Stres i agresja.pdf

(124 KB) Pobierz
mod-gim3.qxd
MODUŁ III
LEKCJA 4
Temat: „Nie stresuj się”, czyli stres, agresja,
przemoc jako zagrożenia naszego zdrowia
i życia.
Formy realizacji:
Œcie¿ka miêdzyprzedmiotowa – lekcja z wychowawc¹.
Cele szczegółowe:
uœwiadomienie uczniom, ¿e stres jest Ÿród³em wielu zagro¿eñ,
prezentacja przyk³adowych sytuacji, w których stres odgrywa rolê negatywn¹,
prezentacja sposobów radzenia sobie ze stresem,
kszta³towanie umiejêtnoœci rozpoznawania sytuacji stresowych i sposobów postêpowania w takich sytuacjach,
promocja zachowañ asertywnych.
Cele operacyjne:
Uczeñ:
wie, czym jest stres,
wie, jakie s¹ przyczyny stresu,
potrafi okreœliæ w³aœciwy dla siebie poziom stresu,
uœwiadamia sobie potrzebê kontrolowania stresu,
wie, czym jest agresja,
potrafi wyraziæ siebie bez agresji,
zna rodzaje agresji,
podaje przyk³ady zachowañ agresywnych,
potrafi panowaæ nad negatywnymi emocjami,
zna pojêcie przemocy,
potrafi podaæ przyk³ady przemocy,
utrwala znaczenie pojêcia "asertywnoœæ",
zna istotê metod asertywnych,
umie zastosowaæ metody w praktycznym dzia³aniu.
Metody nauczania:
zadaniowa,
praktyczna,
problemowa,
podaj¹ca (pogadanka),
metoda asymilacji wiedzy,
symulacja.
Pomoce dydaktyczne:
foliogramy nr 16-21,
test badaj¹cy poziom stresu.
143
252019309.017.png 252019309.018.png 252019309.019.png 252019309.020.png 252019309.001.png
ZAGROŻENIA CYWILIZACYJNE...
Formy aktywizacji uczniów:
burza mózgów,
praca w grupach,
symulacja,
dyskusja,
inscenizacja.
Spis foliogramów
Nr Tytu³
16. Stres i jego stadia.
17. Sposoby radzenia sobie ze stresem.
18. Agresja i jej rodzaje.
19. Przemoc i jej rodzaje.
20. AsertywnoϾ i metody asertywne.
21. Piêæ praw Fensterheima.
PLAN ZAJĘĆ ZE WSKAZÓWKAMI METODYCZNYMI
L.p.
Czynnoœci
Czas
1. Czynnoœci wstêpne
2 min.
2. Wstêp – przypomnienie pojêcia stresu, objawy stresu.
Prezentacja foliogramu 16 (b¹dŸ planszy) z odpowiednim komentarzem.
7 min.
3. Æwiczenie indywidualne – TEST – Okreœl poziom swojego stresu .
Uczniowie indywidualnie okreœlaj¹ wed³ug testu poziom swojego stresu
(karta pracy ucznia).
3 min.
4. Burza mózgów – jak radziæ sobie ze stresem.
Prezentacja foliogramu nr 17 (b¹dŸ planszy): Sposoby radzenia sobie ze stresem.
Za pomoc¹ burzy mózgów uczniowie wraz z nauczycielem uzupe³niaj¹ listê sposobów.
Nauczyciel notuje na tablicy wszystkie propozycje uczniów (ok. 5 min), nastêpnie
dyskutuj¹c z uczniami odrzuca lub akceptuje kolejne propozycje (ok. 5 min).
10 min.
5. Mini wyk³ad nauczyciela na temat agresji, przemocy i asertywnoœci.
Prezentacja foliogramów nr 18 - 20 (b¹dŸ plansz) z odpowiednim komentarzem.
10 min.
6. Zachowania agresywne i asertywne – inscenizacja (przygotowanie – praca w grupach)
Æwiczenie – Umówi³eœ/aœ siê z koleg¹/kole¿ank¹ do kina. On/ona siê spóŸnia i nawet
nie przeprasza. Co robisz?
grupa I – przedstawia scenkê z udzia³em agresywnego zachowania.
grupa II – prezentuje rozwi¹zania bez agresji, z zastosowaniem technik asertywnych.
Krótkie omówienie scenek, komentarz dotycz¹cy zachowañ agresywnych i asertywnych.
Scenki nale¿y przygotowaæ z uczniami wczeœniej!
10 min.
7. Podsumowanie zajêæ.
Prezentacja foliogramu nr 21 (b¹dŸ planszy).
3 min.
144
252019309.002.png 252019309.003.png 252019309.004.png 252019309.005.png 252019309.006.png 252019309.007.png
MODUŁ III
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA
1. Czym jest stres, stadia stresu.
Zjawisko stresu jest nieod³¹cznie zwi¹zane z dzia³aniami cz³owieka, towarzyszy nam od pocz¹tków istnienia ludzkoœ-
ci. Stres jest reakcj¹ mobilizacyjn¹ organizmu cz³owieka, umo¿liwia zaadoptowanie siê do wymagañ stawianych przez
œrodowisko. BodŸce zewnêtrzne powoduj¹ powstawanie hormonów (ostatnio nazywanych hormonami stresu) – korty-
zonu i adrenaliny, które m.in. zwiêkszaj¹ ciœnienie krwi, têtno i poziom cukru, wyostrzaj¹ s³uch i wzrok, powoduj¹ napiê-
cie miêœni – przygotowuj¹ niejako cz³owieka do dzia³ania. Jest to zjawisko pozytywne, ale krótkotrwa³e – w normalnych
warunkach cz³owiek dostaje porcjê „energii” potrzebn¹ do wykonania jakiejœ czynnoœci, ale potem musi odpocz¹æ,
uzupe³niæ zu¿yte podczas wysi³ku zasoby. We wspó³czesnym œwiecie bardzo czêsto jest to niemo¿liwe i organizm ludzki
jest zmuszony do dzia³añ w warunkach ci¹g³ego stresu, co prêdzej czy póŸniej doprowadziæ musi do wyczerpania orga-
nizmu, a nastêpnie do jego wyniszczenia.
Stres ma 3 stadia: alarmowe, adaptacji i wyczerpania. W stadium alarmowym cz³owiek odczuwa dzia³anie streso-
ra (bodŸca fizycznego lub psychicznego) i prze¿ywa poczucie bezsilnoœci i zagro¿enia. Pod wp³ywem autonomicznego
uk³adu nerwowego (m.in. przez wydzielanie hormonów) dochodzi w organizmie do wielu zmian pozwalaj¹cych na
opanowanie zagro¿enia, organizm wykazuje tendencje do stabilizacji (adaptacja). W przypadkach, gdy stresor jest bar-
dzo silny lub jego dzia³anie przed³u¿a siê, dochodzi do wyczerpania mo¿liwoœci przystosowawczych, wówczas mo¿e
dojœæ do rozwijania siê ró¿nych chorób wywo³anych nieprzystosowaniem, np.: chorób uk³adu kr¹¿enia, choroby reuma-
tycznej, zaburzeñ trawienia, metabolizmu (przemiany materii), reakcji alergicznych, wyczerpania.
2. Objawy stresu.
Krótkotrwa³e objawy fizyczne pojawiaj¹ siê zazwyczaj w sytuacji fizycznego zagro¿enia i s¹ skutkiem zwiêkszonego
wydzielania adrenaliny, co powoduje efekt naczyniowo-skórczowy i zmniejszony przep³yw krwi w zwê¿onych naczyniach,
czego objawami s¹, m.in.:
przyspieszone bicie serca,
wzrost aktywnoœci gruczo³ów potowych,
zimna skóra,
zimne koñczyny – d³onie i stopy,
md³oœci,
przyspieszony oddech,
napiêcie miêœni,
suchoϾ ust,
potrzeba oddania moczu,
biegunka.
krótkotrwa³e obni¿enie efektywnoœci pracy
trudnoœci w podjêciu decyzji,
utrata satysfakcji z pracy,
postrzeganie sytuacji jako zagro¿enia a nie wyzwania,
zmiana funkcjonowania umys³u:
– generowanie negatywnych myœli,
– utrata/za³amanie pewnoœci siebie,
– zawê¿enie uwagi,
– upoœledzenie zdolnoœci koncentracji
– obni¿enie zdolnoœci radzenia sobie z trudnoœciami,
utrata cennej energii poprzez doœwiadczanie roztargnienia, lêku, frustracji.
D³ugotrwa³e objawy fizyczne
Pojawiaj¹ siê wskutek d³ugotrwa³ej ekspozycji na podwy¿szony poziom adrenaliny. Jednym ze skutków dzia³ania
adrenaliny jest usprawnienie zaopatrywania miêœni w substancje energetyczne. Odbywa siê to kosztem niedoboru tych
substratów w innych organach, w konsekwencji dochodzi do zaburzeñ wewn¹trz organizmu. Mo¿e siê to przejawiaæ
na wiele sposobów, m.in.:
zmian¹ apetytu,
uczuciem zimna,
dolegliwoœciami:
astma,
bóle pleców,
145
252019309.008.png 252019309.009.png 252019309.010.png 252019309.011.png
ZAGROŻENIA CYWILIZACYJNE...
problemy trawienne,
bóle g³owy,
wysypka skórna,
zaburzeniami w aktywnoœci seksualnej,
bólami,
uczuciem zmêczenia.
Symptomy emocjonalne
Je¿eli przez d³ugi okres doœwiadczasz stresu, mo¿e to prowadziæ do trudnoœci w procesach myœlenia i rozwi¹zywania
problemów. Konsekwencj¹ mog¹ byæ nastêpuj¹ce stany emocjonalne:
lêk, niepokój,
chaos myœlowy, niemo¿noœæ koncentracji uwagi,
z³e samopoczucie,
poczucie utraty kontroli i przygnêbienie,
zmiany nastroju:
depresja,
frustracja,
wrogoϾ,
bezradnoϾ,
rozdra¿nienie, poirytowanie,
niepokój, nerwowoœæ,
ospa³oœæ,
trudnoœci ze spaniem,
siêganie po alkohol i papierosy,
zmiana nawyków ¿ywieniowych,
obni¿enie popêdu seksualnego,
siêganie po leki.
Symptomy na poziomie zachowania
Czêsto d³ugotrwa³e oddzia³ywanie stresu przejawia siê:
g³oœnym i szybkim sposobem mówienia,
ziewaniem,
ma³ostkowoœci¹, tikami nerwowymi, obgryzaniem paznokci, uderzaniem palcami o blat sto³u, nerwowym przemie-
rzaniem pokoju, etc.
z³ymi nastrojami:
irytacj¹,
obronnoœci¹,
krytycyzmem,
agresj¹,
irracjonalnoœci¹,
przesad¹ w sposobie reagowania,
spadkiem efektywnoœci:
negatywnym nastawieniem,
utart¹ obiektywizmu,
niezdolnoœci¹ do koncentracji i podejmowania decyzji,
k³opotami z pamiêci¹,
pope³nianiem licznych b³êdów,
zwiêkszon¹ podatnoœci¹ na wypadki,
wzrostem absencji,
brakiem troski o w³asny wygl¹d.
3. Sposoby radzenia sobie ze stresem
Stres sta³ siê na tyle powszechny, ¿e radzenie sobie z nim jest wa¿nym czynnikiem jakoœci ¿ycia. Sposobów radzenia
sobie ze stresem jest zapewne tyle, ilu jest zestresowanych. Ciekawe badania przeprowadzi³a w 2000 r. Pomorska Kasa
Chorych – badaj¹c w³aœnie sposoby radzenia sobie z sytuacj¹ stresow¹. Niestety wiele sposobów nale¿y okreœliæ mianem
antyzdrowotnych. Wyniki badañ przedstawia tabela na s¹siedniej stronie.
146
252019309.012.png
MODUŁ III
W jaki sposób najczêœciej roz³adowuje Pan(i) stres?
siêgam po u¿ywki (papieros, alkohol)
16%
odreagowujê na innych (k³ótnia, podnoszenie g³osu)
12%
nie potrafiê roz³adowaæ stresu, nic nie robiê
12%
idê na spacer
11%
s³ucham muzyki
9%
lektura (gazet, ksi¹¿ek), rozwi¹zywanie krzy¿ówek
4%
œpiê, k³adê siê na chwilê
4%
uprawiam sport, gimnastykujê siê, je¿d¿ê rowerem
4%
odpoczywam na ³onie natury (ryby, las, dzia³ka)
3,5%
rozmawiam z blisk¹ osob¹, spotykam siê z przyjació³mi, sympati¹
3%
ogl¹dam telewizjê (bawiê siê komputerem)
3%
pracujê (sprz¹tam)
3%
biorê leki (pijê zio³a) uspokajaj¹ce
3%
jem (s³odycze)
3%
p³aczê
2%
nie stresujê siê, unikam stresu
1%
pozosta³e poni¿ej 1% (zakupy, dyskoteka, haftowanie, modlitwa, œpiewanie,
gra na instrumencie, jazda samochodem)
6%
Jednym z g³ównych celów tej lekcji jest promocja pozytywnych sposobów radzenia sobie ze stresem.
4. Zapobieganie stresom (profilaktyka)
Aby unikaæ zjawiska stresu lub minimalizowaæ je wystarczy stosowaæ:
planowanie dzia³añ – w³aœciwie zaplanowany dzieñ spowoduje, ¿e nie wyst¹pi¹ jedne z g³ównych czynników
powoduj¹cych stres – niespodziewane spotkania, zapomniane rachunki, niespodziewany sprawdzian,
swój w³asny sposób relaksu – wa¿ne jest, aby ka¿dy z nas mia³ opracowany w³asny sposób oderwania siê od codzien-
nych problemów (rozmowa z przyjacielem, ksi¹¿ka, ulubiona piosenka, film), coœ, co pozwoli nam zapomnieæ
o otaczaj¹cej nas rzeczywistoœci, nabraæ si³, odetchn¹æ,
dbanie o dobre relacje z innymi – je¿eli jesteœmy w dobrych stosunkach z otaczaj¹cymi nas ludŸmi, eliminujemy
zbêdne k³ótnie, niesnaski, ¿ale, czyli potencjalne Ÿród³a stresu,
dbanie o zdrowie – silny i zdrowy organizm ³atwiej radzi sobie z trudnoœciami,
odpowiednia postawa ¿yciowa – starajmy siê swoim zachowaniem nie nara¿aæ innych ludzi na sytuacje stresowe,
b¹dŸmy weseli, uœmiechniêci i ¿yczliwi dla innych,
odpoczynek – warunkiem zdrowia fizycznego i psychicznego jest odpowiednia dawka odpoczynku po wysi³ku, nie
doprowadzajmy organizmu na skraj wyczerpania, jest wtedy znacznie bardziej podatny na stres i choroby.
5. Agresja, typy agresji, przyczyny agresji.
Zachowania agresywne m³odych ludzi, zw³aszcza w ostatnim czasie znacznie siê nasili³y. W tej chwili psycholodzy
i socjolodzy próbuj¹ wyjaœniæ przyczyny tego zjawiska. Istniej¹ oczywiœcie ró¿ne teorie, czêsto sprzeczne ze sob¹,
wszyscy jednak zgadzaj¹ siê, ¿e ze zjawiskiem tym nale¿y walczyæ i mu przeciwdzia³aæ. Wobec tego nale¿y przygotowaæ
m³odych ludzi do radzenia sobie w sytuacji, w której s¹ obiektami agresji, a tak¿e w ramach profilaktyki – promowaæ
styl ¿ycia i zachowania eliminuj¹ce lub minimalizuj¹ce zjawiska agresywne.
147
252019309.013.png 252019309.014.png 252019309.015.png 252019309.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin