13-Vp.doc

(51 KB) Pobierz
Paweł Witkowski

TEMAT: GOSPODARZ KRÓLESTWA BOŻEGO

 

Cel dydaktyczny: uczeń wie, że Pan Bóg pragnie dobra dla wszystkich ludzi.

Cel wychowawczy: uczeń potrafi dziękować za każde dobro otrzymane od Boga.

 

Nr

TREŚĆ

METODY

POMOCE

1.

Modlitwa:

 

 

2.

Sprawdzenie:

-          Obecności

-          Zeszytów

-          Podręczników

-          Wiadomości z ostatniej katechezy

 

 

 

3.

Zainteresowanie tematem:

Na tablicy piszę: dyrektor; ojciec; rodzina; zakład pracy; szkoła; kierownik; proboszcz; gmina; sołtys; parafia; wieś; wójt; burmistrz; małe miasto.

Waszym zadaniem w parach jest przyporządkować konkretną osobę do odpowiedniego stanowiska.

 

Analiza pracy.

 

ojciec - rodzina

dyrektor - szkoła,

zakład pracy - kierownik

proboszcz - parafia

sołtys - wieś

wójt - gmina

burmistrz - małe miasto

prezydent - duże miasto

 

Popatrzcie osoby, które wypisaliśmy są gospodarzami w omawianych miejscach. Powiedzcie mi jakie cech winien mieć dobry gospodarz. Zapisujemy na tablicy: dobro i sprawiedliwość wzglę­dem wszystkich, uczciwość, prawdomówność, troska o wspól­ne dobro.

Praca w parach

 

 

 

 

 

 

Pogadanka

 

4.

Wymiar egzystencjalny:

W trakcie opowiadania będę potrzebował kilku osób. Kto będzie gotowy proszę by się zgłosił w odpowiednim momencie. Muszą to być osoby o wyjątkowej wyobraźni.

 

Otóż wyobraźcie sobie, ze niedawno wygrałem przetarg na budowę dużego marketu. Jest jednak jeden problem. Termin oddania budynku upływa dziś, ale moja firma nie wykonała jeszcze wszystkich prac.

-Jest godz. 7 rano. Jestem zmuszony wynająć pracownika. Oferuję 100 zł. Kto chce pracować? (oczywiście wyjaśniam, że wyobraźnia była potrzebna do tego by sobie wyobrazić 100 zł). Potrzebuję jeszcze kierownika, by pilnował mojego pracownika. (uczeń udaje, że pracuje)

-Jest godz. 12. Prace posuwają się wolno. Chcę nająć następnego pracownika. Kto chce pracować? Co będzie słuszne otrzymasz.

-Jest godz. 15. Prace nadal posuwają się zbyt wolno. Chcę nająć kolejnego pracownika. Kto chce pracować? Co będzie słuszne otrzymasz.

 

Jest 7 wieczór. Chcę zapłacić pracownikowi, który rozpoczął pracę o 15.

Teraz proszę by włączyli się matematycy. Ile godzin pracował kolega? Wręczam uczniowi falsyfikat 100 zł. Jak myślicie czy kolega może być zadowolony? Czy gdyby praca była prawdziwa i pieniądze także to uczciwie wynagrodziłem pracownika czy też nie?

 

Teraz zapraszam pracowników z godz. 12 i 7. Jak myślicie ile winieniem zapłacić jednemu a ile drugiemu. Przypominam, że jeden pracował 12 godzin a drugi 6. (dyskusja)

 

Jak myślicie jak postąpiłby w takiej sytuacji Pan Jezus?

Zatem posłuchajcie.

Opowiadanie połączone z pogadanką

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dyskusja

Falsyfikat 100 zł lub xero czeku

5.

Wymiar biblijny:

Odczyt

Mt 20, 1-16

Albowiem królestwo niebieskie podobne jest do gospodarza, który wyszedł wczesnym rankiem, aby nająć robotników do swej winnicy. Umówił się z robotnikami o denara za dzień i posłał ich do winnicy. Gdy wyszedł około godziny trzeciej, zobaczył innych, stojących na rynku bezczynnie, i rzekł do nich: "Idźcie i wy do mojej winnicy, a co będzie słuszne, dam wam". Oni poszli. Wyszedłszy ponownie około godziny szóstej i dziewiątej, tak samo uczynił. Gdy wyszedł około godziny jedenastej, spotkał innych stojących i zapytał ich: "Czemu tu stoicie cały dzień bezczynnie?" Odpowiedzieli mu: "Bo nas nikt nie najął". Rzekł im: "Idźcie i wy do winnicy". A gdy nadszedł wieczór, rzekł właściciel winnicy do swego rządcy: "Zwołaj robotników i wypłać im należność, począwszy od ostatnich aż do pierwszych" Przyszli najęci około jedenastej godziny i otrzymali po denarze. Gdy więc przyszli pierwsi, myśleli, że więcej dostaną; lecz i oni otrzymali po denarze. Wziąwszy go, szemrali przeciw gospodarzowi, mówiąc: "Ci ostatni jedną godzinę pracowali, a zrównałeś ich z nami, którzyśmy znosili ciężar dnia i spiekoty". Na to odrzekł jednemu z nich: "Przyjacielu, nie czynię ci krzywdy; czy nie o denara umówiłeś się ze mną? Weź, co twoje i odejdź! Chcę też i temu ostatniemu dać tak samo jak tobie. Czy mi nie wolno uczynić ze swoim, co chcę? Czy na to złym okiem patrzysz, że ja jestem dobry?" Tak ostatni będą pierwszymi, a pierwsi ostatnimi».

 

Jak myślicie ile pieniędzy wręczę pracownikom z godz. 12 i 7? (100 zł)

 

Teraz w grupach spró­bujecie wyrazić odczucia poszczególnych postaci na piśmie. Każdej grupie przypisujemy jedną osobę.

·         Jedna część klasy wyra­ża odczucia osób zatrudnionych przed świtem (np. „Dobrze, że udało mi się znaleźć pracę”; „Zarobię dzisiaj jednego denara”; „Przez cały dzień ciężko się umęczę”; „Dlaczego inni dostają tyle co ja, skoro mniej pracowali”).

·         Uczniowie grupy drugiej przygotowują odczucia zatrudnionych w połowie dnia (na przy­kład: „A jednak znalazłem dzisiaj jakąś pracę”; „Może uda mi się jeszcze coś zarobić”; „Ciekawe, ile mi zapłaci gospodarz”; „Dlaczego otrzymałem tyle samo, co inni”).

·         Uczniowie grupy trzeciej opisują spostrzeżenia z punktu wi­dzenia robotników zatrudnionych pod koniec dnia („Może coś mi zapłacą”; „Przynajmniej nie będę się nudził”; „Wstyd mi, że gospodarz zapłacił mi tyle, co innym, ale jego prawo”).

·         Na­leżący do grupy czwartej przedstawiają odczucia gospodarza („Mam możliwość okazania dobra”, „Dobrze, że udało się tę pilną pracę wykonać”, „Czy nie uznają mnie za niesprawiedli­wego”, „Nie interesuje mnie to, co inni pomyślą”).

 

Analiza pracy.

Pomagamy uczniom odkryć, że Bóg jest dobry dla wszystkich i ma do tego prawo.

 

TEMAT: GOSPODARZ KRÓLESTWA BOŻEGO

Odczyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praca w grupach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dialog 

Pismo św.

6.

Wymiar liturgiczny:

Prosimy, aby uczniowie ułożyli własną modlitwę, w której podziękują Panu Bogu za Jego dobroć i hojność względem i każdego człowieka. Zwracamy uwagę na to, iż dziękując pa­miętamy o wszelkich dobrach, jakie otrzymaliśmy sami z rąk naszego Stwórcy. Modlitwa może przyjąć formę spontanicz­nych wezwań, tworzących jedną modlitwę całej wspólnoty klasowej.

Modlitwa

 

7.

Wymiar eklezjalny:

Proszę powiedzieć mi na czym może polegać nasza praca w winnicy Boga czyli w Kościele?

Dialog

 

8.

Podsumowanie: Proszę przepisać do zeszytu ułożoną modlitwę.

 

 

9.

Zadanie domowe:

 

 

10.

Modlitwa końcowa:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin