DROBIAZGI DLA BEZPIECZEŃSTWA(1).pdf
(
1189 KB
)
Pobierz
26-33 pp6
TECHNIKA
o pi´ciu poprzednich edy-
cjach, odbywajàcych si´
w obiektach Centralnej
Szko∏y Paƒstwowej Stra˝y
Po˝arnej w Cz´stochowie,
tym razem goÊciny wystawie
udzieli∏y Targi Kielce. Tutaj, na
111 stoiskach roz∏o˝onych na
8 tys. m kw. powierzchni w kli-
matyzowanej hali i 12,5 tys. m kw.
terenu otwartego 160 wystawców
(w tym 18 zagranicznych) zapre-
zentowa∏o prawie tysiàc rozma-
itych wyrobów – od ci´˝kich sa-
mochodów gaÊniczych, przez
odzie˝ ochronnà i ekwipunek oso-
bisty, po medykamenty i rozwiàza-
nia informatyczne. Oprócz stoisk
w hali i na placu wokó∏ niej
sprz´t i wyposa˝enie demonstro-
wane by∏y tak˝e podczas pokazów
praktycznych na 1,5-hektarowym
poligonie. Wystaw´ odwiedzi∏o
8 tysi´cy zwiedzajàcych.
Od poprzednich imprez tego-
rocznà EDUR¢ odró˝nia∏o nie tyl-
ko miejsce. W organizacj´ wysta-
wy, której g∏ównà si∏à sprawczà
by∏a, jak poprzednio, Fundacja
Edukacja i Technika Ratownic-
twa – wspomagana przez Komen-
d´ G∏ównà Paƒstwowej Stra˝y Po-
˝arnej i Zarzàd G∏ówny Zwiàzku
Ochotniczych Stra˝y Po˝arnych
RP, w∏àczy∏y si´: Zwiàzek Powia-
tów Polskich, Centrum Naukowo-
-Badawcze Ochrony Przeciwpo˝a-
rowej, Wodne Ochotnicze Pogoto-
wie Ratunkowe, Stowarzyszenie
In˝ynierów i Techników Po˝arnic-
twa, a tak˝e Ogólnopolskie Sto-
warzyszenie Producentów Zabez-
pieczeƒ Przeciwpo˝arowych
i Sprz´tu Ratowniczego.
Rang´ imprezy podniós∏ hono-
rowy patronat dwóch wicepremie-
rów: ministra spraw wewn´trz-
nych i administracji Grzegorza
Schetyny i ministra gospodarki
Waldemara Pawlaka. Dlatego te˝
wÊród zwiedzajàcych, uczestni-
ków konferencji, spotkaƒ i sympo-
zjów towarzyszàcych wystawie
[piszemy o nich osobno – red.] nie
zabrak∏o parlamentarzystów, wo-
jewodów, przedstawicieli kadry
kierowniczej jednostek organiza-
cyjnych PSP i Zwiàzku OSP RP
oraz reprezentantów innych pod-
miotów dzia∏ajàcych w ramach
krajowego systemu ratowniczo-
-gaÊniczego – s∏owem wszyst-
kich, których pieczy powierzono
bezpieczeƒstwo obywateli. Tereny
Czo∏owi producenci oraz dystrybutorzy sprz´tu po˝arniczego i ratowniczego,
stra˝acy zawodowi i ochotnicy, ratownicy ró˝nych s∏u˝b, a tak˝e liczni
przedstawiciele w∏adz samorzàdowych z ca∏ej Polski spotkali si´
w dniach 5 – 7 czerwca na VI Mi´dzynarodowej Wystawie Ratownictwo
i Technika Przeciwpo˝arowa EDURA 2008.
targowe odwiedzi∏y tak˝e delega-
cje stra˝aków i s∏u˝b ratowni-
czych z Czech, Litwy, Niemiec, Ro-
sji, S∏owacji, Ukrainy, W´gier
oraz Bia∏orusi.
Otwierajàcy ekspozycj´ w imie-
niu ministra spraw wewn´trz-
nych i administracji komendant
g∏ówny Paƒstwowej Stra˝y Po-
˝arnej nadbryg. Wies∏aw LeÊnia-
kiewicz przypomnia∏, ˝e wystawa
odbywa si´ w kolejnym roku reali-
zowanego w∏aÊnie programu mo-
dernizacji technicznej PSP, które-
go celem jest zaspokojenie po-
trzeb tej nowoczesnej formacji,
g∏ównie w zakresie wymiany i do-
skonalenia infrastruktury trans-
portowej i technicznej, s∏u˝àcej
prowadzeniu skutecznych dzia∏aƒ
ratowniczych. Koresponduje z tà
myÊlà has∏o zdobiàce stoisko
Centrum Naukowo-Badawczego
Ochrony Przeciwpo˝arowej: „In-
26
6/2008
P
VI MI¢DZYNARODOWA WYSTAWA RATOWNICTWO I TECHNIKA PRZECIWPO˚AROWA EDURA 2008
nowacyjnoÊç dla bezpieczeƒ-
stwa”.
Skutecznym mechanizmem
kreujàcym post´p – równie˝ tech-
niczny – jest konkurencja. Dlate-
go te˝ wa˝ny element wystawy
EDURA stanowi konkurs na naj-
lepszy, najciekawszy, najbardziej
innowacyjny produkt. W tym roku
pod ocen´ jury zg∏oszono 42 wyro-
by w dziewi´ciu kategoriach. Ko-
misja konkursowa powo∏ana
przez prezesa Zarzàdu Fundacji
Edukacja i Technika Ratownic-
twa w uzgodnieniu z komendan-
tem g∏ównym Paƒstwowej Stra˝y
Po˝arnej postanowi∏a uhonoro-
waç
Srebrnà Statuetkà EDURY
firm´ Budowa Pojazdów Specjal-
nych Zbigniew Szcz´Êniak, która
na przestrzeni lat 2001-2006 zdo-
by∏a ∏àcznie szeÊç nagród i cztery
wyró˝nienia.
Nagrod´ Specjalnà
Komendanta G∏ównego PSP
nadbryg. Wies∏awa LeÊniakie-
wicza
zdoby∏a firma In˝ynieria
Samochodów Specjalnych Waw-
rzaszek.
W kategorii
Pojazdy po˝arni-
cze – samochody gaÊnicze
na-
grody zdoby∏y: P.U.H. Moto-Truck
Leszek Chmiel – za ci´˝ki samo-
chód ratowniczo-gaÊniczy na pod-
woziu Mercedes Benz Actros
3346AK 6x6, P.U.H Stolarczyk
– za Êredni samochód ratowniczo-
-gaÊniczy MAN TGM 13.280 4x4
oraz Budowa Pojazdów Specjal-
nych Zbigniew Szcz´Êniak – za
ci´˝ki samochód ratowniczo-ga-
Êniczy na podwoziu Scania P340
CB 4x4 HNZ.
W kategorii
Pojazdy po˝arni-
cze – samochody specjalne
na-
grod´ zdoby∏a firma Fire-Max
za drabin´ Magirus typ DLK 42
SC. Wyró˝nienia otrzyma∏y:
P.U.H. Stolarczyk – za drabin´
Metz L32, firma Arkom – za lekki
samochód dowodzenia i ∏àcznoÊci
na podwoziu VW oraz Zak∏ad Po-
jazdów Specjalnych Auto-SHL
Kielce – za lotniskowy samochód
ratowniczo-gaÊniczy Mercedes-
-Benz Actros typ 689 [opisywali-
Êmy ten pojazd w majowym wyda-
niu PP – red.].
W kategorii
Ochrony i uzbroje-
nie osobiste stra˝aka
wyró˝nie-
nia przyznano firmie Sintac Pol-
ska Sp. z o.o. – za ˝el Sanat Plus,
firmie MSA Poland Sp z o.o.
– za aparat powietrzny AirGo Pro
z telemetrià, firmie Hubert
Schmitz GmbH & Co. KG – za
ubranie stra˝ackie specjalne S-
-Gard model Attack, Kaliskim Za-
k∏adom Przemys∏u Terenowego
– za he∏m stra˝acki Calisia typ
AK-06 [wyrób ten omówiliÊmy
w numerze kwietniowym PP
– red.] oraz ZOSP RP Wytwórnia
Umundurowania Stra˝ackiego
Brzeziny – za r´kawice ochronne
stra˝ackie WUS-1R, WUS-1aR,
WUS-2R i WUS-2aR.
W kategorii
Sprz´t ratowniczy
i gaÊniczy
nagrody otrzyma∏y: fir-
ma Szybicki Sp. j. – za dwutar-
czowà pi∏´ ratowniczà Twin Saw
CDC 2530, firma Fire-Max – za ze-
staw narz´dzi hydraulicznych
Streamline – Lukas i firma Aries
Power Equipment Sp. z o.o. – za
motopomp´ pó∏szlamowà SST80.
Wyró˝nienia trafi∏y do P.P.U.H
Supron 1 – za zestaw ochrony in-
dywidualnej i podr´cznego sprz´-
tu gaÊniczego dla leÊnych pogoto-
wi przeciwpo˝arowych oraz firmy
KROLPol – za polskie butle kom-
pozytowe.
W kategorii
Ârodki ∏àcznoÊci
i wyposa˝enie techniczne stano-
wisk dyspozycyjnych
nagrod´
przyznano firmie Intervent – za
Crash Recovery System. Wyró˝-
nienie zdoby∏a firma Platan Sp.
z o.o. – za system komunikacyjny
DTS-2000/GPRS z terminalami
statusów wykorzystujàcych
transmisj´ GPRS.
W kategorii
Indywidualne
i zbiorowe Êrodki ochrony lud-
noÊci
nagrodzono firm´ KROLPol
– za butylowy kombinezon dekon-
taminacyjny i noside∏ko dla dziec-
ka Swede.
W kategorii
Sprz´t i technicz-
ne urzàdzenia do zabezpieczeƒ
przeciwpo˝arowych
wyró˝nienie
zdoby∏a firma Telesto Sp. z o.o.
– za hydrant mg∏owy Telesto-
-Gras 3000.
W kategorii
Zabezpieczenia
logistyczne
nagroda przypad∏a
Compact P.H.U. – za zestaw do sy-
mulacji po˝aru i nauki gaszenia
sprz´tem podr´cznym.
Na sàsiednich stronach prezen-
tujemy wi´kszoÊç nagrodzonych
wyrobów. Do pokazanych na wy-
stawie konstrukcji i koncepcji b´-
dziemy z pewnoÊcià wielokrotnie
wracaç w nast´pnych numerach
Przeglàdu Po˝arniczego.
Podczas tegorocznej EDURY odby∏a si´ narada kierownictwa Paƒstwowej Stra˝y
Po˝arnej. Po raz pierwszy uczestniczyli w niej zarówno komendanci wojewódzcy
PSP, jak i Republiki Czeskiej – na czele z genera∏em majorem Miroslavem
Stˇpánem, dyrektorem generalnym Czeskiej S∏u˝by Po˝arniczo-Ratowniczej.
nadto: podsekretarz stanu
w MSWiA Zbigniew Sosnow-
ski, pose∏ na Sejm RP, a zarazem wi-
ceprzewodniczàcy Parlamentarne-
go Zespo∏u Stra˝aków i prezes
ZOW ZOSP RP woj. Êwi´tokrzyskie-
go dh Miros∏aw Pawlak, a tak˝e ko-
mendant g∏ówny PSP nadbryg. Wie-
s∏aw LaÊniakiewicz oraz jego za-
st´pcy – nadbryg. Marek Kowalski
i nadbryg. Janusz Skulich.
Tematyka narady dotyczy∏a wy-
miany doÊwiadczeƒ oraz dalszej
wspó∏pracy na rzecz bezpieczeƒ-
stwa obywateli po obu stronach
po∏udniowej granicy. Komendant
g∏ówny PSP w swoim wystàpieniu
podkreÊli∏, ˝e spotkanie w tak sze-
rokim gronie jest ewenementem
w historii kontaktów pomi´dzy na-
szymi krajami. Wyrazi∏ przy tym
nadziej´, ˝e da ono poczàtek no-
wej jakoÊci wspó∏pracy polsko-
-czeskiej. Mówiàc o korzyÊciach
p∏ynàcych z tego spotkania,
stwierdzi∏, ˝e dzi´ki kieleckiej wy-
stawie czescy stra˝acy majà mo˝li-
woÊç bli˝szego poznania techniki
po˝arniczej, a co za tym idzie –
sprz´tu, który jest bàdê w niedale-
kiej przysz∏oÊci znajdzie si´ w wy-
posa˝eniu jednostek ochrony
przeciwpo˝arowej w Polsce. Polscy
stra˝acy mogà zaÊ skorzystaç
z wiedzy i kilkuletnich ju˝ doÊwiad-
czeƒ Czech w budowaniu systemu
powiadamiania ratunkowego
i wdra˝aniu numeru alarmowe-
go 112.
W dalszej cz´Êci narady komen-
dant g∏ówny PSP przedstawi∏ stro-
nie czeskiej komendantów woje-
wódzkich PSP oraz kapelana kra-
jowego stra˝aków m∏. bryg. ks.
Krzysztofa Jackowskiego. To samo
uczyni∏ komendant g∏ówny
z Czech, zwracajàc jednak
przy tym ˝artobliwie uwag´, ˝e
o ile w odró˝nieniu od czeskiej
stra˝y w polskiej funkcjonujà ka-
pelani, to nie ma w niej kobiety
na stanowisku komendanta woje-
wódzkiego. Po tych s∏owach ko-
mendant wojewódzki kraju Zlin
p∏k dr in˝. Jarmila
ˇ
iˇmancova
otrzyma∏a gromkie brawa.
Po cz´Êci oficjalnej przystàpiono
do omówienia merytorycznych za-
gadnieƒ, wÊród których znalaz∏y
si´ m.in. zasady dzia∏alnoÊci stra˝y
po˝arnej w Czechach i funkcjono-
wania w tym kraju systemu powia-
damiania ratunkowego opartego
na numerze alarmowym 112,
a tak˝e najistotniejsze zadania re-
alizowane obecnie przez PSP.
brom.
(eljot)
fot. Jerzy Linder
6/2008
27
W
naradzie wzi´li udzia∏ po-
TECHNIKA
Ci´˝ki samochód ratowniczo-gaÊniczy
na podwoziu Mercedes Benz Actros 3346AK
Dane techniczne
Silnik wysokopr´˝ny o mocy maks. 455 KM, podwozie
Mercedes Benz Actros 3346AK, nap´d 6x6.
Kabina: 3-osobowa (1+1+1), dwudrzwiowa.
Zabudowa po˝arnicza
Szkielet: stal nierdzewna, poszycie: aluminium, skrytki:
7 (3+3+1), ˝aluzje: lekkie profile aluminiowe anodowane.
Uk∏ad wodno-pianowy
Autopompa: Ziegler FP 10/4000-2HH dwuzakresowa.
WydajnoÊç: 4000 dcm
3
/min 8 bar, 2500 dcm
3
/min 40 bar.
Zbiornik wodny: stal nierdzewna 8000 dcm
3
, zbiornik Êrodka
pianotwórczego: stal nierdzewna 800 dcm
3
. Automatyczny
dozownik Êrodka pianotwórczego. Zwijad∏o szybkiego
natarcia: 60 m. Dzia∏ko wodno-pianowe: ALCO HH 366,
wydajnoÊç 3200 dcm
3
/min. Nasady: 2x110 – ssanie,
2 x 110 – t∏oczne, 4 x 75 – t∏oczne, 2 x 110 – nape∏nianie hydrantowe, 2 x 75 – nape∏nianie hydrantowe, 2 x 75 – nape∏nianie Êrodkiem pianotwórczym.
Wyposa˝enie
Pneumatyczny maszt oÊwietleniowy sterowany elektrycznie 4 x 500 W. Agregat pràdotwórczy 2,2 kVA. Ogrzewanie przedzia∏u autopompy. Sprz´t ∏àcznoÊci radiowej,
agregat proszkowy.
System komunikacyjny
DTS-2000/GPRS
z terminalami statusów
Nowa wersja systemu
komunikacyjnego wykorzystuje
jako medium transmisj´
pakietowà GPRS w sieci GSM.
W sk∏ad systemu wchodzà:
stacja bazowa DTB, terminale
statusów DTS (dla PSP, Policji,
stra˝y miejskiej, zarzàdzania
kryzysowego, ratownictwa
medycznego, agencji ochrony
i innych), terminale GPRS,
modu∏y GPS oraz
oprogramowanie zarzàdzajàce
z mapà cyfrowà (dostarczane przez dowolnych producentów SWD – systemów wspomagania decyzji).
Dane techniczne
4 wejÊcia analogowe
dodatkowe zasilanie 12 V do urzadzeƒ zewn´trznych
2 wejÊcia analogowe z optoizolacjà
4 wejÊcia cyfrowe (5 – 12 V), konfigurowane u producenta
4 wejÊcia cyfrowe wysoko obcià˝alne (24 V, 3 A) do sterowania urzàdzeniami zewn´trznymi (opcja)
port RJ-45 do pod∏àczenia modu∏u GPS
Motopompa pó∏szlamowa Honda SST80
Dane techniczne
Wymiary (d∏. x szer. x wys. w mm): 525 x 370 x 420,
masa sucha: 27 kg, maks. moc silnika 4,8 KM, poj.
zbiornika paliwa: 3,1 dcm
3
, maks. zuzycie paliwa: 1,5
dcm
3
/godz.. maks. wydajnoÊç: 1000 dcm
3
/min, maks.
wysokoÊç t∏oczenia: 22 m, maks. wysokoÊç zasysania: 8 m.
Ârednica króçców przy∏àczeniowych: ssawny 3”, t∏oczny 3”.
Dopuszczalna Êrednica zanieczyszczeƒ: 20 mm.
Tegoroczna – VI Mi´dzynarodowa Wystawa Ratownictwo i Ochrona Przeciwpo˝arowa
EDURA 2008 odbywa∏a si´ w kolejnym roku realizowanego w latach 2007-2009 programu
modernizacji technicznej Paƒstwowej Stra˝y Po˝arnej. Jak zawsze na tego typu imprezach,
najwi´ksze zainteresowanie zwiedzajàcych wzbudza∏y samochody po˝arnicze.
P
czeÊniejsze rozwiàzania w ró˝nych
klasach, wykorzystujàc pod zabu-
dow´ podwozia najbardziej reno-
mowanych marek samochodów do-
stawczych i ci´˝arowych.
Po raz pierwszy na tegorocznych
targach dwie niemieckie firmy –
Albert Ziegler i Josef Lentner za-
prezentowa∏y najwi´ksze z produ-
kowanych samochodów po˝arni-
czych – ci´˝kie lotniskowe pojazdy
ratowniczo-gaÊnicze na podwo-
ziach 6x6 i 8x8. Coraz
intensywniejszy z roku na rok ruch
lotniczy oraz koniecznoÊç sta∏ego
i systematycznego dostosowywa-
nia polskich lotnisk komunikacyj-
nych do przepisów ICAO (Interna-
tional Civil Aviation Organiza-
tion). Powoduje koniecznoÊç wy-
miany wyposa˝enia i zakupu no-
wych, najnowszej generacji ci´˝-
kich lotniskowych samochodów ra-
towniczo-gaÊniczych. Po warszaw-
skim Porcie Lotniczym im. Fryde-
ryka Chopina, który w ubieg∏ym ro-
ku zakupi∏ dwa pojazdy w∏oskiej
firmy Chinnetti s.r.I., kolejnym lot-
niskiem, które – i to ju˝ w tym roku
otrzyma pojazdy tej firmy – jest
Port Lotniczy im. Miko∏aja Koper-
nika we Wroc∏awiu oraz Port Lot-
niczy im. I. J. Paderewskiego
w Bydgoszczy. Ten ostatni zakupi∏
tak˝e prezentowany na tegorocznej
wystawie ci´˝ki lotniskowy samo-
chód ratowniczo-gaÊniczy niemiec-
kiej firmy Lentner. W tej dziedzinie
najciekawsze zakupy dopiero
przed nami, a mi∏oÊnicy tych kon-
strukcji mogà byç w najbli˝szym
czasie mi∏o zaskoczeni.
28
6/2008
olscy producenci bioràcy
udzia∏ w EDURZE udowod-
nili, ˝e ich wyroby mogà
– szczególnie jeÊli chodzi
o samochody po˝arnicze
– Êmia∏o konkurowaç z wyrobami
Êwiatowych liderów w tej dziedzi-
nie. Ponadto w cieniu gigantów po-
jawia si´ coraz wi´cej Êrednich
i ma∏ych firm, które wychodzàc na-
przeciw rosnàcym oczekiwaniom
klientów, si´gajà po coraz nowo-
VI MI¢DZYNARODOWA WYSTAWA RATOWNICTWO I TECHNIKA PRZECIWPO˚AROWA EDURA 2008
Ci´˝ki samochód ratowniczo-gaÊniczy na podwoziu Scania
P340 CB 4x4 HNZ
Dane techniczne
Masa ca∏kowita/DMC: 18 000/21 500 kg, silnik: 12 dcm
3
, R6, Euro 4
bez koniecznoÊci stosowania Ad Blue, moc maks. 340 KM, uk∏ad ABS.
Kabina 6-osobowa, 4-drzwiowa.
Zabudowa po˝arnicza
Szkielet: stal nierdzewna/aluminium, poszycie: aluminium, skrytki:
7 (3+3+1), ˝aluzje: lekkie profile aluminiowe.
Uk∏ad wodno-pianowy
Autopompa dwuzakresowa odÊrodkowa, wydajnoÊç: 3200 dcm
3
/min
8 bar, 2500 dcm
3
/min 40 bar. Zbiornik wodny: 5000 dcm
3
, zbiornik
Êrodka pianotwórczego: 500 dcm
3
, zwijad∏o szybkiego natarcia: 60 m,
wysokociÊnieniowe, z nap´dem elektrycznym. Automatyczne uk∏ady:
utrzymania sta∏ego ciÊnienia t∏oczenia i dozowania Êrodka
pianotwórczego. Dzia∏ko wodno-pianowe dachowe: 2400 dcm
3
/min.
Wyposa˝enie
Pneumatyczny maszt oÊwietleniowy 2 x 1000 W, 5 m. Szperacz
pogorzeliskowy. Niezale˝ne ogrzewanie kabiny i przedzia∏u autopompy.
Wyciàgarka elektryczna 6,2 t. Regulowana wysokoÊç pó∏ek sprz´towych.
Samochód specjalny drabina Magirus typ DLK 42 CS
Podwozie
Iveco Euro Fire 160E30, nap´d: 4x2, silnik: 299 KM Euro 4, DMC: 16 000 kg, rozstaw
osi: 5315 mm, przek∏adnia 9-biegowa, kabina 1+2, ABS.
Zabudowa po˝arnicza: ALU FIRE.
Drabina
Wys. ratownicza: 42 m, podpory: 2500-5200 mm (system Magirus VARIO ASS), korygowanie
nierównoÊci terenu: 10° (17,6%), korygowanie uskoku: 700 mm, praca w zakresie kàtów ujemnych:
–17°. Zestaw prz´se∏ pi´ciosekcyjny, kosz: RK 270 CS (270 kg), sterowanie drabinà: z g∏ównego
stanowiska obs∏ugi i kosza (na g∏ównym stanowisku kolorowy wyÊwietlacz ciek∏okrystaliczny), interkom.
˚el SANAT Plus
Preparat jest przeznaczony
do b∏yskawicznej dezynfekcji ràk,
które mia∏y kontakt
z powierzchniami
zanieczyszczonymi
mikrobiologicznie
i przed na∏o˝eniem r´kawiczek
z tworzyw sztucznych
stosowanych przez d∏u˝szy czas.
Dzia∏anie bakteriobójcze:
Escherichia coli, Staphylococcus
aureus, Pseudomonas
aeruginosa, Enterococcus hirae.
Dzia∏anie grzybobójcze: Candida
albicans, Aspergillus fumigatus.
Dzia∏anie wirusobójcze: wirus
polio, adenowirus, wirus herpes,
rotawirus, HIV, PRV (odpowiednik
wirusa ˝ó∏taczki typu B), BVDV
(odpowiednik ˝ó∏taczki typu C), wirus H5N1 (ptasia
grypa), bydl´cy koronawirus (odpowiednik SARS).
Efekt dezynfekcyjny osiàga si´ po wtarciu w skór´
d∏oni 3 ml preparatu w ciàgu 30 sek.
JeÊli chodzi o pozosta∏e samo-
chody ratowniczo-gaÊnicze, bez
wzgl´du na ich wielkoÊç, na kielec-
kiej imprezie mogliÊmy oglàdaç za-
budowy klasyczne i kompozytowe
na najnowszych podwoziach firm
MAN, Mercedes-Benz, Scania i Vo-
lvo, które z myÊlà o segmencie stra-
˝y po˝arnej przygotowa∏y auta
z kabinami za∏ogowymi spe∏niajà-
cymi wszelkiego rodzaju wymaga-
nia przysz∏ych u˝ytkowników.
Po˝arnicze drabiny samochodo-
we od dawna nale˝à do podstawo-
wego sprz´tu ratownictwa wyso-
koÊciowego u˝ywanego przez pol-
skich stra˝aków. Niezale˝nie od za-
kupu kilkudziesi´ciu sztuk podno-
Êników hydraulicznych z drabinà,
tylko w roku ubieg∏ym Paƒstwowa
Stra˝ Po˝arna zwi´kszy∏a swój
stan posiadania o 11 drabin samo-
chodowych o wysi´gu 30 i 37 me-
trów. W ostatnich latach nastàpi∏o
wyraêne o˝ywienie w sferze wpro-
wadzania nowych rozwiàzaƒ
w konstrukcjach drabin, majàcych
na celu popraw´ ich bezpieczeƒ-
stwa, funkcjonalnoÊci, szybkoÊci
i niezawodnoÊci dzia∏ania. G∏ów-
nymi kierunkami zastosowanych
innowacji sà: pe∏ne sterowanie
komputerowe w powiàzaniu z sie-
cià CAN-Bus, powi´kszanie pola
pracy i funkcjonalnoÊci kosza ra-
towniczego, poprawa stabilnoÊci
konstrukcji oraz komfortu pracy
operatora, a tak˝e nowe rozwiàza-
nia w podwoziach. Dwaj najwi´ksi
europejscy producenci tego sprz´tu
– firmy Metz Aerials oraz Iveco
Magirus przedstawi∏y ca∏à ich ga-
m´ oraz u˝yte w tych konstruk-
cjach najnowsze rozwiàzania.
Zastosowanie komputera o du-
˝ej mocy obliczeniowej pozwala
na obróbk´ wi´kszego zasobu da-
nych w krótszym czasie, co daje
szybszà reakcj´ na stany niebez-
pieczne i lepszy monitoring ca∏ego
uk∏adu dzi´ki wi´kszej liczbie czuj-
ników. Aby w pe∏ni wykorzystaç
fot. Jerzy Linder, materia∏y Sintac Polska (1)
6/2008
29
TECHNIKA
Zestaw narz´dzi hydraulicznych Lukas Streamline
Samochód specjalny drabina Metz typ L32
Podwozie
Mercedes Benz Econic 1828, silnik: OM 906 LA Euro 3, Moc maks. 280 KM, skrzynia biegów
automatyczna, nap´d: 4x2, DMC: 16 t, rozstaw osi: 4200 mm, wymiary (d∏. x szer. x. wys.
w mm): 10000 x 2500 x 3070, promieƒ skr´tu: 18,25 m. Diodowe Êwiat∏a tylne.
Zabudowa po˝arnicza
Profile aluminiowe i kompozyty, podesty robocze z powierzchniami przeciwpoÊlizgowymi. Kabina:
obni˝ona, trzyosobowa w uk∏adzie 1+2. Kolorystyka zabudowy: jaskrawy czerwony RAL 3024.
Drabina
Wys. ratownicza: 32 m. W pe∏ni zautomatyzowana, hydrauliczna, czteroprz´s∏owa, stalowa,
powlekana proszkowo. Sterowanie drabinà: w nowym systemie CAN Bus Control z g∏ównego
stanowiska obs∏ugi i kosza (kolorowe wyÊwietlacze ciek∏okrystaliczne wysokiej rozdzielczoÊci,
podÊwietlane przyciski sterujàce). Nowe ergonomiczne stanowisko operatora z zadaszeniem,
podgrzewanym fotelem z automatycznym lub r´cznym dostosowaniem kàta pochylenia. System
podpór: hydrauliczny, pionowo-poziomy z mo˝liwoÊcià ciàg∏ego monitorowania nacisku, z p∏ynnà
regulacjà szerokoÊci od w zakresie 2,50 – 4,85 m. Kosz: o noÊnoÊci 270 kg z czterema
wejÊciami. Wyposa˝enie m.in.: sk∏adana podstawa dla ∏adunków do 200 kg, r´czne dzia∏ko
o wydajnoÊci 1550 dcm
3
/min, gniazdo zasilania 230/400 V, 2 najaÊnice 230 V/1000 W,
2 szperacze ksenonowe 24 V z przodu.
W sk∏ad zestawu wchodzà m. in.: rozpieracze, rozpieracze
kolumnowe, no˝yce, no˝yco-rozpieracze, uchwyt obrotowy,
wsporniki, agregaty i osprz´t, zwijad∏a i w´˝e, pi∏a
ratownicza, zestaw do obcinania peda∏ów i wywa˝ania
drzwi, urzàdzenia do usuwania szyb, poduszki pneumatyczne
(w tym wysokociÊnieniowe – 10 bar) i osprz´t, wsporniki
i Crash Recovery System (piszemy o nim osobno).
Nowy standard z∏àczy Streamline integruje zalety jednego
z∏àcza i systemu dwuw´˝owego. Umo˝liwia m.in.
pod∏àczanie narz´dzi podczas pracy jednym ruchem r´ki,
bez potrzeby r´cznego odpr´˝ania uk∏adu hydraulicznego,
obrót o 360°, obs∏ug´ w r´kawicach ochronnych, ogl´dziny
w´˝a zasilajàcego i powrotnego. Mo˝liwe jest stosowanie
w´˝y o ∏àcznej d∏ugoÊci do 50 m bez zauwa˝alnych strat
szybkoÊci lub si∏y. W´˝e hydrauliczne majà wspó∏czynnik
bezpieczeƒstwa 4:1 i wykonane sà w technologii
luminescencyjnej, dzi´ki czemu ratownicy widzà dok∏adnie
ich po∏o˝enie podczas akcji prowadzonej w ciemnoÊciach
lub z∏ych warunkach oÊwietleniowych.
mo˝liwoÊci komputera, a jednocze-
Ênie podnieÊç niezawodnoÊç syste-
mu, wprowadzono do sterowania
magistral´ CANBus.
Poziomo-pionowe podpory
w uk∏adzie H zastosowane w dra-
binach firmy Metz pozwalajà roz-
szerzyç zakres pola pracy drabiny,
szczególnie w kierunku kàta ujem-
nego (do wartoÊci –15°) oraz lepiej
skorygowaç znaczne pochylenie
pod∏o˝a.
Z kolei firma Magirus jako
pierwsza na Êwiecie wprowadzi∏a
jako opcj´ uk∏ad prz´se∏ drabiny
z ostatnim prz´s∏em przegubo-
wym, co umo˝liwia jego ∏amanie
do kàta 75°. Dzi´ki takiemu roz-
wiàzaniu ratownik w koszu mo˝e
∏atwiej dotrzeç np. na dachy, tara-
sy lub poni˝ej poziomu gruntu.
Z takà konstrukcjà na podwoziu
Iveco Magirus 150E28 typ DLK 23-
12 GL CS (SCD 30) mo˝na by∏o za-
poznaç si´ na stoisku firmy Fire-
-Max. Podobne rozwiàzanie,
na podwoziu samochodu Merce-
des-Benz Atego 1529 F, wprowa-
dzi∏a do swojej oferty handlowej
równie˝ firma Metz, oznaczajàc
swój wyrób symbolem L 32A
(SCD 32).
Najnowsze konstrukcje kosza
ratowniczego obu producentów po-
30
6/2008
Plik z chomika:
kris9984
Inne pliki z tego folderu:
ustawa_o_systemie_oceny_zgodnosci(1).pdf
(160 KB)
STRAŻ POŻARNA(2).pdf
(372 KB)
WŁADZA NAKAZOWA(1).pdf
(646 KB)
ATMOSFERA WYBUCHOWA - MINIMALNE SPEŁNIENIE WYMAGAŃ.pdf
(221 KB)
DROBIAZGI DLA BEZPIECZEŃSTWA(1).pdf
(1189 KB)
Inne foldery tego chomika:
Analiza-pożaru
Ewakuacja-DOC
Ewakuacja-PDF
Ewakuacja-PPT
ibp
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin