Program trapii - indywidualny.doc

(51 KB) Pobierz
Podstawowe założenia, jakie powinny być wykorzystane w pracy z dziewczynką:

Podstawowe założenia, jakie powinny być wykorzystane w pracy z dziewczynką:

 

·        Trening w skupieniu uwagi na wykonywanych czynnościach; łączenie sukcesu z jakością wykonania czynności oraz dążenie do coraz bardziej precyzyjnego zachowania się stanowić będą podstawę wszechstronnego rozwoju dziecka w granicach indywidualnych możliwości.

 

1.     Działalność psychoterapeutyczna:

 

-         tworzenie atmosfery sprzyjającej dobremu samopoczuciu dziecka,

-         wyzwalanie potencjalnych możliwości i zainteresowań,

-         stwarzanie sytuacji gratyfikujących poznawcze zachowania,

-         rozwijanie odporności emocjonalnej na sytuacje trudne (próby opanowania napięć w sytuacjach trudniejszych i wzmacnianie czynności zmierzających do wykonania zadania do końca mimo pojawiających się przeszkód),

-         rozwijanie wiary we własne siły,

-         zwiększanie wytrzymałości i gotowości do wykonywania zadań.

 

2.     Rozwijanie i doskonalenie orientacji przestrzenno – kierunkowej:

 

-         różnicowanie i określanie kierunków w przestrzeni,

-         różnicowanie i określanie położenia przedmiotów w przestrzeni,

-         różnicowanie i określanie położenia przedmiotów względem siebie,

-         kształtowanie i rozwijanie orientacji przestrzennej na kartce papieru.

 

3.     Ćwiczenia stymulujące dotyk i propriocepcję:

 

-         dociskanie stawów całego ciała,

-         ćwiczenia ruchowe z obciążnikami,

-         przeciąganie, przepychanie,

-         podskoki, także na batucie, piłce z uszami,

-         zawijanie w kołdrę „naleśnik”

-         zagadki dotykowe itp.

 

4.     Rozwijanie sprawności ruchowych:

 

a) motoryka duża:

 

-         usprawnianie ogólnej koordynacji ruchów, np.: czworakowanie – zabawa w uciekającego pieska, kotka, podskoki: obunóż – „pingwin”, na jednej nodze, przeskoki z nogi na nogę, skakanie wokół własnej osi, gra w gumę, chodzenie stopa za stopą, zabawy w pływanie – ruchy jak w kraulu, gra w „bilę” itp.;

 

(Konieczna jest zmiana warunków ćwiczenia celem nauczenia dziewczynki dostosowywania się do wymagań zadania)

 

b) motoryka mała:

 

Przed przystąpieniem do zadań stolikowych należy poprawić pozycję siedzącą (wysokość krzesełka – pełne oparcie stóp, wysokość stolika – nieco powyżej bioder, 2/3 uda na krześle)

 

v    rozwijanie sprawności manualnych:

 

-         układanie klocków bądź innych elementów,

-         nawlekanie koralików,

-         przewlekanie tasiemek,

-         ugniatanie i lepienie w plastelinie,

-         rozdzieranie i rozcinanie papieru po narysowanych liniach prostych, ukośnych, łamanych, falistych,

 

v    rozwijanie sprawności grafomotorycznych:

 

Należy tu pamiętać o ułatwianiu chwytu pisarskiego oraz jego korekcji (grubsze narzędzia kreślarskie, zaznaczanie miejsca chwytu, ewentualnie nałożenie gumki – czucie, anty poślizg; przed rysowaniem czy też pisaniem warto również przeprowadzić takie ćwiczenia jak: „spacery palców po stole”, uderzanie palcami o palce, uciski – kciuk, palec wskazujący i środkowy, ucisk 3 sek., rozluźnienie i rozszczepienie palców itp.)

 

-         ćw. rozmachowe mięśni rąk (kreślenie dużych, swobodnych ruchów w powietrzu, kredą na tablicy, zamalowywanie dowolnej przestrzeni dużych płaszczyzn, zamalowywanie określonej przestrzeni),

-         ćw. usprawniające mięśnie dłoni i drobne mięśnie palców (wszelkiego rodzaju zabawy paluszkowe, zaciskanie i otwieranie dłoni z rozpostarciem palców, zamalowywanie małych przestrzeni kredkami, kreskowanie – poziomo, pionowo, ukośnie, prowadzenie linii między dwiema liniami szerzej ustawionymi w stosunku do siebie, kreślenie form kolistych, falistych itp.,

-         ćwiczenie płynnych, rytmicznych, ciągłych, postępujących ruchów pisarskich ( wodzenie mazakami lub kredkami po gotowym wzorze, dokańczanie rozpoczętego wzoru poprzez łączenie linii przerywanej itp.

 

5.     Doskonalenie zdolności do wychwytywania regularności rytmicznych i korzystania z nich:

 

-         skupianie uwagi na rytmach i wychwytywanie powtarzających się układów oraz kontynuowanie ich (rytmy układane, wysłuchane i pokazane ruchem ciała),

-         kodowanie regularności rytmicznych w układankach i w rysowanych szlaczkach,

-         dostrzeganie rytmu w wyliczankach i w piosenkach,

-         rytmiczna organizacja czasu: dni tygodnia, pory dnia, miesiące w roku,

-         osadzanie własnych czynności w czasie.

 

6.     Rozwijanie mowy biernej i czynnej:

 

-         uściślanie znaczenia pojedynczych wyrazów określających nazwy przedmiotów, roślin, barwy, stosunków przestrzennych itp.,

-         uściślanie rozumienia zdań, w tym określeń czynności,

-         słuchanie treści opowiadań podawanych ustnie lub w połączeniu z materiałem konkretnym,

-         powtarzanie wyrazów, krótkich zdań, opowiadań po innej osobie,

-         opowiadanie treści obrazków,

-         wdrażanie do samodzielnego wypowiadania się ( opowiadanie różnych zdarzeń, relacjonowanie własnych przeżyć, zabawy tematyczne itp.).

 

7.     Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego:

 

-         łączenie czynności i ich skutków: ustalanie, w jakiej kolejności i co trzeba zrobić, aby osiągnąć cel; planowanie czynności, które prowadzą do osiągnięcia celu,

-         wydobywanie rozumowania przyczynowo – skutkowego przy projektowaniu zabaw tematycznych oraz w sytuacjach życiowych, żeby ustalić „Dlaczego się to stało?, „Co może się stać, gdy…?”,

-         układanie historyjek obrazkowych, a potem słowne przedstawianie ich treści.

 

8.     Rozwijanie i doskonalenie funkcji słuchowych:

 

-         rozwijanie i doskonalenie słuchu fizycznego (różnicowanie natężenia dźwięków, poszerzanie umiejętności rozpoznawania sygnałów różnych pojazdów, rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez podstawowe instrumenty muzyczne, grupowanie przedmiotów wydających takie same dźwięki itp.)

-         rozwijanie słuchu fonematycznego (różnicowanie słów podobnie brzmiących, powtarzanie par słów opozycyjnych, itp.),

-         ćw. analizy i syntezy słuchowej (np. kończenie rozpoczętego wyrazu, rozwijanie zdań, zwiększanie liczby wyrazów w zdaniu itp.).

 

9.     Rozwijanie i doskonalenie funkcji wzrokowych:

 

-         doskonalenie pamięci wzrokowej (np. układanie obrazków, figur w szeregu w kolejności w jakiej były demonstrowane, rozpoznawanie znaków informacyjnych dotyczących życia człowieka w środowisku, globalne rozpoznawanie wyrazów podstawowych itp.),

-         rozwijanie i doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej w oparciu o materiał obrazkowy, geometryczny (np. układanie obrazków, figur z części – według wzoru, dobieranie części obrazka, figury do całości itp.).

 

10. Rozwijanie pojęć i umiejętności matematycznych (gry, zabawy wymuszające posługiwanie się rozumowaniem matematycznym):

 

-         wyodrębnianie i tworzenie zbiorów przedmiotów według cech jakościowych – wielkość, kształt, kolor itp.,

-         wspomaganie rozwoju czynności umysłowych pozwalających dziewczynce sprawniej szeregować i klasyfikować (pary, łańcuszki, kolekcje),

-         wdrażanie do kształtowania umiejętności przeliczania obiektów ( wyodrębnianie gestem lub wzrokiem obiektów do policzenia, wdrażanie do szacowania – „jak myślisz, ile ich tu jest?, stopniowe uświadamianie dziecku tego, jakie prawidłowości muszą być uwzględnione przy liczeniu – przestrzeganie reguły jeden do jednego {jeden liczony przedmiot, jeden gest wskazania i jeden wypowiadany liczebnik} ).

 

 

 

P.S. Rozważyłabym jeszcze stymulację w obrębie twarzy i jamy ustnej wykorzystując początkowo dłonie dziewczynki, następnie materiały o zdecydowanej fakturze, wibracje, elektryczna szczoteczka do zębów. Należałoby tu pamiętać o kolejności: stymulacja ciała, dłoni i dopiero twarzy – nie przystępować od razu do samej twarzy i ograniczać rodzaj stosowanego bodźca {nie wszystko naraz}.

Nie ujęłam tego w planie, gdyż posiadam zbyt mało danych. Jeśli obserwacje w tym kierunku wskażą taką potrzebę, to śmiało można to ująć w planie pracy.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin