Warstwy. Wykorzystaj najpotŕ┐niejsze narzŕdzie Photoshopa.pdf

(2869 KB) Pobierz
Warstwy. Wykorzystaj najpotężniejsze narzędzie Photoshopa
Warstwy. Wykorzystaj
najpotê¿niejsze
narzêdzie Photoshopa
Autor: Matt Kloskowski
T³umaczenie: Rados³aw Brzozowski
ISBN: 978-83-246-1950-4
Tytu³ orygina³u: Layers: The Complete
Format: B5, stron: 280
Kompletny zbiór informacji na temat warstw w Photoshopie!
Czy wiesz, jak bardzo ogranicza³by Ciê p³aski œwiat, gdzie wszystko dzia³oby siê
na jednej p³aszczyŸnie? Ciê¿ko to sobie wyobraziæ, jednak nie mieli z tym problemów
projektanci najpopularniejszego narzêdzia graficznego, jakim jest Adobe Photoshop.
Ju¿ w 1995 roku wprowadzili oni do swojej aplikacji warstwy — mechanizm, który sprawia,
¿e z pozoru p³aski obraz sk³ada siê z wielu nak³adaj¹cych siê na siebie powierzchni.
Dla ka¿dej z nich mo¿esz ustawiæ niezliczon¹ liczbê parametrów, które maj¹ znacz¹cy
wp³yw na koñcowy efekt.
Ta ksi¹¿ka odkryje przed Tob¹ wszystkie sekrety mechanizmu warstw w Photoshopie.
Zrozumiesz istotê ich dzia³ania, odkryjesz drzemi¹ce w nich mo¿liwoœci, po czym nauczysz
siê wykorzystywaæ je w codziennej pracy. Dowiesz siê miêdzy innymi, jak u¿ywaæ warstw
dopasowania, jak pracowaæ z kszta³tami oraz jak je mieszaæ i maskowaæ. Dziêki ksi¹¿ce
„Layers: The Complete Guide to Photoshop” zarz¹dzanie elementami tekstowymi nie bêdzie
stanowi³o dla Ciebie problemu. Matt Klosowski zaprezentuje Ci, jak przydatne mog¹ byæ
warstwy w trakcie korekt oraz retuszu zdjêæ. Liczne i interesuj¹ce przyk³ady s³u¿¹ce
zilustrowaniu poszczególnych zagadnieñ to niew¹tpliwie ogromny atut tej ksi¹¿ki.
• Podstawowe informacje na temat warstw
• Korzystanie z wielu warstw
• Mieszanie warstw — od podstaw do tematów zaawansowanych
• Wykorzystanie warstw dopasowania
• Mo¿liwoœci maski warstw
• U¿ycie warstw tekstowych
• Zastosowanie warstw kszta³tu
• Korekta zdjêæ z wykorzystaniem warstw
• Retuszowanie zdjêæ za pomoc¹ warstw
• Zastosowanie stylów warstw
• Sposoby u¿ycia inteligentnych warstw
Matt Klosowski to osoba œwiadoma ograniczeñ p³askiego œwiata. Jego szeroka wiedza
na temat Photoshopa zosta³a doceniona przez wielu profesjonalnych grafików. Na pytanie,
dlaczego napisa³ tê ksi¹¿kê, odpowiada: „Chcia³em napisaæ dok³adnie tak¹ ksi¹¿kê, jakiej
sam potrzebowa³em, kiedy zaczyna³em przygodê z Photoshopem”. Jego artyku³y regularnie
ukazuj¹ siê w tak uznanych pismach jak „Photoshop User”, „Layers”, „Photoshop Elements
Techniques Newsletter”. Jest certyfikowanym ekspertem Photoshopa oraz posiada
certyfikat Macromedia Flash.
Wykorzystaj si³ê warstw — Twoje grafiki mog¹ byæ jeszcze lepsze!
119562341.023.png 119562341.024.png
Spis treści
ROZDZIAŁ 1: PODSTAWOWE INFORMACJE O WARSTWACH 11
Podstawy zastosowania warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Korzystanie z wielu warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Wszystkie inne rzeczy,
które powinieneś wiedzieć o warstwach . . . . . . . . . . . . 25
Jak mam to zrobić? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
ROZDZIAŁ 2: MIESZANIE WARSTW
41
Trzy najbardziej przydatne tryby mieszania . . . . . . . . . . . 42
Przyglądamy się bliżej trybom mieszania . . . . . . . . . . . . . 50
Tryby mieszania warstw dla fotografów. . . . . . . . . . . . . . 58
Zaawansowane mieszanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Jak mam to zrobić? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
ROZDZIAŁ 3: WARSTWY DOPASOWANIA
69
Podstawy pracy z warstwami dopasowania . . . . . . . . . . . 70
Tworzenie selektywnych dopasowań . . . . . . . . . . . . . . . 74
Ultraelastyczne dopasowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Kilka dalszych pomysłów
na wykorzystanie warstw dopasowania . . . . . . . . . . . . 86
Napraw jedno zdjęcie, a naprawisz je wszystkie! . . . . . . . . 91
Sztuczka z mieszaniem warstw dopasowania . . . . . . . . . . 96
Jak mam to zrobić? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
ROZDZIAŁ 4: MASKI WARSTW
101
Podstawy masek warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Jedyna pułapka związana z maskami warstw . . . . . . . . . .111
Łączenie wielu obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114
Przyglądamy się bliżej maskom warstw . . . . . . . . . . . . . 120
Dopasowywanie jednej warstwy do drugiej . . . . . . . . . . 129
Jak mam to zrobić? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
ROZDZIAŁ 5: WARSTWY KSZTAŁTU I WARSTWY TEKSTOWE 139
Tworzenie warstw tekstowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
Wszystko na temat warstw kształtu . . . . . . . . . . . . . . . 151
Jak mam to zrobić? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
6 WARSTWY. WYKORZYSTAJ NAJPOTĘŻNIEJSZE NARZĘDZIE PHOTOSHOPA
119562341.025.png 119562341.026.png 119562341.001.png 119562341.002.png 119562341.003.png 119562341.004.png 119562341.005.png 119562341.006.png 119562341.007.png 119562341.008.png
Spis treści
ROZDZIAŁ 6: POPRAWIANIE ZDJĘĆ ZA POMOCĄ WARSTW 163
Łączenie kilku ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Malowanie światłem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Selektywne wyostrzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
Prawidłowo wykonane rozjaśnianie i ściemnianie . . . . . . 174
Podkreślanie wybranych kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . 178
Podkreślanie głębi ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Jak mam to zrobić? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
ROZDZIAŁ 7: RETUSZ ZA POMOCĄ WARSTW
187
Usuwanie skaz i zmarszczek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
Wygładzanie i poprawianie wyglądu skóry . . . . . . . . . . 193
Wybielanie zębów i białek oczu . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
Usuwanie elementów odwracających uwagę . . . . . . . . 203
Jak mam to zrobić? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
ROZDZIAŁ 8: STYLE WARSTW
211
Projektowanie za pomocą stylów warstw . . . . . . . . . . . 212
Tworzenie znaku wodnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
Tworzenie efektów fotografi cznych
możliwych do ponownego wykorzystania . . . . . . . . . . 221
Jeszcze kilka pomysłów na wykorzystanie stylów warstw . . 227
Jak mam to zrobić? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
ROZDZIAŁ 9: INTELIGENTNE WARSTWY
235
Cztery powody, dla których obiekty inteligentne rządzą . . 236
Projektowanie szablonów
za pomocą obiektów inteligentnych . . . . . . . . . . . . . 241
Warstwy i Creative Suite . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249
Jak mam się nauczyć więcej od Matta? . . . . . . . . . . . . 252
Jak mam to zrobić? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256
Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
WARSTWY. WYKORZYSTAJ NAJPOTĘŻNIEJSZE NARZĘDZIE PHOTOSHOPA
7
119562341.009.png 119562341.010.png 119562341.011.png 119562341.012.png 119562341.013.png 119562341.014.png 119562341.015.png
ROZDZIAŁ 6.
Poprawianie zdjęć
za pomocą warstw
Rozdział ten dotyczy poprawiania wyglądu zdjęć
cyfrowych, czyli tego, jak sprawić, by to, co widzisz
na ekranie (a potem na wydruku), wyglądało tak
jak to, co widziałeś, gdy robiłeś zdjęcie.
Myślę, że w całym rozdziale zobaczysz jeden motyw
przewodni (poza oczywiście technikami pozwa-
lającymi na poprawienie jakości zdjęcia), którym
będzie prostota. Żadna z przedstawionych tu tech-
nik nie wymaga wielu godzin pracy. Nie dostaniesz
też nagrody za użycie największej ilości warstw
w jednym zdjęciu. Jak dla mnie, celem jest przeci-
wieństwo. Im mniej warstw użyję, tym łatwiej mi się
pracuje i tym lepsze osiągam wyniki.
163
119562341.016.png 119562341.017.png 119562341.018.png 119562341.019.png
rozdział 6
Łączenie kilku ekspozycji
Jedną z najpopularniejszych rzeczy robionych obecnie w fotografi i
jest łączenie dwóch ekspozycji w jedną
Jeśli kiedykolwiek zdarzyło Ci się zrobić zdjęcie, na którym niebo było totalnie wypalone, ale resz-
ta zdjęcia wyglądała dobrze, ta prezentacja jest dla Ciebie. Oto, dlaczego tak jest: Jeśli zdjęcie
zawiera jasny fragment nieba, musisz dokonać wyboru. Czy chcesz ustawić aparat tak, by pra-
widłowo naświetlił niebo, czy też wolisz prawidłowo naświetlić pierwszy plan lub główny motyw
zdjęcia? Częstokroć wybranie jednego z nich spowoduje, że drugi będzie wyglądał źle. Jeśli na-
świetlisz prawidłowo niebo, pierwszy plan zazwyczaj będzie zbyt ciemny. Jeśli naświetlisz pierwszy
plan, niebo będzie prawdopodobnie tak jasne, że utracisz w nim wiele szczegółów. Na szczęście,
jeśli zadasz sobie minimum trudu zaplanowania zdjęcia, jest na to sposób: wielokrotna ekspozycja.
Możesz zrobić jedno zdjęcie, które naświetlisz na niebo, i drugie, które naświetlisz na pierwszy plan.
Następnie, za pomocą warstw i masek warstw, możesz bardzo łatwo połączyć obydwie i uzyskać
to, co najlepsze z obu światów.
KROK 1.: OTWÓRZ DWA ZDJĘCIA, KTÓRE CHCIAŁBYŚ POŁĄCZYĆ
Zacznij od otwarcia dwóch zdjęć,
które chciałbyś połączyć. W tym
przypadku wykorzystałem dwa zdję-
cia tej samej sceny. Oczywiście roz-
wiązanie to wymaga fotografowania
za pomocą statywu, ponieważ
za chwilę te dwa zdjęcia na siebie
nałożymy, co oznacza, że muszą one
idealnie do siebie pasować. Pierw-
sze zdjęcie wykonałem tak, by mieć
pewność, że niebo będzie wygląda-
ło idealnie. Jak widać, udało mi się
to, ale pierwszy plan jest o wiele
za ciemny. Nie ruszając statywu, wy-
konałem kolejne zdjęcie, zmieniając
ekspozycję tak, by tym razem pierw-
szy plan wyglądał dobrze. Spowodo-
wało to, że niebo jest mocno prze-
świetlone i brak w nim szczegółów.
164
POPRAWIANIE ZDJĘĆ ZA POMOCĄ WARSTW
119562341.020.png 119562341.021.png 119562341.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin