Plan nauczania i kryteria wymagań edukacyjnych z historii dla klasy IV Technikum.
Numer programu: DKOS – 4015 – 60/02. Liczba godzin 30 x 2 = 60.
Opracował Sławomir Zydorek.
Dział
Temat
Licz-ba godz.
Cele kształcenia
Ścieżki edukacyjne
Zapamiętywanie
Rozumienie
Umiejętności
Burzliwe dwudziestolecie
Świat po wielkiej wojnie.
Cz. 1. Koniec hegemonii Europy.
Cz. 2. Ruchy narodowe w Azji. Ekspansja Japonii.
2
Uczeń zna:
· daty: 1920, XI 1921-II 1922, 24 X 1929, 1933, 1937 (P), 1926-1928, 1931, 1934 (PP),
· postacie: Czang Kaj-szeka, Gandhiego, Franklina D. Roosevelta (P), Johna Maynarda Keynesa (PP).
Uczeń rozumie:
· pojęcia: bilans handlowy, czarny czwartek, interwencjonizm, konferencja waszyngtońska, Kuomintang, New Deal, prosperity, recesja, społeczeństwo konsumpcyjne, wielki kryzys (P), amerykanizacja, incydent mandżurski, Indyjski Kongres Narodowy (PP),
· oddziaływanie dobrobytu na rozkwit amerykańskiej kultury masowej (PP)
Uczeń potrafi:
· wyjaśnić wpływ I wojny światowej na układ sił w Europie i na świecie (P),
· wskazać przyczyny wzrostu znaczenia USA (P),
· przedstawić okoliczności powstania społeczeństwa konsumpcyjnego (P),
· podać cechy charakterystyczne wielkiego kryzysu oraz omówić metody jego przezwyciężania (P),
· scharakteryzować proces ożywienia ruchów narodowych w Azji po I wojnie światowej (P),
· przedstawić genezę i przebieg ekspansji Japonii w dwudziestoleciu międzywojennym (P),
· ocenić skutki wielkiego kryzysu (PP).
Edukacja filozoficzna.
Elementy antropologii filozoficznej. Człowiek jako byt osobowy. Główne koncepcje człowieka. Naturalne i kulturowe środowisko człowieka i ze wspólnotami. Człowiek wobec wartości.
Czas tyranii.
· daty: X 1922, 30 I 1933, VI 1934, 1935, 1936 – 1939, XI 1938 (P), 1919, 1920, 1921- 1928, 1929 (PP),
· postacie Francisca Franco, Adolfa Hitlera, Benito Mussoliniego, Józefa Stalina (P).
. Uczeń rozumie:
· pojęcia: autorytaryzm, faszyzm, kolektywizacja, łagry, marsz na Rzym, Mein Kampf, nazizm, NKWD, noc kryształowa, NSDAP, stalinizm, totalitaryzm (P), Fronty Ludowe, Komintern, NEP, noc długich noży, SA, SS, ustawy norymberskie (PP).
· omówić przyczyny i przejawy kryzysu demokracji (P),
· pokazać państwa autorytarne i totalitarne (PP),
· dostrzec rolę demagogii oraz wpływ jednostki na masy na przykładach przywódców państw totalitarnych i autorytarnych (P),
· omówić podobieństwa i różnice między totalitaryzmem radzieckim, faszyzmem włoskim i nazizmem (P),
· przedstawić wewnętrzne i międzynarodowe okoliczności wojny domowej w Hiszpanii (P).
Edukacja czytelnicza i medialna. Wywieranie wpływu na ludzi. Metody i techniki perswazji i manipulacji stosowane w reklamie zewnętrznej, prasowej, radiowej i telewizyjnej. Analiza porównawcza wybranej informacji zaczerpniętej z różnych źródeł. Kryteria wskazujące na rzetelność i obiektywizm tej informacji.
Dlaczego Niemcy poparli Hitlera? (temat dyskusyjny)
1
· daty: XI 1923, II 1933, III 1933, III-VII 1933, VIII 1934 (P),
· postacie: Josepha Goebbelsa, Hermanna Göringa, Heinricha Himmlera (P).
· pojęcia: führer, pucz monachijski (P).
· przedstawić gospodarcze, społeczne, ideowe i polityczne podłoże nazizmu (P),
· wskazać metody propagandy hitlerowskiej i jej efekty (P),
· scharakteryzować polityczne, ekonomiczne, społeczne i kulturowe sukcesy nazistów (P),
· omówić wpływ jednostki na losy narodu na przykładzie głównych polityków nazistowskich (P).
Elementy antropologii filozoficznej. Człowiek jako byt osobowy. Główne koncepcje człowieka. Naturalne i kulturowe środowisko człowieka. Człowiek w relacji z drugim człowiekiem i ze wspólnotami. Człowiek wobec wartości.
Rozpad systemu wersalskiego.
Cz. 1.
Cz. 2.
Powrót Niemiec.
· daty: IV 1922, X 1925, 1926 1933, 1934, 1935, 29-30 IX 1938, III 1939, V 1939, 23 VIII 1939 (P), 1920-1921, 1924, 1928 (PP),
· postacie: Arthura Neville Chamberlaina, Wiaczesława Mołotowa, Joachima von Ribbentropa (P), Aristidae Brianda, Franka B. Kellogga Gustava Stresemanna (PP).
· pojęcia: Anschluss, appeasement, konferencja w Monachium, pakt antykominternowski, pakt Ribbentrop-Mołotow, pakt stalowy, układ w Locarno, układ w Rapallo (P), pakt Brianda –Kellogga, plan Damesa, plan Younga, protokół genewski, ruch paneuropejski (PP).
· przedstawić główne założenia ładu wersalskiego (P),
· wskazać czynniki osłabiające porządek wersalski (P),
· omówić dążenia Niemiec do rewizji traktatu wersalskiego (P),
· scharakteryzować postawę mocarstw zachodnich wobec Niemiec (P),
· przedstawić politykę zagraniczną III Rzeszy przed wybuchem II wojny światowej (P),
· wymienić przykłady inicjatyw na rzecz pokoju, bezpieczeństwa zbiorowego i rozbrojenia podejmowanych w dwudziestoleciu międzywojennym (PP),
· ocenić system wersalski (PP).
Edukacja Europejska.
Proces integracji europejskiej w perspektywie historycznej: czynniki integrujące i dezintegrujące. Polska i Polacy w budowaniu jednoczącej się Europy.
Burzliwe dwudziestolecie (lekcja powtórzeniowa, sprawdzian wiadomości).
· założenia systemu wersalskiego (P).
· wpływ zróżnicowania politycznego państw Europy i świata na ich stosunek do totalitaryzmu (PP).
· dostrzec słabe strony ładu wersalskiego (P),
· scharakteryzować proces odchodzenia państw od demokracji w dwudziestoleciu międzywojennym (P),
· wyjaśnić fenomen niemieckiego faszyzmu
Sukcesy i porażki II Rzeczpospolitej
Wyzwania niepodległości.
· daty:1920, 1923, 1924-1925, 1925, 1933, 1936-1938 (P), 1918, 1936 (PP),
· postacie: Władysława Grabskiego, Eugeniusza Kwiatkowskiego, najwybitniejszych przedstawicieli polskiej kultury dwudziestolecia międzywojennego (P).
· pojęcia: Centralny Okręg Przemysłowy (COP), reforma rolna reforma walutowa (P).
· przedstawić przejawy zapóźnienia cywilizacyjnego powojennej Polski (P),
· omówić przyczyny problemów gospodarczych i społecznych w Polsce międzywojennej oraz sposoby ich przezwyciężania (P),
· wymienić przykłady osiągnięć odrodzonej Polski w dziedzinie oświaty i kultury (P),
· pokazać najważniejsze inwestycje gospodarcze II Rzeczpospolitej (P),
· ocenić działania podjęte w celu modernizacji kraju (PP).
Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie.
Dzieje regionu na tle historii Polski i Europy.
Sejmokracja i sanacja.
Cz.1.
Sejmokracja- pro- blemy polskiego parlamentaryzmu.
Cz. 2. Sanacja- kształtowanie się systemu autorytarnego.
· daty: 17 III 1921, 16 XII 1922, 11/12- 16 V 1926, 23 IV 1935 (P), 1928, 1929, 1930, 1931, 1934, 12 V 1935, 1936, 1937 1938 (PP),
· postacie: Ignacego Mościckiego, Gabriela Narutowicza, Macieja Rataja, Edwarda Rydza- Śmigłego, Stanisława Wojciechowskiego (P).
· pojęcia: Bezpartyjny Blok Współpracy z Rządem (BBWR), Front Mores, Komunistyczna Partia Polski (KPP), konstytucja marcowa, konstytucja kwietniowa, Obóz Narodowo- Radykalny (ONR), Obóz Wielkiej Polski (OWP), Obóz Zjednoczenia Narodowego (Ozon), proces brzeski, sanacja, zamach majowy (P), Centrolew, sejmokracja, wybory brzeskie (PP).
lord_ksopgiel