Plan nauczania i kryteria wymagań edukacyjnych z historii klasa III LO lub IV technikum.doc

(213 KB) Pobierz
Plan nauczania i kryteria wymagań edukacyjnych z historii dla klasy IV Technikum

Plan nauczania i kryteria wymagań edukacyjnych  z historii dla klasy IV Technikum.

Numer programu: DKOS – 4015 – 60/02. Liczba godzin 30 x 2 = 60.

Opracował Sławomir Zydorek.

 

 

Dział

Temat

Licz-ba godz.

Cele kształcenia

Ścieżki edukacyjne

Zapamiętywanie

Rozumienie

Umiejętności

Burzliwe dwudziestolecie

Świat po wielkiej wojnie.

Cz. 1. Koniec hegemonii Europy.

Cz. 2. Ruchy narodowe w Azji. Ekspansja Japonii.

2

Uczeń zna:

·    daty: 1920, XI 1921-II 1922, 24 X 1929, 1933, 1937 (P), 1926-1928, 1931, 1934 (PP),

·    postacie: Czang Kaj-szeka, Gandhiego, Franklina D. Roosevelta (P), Johna Maynarda Keynesa (PP).

Uczeń rozumie:

·    pojęcia: bilans handlowy, czarny czwartek, interwencjonizm, konferencja waszyngtońska, Kuomintang, New Deal, prosperity, recesja, społeczeństwo konsumpcyjne, wielki kryzys (P), amerykanizacja, incydent mandżurski, Indyjski Kongres Narodowy (PP),

·    oddziaływanie dobrobytu na rozkwit amerykańskiej kultury masowej (PP)

Uczeń potrafi:

·    wyjaśnić wpływ I wojny światowej na układ sił w Europie i na świecie (P),

·    wskazać przyczyny wzrostu znaczenia USA (P),

·    przedstawić okoliczności powstania społeczeństwa konsumpcyjnego (P),

·    podać cechy charakterystyczne wielkiego kryzysu oraz omówić metody jego przezwyciężania (P),

·    scharakteryzować proces ożywienia ruchów narodowych w Azji po I wojnie światowej (P),

·    przedstawić genezę i przebieg ekspansji Japonii w dwudziestoleciu międzywojennym (P),

·    ocenić skutki wielkiego kryzysu (PP).

Edukacja filozoficzna.

Elementy antropologii filozoficznej. Człowiek jako byt osobowy. Główne koncepcje człowieka. Naturalne i kulturowe środowisko człowieka i ze wspólnotami. Człowiek wobec wartości.

Czas tyranii.

2

Uczeń zna:

·    daty: X 1922, 30 I 1933, VI 1934, 1935, 1936 – 1939, XI 1938 (P), 1919, 1920, 1921- 1928, 1929 (PP),

·    postacie Francisca Franco, Adolfa Hitlera, Benito Mussoliniego, Józefa Stalina (P).

. Uczeń rozumie:

·    pojęcia: autorytaryzm, faszyzm, kolektywizacja, łagry, marsz na Rzym, Mein Kampf, nazizm, NKWD, noc kryształowa, NSDAP, stalinizm, totalitaryzm (P), Fronty Ludowe, Komintern, NEP, noc długich noży, SA, SS, ustawy norymberskie (PP).

Uczeń potrafi:

·    omówić przyczyny i przejawy kryzysu demokracji (P),

·    pokazać państwa autorytarne i totalitarne (PP),

·    dostrzec rolę demagogii oraz wpływ jednostki na masy na przykładach przywódców państw totalitarnych i autorytarnych (P),

·    omówić podobieństwa i różnice między totalitaryzmem radzieckim, faszyzmem włoskim i nazizmem (P),

·    przedstawić wewnętrzne i międzynarodowe okoliczności wojny domowej w Hiszpanii (P).

Edukacja czytelnicza i medialna. Wywieranie wpływu na ludzi. Metody i techniki perswazji i manipulacji stosowane w reklamie zewnętrznej, prasowej, radiowej i telewizyjnej. Analiza porównawcza wybranej informacji zaczerpniętej z różnych źródeł. Kryteria wskazujące na rzetelność i obiektywizm tej informacji.

Edukacja filozoficzna.

Elementy antropologii filozoficznej. Człowiek jako byt osobowy. Główne koncepcje człowieka. Naturalne i kulturowe środowisko człowieka i ze wspólnotami. Człowiek wobec wartości.

Dlaczego Niemcy poparli Hitlera? (temat dyskusyjny)

1

Uczeń zna:

·    daty: XI 1923, II 1933, III 1933, III-VII 1933, VIII 1934 (P),

·    postacie: Josepha Goebbelsa, Hermanna Göringa, Heinricha Himmlera (P).

Uczeń rozumie:

·    pojęcia: führer, pucz monachijski (P).

Uczeń potrafi:

·    przedstawić gospodarcze, społeczne, ideowe i polityczne podłoże nazizmu (P),

·    wskazać metody propagandy hitlerowskiej i jej efekty (P),

·    scharakteryzować polityczne, ekonomiczne, społeczne i kulturowe sukcesy nazistów (P),

·    omówić wpływ jednostki na losy narodu na przykładzie głównych polityków nazistowskich (P).

Edukacja czytelnicza i medialna. Wywieranie wpływu na ludzi. Metody i techniki perswazji i manipulacji stosowane w reklamie zewnętrznej, prasowej, radiowej i telewizyjnej. Analiza porównawcza wybranej informacji zaczerpniętej z różnych źródeł. Kryteria wskazujące na rzetelność i obiektywizm tej informacji.

Edukacja filozoficzna.

Elementy antropologii filozoficznej. Człowiek jako byt osobowy. Główne koncepcje człowieka. Naturalne i kulturowe środowisko człowieka. Człowiek w relacji z drugim człowiekiem i ze wspólnotami. Człowiek wobec wartości.

Rozpad systemu wersalskiego.

Cz. 1.

Rozpad systemu wersalskiego.

Cz. 2. 

Powrót Niemiec.

2

Uczeń zna:

·    daty: IV 1922, X 1925, 1926 1933, 1934, 1935, 29-30 IX 1938, III 1939,  V 1939, 23 VIII 1939 (P), 1920-1921, 1924, 1928 (PP),

·    postacie: Arthura Neville Chamberlaina, Wiaczesława Mołotowa, Joachima von Ribbentropa (P), Aristidae Brianda, Franka B. Kellogga Gustava Stresemanna (PP).

Uczeń rozumie:

·    pojęcia: Anschluss, appeasement, konferencja w Monachium, pakt antykominternowski, pakt Ribbentrop-Mołotow, pakt stalowy, układ w Locarno, układ w Rapallo (P), pakt Brianda –Kellogga, plan Damesa, plan Younga, protokół genewski, ruch paneuropejski (PP).

Uczeń potrafi:

·    przedstawić główne założenia ładu wersalskiego (P),

·    wskazać czynniki osłabiające porządek wersalski (P),

·    omówić dążenia Niemiec do rewizji traktatu wersalskiego (P),

·    scharakteryzować postawę mocarstw zachodnich wobec Niemiec (P),

·    przedstawić politykę zagraniczną III Rzeszy przed wybuchem II wojny światowej (P),

·    wymienić przykłady inicjatyw na rzecz pokoju, bezpieczeństwa zbiorowego i rozbrojenia podejmowanych w dwudziestoleciu międzywojennym (PP),

·    ocenić system wersalski (PP).

Edukacja Europejska.

Proces integracji europejskiej w perspektywie historycznej: czynniki integrujące i dezintegrujące. Polska i Polacy w budowaniu jednoczącej się Europy.

 

Burzliwe dwudziestolecie (lekcja powtórzeniowa, sprawdzian wiadomości).

2

Uczeń zna:

·    założenia systemu wersalskiego (P).

Uczeń rozumie:

·    wpływ zróżnicowania politycznego państw Europy i świata na ich stosunek do totalitaryzmu (PP).

Uczeń potrafi:

·    dostrzec słabe strony ładu wersalskiego (P),

·    scharakteryzować proces odchodzenia państw od demokracji w dwudziestoleciu międzywojennym (P),

·    wyjaśnić fenomen niemieckiego faszyzmu

 

Sukcesy i porażki II Rzeczpospolitej

 

Wyzwania niepodległości.

1

Uczeń zna:

·    daty:1920, 1923, 1924-1925, 1925, 1933, 1936-1938 (P), 1918, 1936 (PP),

·    postacie: Władysława Grabskiego, Eugeniusza Kwiatkowskiego, najwybitniejszych przedstawicieli polskiej kultury dwudziestolecia międzywojennego (P).

Uczeń rozumie:

·    pojęcia: Centralny Okręg Przemysłowy (COP), reforma rolna reforma walutowa (P).

Uczeń potrafi:

·    przedstawić przejawy zapóźnienia cywilizacyjnego powojennej Polski (P),

·    omówić przyczyny problemów gospodarczych i społecznych w Polsce międzywojennej oraz sposoby ich przezwyciężania (P),

·    wymienić przykłady osiągnięć odrodzonej Polski w dziedzinie oświaty i kultury (P),

·    pokazać najważniejsze inwestycje gospodarcze II Rzeczpospolitej (P),

·    ocenić działania podjęte w celu modernizacji kraju (PP).

Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie.

Dzieje regionu na tle historii Polski i Europy.

Sejmokracja i sanacja.

Cz.1.

Sejmokracja- pro- blemy polskiego parlamentaryzmu.

Cz. 2. Sanacja- kształtowanie się systemu autorytarnego.

2

Uczeń zna:

·    daty: 17 III 1921, 16 XII 1922, 11/12- 16 V 1926, 23 IV 1935 (P), 1928, 1929, 1930, 1931, 1934, 12 V 1935, 1936, 1937 1938 (PP),

·    postacie: Ignacego Mościckiego, Gabriela Narutowicza, Macieja Rataja, Edwarda Rydza- Śmigłego, Stanisława Wojciechowskiego (P).

Uczeń rozumie:

·    pojęcia: Bezpartyjny Blok Współpracy z Rządem (BBWR), Front Mores, Komunistyczna Partia Polski (KPP), konstytucja marcowa, konstytucja kwietniowa, Obóz Narodowo- Radykalny (ONR), Obóz Wielkiej Polski (OWP), Obóz Zjednoczenia Narodowego (Ozon), proces brzeski, sanacja, zamach majowy (P), Centrolew, sejmokracja, wybory brzeskie (PP).

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin