ETYKA ZAWODOWA
ETYKA- słowo pochodzi od j. greckiego Ethos które ma 2 znaczenia:
1. Miejsce zamieszkania – jakaś przestrzeń życiowa, kiedy ktoś może się czuć sobą czyli jako domostwo.
2. Zwyczaj, obyczaj, przyzwyczajenie – pewien system, sposób postępowania
ETHOS – ma wydźwięk pozytywny.
Etyka może być nauka o moralności.
MORALNOŚĆ – sposób postępowania danej osoby lub społ., które są poddane ocenie.
ETYKA w sensie ścisłym to nauka filozoficzna która ustala moralne postawy i reguły ludzkiego działania przy pomocy wrodzonych człowiekowi zdolności poznawczych (np. zmysły)
TEOLOGIA MORALNA – moralność odwołująca się do wiary.
ETYKA DZIELI SIĘ NA:
1. Ogólną – dotyczy ogólnych norm
2. Szczegółową – dzieli się na:
a. Indywidualną – zajmuje się normami jednostkowymi dziedzinami życia ludzkiego
b. Społeczną – normy dotyczą społecznej dziedziny życia ludzkiego
ŹRÓDŁA ETYKI:
1. Empiryczna – oparta na doświadczeniu
2. Racjonalistyczna – oparta na rozumie
3. Intuicjonistyczna- oparta na intuicji
4. Tomistyczna – bierze się pod uwagę rozum i doświadczenie
SUBDYSCYPLINY W ETYCE
1. Eudajmonologia – nauka o szczęściu
2. Ar etologia – nauka o cnotach (dyspozycja, sprawność, różne umiejętności)
3. Deontologia – nauka o powinnościach
4. Synydezjologia – nauka o sumieniu
5. Aksjologia – nauka o wartościach
DYSCYPILNĄ ETYKI jest:
1. TELEOLOGIA – nauka o celach
HISTORYCZNY ROZWÓJ MORALNOŚCI:
HEZIOD Z ASKRY (VIII w. p.n.e.)
· bardzo ważny jest porządek i ład na świecie. Wychodził z założenia że ten ład może zapewnić moralność.
· moralności świadczy siła. Prawo silniejszego.
· Dla Hezioda ideałem człowieka jest człowiek prawy i pracowity.
SIEDMIU MĘDRCÓW
· wpływali na reformy publiczne.
· Poddawane były reguły życia np. szukaj chwili stosownej; umiar jest najlepszy; jak ty rodzicom tak twoje dzieci tobie; od młodości nie gardź mądrościom; bogaci o pieniądzach nie mówią
DEMOKRYT
· oddzielił czyny moralne od tych które są spełniane pod przymusem. Mówił że:
Ø Nie z bojaźni lecz z obowiązku należy wystrzegać się błędów
Ø Człowiek powinien szukać zawsze zadowolenia. Uważał że do pozyskania zadowolenia potrzeby jest rozum.
· Twierdził że stan harmonii osiąga się przez umiar. Nawet rozkosze nadmierne obracają się przeciwko rozkoszy.
· Demokryt reprezentuje etykę EUDAJMONISTYCZNĄ szczęściodajnej.
SOFIŚCI
· SOFOISTA to nauczyciel wychowujący dobrego obywatela
· LERATYWIZM MORLANY. Sofiści dopuszczali względność, co jest prawdziwe a co fałszywe.
· Należy dawać pierwszeństwo prawom życiowym dogodnym. To co wygodne należy preferować.
· Zawsze należy brać praktyczny punkt widzenia. Punkt widzenia prowadzi do etyki SYTUACYJNEJ.
· Ocena realna zależy od danej sytuacji.
· Mówili że istnieje prawo silniejszego.
· Etyka sofistów ma charakter ANTROPOCENTRYCZNY.
SOKRATES (469 – 399 V w.)
· Nazywany był OJCEM ETYKI.
· Stworzył teorię definiowania pojęć moralnych.
· Głównym założeniem jest: POZNAJ SAMEGO SIEBIE.
· Afirmacja człowieka jako człowieka stanowi istotę działania moralnie dobrego.
· Najbardziej kontrowersyjna teoria to: Wiedza = Cnota (wystarczy wiedzieć aby postępować dobrze) i jest to intelektualizm etyczny. Teoria to:
Ø Cnota „zaleta” traktowana jest jako dobro bezwzględne
Ø Cnota jest najważniejsza, ważniejsza niż zdrowie, sława i bogactwo
Ø Cnota wiąże się ze stanem szczęścia człowieka
Ø Ludzie błądzą dlatego że nie wiedzą co im służy
Ø Prawda jest wartością ludzką
Uczniowie Sokratesa przechodzili od intelektualizmu etycznego do eudajmonizmu.
ZWOLENNICY EUDAJMONIZMU:
ARYSTYP Z CYRENY
· nurt cyrenaicy mówili że istotą szczęścia jest doznawanie przyjemności zmysłowej.
· Otworzył drzwi dla hedonzimów (Hedonizm - przyjemność)
ANTYSTENYS
· przedstawiciel cyników
· Szczęśliwy człowiek jest wtedy kiedy jest niezależny
· Cynik zrywał wszystkie konwenanse; zrywanie ze wszelkimi tradycjami
· Cynicy potępiali społeczne prawa (nie uznawali granic)
PLATON (427-347 p.n.e )
· żył prawie 80 lat
· To przydomek i oznacza szerokie bary
· kochał politykę, a polityka powinna kształtować świat wg idei dobra
· wypracował doktrynę o 4 cnotach kardynalnych na których można budować swoje życie, są to cnoty:
1. męstwo
2. sprawiedliwość
3. opanowanie
4. roztropność
· teoria etyczna Platona składała sie z 3 tez:
1. dobra usytuowane są wg hierarchii, a zatem należy je miłować hierarchicznie
2. szczytem hierarchii nie jest żadne z dóbr realnych
3. dobra realne są jednak początkiem i koniecznym środkiem w drodze na szczyt ideału
· miłość jest początkiem twórczości jeśli kochasz to tworzysz
ARYSTOTELES (384-322p.n.e)
· pochodził z rodziny lekarskiej
· uczęszczał do akademii platońskiej.
· Zawdzięczamy mu ETYKĘ
· POWIEDZIAŁ : moralną powinność postępowania wyznacza ludzki stosunek do najwyższego dobra.
· moralna powinność prowadzi do realizowania celu ostatecznego człowieka
· celem ostatecznym człowieka jest samo urzeczywistnienie ( robie coś po to by sie coraz bardziej spełniać)
· jeśli spełniasz swoje najwyższe możliwości, wtedy sie sam urzeczywistniasz ( możliwości poznawcze i wolitywne)
Ø Poznawcze (intelektualne) - człowiek odnosi się do prawdy i aktu czystego ( bóstwo )
Ø Wolitywne (wola) - doskonalenie się sfery ludzkiej wolności.
· mówił że człowiek jest istota społeczną.
EPIKUR - EPIKUREIZM ( 342 - ??? p.n.e. )
· Epikurejczycy są twórcami konsumpcjonizmu
· głównym przesłaniem było: 1- trzeba żyć w jak największej wygodzie
· celem człowieka na ziemi jest eudajmonia ( szczęśliwość )
· za najwyższe dobro człowiek uważał własną szczęśliwość
· brak cierpienia i przyjemność to najwyższe dobra człowieka - jego ostateczny cel
· ten stan można osiągnąć poprzez największą konsumpcje
SZKOŁA STOIKÓW ( STOICY ) ( 300 p.n.e. )
· zapoczątkował ten ruch Zenon
· Najsłynniejszymi stoikami byli: Cycer i Seneka mówili że: Życie moralne jest żywiołowe ponieważ jest wynikiem wrodzonych skłonności i trzeba go opanowywać, a do tego jest potrzebna mądrość, cnota, niezależność ducha oraz harmonia szczęścia
· dla Stoików ważne było to żeby żyć zgodnie z natura ludzka ( żyć w wolności, w cnocie, żyć rozumnie )
· ideałem dla Stoików był mędrzec
· Stoikom zawdzięczamy: moralne znaczenie intencji
· Mówili, że czyn jest dobry jeśli posiada uprzednią dobrą intencje.
ETYKA CHRZEŚCIJAŃSKA ( 354-430 n.e.) np. Karol Wojtyła, Jan Paweł II
1 - ŚW AUGUSTYN - AUGYSTYN Z HIPPONY
· jego najsłynniejsze dzieło to: "wyznania św. Augustyna"
· wychowany w chrześcijaństwie przez rodziców
· prowadził hulaszczy tryb życia
· 4 kluczowe problemy:
1. Rozum a wiara ( stosunek wiary do rozumu ) - "Wierz byś mógł zrozumieć ale zrozum byś mógł wierzyć" - wiara i rozum musza działać razem jeśli chodzi o moralność.
2. Bóg i człowiek – człowieka jest obrazem Boga, jego czyny moralne maja go jeszcze bardziej upodobnić do Boga.
Augustyn zajmował sie również miejscem Boga w człowieku. Gdzie człowiek zmierza? Kim jest? Nie spokojne jest serce człowieka póki nie spocznie w Bogu ( człowiek kiedy idzie do Boga realizuje się )
3. Wolność i łaska - wolność jest fundamentem moralności, ta wolność jest wspomagana łaską czyli pomocą Boga
4. Zasada cnót - porządek moralny jest oparty o cnoty ( uduchowienie, umiejętności, sprawiedliwość, spokój, cisza, męstwo, wiedza, mądrość)
· szczególne miejsce w etyce moralności stanowi miłość
· Miłość wg Augustyna to wymaganie " Kochaj i czyn co chcesz, ale jeśli kochasz nie możesz postępować źle ponieważ miłość to wymaganie"
2 - ŚW TOMASZ Z AKWINU ( 1225 – 1274 )
· Był dominikaninem (mnich)
· stworzył Tomizm - "SUMA TEOLOGICZNA"; "TRAKTAT O CZŁOWIEKU"
· etyka św. Tomasza jest etyką teocentryczną - Bóg jest w centrum tej etyki
· św. Tomasz podkreślał integralność osoby ...
sjordana