Zarządzanie firmą Wymagania stawiane przez otoczenie organizacjom gospodarczym.pdf
(
2195 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Zarządzanie firmą Wymagania stawiane przez otoczenie organizacjom gospodarczym
Wymagania stawiane przez otoczenie organizacjom gospodarczym
I. Wymagania od strony klienta
1.
Ludzie korzystający z produktów (wyrobów i usług) oczekują, że funkcje dla jakich są
one przeznaczone będą spełniane zgodnie z ich oczekiwaniami (produkty będą
wysokiej jakości).
2.
Klienci pragną mieć wybór produktów aby dokonać oceny i podjąć decyzje o
ich zakupie.
3.
Wymagania klientów zmuszają organizacje do doskonalenia swoich wyrobów.
4.
Doskonalenie wyrobów jest domeną techniki ale łączy się nierozerwalnie ze sposobem
realizacji procesów dotyczących zakupu surowca, produkcji i sprzedaży.
5.
Współcześnie, klienci zostali poprzez producentów przyzwyczajeni do zmieniających
się ofert nie tylko produktów ale także dostawy, finansowania zakupu, serwisu a
nawet dalszej współpracy z dostawcą -producentem.
II. Wymagania od strony techniki i technologii
1.
Postęp techniczny rozwija się w zaskakująco szybkim tempie. Osiągnięcia naukowe
są bardzo szybko wdrażane do praktyki i organizacje funkcjonujące na rynku ciągle
są zapoznawanie z tymi nowościami.
2.
Rozwój w naukach technicznych prowadzi poprzez wyrób maszyn, technologie,
procesy do coraz doskonalszych produktów zapewniając wyższą wydajność,
mniejsze zużycie energii, większą niezawodność produkcji, dostawy i serwisu.
III. Wymagania stawiane przez konkurencje
1.
Oferowanie szerokiego asortymentu wyrobów i usług
2.
Wysokiej jakości produkty i usługi,
3.
Niskie ceny,
4.
Coraz sprawniejszą dystrybucje,
5.
Rozwój sposobów finansowania zakupów,
6.
Wprowadzania zmian w strukturze, procesie, organizacji i zarządzaniu.
IV. Wymagania stawiane przez rozwój teleinformatyki a szczególnie internet
1.
Łatwość dostępu do informacji z poziomu indywidualnej osoby -pracownika,
2.
Łatwość masowej tanio i szybko przesyłanej oferty,
3.
Taniość i szybkość prowadzenia rozliczeń finansowych,
4.
Możliwość optymalizowania wszelkich procesów bez znajomości algorytmów
rozwiązujących postawione problemy
Sposób działań organizacji gospodarczych mogący sprostać wymaganiom z otoczenia
1.
Organizacje muszą działać efektywne tzn. uzyskiwać nadwyżkę ze swojej
działalności nad ponoszonymi nakładami energii, kosztów i finansów w dłuższym
horyzoncie czasu.
2.
Działać energicznie zgodnie z zasadami dobrej roboty poprzez wdrażanie wszelkich
pozytywnych osiągnięć jakie można informacyjnie pozyskać,
3.
Być elastyczne tj. zmieniać się zależnie od zaistniałych warunków otoczenia w
zakresie produkcji, asortymentu, struktury, wielkości, udziału, finansów
zatrudnienia, organizacji, zarządzania, komputeryzacji.
4.
Wyprzedzać a co najmniej nadążać za liderami rynku w danej branży w jakości
oferowanych produktów.
5.
Ciągle wprowadzać zmiany w swojej firmie.
Co robić wewnątrz firm aby sprostać wyzwaniom?
1.
Wprowadzać zmiany w
zasobach, strukturach, systemach procesach i technologii
a w
mniejszym stopniu w usprawnianie realizowanych
funkcji kierowniczych
:
•
wprowadzać system zarządzania personelem,
•
wprowadzać nowoczesne systemy informatyczne dla wspomagania procesów
decyzyjnych
•
podnosić jakość działania w procesie zarządzania firmą.
2. Organizować pracę według procesów (reenginieering)
3. Wykorzystywać szeroko beczmarking (benchmarking)
4. Wykorzystywać możliwości tkwiące w logistyce
5. Wykorzystywać możliwości tkwiące w autsorcingu (outsourcing)
6. Wprowadzać struktury wirtualne,
7. Odchudzać naczelne kierownictwo,
8. Wprowadzać zarządzanie poprzez jakość (TQM),
9. Zdobywać certyfikaty serii ISO 9000,
Płaszczyzny i funkcje zarządzania i organizacji
Przedmiotem zarządzania są wyodrębnione z otoczenia zespoły ludzkie wyposażone w zasoby
rzeczowe, informacyjne i finansowe, umiejące tworzyć struktury i systemy, produkujące i
dostarczające produkty (wyroby i usługi) według przyjętej technologii.
Zarządzanie sprowadza się do:
•
realizacji funkcji: planowania, organizowania, motywowania i kontroli,
•
podejmowania decyzji,
•
realizacji kierowania poprzez określony styl,
•
zachowanie się grup formalnych i nieformalnych,
•
łagodzenie powstałych konfliktów w procesie sprawowania władzy,
•
układanie związków pomiędzy przełożonym i podwładnymi.
LIDER
i drużyna
STYL KIEROWANIA
•
delegowanie-uprawnianie,
•
komunikacja
PLANOWANIE
ORGANIZOWANIE
MOTYWOWANIE
KONTROLOWANIE
Cechy charakteryzujące zarządzanie
•
Zarządzanie dotyczy przede wszystkim ludzi,
•
Zarządzanie głęboko jest osadzone w kulturze,
•
Zarządzanie wymaga prostych i zrozumiałych wartości, celów działania i zadań
jednoczących wszystkich uczestników
•
Zarządzanie powinno prowadzić do tego by organizacja była zdolna do uczenia
się,
•
Zarządzanie wymaga komunikowania się,
•
Zarządzanie wymaga szerokiego rozbudowania wskaźników,
•
Zarządzanie musi być jednoznacznie zorientowane na podstawowy i
najważniejszy rezultat jakim jest zadowolony klient
PRZEDMIOTEM ORGANIZACJI SĄ
•
proces pracy,
•
dobór narzędzi i urządzeń oraz majątku do wykonywanej pracy,
•
techniki działania,
•
cykl działań,
•
metody i mierzenie pracy,
•
struktury organizacyjne
•
technika przetwarzanie informacji.
•
pomaganie, nauczanie,
Celem jaki stawia sobie organizacja i zarządzanie jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie? Co
należy robić aby zespoły ludzkie sprawnie osiągały cele zadane w różnych horyzontach czasu.
Kierownik, przywódca, menadżer, lider
1
Powszechnie przyjmuje się kilka nazw dla zatrudnionych pracowników sprawujących władzę w
procesie zarządzania i organizacji. Najczęściej nazywa się takich pracowników; kierownik,
dyrektor, prezes menadżer a sporadycznie; przywódca, lider. O ile nie ma ścisłej definicji tych
nazw to jednak nazwę kierownik przypisuje się tym, którzy na niskich szczeblach władzy kierują
podwładnymi. Menadżer jest natomiast osobą sprawującą funkcje kierownicze o znacznie
szerszym zasięgu na wyższych szczeblach struktury organizacyjnej firmy.
Czym się powinna współcześnie charakteryzować osoba kierująca innymi pracownikami:
•
Posiadać rozległą wiedze z wielu dyscyplin naukowych,
•
Umieć wykorzystać wiedze w podejmowaniu decyzji i oddziaływaniu na
podwładnych.
•
Tworzyć kulturę organizacyjną i budować komunikacje społeczną,
Złożoność pracy kierującego (kierownika, menadżera) coraz bardziej wzrasta w miarę jak
pojawiają się nowe metody i techniki kierowania. Nie tak dawano kierownik nie korzystał z
internetu i poczty elektronicznej, znał względnie stały zestaw narzędzi niezbędnych do
poprawnego wypełniania swoje roli. Obecnie techniki, sposoby, metody organizacji i zarządzania,
przesyłania informacji, podejmowania decyzji, tworzenia kultury organizacyjnej, ulegają ciągłej
zmianie. To wszystko sprawia, że praca na stanowisku kierowniczym staje się coraz bardziej
złożona i odpowiedzialna.
Przywództwo
Jest to zdolność realizowania potencjału tkwiącego w innych ludziach oraz
kierowania talentów, wiedzy i zdolności grupy w stronę ustalonych wcześniej
zadań. Można tego dokonać kierując uwagę grupy ku środkom pozwalającym
zaspokajać jej potrzeby, które są tożsame lub spójne ze znanymi celami.
Poza kwalifikacjami przywódca powinien:
•
być otwartym na doświadczenia i gotowym wyciągać nauki z dnia dzisiejszego- nie
wolno żyć historią
•
polegać na sobie w sytuacjach wymagających osądu i oceny; nie uzależniać się od
aprobaty innych.
•
stale mieć pełną wiedzę o wydarzeniach,
1
J. Stone, R. Freeman, D. Gilbert. Kierowanie. PWN. Warszawa 1997
•
wyznaczać zespołowi jasny i jednoznaczny kierunek i dbać o to, by zespół
utrzymywał się na tym kursie,
•
dawać wsparcie, otwierać drzwi, oczyszczać drogę bez przejmowania
obowiązków od pracowników, którym zostały one przekazane,
•
podejmuje decyzje, których inni z braku czasu nie mogą podjąć,
•
informacji lub wiedzy nie są w stanie podjąć,
•
stale oceniać wyniki, nagradzać postępy oraz wspierać rozwój jednostek i zespołu,
•
tworzyć atmosferę zaufania, dzieląc się sukcesami oraz gdy to tylko możliwe
informacjami i wiedzą.
Zakres pracy menedżerów obejmuje 5 zazębiających się rodzajów działań
1
Praca menedżera ma specyficzne cechy różniące od innych pracowników w
administracji. Nie pracują bezpośrednio ale
zarządzają i organizują
, stwarzają
warunki do pracy i rozwijają umiejętności pozostałym pracownikom.
2
Zarządzają pracownikami ale także ponoszą za tą prace odpowiedzialność. Realizują
proces zarządzania poprzez wykonywanie czterech funkcji:
•
planowania
•
organizowania
•
motywowania
•
kontroli
Podejmują skuteczne decyzje
3. Pełnią określone role i posiadają umiejętności ich realizacji
Umiejętności
•
Koncepcyjne
•
Komunikowania zachowania w stosunkach międzyludzkich
•
Techniczne
4. Podlega ocenie uzyskanych wyników z posiadanych zasobów
Produkt
Nakłady
i zasoby
Jakość
Wyniki
Koszt
Rentowność
(zysk)
Plik z chomika:
jadziatrzop19
Inne pliki z tego folderu:
Zarządzanie firmą Wymagania stawiane przez otoczenie organizacjom gospodarczym.pdf
(2195 KB)
Wykorzystanie Internetu w dzialalnosci malych i srednich przedsiebiorstw w Polsce.pdf
(1062 KB)
Upadlosc nie jest kleska.pdf
(240 KB)
SukcesPlan (biznesplan - podrecznik).pdf
(1624 KB)
Stewart Dorothy - Praktyka kierowania - Jak kierować sobą, innymi i firmą.pdf
(2462 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty
Firma
Galeria
księgowość rachunkowość
Materiały, książki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin