązuje od 23.04.2005
Najnowsze informacje zawarte są w NOTAM
Dokument opracował zespół PLVACC w składzie Eryk Sinica, Michał Zazula, Michał Rok.
_____________________________________________________________________________________________________________
P olish VACC
23 APR 2005
356267715.001.png
_______________________________________________________________________________________
1. Definicje
1.1. Zasady VFR – (visual flight rules) - zasady wykonywania lotów z widocznością.
1.2. Warunki VMC – (visual meteorological conditions) - warunki meteorologiczne pozwalające na
wykonywanie lotów VFR. Minimalne warunki VMC w FIR Warszawa na VATSIM określone są niżej.
1.3. CTR – (control zone) - strefa kontrolowana lotniska, przestrzeń wokół
lotniska, w której obowiązują specjalne zasady wykonywania lotów VFR.
1.4. TMA - (terminal manouvering area) - rejon podejścia końcowego,
przestrzeń wokół „dużych” lotnisk, w której obowiązują odmienne zasady wykonywania kontrolowanych lotów
VFR. TMA jest zazwyczaj znacznie większe i sięga znacznie wyżej, niż strefa CTR.
1.5. AWY - (airway) – „ korytarz” drogi lotniczej o szerokości 10 nm którego środek wyznacza linia danej
drogi.
1.6. Lotnisko kontrolowane – lotnisko, posiadające wydzieloną strefę CTR. W FIR Warszawa na VATSIM są
to lotniska - EPWA, EPGD, EPKK,
EPPO, EPWR, EPRZ, EPBY, EPZG , EPKT, EPSC, EPLL.
1.7. Lotnisko niekontrolowane – lotnisko nie posiadające wydzielonej strefy CTR.
Wyjaśnienie:
Pojęcia lotnisko kontrolowane / niekontrolowane nie należy rozumieć jako czynność wykonywana przez
kontrolera VATSIM ( że „kontroler w danym momencie kontroluje ”). Pojęcia te są zaczerpnięte z
prawdziwego lotnictwa i określają procedury, jakie są na nich stosowane niezależnie czy na VATSIM jest
sprawowana nad tymi lotniskami kontrola ruchu lotniczego.
1.8. Lotnisko koordynowane – lotnisko, leżące w strefie kontrolowanej (CTR) innego lotniska i same nie
posiadające tej strefy. W FIR Warszawa na VATSIM są to lotniska : EPPK, EPKP, EPRJ.
1.9. Loty VFR w przestrzeni kontrolowanej – loty, w czasie których kontrolerzy zapewniają kontrole
ruchu lotniczego w celu separacji statków powietrznych lecących VFR od IFR oraz udzielają informacji o innym
ruchu VFR.
1.10. Loty VFR w przestrzeni niekontrolowanej – loty, w których nie jest zapewniona kontrola ruchu
lotniczego.
1.11. Kierownik lotów (KL) – osoba odpowiedzialna za koordynacje i nadzór nad ruchem nadlotniskowym
na lotniskach niekontrolowanych.
Przykład:
Zalogowany jest kontroler EPWW_CTR , EPWA_APP i EPLL_TWR. Jaki
status mają lotniska: EPWA (Warszawa-Okęcie), EPBC (Warszawa-Babice),
EPLL (Łódź-Lublinek), EPKK (Kraków-Balice)?
EPWA – Jest to lotnisko kontrolowane – kontrole zapewnia EPWA_APP.
EPBC – jest to lotnisko niekontrolowane, ponieważ leży poza CTR EPWA.
EPLL – jest to lotnisko kontrolowane, ponieważ posiada CTR, kontrolę zapewnia EPLL_TWR.
EPKK – Lotnisko kontrolowane. Lotnisko ma status kontrolowanego (ponieważ posiada CTR) i kontrolę
zapewnia EPWW_CTR.
2. Podstawowe zasady lotów VFR
Loty VFR są to loty, w których:
2.1. Nawigacja odbywa się w oparciu o widoczne znaki na ziemi . Używanie pomocy nawigacyjnych,
GPS, FMC itp. jest możliwe tylko jako pomoc przy nawigacji, pilot nie powinien się jednak opierać wyłącznie
na nich.
_____________________________________________________________________________________________________________
P olish VACC
23 APR 2005
_______________________________________________________________________________________
2.2. Pilot jest odpowiedzialny za samodzielne utrzymanie bezpiecznej separacji wobec terenu . Loty
VFR poniżej 150m (500ft) nad terenem są zabronione.
2.3. Pilot jest odpowiedzialny za samodzielne utrzymanie separacji wzrokowej
względem innych samolotów , z wyjątkiem opisanych poniżej przestrzeni w pobliżu lotnisk kontrolowanych.
2.4. Poza przestrzeniami kontrolowanymi lotnisk może wykonywać manewry (pionowe i poziome, a
więc wznoszenie, zniżanie, skręty) wg własnego uznania mając na uwadze to, aby nie naruszyć
przestrzeni kontrolowanej.
Wnioski:
- Loty VFR wymagają widoczności ziemi i możliwości spostrzeżenia odpowiednio wcześniej innych samolotów.
Nie mogą więc być wykonywane w trudnych warunkach pogodowych.
- Choć loty VFR nie są tak ściśle kontrolowane i nadzorowane jak IFR, nie należy traktować ich jako loty, w
czasie których pilot wszystko może. Pilot musi być świadom nałożonych ograniczeń i ściśle je
przestrzegać.
3. Klasyfikacja przestrzeni powietrznej
W FIR Warszawa na VATSIM wykorzystywane są klasy przestrzeni C (przestrzeń kontrolowana) i
G (przestrzeń lotów swobodnych, niekontrolowana).
Tak więc:
W całym kraju, od FL095 od FL460 – klasa C
Pomiędzy FL055 a FL095 w strefach kontroli CTR, w rejonach TMA oraz w korytarzach dróg lotniczych (AWY) –
klasa C .
Pozostała przestrzeń pomiędzy FL055 i FL095 – klasa G
Poniżej FL055, w strefach CTR i rejonach TMA – klasa C
Pozostała przestrzeń poniżej FL055 – klasa G
Loty VFR można wykonywać do poziom lotu FL195 włącznie.
_____________________________________________________________________________________________________________
P olish VACC
23 APR 2005
356267715.002.png
_______________________________________________________________________________________
4. Warunki konieczne do wykonywania lotów VFR
4.1. W PL-VACC obowiązują następujące minimalne warunki pogodowe dla lotów VFR (VMC):
A. Loty VFR w przestrzeni kontrolowanej:
a) Widzialność pozioma:
- dla lotu poniżej FL100: 5 km
- dla lotu powyżej FL100: 8 km
b) Minimalny pułap chmur:
500 metrów (1500 ft) nad terenem.
B. Loty VFR w przestrzeni niekontrolowanej:
a) Widzialność pozioma: 3 km
b) Minimalny pułap chmur: 300 metrów (1000 ft) nad terenem.
Pułap chmur – podstawa chmur o pokryciu BKN (5/8 – 7/8) lub OVC (8/8)
4.2. Niezależnie od wysokości lotu pilot ma widzieć ziemię pod sobą (nie może lecieć nad
chmurami o pokryciu większym niż 7/8).
Odpowiedzialność za sprawdzenie, czy na lotnisku startu i lądowania oraz na całej trasie są spełnione
minimalne warunki pogodowe, spoczywa na pilocie. Kontroler może nie zgodzić się na lot lub na wejście w
przestrzeń kontrolowaną gdy wie, że warunki nie są spełnione.
Przykład:
Mamy trzy METAR-y:
1. EPWA 20011KT 9999 BKN013 SCT023 29/24 Q1013 NOSIG
2. EPLL 26020KT 9999 OVC043 21/10 Q1010 750.2
3. EPKK 02607KT 2000 -SHRA BR BKN005 BKN030CB 18/17 Q1013
Jak widać, w pierwszym przykładzie jest pułap 1300 stóp, czyli zachowane jest minimum dla lotów w przestrzeni
niekontrolowanej (1000 stóp), ale nie jest zachowane minimum (1500) dla lotniska kontrolowanego jakim jest EPWA.
Widzialność jest powyżej 5 km. W drugim pułap chmur z dużym zapasem pozwala na wykonywanie lotów VFR, natomiast
w trzecim widoczność oraz pułap chmur są poniżej minimów dla lotniska kontrolowanego.
4.3. Loty Special VFR, czyli loty bez zachowania minimów pogodowych, są zabronione.
4.4. Loty nocne są dozwolone na warunkach identycznych z lotami dziennymi.
4.5. Ograniczenia w wykonywaniu lotów VFR dla niektórych typów samolotów:
Loty VFR mogą być wykonywane z prędkościami poniżej 200 kts IAS (370 km/h) przez:
1. samoloty z napędem tłokowym lub turbośmigłowym
2. śmigłowce
3. szybowce
Wykonywanie lotów VFR samolotami odrzutowymi, za wyjątkiem przypadków opisanych poniżej, jest
zabronione.
Loty VFR samolotami o napędzie odrzutowym możliwe są tylko w strefie kontrolowanej lotniska (CTR) za zgoda kontrolera.
Obowiązuje nadal limit 200 kts IAS.
Wyjaśnienie:
Ograniczenie to nie ma odpowiednika w prawdziwych przepisach. Zostało wprowadzone w FIR Warszawa na VATSIM ze
względu na regularne nadużywanie tego rodzaju lotów do wykonywania nierealistycznych operacji (np. VFR w locie
krajowym w Boeingu 747).
_____________________________________________________________________________________________________________
P olish VACC
23 APR 2005
_______________________________________________________________________________________
5. Zakres służb ATC zapewnianych pilotom VFR
5.1. PRZESTRZEŃ KLASY C (KONTROLOWANA):
Zapewniona jest separacja względem samolotów IFR. Pilot VFR utrzymuje separację
względem innych samolotów VFR we własnym zakresie, przy czym kontroler, w miarę możliwości, informuje o
ruchu VFR. Odbywają się kontrolowane loty VFR.
5.2. PRZESTRZEŃ KLASY G (NIEKONTROLOWANA):
Przestrzeń niekontrolowana, a więc brak zapewnianej separacji, jedynie na żądanie może być zapewniona
ogólna informacja o ruchu powietrznym w danym rejonie. Odbywają się niekontrolowane loty VFR.
5.3. KIEROWNIK LOTOW (KL) NA LOTNISKACH NIEKONTROLOWANYCH :
Jeżeli została obsadzona pozycja TWR (KL) na lotnisku niekontrolowanym, kontroler ten zapewnia:
a) koordynację ruchu nadlotniskowego (w promieniu 5 nm od lotniska)
b) informację o ruchu VFR i pomoc nawigacyjną w miarę możliwości i w promieniu 15nm do poziomu FL55, z
wyłączeniem stref kontrolowanych innych lotnisk.
6. Strefy kontroli lotnisk (CTR) oraz rejony podejścia końcowego
(TMA)
6.1. Kształt strefy kontroli lotnisk (CTR) zaznaczony jest na niektórych mapach
dostępnych na stronach www.pl-vacc.org oraz w sektorach dla kontrolerów. Kształt stref CTR można również
znaleźć w bezpłatnym AIP Polska w wersji elektronicznej ( http://ais.pata.pl/aip/ ).
6.2. Górne granice stref CTR w FIR Warszawa:
o Warszawa (EPWA) - 560m (1900 ft) AMSL
o Gdańsk (EPGD) - 560m (1900 ft) AMSL
o Kraków (EPKK) - 900m (3000 ft) AMSL
o Poznań (EPPO) - FL105
o Wrocław (EPWR) - FL85
o Rzeszów (EPRZ) - FL125
o Bydgoszcz (EPBY) – FL95
o Katowice (EPKT) - 900m (3000 ft) AMSL
o Szczecin (EPSC) – 550m (1700 ft) AMSL
o Łódź (EPLL) – FL55
o Zielona-Góra (EPZG) - FL95
Skrót AMSL oznacza wysokość nad poziomem morza, a nie nad terenem. Dolną granicą jest zawsze poziom
terenu.
6.3. Kształt rejonów oraz minimalne wysokości sektorów TMA można znaleźć w bezpłatnym AIP Polska w
wersji elektronicznej ( http://ais.pata.pl/aip/ ).
6.4. Pionowe granice rejonów TMA w FIR Warszawa:
o Warszawa (EPWA) – od 550m (1800 ft) AMSL do FL245
o Gdańsk (EPGD) – od 550m (1800 ft) AMSL do FL195
o Kraków (EPKK) – od 900m (3000 ft) AMSL do FL245
o Wrocław (EPWR) – od 650m (2200 ft) AMSL do FL105
o Szczecin (EPSC) – od 550m (1600 ft) AMSL do FL95
7. Łączność radiowa i transponder
7.1. W całej przestrzeni EPWW FIR wymagane jest pozostawanie w łączności radiowej
z odpowiednią służbą kontroli ruchu lotniczego. Dopuszcza się zmianę częstotliwości na UNICOM dla
manewrów startu i lądowania na lotniskach niekontrolowanych. Obowiązujące języki to polski lub angielski.
7.2 Dla lotów poniżej TMA EPWA o pionowych granicach od 1800 do 3500 ft priorytet nasłuchu jest
następujący (w zależności od zalogowanych kontrolerów, uszeregowany malejąco) : EPWA_TWR ->
EPWA_APP -> EPWW_CTR.
_____________________________________________________________________________________________________________
P olish VACC
23 APR 2005
Zgłoś jeśli naruszono regulamin