7 SYTUACJE AWARYJNE.pdf

(330 KB) Pobierz
741744143 UNPDF
VII SYTUACJE AWARYJNE
1 HOLOWANIE
Do holowania pojazdu należy wykorzystywać zaczepy holownicze umieszczone pod
przednim zderzakiem oraz pod klapą załadunkową. Podczas holowania w trudnym terenie
(grząskim, na podjeździe, itp.) zaleca się wykorzystywanie obu zaczepów holowniczych.
Holowany pojazd musi mieć sprawną instalację elektryczną i oświetlenie.
Pamiętaj, żeby kluczyk przekręcić na pozycję ON. W przeciwnym wypadku nie zostanie
włączona instalacja elektryczna i nie zostanie zwolniona blokada kierownicy. Podczas
holowania operator musi znajdować się w kabinie i prowadzić wóz.
Dopuszcza się holowanie awaryjne uszkodzonego pojazdu. Do holowania awaryjnego
należy użyć linki holowniczej lub holu sztywnego. Do holowania stosować odpowiedniej
wytrzymałości linki w dobrym stanie technicznym. Pęknięcie linki podczas holowania,
zwłaszcza stalowej jest niebezpieczne i grozi uszkodzeniem ciała lub wozu.
W trakcie holowania zapłon musi być włączony. W przeciwnym razie
kierownica zostanie zablokowana, a kierunkowskazy i światła STOP nie będą
działały. Serwo hamulcowe i pompa układu wspomagania kierownicy nie
działają, gdy silnik jest wyłączony. Mocniej wciskaj pedał hamulca i bądź
przygotowany na to, że droga hamowania wydłuży się, a kierownica będzie się
ciężej obracała.
Rozdział VII , strona 1 www.rlorenc.com
741744143.014.png 741744143.015.png
2 PROBLEMY Z SILNIKIEM
W czasie użytkowania mogą wystąpić problemy z silnikiem, będące awarią wymagającą
wezwania specjalistycznego serwisu lub problemy, które operator będzie w stanie usunąć
samodzielnie. W przypadku wykluczenia poniższych przyczyn kłopotów z uruchomieniem
należy poddać wóz sprawdzeniu. Jeżeli silnik uruchamia się, ale pracuje nierówno, nie
zwiększa obrotów, traci moc, z rury wydechowej wydobywa się nienormalny dym należy
wyłączyć silnik i nie kontynuować jazdy. Dalsza praca silnika może doprowadzić do jego
poważnego uszkodzenia.
2.1 PROBLEMY Z ROZRUCHEM
Paliwo nie dociera do silnika
Rozrusznik pracuje normalnie, silnik nie startuje. Należy upewnić się czy:
W zbiorniku znajduje się paliwo.
Procedura rozruchu silnika przebiegła prawidłowo.
Jeżeli w zbiorniku nie ma paliwa, należy je uzupełnić. Jeżeli nadal występuje problem
z rozruchem, należy odpowietrzyć układ paliwowy. Jeżeli paliwo znajduje się w zbiorniku,
a rozrusznik kręci się z wysokimi obrotami świadczy to o usterce.
Zbyt słabe zasilanie rozrusznika lub jego brak
objawy:
Rozrusznik obraca się zbyt wolno lub wcale.
Przekaźniki stukają, kontrolki na tablicy rozdzielczej mrugają w nieokreślony
sposób.
Przy próbie uruchomienia przygasają kontrolki i oświetlenie.
Należy upewnić się czy:
Wyłącznik masy jest odłączony.
Klemy akumulatora są podłączone do przewodów zasilających.
Przewody zasilające są dobrze zaciśnięte na klemach.
Należy wyłączyć oświetlenie i wszystkie możliwe urządzenia pobierające energię
elektryczną i spróbować uruchomić silnik ponownie. Jeżeli czynność odniesie skutek
należy niezwłocznie wymienić akumulator na sprawny.
Nie dopuszcza się rozruchu silnika poprzez holowanie. Taki sposób grozi
awarią oraz kolizją.
Rozdział VII , strona 2 www.rlorenc.com
741744143.016.png 741744143.017.png
Awaryjny rozruch pojazdu
Podłączaj jedynie akumulatory o tym samym napięciu nominalnym.
Zawsze stosuj przewody rozruchowe wyposażone w izolowane końcówki
zaciskowe o odpowiednim przekroju. W trakcie rozruchu nie odłączaj
rozładowanego akumulatora od układu elektrycznego pojazdu.
Nie wolno podłączać przewodu do ujemnego bieguna (–) rozładowanego
akumulatora. Sprawdź, czy żaden z przewodów nie dotyka elementów silnika
będących w ruchu.
Rozruch silnika przy pomocy przewodów
rozruchowych.
1. Ustaw pojazdy tak, aby się ze sobą nie stykały.
2. Wyłącz silnik i wszystkie odbiorniki prądu.
3. Połącz biegun dodatni (+) dodatniego połączenia
akumulatora z dodatnim biegunem (+)
akumulatora drugiego pojazdu (przewód C ).
4. Połącz jeden koniec przewodu połączenia
bieguna ujemnego do bloku silnika lub wspornika
mocowania silnika Twojego pojazdu. Podłącz
drugi koniec przewodu w drugim pojeździe, tak
daleko od akumulatora, jak to możliwe, do bloku
silnika lub wspornika mocowania silnika (przewód
D).
5. Doprowadź silnik drugiego pojazdu do
umiarkowanie wysokich obrotów.
6. Uruchom silnik Twojego pojazdu.
7. Pozwól silnikom obu pojazdów pracować przez co
najmniej 3 minuty przed odłączeniem przewodów.
8. Odłącz przewody w odwrotnej kolejności.
A) Pojazd z akumulatorem rozładowanym
B) Pojazd z akumulatorem pomocniczym
C) Przewód połączenia bieguna dodatniego
D) Przewód połączenia bieguna ujemnego
Zabrania się awaryjnego rozruchu za pomocą
przewodów rozruchowy z wykorzystaniem
maszyny lub pojazdu o napięciu w instalacji
elektrycznej innym niż 12V.
Rozdział VII , strona 3 www.rlorenc.com
741744143.001.png 741744143.002.png 741744143.003.png 741744143.004.png
Rozrusznik może pracować bez przerwy do 30 sekund !!! Po tym czasie należy
zaniechać czynności rozruchowej na ok. 2 minuty. Zbyt długi czas załączenia
rozrusznika może spowodować jego przegrzanie lub przegrzanie przewodów.
W czasie rozruchu nie włączaj reflektorów i lamp. Podwyższone napięcie może
spowodować przepalenie żarówek
Akumulator zawiera kwas siarkowy. Jest to substancja toksyczna i żrąca.
Podczas wymiany lub instalacji akumulatora należy używać okularów
ochronnych.
Opary wytwarzane przez akumulator są łatwopalne (zawierają wodór).
Zabrania się zbliżania z otwartym ogniem do akumulatora.
2.2 WYŁĄCZANIE SIĘ SILNIKA W CZASIE JAZDY
Jeżeli podczas jazdy obroty silnika spadają samoistnie należy zwolnić, ostrożnie zjechać
z drogi i zaparkować w bezpiecznym miejscu. Włączyć światła awaryjne. Jeżeli silnik nie
daje się ponownie uruchomić patrz - “Problemy z uruchamianiem silnika” .
Przy wyłączonym silniku nie funkcjonuje układ wspomagania skrętu oraz układ
wspomagania hamulców. Należy zachować szczególną ostrożność ponieważ
hamowanie i skręcania będzie znacznie utrudnione.
2.3 PRZEGRZANIE SIĘ SILNIKA
Jeżeli silnik się przegrzewa, pojazd można prowadzić jeszcze przez krótki czas bez
zagrożenia poważnymi uszkodzeniami silnika. Silnik nadal będzie pracować, ale
z ograniczoną mocą. Odległość jaką możesz przebyć zależy od temperatury otoczenia
i obciążenia pojazdu.
Jeżeli temperatura silnika będzie w dalszym ciągu rosła, układ zmniejszy ilość paliwa
doprowadzanego do silnika i tym samym ograniczy jego moc. Dalsza jazda może
spowodować uszkodzenie silnika.
Postępowanie w przypadku przegrzewania się silnika:
Jeżeli spod maski wydobywa się para należy zaczekać, aż wydobywanie się pary
ustanie.
Jeżeli parowanie ustało ostrożnie unieść kalpę.
Skontrolować poziom płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym i w razie
potrzeby uzupełnić.
Jeżeli nie ma widocznych wycieków płynu zamknąć pokrywę silnika.
Włączyć silnik i wentylator komory silnika.
Rozdział VII , strona 4 www.rlorenc.com
741744143.005.png 741744143.006.png 741744143.007.png 741744143.008.png 741744143.009.png
Jeżeli temperatura spadnie do właściwego poziomu można kontynuować jazdę.
Jeżeli temperatura się utrzymuje wyłączyć silnik i wezwać serwis.
Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury przez silnik ponownie sprawdzić stan
płynu. Duży ubytek może świadczyć o wycieku lub nieszczelności układu
chłodzenia.
Otwarcie klapy w momencie przegrzania się silnika grozi poparzeniem gorącą
parą wodną lub płynem chłodzącym.
2.4 BRAK OLEJU
W przypadku zbyt niskiego poziomu oleju lub jego braku spowodowanego wyciekiem
zaświeci się kontrolka poziomu oleju. Należy możliwie szybko zatrzymać pojazd ponieważ
jazda bez oleju może bardzo poważnie uszkodzić silnik. Po zatrzymaniu pojazdu
w bezpiecznym miejscu należy włączyć światła awaryjne, wyłączyć silnik i podnieść
maskę, sprawdzić stan oleju i w razie potrzeby uzupełnić. Jeżeli pomimo uzupełnienia
oleju kontrolka stanu oleju nadal świeci zabrania się kontynuowania jazdy.
3 USZKODZENIE OGUMIENIA
Jeżeli w czasie jazdy zostanie uszkodzona opona należy:
Możliwie szybko zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu, o twardym i równym
podłożu.
Wymienić koło zgodnie z instrukcją (patrz WYMIANA KOŁA).
Stosuj wyłącznie koła i opony odpowiednich rozmiarów. Stosowanie kół i opon
innych rozmiarów może doprowadzić do uszkodzenia pojazdu i spowoduje
unieważnienie gwarancji.
Korzystaj tylko z wyznaczonych miejsc podstawienia podnośnika.
Podstawienie podnośnika pod inne miejsca może spowodować uszkodzenia
nadwozia, układu kierowniczego, zawieszenia, silnika, układu hamulcowego
lub przewodów paliwowych.
4 ZAGROŻENIE POŻAREM
W przypadku pożaru lub zagrożenia pożarowego należy:
Natychmiast zatrzymać wóz.
Odłączyć wyłącznik masy.
Jeżeli zagrożenie pożarowe znajduje się w komorze silnika uruchomić stałą
instalację gaśniczą.
Natychmiast ugasić pożar przy użyciu gaśnic podręcznych (gaśnice znajdują się
pod siedzeniem na platformie).
Osoby nie biorący udziału w gaszeniu powinni natychmiast oddalić się od pojazdu
Rozdział VII , strona 5 www.rlorenc.com
741744143.010.png 741744143.011.png 741744143.012.png 741744143.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin