21-V.DOC

(56 KB) Pobierz
Grzegorz Baran Klasa VI, 2

3

 

Jacek Pasela

Rok VI

 

Klasa VI,

 

TEMAT:                                                        JEZUS Z NAZARETU.

 

Cel dydaktyczny: Wykazujemy, że Jezus z Nazaretu jest postacią historyczną.

Cel wychowawczy: Kształtujemy przekonanie o fakcie historycznego istnienia Chrystusa.

 

TREŚĆ

METODY

POMOCE

 

              I. OTWARCIE

 

1. Pozdrowienie chrześcijańskie

2. Modlitwa: "Duchu Święty..."

3. Sprawdzenie obecności

4. Przez postawienie pytań nawiązanie do poprzedniej katechezy i płynne przejście do nowego tematu:

a) na kogo Izraelici czekali przez długie wieki?

b) co oznaczają słowa "pełnia czasu"?

c) co Bóg ogłosił ludziom przez Jana Chrzciciela?

              Jan Chrzciciel głosił Królestwo Boże i przyjście Mesjasza - Zbawiciela. Kogo wskazał jako oczekiwanego Mesjasza? - Jezusa z Nazaretu.

5. Zapis tematu: Jezus z Nazaretu.

 

              II. OREDZIE

 

1. a) W jaki sposób poznajemy ludzi lub dowiadujemy się o różnych wydarzeniach, które miały miejsce w przeszłości?

              Życie i działalność ludzi należących już do historii poznajemy na podstawie różnych dokumentów historycznych, którymi w swych badaniach posługują się historycy.

b) Jakimi rodzajami dokumentów historycznych możemy dzisiaj dysponować?

              Do dokumentów, które są nam dziś dostępne należą: kroniki, roczniki, listy, pamiętniki, autobiografie, różne książki, wykopaliska (przedstawienie odpowiednich ilustracji ukazujących różnego rodzaju dokumenty historyczne nad którymi pracują historycy)

Wniosek: Na podstawie takich dokumentów historycy określają czy dane wydarzenie miało rzeczywiście miejsce w historii albo czy jakaś osoba żyła kiedyś naprawdę.

2. Jezus Chrystus - postacią historyczną

A) czas i miejsce życia Jezusa Chrystusa - krótkie przedstawienie:

              Ojczyzną Jezusa była Palestyna, która za Jego czasów znajdowała się pod panowaniem cesarza rzymskiego, Oktawiana Augusta. Rządził w niej król Herod Wielki. Jezus urodził się pod koniec jego życia. Matką Jezusa była Maryja poślubiona Józefowi z rodu Dawida. Za czasów cesarza Tyberiusza, gdy Poncjusz Piłat był namiestnikiem Judei, Jezus mając 30 lat zaczął nauczać. Po okresie około 3 lat został wydany przez arcykapłanów Annasza i Kajfasza Piłatowi, który skazał Go na śmierć krzyżową. Trzeciego dnia Chrystus zmartwychwstał.

B) Jakie dokumenty historyczne i co mówią nam o Jezusie Chrystusie

  a) dokumenty historyczne pozachrześcijańskie

   - pobieżne zapoznanie uczniów z tą grupą tekstów, a następnie praca w grupach z tymi tekstami

a) Józef Flawiusz, Dawne Dzieje Izraela (XX,9,1), rok 93 - I grupa

b) Pliniusz Młodszy, List do cesarza Trajana (Ep.X.96), r. 112 - II grupa

g) Tacyt, Annales - Roczniki (XV, 44), rok 117 - III grupa

d) Swetoniusz, Żywot dwunastu cezarów (Claudius 25), rok 120 - IV grupa

-                  wspólne omówienie wyników pracy zespołowej - zreferowanie przez przedstawicieli poszczególnych grup zadanego fragmentu.

 

Zapis najistotniejszych informacji na tablicy we wcześniej przygotowanej tabelce.[1]

 

Wniosek: Z poznanych dokumentów pozachrześcijańskich niewiele dowiadujemy się o osobie Chrystusa. Wiemy z nich tylko tyle, że istniał taki człowiek, który został skazany przez Piłata na śmierć. Wkrótce po Jego śmierci pojawiło się wielu Jego wyzawców w różnych częściach imperium rzymskiego. Wyznawcy Chrystusa biorą od Niego nazwę i oddają Mu cześć jako Bogu.

  b) źródła chrześcijańskie:

   - żródła pozachrześcijańskie podają nam niewiele informacji o osobie Jezusa Chrystusa. Każdy z nas wie jednak znacznie więcej o Nim niż podają przedstawione wcześniej źródła.

   1. Jakie na przykład wydarzenia z życia Jezusa Chrystusa są wam znane?

   2. Skąd znamy te wydarzenia i szczegóły dotyczące osoby J. Chrystusa? (Ewangelie, Dz. Ap., Listy św. Pawła, Piotra, Jakuba, Judy, Jana, Ap.)

 

 

 

 

 

recytacja

dialog

dialog

 

 

 

 

 

 

zapis

 

 

 

dialog

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wykład

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wykład

praca w grupach

 

 

 

 

 

 

dialog

 

zapis

wykład

 

 

 

 

 

dialog

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dziennik

 

 

 

 

 

 

 

tablica, kreda

 

 

 

 

 

 

 

 

ilustracje przedstawiające dokumenty hist. będące materiałem prac badawczych historyków

(np. J. Szymański

Nauki pomocnicze

historii, W-wa

1983, s. 727 nn)

 

 

 

 

 

 

 

 

teksty źródłowe PM kl VI s. 58-61

 

 

 

 

 

 

 

tablica, kreda

 

 

 

 

 

 

   - wyznaczeni uczniowie czytają następujące fragmenty Pisma Świętego

              a) Narodzenie Pana Jezusa - Łk 2,1-7

              b) Ostatnia Wieczerza - Mk 14,17-25

              g) Śmierć Pana Jezusa - J 19,28-37

              d) Zmartwychwstanie - Mt 28,1-8

Uzupełnienie II części tabelki zatytułowanej "Dokumenty chrześcijańskie"[2]

 

              III. ZASTOSOWANIE

 

1. a) Ludzie na całym świecie, doświadczający na co dzień cierpienia z powodu chorób, bólu utraty umierających bliskich osób, niesprawieliwości... zadają sobie pytanie: dlaczego tyle cierpień na świecie, tyle zła? Zastanawiają się jaki sens ma życie na tej ziemi, jakie znaczenie ma postęp techniki, kultury i nauki. Na ostatniej katechezie zastanawiając się nad odpowiedzią na pytanie: kto może pomóc ludziom w rozwiązaniu ich problemów, powiedzieliśmy, że taką osobą jest Mesjasz - Jezus Chrystus.

   b) Na dzisiejszej katechezie, odwołując się do dokumentów chrześcijańskich i pozachrześcijańskich, jeszcze bardziej umocniliśmy się w przekonaniu, że Jezus Chrystus naprawdę istniał (i nadal istnieje). Stąd też z całkowitym zaufaniem możemy szukać u Niego odpowiedzi na wszystkie pytania, jakie chcielibyśmy (a także inni ludzie) postawić Chrystusowi.

 

2. Zapis do zeszytu: przerysowanie tabelki do zeszytu i przepisanie zawartych w niej informacji.

 

3. Zadanie: Zaznajomię się dokładnie z układem ksiąg Pisma Świętego Nowego Testamentu.

 

4. Modlitwa: "Dzięki Ci Boże..."

 

czytanie

 

 

 

 

zapis

 

 

 

wykład

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zapis

 

 

 

recytacja

Pismo Święte

 

 

 

 

tablica, kreda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zeszyt, przybory do pisania

 

 


[1].

              1. Dokumenty pozachrześcijańskie

I. Autor, tytuł, czas powstania.

II. Co mówi o Jezusie Chrystusie?

Józef Flawiusz, " Dawne Dzieje Izraela", r. 93.

Opowiada o śmierci Jakuba i pisze, że był on bratem czyli krewnym Jezusa, którego zwano Chrystusem.

Pliniusz Młodszy, "List do cesarza Trajana", r. 112.

Informuje, że chrześcijanie zbierali się w ustalonym dniu przed świtem i śpiewali hymn Chrystusowi, jako Bogu.

Tacyt, "Annales" (Roczniki),

r. 117.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin