Zarządzanie firmą Wymagania stawiane przez otoczenie organizacjom gospodarczym.pdf

(2195 KB) Pobierz
Microsoft Word - Zarządzanie firmą Wymagania stawiane przez otoczenie organizacjom gospodarczym
Wymagania stawiane przez otoczenie organizacjom gospodarczym
I. Wymagania od strony klienta
1. Ludzie korzystający z produktów (wyrobów i usług) oczekują, że funkcje dla jakich są
one przeznaczone będą spełniane zgodnie z ich oczekiwaniami (produkty będą
wysokiej jakości).
2. Klienci pragną mieć wybór produktów aby dokonać oceny i podjąć decyzje o
ich zakupie.
3. Wymagania klientów zmuszają organizacje do doskonalenia swoich wyrobów.
4. Doskonalenie wyrobów jest domeną techniki ale łączy się nierozerwalnie ze sposobem
realizacji procesów dotyczących zakupu surowca, produkcji i sprzedaży.
5. Współcześnie, klienci zostali poprzez producentów przyzwyczajeni do zmieniających
się ofert nie tylko produktów ale także dostawy, finansowania zakupu, serwisu a
nawet dalszej współpracy z dostawcą -producentem.
II. Wymagania od strony techniki i technologii
1. Postęp techniczny rozwija się w zaskakująco szybkim tempie. Osiągnięcia naukowe
są bardzo szybko wdrażane do praktyki i organizacje funkcjonujące na rynku ciągle
są zapoznawanie z tymi nowościami.
2. Rozwój w naukach technicznych prowadzi poprzez wyrób maszyn, technologie,
procesy do coraz doskonalszych produktów zapewniając wyższą wydajność,
mniejsze zużycie energii, większą niezawodność produkcji, dostawy i serwisu.
III. Wymagania stawiane przez konkurencje
1. Oferowanie szerokiego asortymentu wyrobów i usług
2. Wysokiej jakości produkty i usługi,
3. Niskie ceny,
4. Coraz sprawniejszą dystrybucje,
5. Rozwój sposobów finansowania zakupów,
6. Wprowadzania zmian w strukturze, procesie, organizacji i zarządzaniu.
IV. Wymagania stawiane przez rozwój teleinformatyki a szczególnie internet
1. Łatwość dostępu do informacji z poziomu indywidualnej osoby -pracownika,
2. Łatwość masowej tanio i szybko przesyłanej oferty,
3. Taniość i szybkość prowadzenia rozliczeń finansowych,
4. Możliwość optymalizowania wszelkich procesów bez znajomości algorytmów
rozwiązujących postawione problemy
Sposób działań organizacji gospodarczych mogący sprostać wymaganiom z otoczenia
197374828.002.png
1. Organizacje muszą działać efektywne tzn. uzyskiwać nadwyżkę ze swojej
działalności nad ponoszonymi nakładami energii, kosztów i finansów w dłuższym
horyzoncie czasu.
2. Działać energicznie zgodnie z zasadami dobrej roboty poprzez wdrażanie wszelkich
pozytywnych osiągnięć jakie można informacyjnie pozyskać,
3. Być elastyczne tj. zmieniać się zależnie od zaistniałych warunków otoczenia w
zakresie produkcji, asortymentu, struktury, wielkości, udziału, finansów
zatrudnienia, organizacji, zarządzania, komputeryzacji.
4. Wyprzedzać a co najmniej nadążać za liderami rynku w danej branży w jakości
oferowanych produktów.
5. Ciągle wprowadzać zmiany w swojej firmie.
Co robić wewnątrz firm aby sprostać wyzwaniom?
1. Wprowadzać zmiany w zasobach, strukturach, systemach procesach i technologii a w
mniejszym stopniu w usprawnianie realizowanych funkcji kierowniczych :
wprowadzać system zarządzania personelem,
wprowadzać nowoczesne systemy informatyczne dla wspomagania procesów
decyzyjnych
podnosić jakość działania w procesie zarządzania firmą.
2. Organizować pracę według procesów (reenginieering)
3. Wykorzystywać szeroko beczmarking (benchmarking)
4. Wykorzystywać możliwości tkwiące w logistyce
5. Wykorzystywać możliwości tkwiące w autsorcingu (outsourcing)
6. Wprowadzać struktury wirtualne,
7. Odchudzać naczelne kierownictwo,
8. Wprowadzać zarządzanie poprzez jakość (TQM),
9. Zdobywać certyfikaty serii ISO 9000,
Płaszczyzny i funkcje zarządzania i organizacji
Przedmiotem zarządzania są wyodrębnione z otoczenia zespoły ludzkie wyposażone w zasoby
rzeczowe, informacyjne i finansowe, umiejące tworzyć struktury i systemy, produkujące i
dostarczające produkty (wyroby i usługi) według przyjętej technologii.
Zarządzanie sprowadza się do:
realizacji funkcji: planowania, organizowania, motywowania i kontroli,
podejmowania decyzji,
realizacji kierowania poprzez określony styl,
zachowanie się grup formalnych i nieformalnych,
197374828.003.png
łagodzenie powstałych konfliktów w procesie sprawowania władzy,
układanie związków pomiędzy przełożonym i podwładnymi.
LIDER
i drużyna
STYL KIEROWANIA
delegowanie-uprawnianie,
komunikacja
PLANOWANIE
ORGANIZOWANIE
MOTYWOWANIE
KONTROLOWANIE
Cechy charakteryzujące zarządzanie
Zarządzanie dotyczy przede wszystkim ludzi,
Zarządzanie głęboko jest osadzone w kulturze,
Zarządzanie wymaga prostych i zrozumiałych wartości, celów działania i zadań
jednoczących wszystkich uczestników
Zarządzanie powinno prowadzić do tego by organizacja była zdolna do uczenia
się,
Zarządzanie wymaga komunikowania się,
Zarządzanie wymaga szerokiego rozbudowania wskaźników,
Zarządzanie musi być jednoznacznie zorientowane na podstawowy i
najważniejszy rezultat jakim jest zadowolony klient
PRZEDMIOTEM ORGANIZACJI SĄ
proces pracy,
dobór narzędzi i urządzeń oraz majątku do wykonywanej pracy,
techniki działania,
cykl działań,
metody i mierzenie pracy,
struktury organizacyjne
technika przetwarzanie informacji.
pomaganie, nauczanie,
197374828.004.png
Celem jaki stawia sobie organizacja i zarządzanie jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie? Co
należy robić aby zespoły ludzkie sprawnie osiągały cele zadane w różnych horyzontach czasu.
Kierownik, przywódca, menadżer, lider 1
Powszechnie przyjmuje się kilka nazw dla zatrudnionych pracowników sprawujących władzę w
procesie zarządzania i organizacji. Najczęściej nazywa się takich pracowników; kierownik,
dyrektor, prezes menadżer a sporadycznie; przywódca, lider. O ile nie ma ścisłej definicji tych
nazw to jednak nazwę kierownik przypisuje się tym, którzy na niskich szczeblach władzy kierują
podwładnymi. Menadżer jest natomiast osobą sprawującą funkcje kierownicze o znacznie
szerszym zasięgu na wyższych szczeblach struktury organizacyjnej firmy.
Czym się powinna współcześnie charakteryzować osoba kierująca innymi pracownikami:
Posiadać rozległą wiedze z wielu dyscyplin naukowych,
Umieć wykorzystać wiedze w podejmowaniu decyzji i oddziaływaniu na
podwładnych.
Tworzyć kulturę organizacyjną i budować komunikacje społeczną,
Złożoność pracy kierującego (kierownika, menadżera) coraz bardziej wzrasta w miarę jak
pojawiają się nowe metody i techniki kierowania. Nie tak dawano kierownik nie korzystał z
internetu i poczty elektronicznej, znał względnie stały zestaw narzędzi niezbędnych do
poprawnego wypełniania swoje roli. Obecnie techniki, sposoby, metody organizacji i zarządzania,
przesyłania informacji, podejmowania decyzji, tworzenia kultury organizacyjnej, ulegają ciągłej
zmianie. To wszystko sprawia, że praca na stanowisku kierowniczym staje się coraz bardziej
złożona i odpowiedzialna.
Przywództwo
Jest to zdolność realizowania potencjału tkwiącego w innych ludziach oraz
kierowania talentów, wiedzy i zdolności grupy w stronę ustalonych wcześniej
zadań. Można tego dokonać kierując uwagę grupy ku środkom pozwalającym
zaspokajać jej potrzeby, które są tożsame lub spójne ze znanymi celami.
Poza kwalifikacjami przywódca powinien:
być otwartym na doświadczenia i gotowym wyciągać nauki z dnia dzisiejszego- nie
wolno żyć historią
polegać na sobie w sytuacjach wymagających osądu i oceny; nie uzależniać się od
aprobaty innych.
stale mieć pełną wiedzę o wydarzeniach,
1 J. Stone, R. Freeman, D. Gilbert. Kierowanie. PWN. Warszawa 1997
197374828.005.png
wyznaczać zespołowi jasny i jednoznaczny kierunek i dbać o to, by zespół
utrzymywał się na tym kursie,
dawać wsparcie, otwierać drzwi, oczyszczać drogę bez przejmowania
obowiązków od pracowników, którym zostały one przekazane,
podejmuje decyzje, których inni z braku czasu nie mogą podjąć,
informacji lub wiedzy nie są w stanie podjąć,
stale oceniać wyniki, nagradzać postępy oraz wspierać rozwój jednostek i zespołu,
tworzyć atmosferę zaufania, dzieląc się sukcesami oraz gdy to tylko możliwe
informacjami i wiedzą.
Zakres pracy menedżerów obejmuje 5 zazębiających się rodzajów działań
1 Praca menedżera ma specyficzne cechy różniące od innych pracowników w
administracji. Nie pracują bezpośrednio ale zarządzają i organizują , stwarzają
warunki do pracy i rozwijają umiejętności pozostałym pracownikom.
2 Zarządzają pracownikami ale także ponoszą za tą prace odpowiedzialność. Realizują
proces zarządzania poprzez wykonywanie czterech funkcji:
planowania organizowania motywowania kontroli
Podejmują skuteczne decyzje
3. Pełnią określone role i posiadają umiejętności ich realizacji
Umiejętności
Koncepcyjne
Komunikowania zachowania w stosunkach międzyludzkich
Techniczne
4. Podlega ocenie uzyskanych wyników z posiadanych zasobów
Produkt
Nakłady
i zasoby
Jakość
Wyniki
Koszt
Rentowność
(zysk)
197374828.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin