Status kobiety w islamie - Haithem Abu-Rub.doc

(1026 KB) Pobierz

Haithem Abu-Rub

Beata Zabża

 

 

 

 

 

 

STATUS KOBIETY

W ISLAMIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wrocław 2002

 

Przedmowa

 

Wydział Dawah oddaje do rąk czytelników efekt

wieloletniej pracy dra Haithama Abu-Ruba i jego żony,

Beaty Zabży. W wielu środowiskach omówiony w niej

temat wywołuje rozmaite wątpliwości. Stereotyp kobiety w

Islamie odbiega bowiem w cywilizacji europejskiej od jej

prawdziwego wizerunku. Są opinie, że nie ma ona żadnych

praw, że jest traktowana przedmiotowo. Z punktu widzenia

nauk Islamu trudno zgodzić się z taką oceną wywołaną

najczęściej brakiem odpowiedniej wiedzy. Negatywne

spostrzeżenia mogą odnosić się do obrazu kobiety, ale w

okresie przedIslamskim. Islam stał się bowiem pierwszym

systemem, który uwolnił ją od wszelkich negatywnych

stereotypów z przeszłości, oddając jej należytą pozycję w

społeczeństwie jako matki, córki, żony, działaczki, altruistki,

polityka.

              Islam przyznał kobiecie wszystkie - społeczne,

ekonomiczne, polityczne - prawa przysługujące mężczyźnie.

Jak opisuje historia tradycji Proroka (sira), pierwszą osobą

przyjmujacą Islam była kobieta Chadidża, broniąca nowo

objawionej religii własnym majątkiem. I pierwszym

człowiekiem oddającym życie w obronie wartości i religii

stała się także kobieta, Sumajjah. Islam to rewolucja

skierowana przeciwko jakiejkolwiek niesprawiedliwości

społecznej, uciskowi kobiet, wyzyskowi niewolników.

              Mamy nadzieję, że książka ta wyjaśni wiele

nieporozumień dotyczących statusu kobiety w Islamie oraz

przyczyni się do poprawy wszelkich – niezgodnych dotąd z

prawdą – poglądów. Prosimy przy tym, aby czytelnik

zwrócił uwagę na bardzo ważną kwestię; Islam podczas

formułowania swoich zasad obejmuje społeczeństwo w

całościowo. Kiedy przyznaje prawo jakiejś jednostce, czyni

to gwarantując jej społeczne bezpieczeństwo. Gdy tworzy

prawa społeczeństwa, nie odbywa się to kosztem jednostki.

 

 

                                        Wydział Dawah

                          przy

                             Muzułmańskim Stowarzyszeniu

                             Kształtowania Kulturalnego w R

 

Rozdział 1

 

DLACZEGO STATUS KOBIETY W ISLAMIE?

 

 

              Aby zrozumieć rzeczywisty status kobiety w Islamie

należałoby przedstawić prawdziwy obraz tej religii. Islam w

języku arabskim oznacza pokój lub całkowite poddawanie się

woli Allaha (Subhanahu ła Ta’ala) . Jest to sposób istnienia

człowieka, droga życia dobrze wytyczona nakazami i zakazami.

Jego podstawę stanowi tałhid, który głosi: nie ma Boga prócz

Allaha, zaś Muhammad jest Jego oddanym Posłannikiem. Allah

to dawca prawa i Władca Wszechświata. Islam nie uznaje

podziału na cesarskie i boskie. Wszystko należy do Allaha i

każdy musi poddawać się Jego woli. Tylko Allahowi Jedynemu

należy się modlitwa, przywiązanie, poddanie, do Niego należy

osąd i władza. Tak więc, w społeczeństwie muzułmańskim religia

kieruje wszystkimi dziedzinami życia .

              Pierwszym, najważniejszym źródłem prawa islamskiego

obowiązującym wszystkich muzułmanów, jest Święty Qur’an.

Został on objawiony Prorokowi Muhammadowi Ibn Abd Allah

(Salla l-Lahu Alajhi ła Sallam)  w ciągu 23 lat Jego proroctwa.

Każdy werset Qur’anu był spisywany skrupulatnie zaraz po

objawieniu, po czym Prorok słuchając zapisanego tekstu,

sprawdzał jego dokładność.

              Drugim, pod względem ważności, źródłem prawa

islamskiego jest Sunna - tradycja Proroka (PZN ) w postaci

zbioru hadisów. Słowo hadis (liczba mnoga ahadis) pochodzi w

języku arabskim od czasownika haddasa - mówił, opowiadał.

Według religijnego znaczenia oznacza zapis słów

wypowiedzianych przez Proroka Muhammada (PZN), Jego

czynów, spraw dziejących się w Jego obecności lub

przedkładanych Mu do opinii i akceptowanych przez Niego.

Spisywanie hadisów nie było chaotyczne ani

przypadkowe, lecz opierało się na bardzo ścisłych zasadach

pozwalających okreslić czy dany hadis faktycznie pochodzi od

Proroka, czy też należy go odrzucić. Istniały szczegółowe

metody, według których badacze hadisów, kompilatorzy i

filolodzy, dowodzili ich prawdziwości, pochodzenia i formy, a

także wiarygodności przekazicieli . Każdy hadis składa się z

dwóch części. Pierwszą stanowi łańcuch wiarygodnych

przekazicieli - zwany isnad. Druga, to konkretna wypowiedź,

czyn lub opinia Proroka - tekst właściwy, czyli matn . Każdy

matn hadisu jest oceniany według kryterium pewności

pochodzenia od Proroka. W związku z tym wyróżniamy hadisy

mocne (sahih), które na pewno pochodzą od Proroka (PZN) oraz

hadisy słabe (dajif), co do których nie ma stuprocentowej

pewności.              

Muzułmanie zobowiazani są do przyjęcia nauki Qur’anu i

tradycji Proroka (PZN). Żaden człowiek, kimkolwiek jest, nie

może ich zmieniać ani poddawać w wątpliwość. Właśnie dlatego

trzeba mieć świadomość, że przy omawianiu jakiejkolwiek

kwestii dotyczącej Islamu, należy od początku dysponować 

wiedzą zawartą w wersetach (ajatach)  Qur’anu oraz hadisach

Proroka.

              Kolejne, pod względem ważności, źródło prawa

islamskiego stanowi zgodność opinii wszystkich uczonych w

danej kwesti, w danej erze (idżma) . Idżma’a, jako wysiłek

twórczy (idżtihad) musi opierać się na Qur’anie i tradycji

Proroka.

              Następnie, na czwartym miejscu, mamy analogię - kijas .

Odnosi się ona do kwestii niewymienionych w Qur’anie czy

hadisach, ale ze względu na podobieństwo – analogię –

przyrównać je można do tych, które się tam znajdują. Dla

przykładu: Qur’an zakazuje spożywania alkoholu, ponieważ jest

środkiem oszałamiający i odurzającym. Analogicznie środkiem o

podobnym działaniu, zgubnym dla człowieka, jest narkotyk,

dlatego Islam zakazuje jego zażywania.

              Różnica zdań uczonych na dana kwestię (fata, liczba

mnoga fatałi) przy braku wyraźnej mowy o tym w Qur’anie i

tradycji Proroka wywodzi się z indywidualnego zrozumienia

treści Qur’anu czy hadisu, lub dopasowania tej opinii do

szerokiej wykładni prawa Islamskiego. Ze względu na

występowanie odmiennych opinii uczonych, nawet w obrębie

szkół prawniczych , nie wolno narzucać muzułmanom jednej

konkretnej opinii. Mogą oni  wybrać tę, której dowód jest

najbliższy naukom Islamu. Każde zachowanie czy opinia

muzułmanina nie uwzględniając zasad wywodzących się z

Qur’anu i tradycji Proroka jest obca Islamowi i nie może być mu

przypisana. Dlatego niniejsze opracowanie opiera się na zasadach

religii Islamskiej oraz prawnych opiniach uczonych.

              Islam podniósł pozycję kobiety i dał jej wolność. Był

pierwszym systemem, który dostrzegł w niej człowieka równego

mężczyźnie, czyniąc ją filarem społeczeństwa. Kobieta

wychowuje i kształtuje odpowiednio nowe pokolenia tak, aby nie

stały się one ciężarem dla innych. Nie została więc odizolowana

od życia zewnętrznego, ale - jak to zostało przedstawione w

niniejszej pracy – Islam otworzył przed nią bramy dobra a

zamknął niszczące społeczeństwo bramy zła.

              Jedną z niezaprzeczalnych zalet Islamu jest to, że jako

pierwszy opracował status prawny podnoszący rangę kobiety w

społeczeństwie, doceniając jej szlachetne przymioty i traktując na

równi z mężczyzną. Podchodził do tego zagadnienia z uznaniem i

zrozumieniem dla odwiecznych praw, sprawiedliwie realizując je

w praktyce, a nie w sferze iluzji i fikcji.

              Podczas licznych wykładów wygłaszanych przez

muzułmanów najczęściej poruszaną kwestią była ta - dotycząca

kobiet. Powodem jest bez wątpienia mocno zniekształcony obraz

Islamu w zakresie praw i obowiązków muzułmanki oraz brak

właściwej literatury polskojęzycznej na ten temat. Wiarygodny

wizerunek może przedstawić jedynie osoba dobrze znająca ducha

Islamu, jego cele i zasady. Nie będąc dobrze zorientowanym w

całokształcie Islamu, nie rozumiejąc tej religii w oryginalnym

języku, w jakim została przekazana trudno jest odzwierciedlić

właściwy jej sens. Islam kieruje wszystkimi dziedzinami życia

muzułmanów i aby to zrozumieć, konieczna jest dobra znajomość

języka i orientacja w prawie islamskim. Wszystkie aspekty życia

ludzkiego są ze sobą związane i wywierają na siebie wpływ.

Poligamia nie stanowi swoiście odrębnego problemu

kobiety, ponieważ wiąże się z nią wiele innych aspektów, jak na

przykład ochrona społeczeństwa przed cudzołóstwem i jego

katastrofalnymi skutkami. Nie oznacza ono przecież niewinnego

kontaktu dwóch partnerów, lecz powoduje rozbicie rodzin,

zaniechanie małżeństwa czy zwiększenie liczby bezdomnych

dzieci. To z kolei wpływa na osłabienie więzi międzyludzkich i

wzrost liczby przestępstw; osłabia psychikę całego

społeczeństwa.

Niewłaściwe przedstawianie pozycji muzułmanki, jako

statusu określonego przez religię wynika z przypisania jej cech

kobiety przedislamskiej, albo niewłaściwych zachowań

społeczeństw lub jednostek. Aby przedstawić tak szczegółowy

obraz kobiety w Islamie trzeba było oprzeć się na obszernej

literaturze wielu czołowych starożytnych i współczesnych

uczonych, interpretatorów oraz myślicieli Islamskich. Zebranie

tak dużej liczby opracowań, których podstawowy człon stanowiła

literatura arabskojęzyczna, było głównym problemem w

realizacji niniejszej pracy.

Uważamy, że jest to właściwa droga do obiektywizmu,

ponieważ korzystanie z oryginalnych żródeł daje

wiarygodniejszy obraz. Kolejny kłopot stanowiło spójne i

przystępne przedstawienie ogromu informacji tak, aby polski

odbiorca mógł bez większego trudu odnaleźć właściwy

wizerunek muzułmanki. W tym celu często zrezygnowaliśmy z

przytaczania szczegółowych dowodów uczonych wydających

opinie prawne (fatałi), prezentując tylko końcowy wniosek.

              W pracy zastosowano metodę historyczno-analityczną.

Całość zawarto w 13 rozdziałach, rozpoczynając od

przedstawienia okrutnego sposobu traktowania kobiety w

przedislamskiej Arabii. Rewolucyjny sposób jej wyzwolenia i

podwyższenie rangi omówiono w rozdziale trzecim. W

rozdziałach czwartym, piątym i szóstym wyjaśniono pozycję

kobiety w systemie małżeństwa i prawa rozwodowego. Ubiór

muzułmanki i jej sposoby kontaktowania się z otoczeniem

przedstawiono w rozdziale siódmym. Kolejny mówi o roli

kobiety w wybranych zagadnieniach społecznych. Omówiony

został obowiązek kształcenia się kobiet, sposób zachęcenia do

edukacji oraz fakt możności podejmowania przez nią pracy

zawodowej. Dziewiąty rozdział poświęcony jest udziałowi

kobiety w życiu politycznym. Omówienie niektórych hadisów

szczegółowo przedstawiono w rozdziale dziesiątym. Jedenasty

zajmuje się sposobami dziedziczenia i kobietą w roli świadka. W

dwunastym zebrano przykłady postaw kobiet z Qur’anu, tradycji

Proroka. Trzynasty rozdział omawia sprawy emancypacji kobiety

- muzułmanki w stosunku do zachodniej emancypantki. Rozdział

czternasty zawiera ponad dziewięćdziesiąt hadisów dotyczących

kobiet i życia małżeńskiego.

              Zachęcamy do korzystania z oryginalnych dzieł,

szczególnie arabskojęzycznych. Autorzy tej pracy nie są

badaczmi prawa Islamskiego i dlatego mogli nieumyślnie

wprowadzić pewne uchybienia do oryginalnych interpretacji oraz

opinii znakomitych muzułmańskich uczonych. Jeżeli czasami tak

się stało, to prosimy Allaha o przebaczenie i wszystkich

kochających prawdę o wyrozumiałość.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział 2

 

SYTUACJA SPOŁECZNA KOBIETY

W PRZEDISLAMSKIEJ ARABII

 

 

2.1.               WPROWADZENIE

 

              Status kobiety w Arabii przed Islamem - w kontekście jej

dyskryminacji - w zasadzie niewiele różnił się od pozycji kobiet

w innych społeczeństwach.

Stanowiła ona część majątku ojca, męża, brata lub innego

opiekuna i była uzależniona od ich decyzji, nawet jeśliby

powodowało to jej śmierć. Nie posiadała prawa do dziedziczenia,

które zagwarantowano mężczyznom zdolnym do walki. Także w

sprawie zawierania małżeństwa, kobieta nie mogławyrazić swego

zdania - męża wybierał dla niej ojciec lub opiekun,

niejednokrotnie wbrew jej woli. Mąż natomiast dysponował

nieograniczonym prawem w przeprowadzeniu rozwodu i mógł to

czynić wiele razy. On także decydował, czy była żona ma do

niego powrócić.

              Kiedy mąż umierał, a posiadał synów z inną żoną, to

starszy z nich miał pierwszeństwo do małżeństwa z wdową po

ojcu. Wystarczyło, by zarzucił na nią szatę ze swego ubrania.

Jeśli nie miał zamiaru pojąć jej za żonę pozwalał, aby wyszła za

mąż za kogo zechce .

              Podczas zawierania małżeństwa kobieta nie dostawała

daru przedmałżeńskiego, ponieważ zabierał go ojciec lub inny

opiekun . W domu stanowiła w zasadzie narzędzie do

wykonywania wszelkich prac i zaspokajania przyjemności

mężczyzny, który miał nad nią szeroką władzę, a jej pozostało

jedynie słuchanie go zarówno w dobrym jak i złym. Omar Ibn al-

Chattab powiedział: „Mężczyzna w Mekce przed Islamem nie

dyskutował ze swoją żoną. Była służącą w domu.  A jeśli on miał

potrzebę seksualną to ją zaspokajał „ .

              Jeżeli zdarzało się, że kobietę pytano o zgodę na

małżeństwo, to tylko dlatego, że była córką władcy plemienia lub

któregoś z notabli . Można więc powiedzieć o jej całkowicie

przedmiotowym traktowaniu.

              Lepsze postępowanie z Arabką, relatywnie do sytuacji

kobiet pochodzących z innych społeczności, polegało na obronie

jej honoru przez krewnych nawet do ostatniej kropli krwi oraz na

bezkompromisowej zemście w przypadku urażenia godności .

Tak wielkie poczucie honoru u Arabów powodowało, że podczas

walk plemiennych w celu poniżenia przeciwnika brano jego

kobiety jako niewolnice. Dlatego stawały się one ciężarem dla

mężczyzny, a urodzenie dziewczynki zawsze oznaczało smutek,

nieszczęście oraz wstyd przed ludźmi. Ten stan doskonale

ilustruje Qur’an w następnych słowach:

„A kiedy zwiastują któremuś z nich córkę,

to jego oblicze się zasępia i jest udręczony.

On ukrywa się przed ludźmi z powodu tego nieszczęścia,

które mu obwieszczono:

czy on ma je zachować, mimo poniżenia,

czy też pogrzebać w prochu.

Jakże źle oni rozumują !”

                                                                      (Qur’an 16/58-59)

              Kobieta, jako część dobytku razem z gospodarstwem czy

bydłem, przynosiła mężczyźnie wstyd. Mąż nie wykazywał chęci

utrzymywania żony, wolał już utrzymywać bydło lub niewolnice.

Kobietę sprzedawano wydając ją za mąż, wynajmowano ją dla

korzyści materialnych, także w celu oddania długu .

              Ze względu na okrucieństwo tego zachowania nieco

szerzej przedstawimy przypadki grzebania dziewczynek żywcem,

o których jest mowa w Qur’anie i w tradycji Proroka. Wyglądało

to następująco: w czasie porodu kopano głęboką dziurę obok

rodzącej matki i jeśli urodzone dziecko okazało się dziewczynką,

wówczas wrzucano je do dziury i zakopywano. Zdarzało się, że

dokonywano tego nawet dopiero po kilku latach, np.w sytuacji,

gdy ojciec był w dalekiej podróży i nie mógł wcześniej podjąć

decyzji. Źródłem tak drastycznie nieludzkiego zachowania były

wierzenia niektórych plemion, jak np. Tamim, gdzie dokonywano

podziału na to co pochodzi z ziemi i od bydła. Jedna część

należała do bożków (takich jak np. al-lat, al-uzza i manat).

Uważano ją za czystą i pożądaną. Natomiast druga część,

uznawana za stworzoną przez Boga, była brudną i dlatego nie

dotykano jej. Do religijnego obowiązku należało albo odrzucenie

tego, albo poświęcenie bożkom. Zgodnie z tym wierzeniem

nastąpił podział  ludzi na dwie części: czystą byli mężczyźni, a

brudną -  kobiety. Dlatego społeczeństwa te uważały za swój

religijny obowiązek odbieranie życia nowonarodzonym

dziewczynkom .

              W przedIslamskiej Arabii zdarzało się, że gdy kobieta

miała menstruację to mężczyzna oddalał się od niej, nie spożywał

z nią posiłków, a nawet nie mieszkał z nią w jednym domu .

             

 

 

 

 

 

2.2. RODZAJE ROZPOWSZECHNIONYCH  KONTAK-

TÓW  SEKSUALNYCH

 

Przykład złego traktowania kobiet stanowi

wykorzystywanie ich do  różnego rodzaju kontaktów

seksualnych:

1. Małżeństwo al-Istibda'e (od słowa arabskiego mubada'a czyli

kontakt seksualny). Aisza, żona Proroka, w podanym przez siebie

hadisie przestawia jeden z zakazanych przez Islam kontaktów

seksualnych z czasów przedislamskich: „Zdarzyło się, że po

zakończeniu menstruacji mąż pewnej kobiety powiedział jej: „Idź

do pewnego mężczyzny i współżyj  z nim”. Potem jej mąż nie

zbliżał się do niej, aż upewnił się, że zaszła w ciążę z tym drugim

mężczyzną. Wtedy dopiero mąż mógł z nią nadal współżyć.

Powodem tego zachowania była chęć posiadania męskiego

potomka o wybitnym charakterze .

              Należy zaznaczyć, że mężczyzna, z którym żona miała

kontakt, musiał być znany jako człowiek hojny, odważny, mądry

lub musiał posiadać te szlachetne cechy charakteru, których był

pozbawiony mąż. I dlatego właśnie mąż pragnący wspaniałego

syna korzystał z takich praktyk .

2. Małżeństwo al-Raht (kilka osób - od trzech do dziesięciu).

Ten rodzaj małżeństwa, znany wśród niektórych plemion

arabskich , polegał na tym, że zbierało się kilku mężczyzn,

współżyjących z jedną kobietą. W czasie porodu posyłała po nich

i przypomniała im o zaistniałym wydarzeniu. Następnie

wybierała jednego spośród nich na ojca dla swego syna. Wybrany

mężczyzna nie mógł jej odmówić, dziecko należało do niego .

3. Małżeństwo al-Makt (nienawiści). To związek syna z żoną

swego zmarłego ojca. Małżeństwo takie mogło dojść do skutku,

nawet po kilku latach w przypadku, gdy syn był w chwili śmierci

ojca niepełnoletni i nie mógł zawrzeć małżeństwa. Wdowę po

ojcu (nie matkę) zmuszano, by czekała, aż syn jej męża uzyska

pełnoletność i wtedy zadecyduje czy chce ją za żonę, czy też

nie .

4. Małżeństwo al-Badal (wymiany). Polegało na wymianie się

swoimi żonami przez dwóch mężczyzn. Odbywało się to bez

rozwodów i każdy mężczyzna współżył z żoną drugiego.

Powodem takich związków było zaspokojenie ich pragnień

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin