Stres i agresja.pdf
(
124 KB
)
Pobierz
mod-gim3.qxd
MODUŁ III
LEKCJA 4
Temat: „Nie stresuj się”, czyli stres, agresja,
przemoc jako zagrożenia naszego zdrowia
i życia.
Formy realizacji:
•
Œcie¿ka miêdzyprzedmiotowa – lekcja z wychowawc¹.
Cele szczegółowe:
•
uœwiadomienie uczniom, ¿e stres jest Ÿród³em wielu zagro¿eñ,
•
prezentacja przyk³adowych sytuacji, w których stres odgrywa rolê negatywn¹,
•
prezentacja sposobów radzenia sobie ze stresem,
•
kszta³towanie umiejêtnoœci rozpoznawania sytuacji stresowych i sposobów postêpowania w takich sytuacjach,
•
promocja zachowañ asertywnych.
Cele operacyjne:
Uczeñ:
•
wie, czym jest stres,
•
wie, jakie s¹ przyczyny stresu,
•
potrafi okreœliæ w³aœciwy dla siebie poziom stresu,
•
uœwiadamia sobie potrzebê kontrolowania stresu,
•
wie, czym jest agresja,
•
potrafi wyraziæ siebie bez agresji,
•
zna rodzaje agresji,
•
podaje przyk³ady zachowañ agresywnych,
•
potrafi panowaæ nad negatywnymi emocjami,
•
zna pojêcie przemocy,
•
potrafi podaæ przyk³ady przemocy,
•
utrwala znaczenie pojêcia "asertywnoœæ",
•
zna istotê metod asertywnych,
•
umie zastosowaæ metody w praktycznym dzia³aniu.
Metody nauczania:
•
zadaniowa,
•
praktyczna,
•
problemowa,
•
podaj¹ca (pogadanka),
•
metoda asymilacji wiedzy,
•
symulacja.
Pomoce dydaktyczne:
•
foliogramy nr 16-21,
•
test badaj¹cy poziom stresu.
143
ZAGROŻENIA CYWILIZACYJNE...
Formy aktywizacji uczniów:
•
burza mózgów,
•
praca w grupach,
•
symulacja,
•
dyskusja,
•
inscenizacja.
Spis foliogramów
Nr Tytu³
16. Stres i jego stadia.
17. Sposoby radzenia sobie ze stresem.
18. Agresja i jej rodzaje.
19. Przemoc i jej rodzaje.
20. AsertywnoϾ i metody asertywne.
21. Piêæ praw Fensterheima.
PLAN ZAJĘĆ ZE WSKAZÓWKAMI METODYCZNYMI
L.p.
Czynnoœci
Czas
1. Czynnoœci wstêpne
2 min.
2. Wstêp – przypomnienie pojêcia stresu, objawy stresu.
Prezentacja
foliogramu 16
(b¹dŸ planszy) z odpowiednim komentarzem.
7 min.
3.
Æwiczenie indywidualne – TEST – Okreœl poziom swojego stresu
.
Uczniowie indywidualnie okreœlaj¹ wed³ug testu poziom swojego stresu
(karta pracy ucznia).
3 min.
4.
Burza mózgów – jak radziæ sobie ze stresem.
Prezentacja
foliogramu nr 17
(b¹dŸ planszy): Sposoby radzenia sobie ze stresem.
Za pomoc¹ burzy mózgów uczniowie wraz z nauczycielem uzupe³niaj¹ listê sposobów.
Nauczyciel notuje na tablicy wszystkie propozycje uczniów (ok. 5 min), nastêpnie
dyskutuj¹c z uczniami odrzuca lub akceptuje kolejne propozycje (ok. 5 min).
10 min.
5.
Mini wyk³ad nauczyciela na temat agresji, przemocy i asertywnoœci.
Prezentacja
foliogramów nr 18 - 20
(b¹dŸ plansz) z odpowiednim komentarzem.
10 min.
6.
Zachowania agresywne i asertywne – inscenizacja (przygotowanie – praca w grupach)
Æwiczenie
– Umówi³eœ/aœ siê z koleg¹/kole¿ank¹ do kina. On/ona siê spóŸnia i nawet
nie przeprasza. Co robisz?
grupa I
– przedstawia scenkê z udzia³em agresywnego zachowania.
grupa II
– prezentuje rozwi¹zania bez agresji, z zastosowaniem technik asertywnych.
Krótkie omówienie scenek, komentarz dotycz¹cy zachowañ agresywnych i asertywnych.
Scenki nale¿y przygotowaæ z uczniami wczeœniej!
10 min.
7.
Podsumowanie zajêæ.
Prezentacja
foliogramu nr 21
(b¹dŸ planszy).
3 min.
144
MODUŁ III
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA
1. Czym jest stres, stadia stresu.
Zjawisko stresu jest nieod³¹cznie zwi¹zane z dzia³aniami cz³owieka, towarzyszy nam od pocz¹tków istnienia ludzkoœ-
ci. Stres jest reakcj¹ mobilizacyjn¹ organizmu cz³owieka, umo¿liwia zaadoptowanie siê do wymagañ stawianych przez
œrodowisko. BodŸce zewnêtrzne powoduj¹ powstawanie hormonów (ostatnio nazywanych hormonami stresu) – korty-
zonu i adrenaliny, które m.in. zwiêkszaj¹ ciœnienie krwi, têtno i poziom cukru, wyostrzaj¹ s³uch i wzrok, powoduj¹ napiê-
cie miêœni – przygotowuj¹ niejako cz³owieka do dzia³ania. Jest to zjawisko pozytywne, ale krótkotrwa³e – w normalnych
warunkach cz³owiek dostaje porcjê „energii” potrzebn¹ do wykonania jakiejœ czynnoœci, ale potem musi odpocz¹æ,
uzupe³niæ zu¿yte podczas wysi³ku zasoby. We wspó³czesnym œwiecie bardzo czêsto jest to niemo¿liwe i organizm ludzki
jest zmuszony do dzia³añ w warunkach ci¹g³ego stresu, co prêdzej czy póŸniej doprowadziæ musi do wyczerpania orga-
nizmu, a nastêpnie do jego wyniszczenia.
Stres ma 3 stadia: alarmowe, adaptacji i wyczerpania. W stadium alarmowym cz³owiek odczuwa dzia³anie streso-
ra (bodŸca fizycznego lub psychicznego) i prze¿ywa poczucie bezsilnoœci i zagro¿enia. Pod wp³ywem autonomicznego
uk³adu nerwowego (m.in. przez wydzielanie hormonów) dochodzi w organizmie do wielu zmian pozwalaj¹cych na
opanowanie zagro¿enia, organizm wykazuje tendencje do stabilizacji (adaptacja). W przypadkach, gdy stresor jest bar-
dzo silny lub jego dzia³anie przed³u¿a siê, dochodzi do wyczerpania mo¿liwoœci przystosowawczych, wówczas mo¿e
dojœæ do rozwijania siê ró¿nych chorób wywo³anych nieprzystosowaniem, np.: chorób uk³adu kr¹¿enia, choroby reuma-
tycznej, zaburzeñ trawienia, metabolizmu (przemiany materii), reakcji alergicznych, wyczerpania.
2. Objawy stresu.
Krótkotrwa³e objawy fizyczne
pojawiaj¹ siê zazwyczaj w sytuacji fizycznego zagro¿enia i s¹ skutkiem zwiêkszonego
wydzielania adrenaliny, co powoduje efekt naczyniowo-skórczowy i zmniejszony przep³yw krwi w zwê¿onych naczyniach,
czego objawami s¹, m.in.:
•
przyspieszone bicie serca,
•
wzrost aktywnoœci gruczo³ów potowych,
•
zimna skóra,
•
zimne koñczyny – d³onie i stopy,
•
md³oœci,
•
przyspieszony oddech,
•
napiêcie miêœni,
•
suchoϾ ust,
•
potrzeba oddania moczu,
•
biegunka.
•
krótkotrwa³e obni¿enie efektywnoœci pracy
•
trudnoœci w podjêciu decyzji,
•
utrata satysfakcji z pracy,
•
postrzeganie sytuacji jako zagro¿enia a nie wyzwania,
•
zmiana funkcjonowania umys³u:
– generowanie negatywnych myœli,
– utrata/za³amanie pewnoœci siebie,
– zawê¿enie uwagi,
– upoœledzenie zdolnoœci koncentracji
– obni¿enie zdolnoœci radzenia sobie z trudnoœciami,
•
utrata cennej energii poprzez doœwiadczanie roztargnienia, lêku, frustracji.
D³ugotrwa³e objawy fizyczne
Pojawiaj¹ siê wskutek d³ugotrwa³ej ekspozycji na podwy¿szony poziom adrenaliny. Jednym ze skutków dzia³ania
adrenaliny jest usprawnienie zaopatrywania miêœni w substancje energetyczne. Odbywa siê to kosztem niedoboru tych
substratów w innych organach, w konsekwencji dochodzi do zaburzeñ wewn¹trz organizmu. Mo¿e siê to przejawiaæ
na wiele sposobów, m.in.:
•
zmian¹ apetytu,
•
uczuciem zimna,
•
dolegliwoœciami:
•
astma,
•
bóle pleców,
145
ZAGROŻENIA CYWILIZACYJNE...
•
problemy trawienne,
•
bóle g³owy,
•
wysypka skórna,
•
zaburzeniami w aktywnoœci seksualnej,
•
bólami,
•
uczuciem zmêczenia.
Symptomy emocjonalne
Je¿eli przez d³ugi okres doœwiadczasz stresu, mo¿e to prowadziæ do trudnoœci w procesach myœlenia i rozwi¹zywania
problemów. Konsekwencj¹ mog¹ byæ nastêpuj¹ce stany emocjonalne:
•
lêk, niepokój,
•
chaos myœlowy, niemo¿noœæ koncentracji uwagi,
•
z³e samopoczucie,
•
poczucie utraty kontroli i przygnêbienie,
•
zmiany nastroju:
•
depresja,
•
frustracja,
•
wrogoϾ,
•
bezradnoϾ,
•
rozdra¿nienie, poirytowanie,
•
niepokój, nerwowoœæ,
•
ospa³oœæ,
•
trudnoœci ze spaniem,
•
siêganie po alkohol i papierosy,
•
zmiana nawyków ¿ywieniowych,
•
obni¿enie popêdu seksualnego,
•
siêganie po leki.
Symptomy na poziomie zachowania
Czêsto d³ugotrwa³e oddzia³ywanie stresu przejawia siê:
•
g³oœnym i szybkim sposobem mówienia,
•
ziewaniem,
•
ma³ostkowoœci¹, tikami nerwowymi, obgryzaniem paznokci, uderzaniem palcami o blat sto³u, nerwowym przemie-
rzaniem pokoju, etc.
•
z³ymi nastrojami:
–
irytacj¹,
–
obronnoœci¹,
–
krytycyzmem,
–
agresj¹,
–
irracjonalnoœci¹,
–
przesad¹ w sposobie reagowania,
•
spadkiem efektywnoœci:
–
negatywnym nastawieniem,
–
utart¹ obiektywizmu,
–
niezdolnoœci¹ do koncentracji i podejmowania decyzji,
–
k³opotami z pamiêci¹,
–
pope³nianiem licznych b³êdów,
–
zwiêkszon¹ podatnoœci¹ na wypadki,
•
wzrostem absencji,
•
brakiem troski o w³asny wygl¹d.
3. Sposoby radzenia sobie ze stresem
Stres sta³ siê na tyle powszechny, ¿e radzenie sobie z nim jest wa¿nym czynnikiem jakoœci ¿ycia. Sposobów radzenia
sobie ze stresem jest zapewne tyle, ilu jest zestresowanych. Ciekawe badania przeprowadzi³a w 2000 r. Pomorska Kasa
Chorych – badaj¹c w³aœnie sposoby radzenia sobie z sytuacj¹ stresow¹. Niestety wiele sposobów nale¿y okreœliæ mianem
antyzdrowotnych. Wyniki badañ przedstawia tabela na s¹siedniej stronie.
146
MODUŁ III
W jaki sposób najczêœciej roz³adowuje Pan(i) stres?
siêgam po u¿ywki (papieros, alkohol)
16%
odreagowujê na innych (k³ótnia, podnoszenie g³osu)
12%
nie potrafiê roz³adowaæ stresu, nic nie robiê
12%
idê na spacer
11%
s³ucham muzyki
9%
lektura (gazet, ksi¹¿ek), rozwi¹zywanie krzy¿ówek
4%
œpiê, k³adê siê na chwilê
4%
uprawiam sport, gimnastykujê siê, je¿d¿ê rowerem
4%
odpoczywam na ³onie natury (ryby, las, dzia³ka)
3,5%
rozmawiam z blisk¹ osob¹, spotykam siê z przyjació³mi, sympati¹
3%
ogl¹dam telewizjê (bawiê siê komputerem)
3%
pracujê (sprz¹tam)
3%
biorê leki (pijê zio³a) uspokajaj¹ce
3%
jem (s³odycze)
3%
p³aczê
2%
nie stresujê siê, unikam stresu
1%
pozosta³e poni¿ej 1% (zakupy, dyskoteka, haftowanie, modlitwa, œpiewanie,
gra na instrumencie, jazda samochodem)
6%
Jednym z g³ównych celów tej lekcji jest promocja pozytywnych sposobów radzenia sobie ze stresem.
4. Zapobieganie stresom (profilaktyka)
Aby unikaæ zjawiska stresu lub minimalizowaæ je wystarczy stosowaæ:
•
planowanie dzia³añ
– w³aœciwie zaplanowany dzieñ spowoduje, ¿e nie wyst¹pi¹ jedne z g³ównych czynników
powoduj¹cych stres – niespodziewane spotkania, zapomniane rachunki, niespodziewany sprawdzian,
•
swój w³asny sposób relaksu
– wa¿ne jest, aby ka¿dy z nas mia³ opracowany w³asny sposób oderwania siê od codzien-
nych problemów (rozmowa z przyjacielem, ksi¹¿ka, ulubiona piosenka, film), coœ, co pozwoli nam zapomnieæ
o otaczaj¹cej nas rzeczywistoœci, nabraæ si³, odetchn¹æ,
•
dbanie o dobre relacje z innymi
– je¿eli jesteœmy w dobrych stosunkach z otaczaj¹cymi nas ludŸmi, eliminujemy
zbêdne k³ótnie, niesnaski, ¿ale, czyli potencjalne Ÿród³a stresu,
•
dbanie o zdrowie
– silny i zdrowy organizm ³atwiej radzi sobie z trudnoœciami,
•
odpowiednia postawa ¿yciowa
– starajmy siê swoim zachowaniem nie nara¿aæ innych ludzi na sytuacje stresowe,
b¹dŸmy weseli, uœmiechniêci i ¿yczliwi dla innych,
•
odpoczynek
– warunkiem zdrowia fizycznego i psychicznego jest odpowiednia dawka odpoczynku po wysi³ku, nie
doprowadzajmy organizmu na skraj wyczerpania, jest wtedy znacznie bardziej podatny na stres i choroby.
5. Agresja, typy agresji, przyczyny agresji.
Zachowania agresywne m³odych ludzi, zw³aszcza w ostatnim czasie znacznie siê nasili³y. W tej chwili psycholodzy
i socjolodzy próbuj¹ wyjaœniæ przyczyny tego zjawiska. Istniej¹ oczywiœcie ró¿ne teorie, czêsto sprzeczne ze sob¹,
wszyscy jednak zgadzaj¹ siê, ¿e ze zjawiskiem tym nale¿y walczyæ i mu przeciwdzia³aæ. Wobec tego nale¿y przygotowaæ
m³odych ludzi do radzenia sobie w sytuacji, w której s¹ obiektami agresji, a tak¿e w ramach profilaktyki – promowaæ
styl ¿ycia i zachowania eliminuj¹ce lub minimalizuj¹ce zjawiska agresywne.
147
Plik z chomika:
Anna-Helena1
Inne pliki z tego folderu:
uwarunkowania i psychologiczne mechanizmy agresji interpersonalnej.rar
(918 KB)
W11_agresja_pdf.pdf
(3467 KB)
Wr_Agresja_przemoc.pdf
(552 KB)
Stres i agresja.pdf
(124 KB)
Agresja społeczna - przemoc w rodzinie.doc
(31 KB)
Inne foldery tego chomika:
4. Hunan
anoreksja ,bulimia, ortoreksja ... -zaburzenia odżywiania
Arkusze do programu TEACCH
BAJKI
Bijące serce Chin
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin