gazeta_matura2006.pdf

(3950 KB) Pobierz
128892445 UNPDF
22-09wos.qxd 05-09-15 21:06 Page 1
NOWA
PARTNER EDUKACYJNY
GAZETY WYBORCZEJ
MATURA
Wiedza
o społeczeństwie
CZWARTEK
22 września 2005
R EDAKCJA
R ADOSŁAW K RĄPIEC
Ú
O KŁADKA
P IOTR S OCHA
Ú
B EZPŁATNY DODATEK
DO „G AZETY W YBORCZEJ
DRODZY
MATURZYŚCI!
Dziś „Kujon Polski”
z przykładowymi
arkuszami
egzaminacyjnymi
z wiedzy
o społeczeństwie.
W jutrzejszym zeszycie
znajdziecie
zadania z historii,
a w przyszłym tygodniu
– z matematyki (wtorek)
oraz z języka
angielskiego (środa).
S
P
O
N
S
O
R
C
Y
K
L
U
20122096
22-09wos.qxd 2005-09-15 21:01 Page 2
2
CZWARTEK 22 WRZEŚNIA 2005
NOWA MATURA
GAZETA WYBORCZA u WWW.GAZETA.PL
G DY W YBIERASZ W IEDZĘ O S POŁECZEŃSTWIE NA M ATURZE
Arkusz I
Czas pracy 120 minut
W pierwszym roku nowej ma-
tury egzamin z wiedzy o społe-
czeństwie zdawało ok. 60 tysię-
cy maturzystów. To więcej, niż
się spodziewano, i więcej niż
geografię czy fizykę. Wyniki eg-
zaminów były dobre – zdało po-
nad 90 proc. maturzystów. Śred-
ni wynik egzaminu: ok. 50 proc.
możliwych do uzyskania punk-
tów (na poziomie podstawo-
wym) i ponad 40 proc. (poziom
rozszerzony).
Warto dodać, że matura z WOS
jest brana pod uwagę przy rekru-
tacji na wiele popularnych kie-
runków studiów – socjologię, prawo, politologię, stosunki międzynarodowe czy pedagogikę.
Instrukcja dla zdającego
1. Proszę uważnie czytać wszystkie polecenia.
2. Odpowiedzi trzeba zapisywać czytelnie
w miejscu na to przeznaczonym przy każdym
zadaniu.
3. Należy pisać tylko długopisem (piórem) w ko-
lorze czarnym. Nie można używać ołówka.
4. Nie wolno używać korektora.
5. Błędne zapisy należy wyraźnie przekreślić.
Nie wolno poprawiać na zapisanej już treści.
Wszelkie notatki należy sporządzać tylko
w brudnopisie, który nie będzie oceniany.
6. Obok każdego zadania podana jest maksy-
malna liczba punktów, które można uzyskać za
jego poprawne rozwiązanie.
Życzymy powodzenia!!!!
u Podstawa programowa to podstawa
Podobnie jak w przypadku innych przedmiotów musisz opanować wiadomości i umiejętności
zawarte w tzw. podstawie programowej, dlatego koniecznie ją przestudiuj, a w trakcie nauki spraw-
dzaj, czy czegoś nie pominęliście w szkole. Jeśli tak, musisz sam to nadrobić. Uwaga! Argument
„tego nie przerabialiśmy” stracił sens wraz z wprowadzeniem egzaminów państwowych. Nieste-
ty, podstawa jest dość ogólnikowa. Dlatego powinieneś zapoznać się także z informatorem matu-
ralnym oraz „Biuletynem maturalnym” opracowanym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną
– dostępne w księgarniach i na stronie internetowej www.cke.edu.pl. Skorzystaj również z mate-
riałów zamieszczonych w serwisie maturzysty prowadzonym na stronie Centrum Edukacji Oby-
watelskiej (www.ceo.org.pl).
Nr zadania 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Punkty
3
2
4
2
10
5
5
9
4
6
Nr zadania 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Punkty
7
7
2
8
3
2
2
6
6
12
Zadanie 1 (3 pkt)
Przyporządkuj poszczególne organy do odpo-
wiednich kategorii, wpisując cyfry w miejsce
kropek:
Organy ustawodawcze:.......................................
Organy wykonawcze i administracyjne:
............................................................................
Organy sądownicze:
................................................................................
Organy ochrony prawnej i kontroli:
................................................................................
Organy uchwałodawcze samorządu terytorialnego:
............................................................................
Organy wykonawcze samorządu terytorialnego
............................................................................
W arkuszach egzaminacyjnych na maturze będziesz
miał więcej miejsca na odpowiedzi
u Praktyka czyni mistrza
Staraj się rozwiązywać jak najwięcej zadań podobnych do tych, których można się spodziewać
na maturze. Spróbuj zdać maturę z WOS-u 2005 – jest ona dostępna w internecie na stronach
CKE i CEO, gdzie znajdziesz też inne przykładowe arkusze egzaminacyjne. I oczywiście roz-
wiąż nasze zadania oraz czekaj na następną „próbną maturę” z „Gazetą Wyborczą”.
u WOS, czyli wiele dyscyplin naraz
Ucząc się WOS-u, poznajesz wiadomości z wielu różnych dziedzin – socjologii, politologii, pra-
wa, a nawet psychologii społecznej. Musisz też opanować historię najnowszą, a nie zawsze na-
uczysz się tego w szkole (bez tego trudno zdać egzamin z WOS-u), bo wiele politycznych i spo-
łecznych problemów ma historyczne przyczyny. Interdyscyplinarność to intelektualna atrakcja,
ale i poważne wyzwanie. Weź to pod uwagę.
u Być na bieżąco
Na maturze musisz się wykazać dobrą orientacją w problemach współczesnej Polski i świata
– politycznych, społecznych, a nawet ekonomicznych. Nie wystarczy wiedza z książek ani nawet
sporadyczne oglądanie programów informacyjnych w telewizji. Po prostu musisz czytać poważ-
ne, opiniotwórcze gazety i tygodniki społeczno-polityczne. Żyj sprawami Polski i świata, dysku-
tuj z kolegami, bądź aktywny na lekcjach, bierz udział w szkolnych debatach.
Tabela nr 1
Nazwy organów:
1 prezydent
10 Sejm
19 Trybuna³ Stanu
2 Rada Ministrów
11 minister
20 s¹d wojskowy
u Nie odkładaj na ostatnią chwilę
Specyfika WOS-u wymaga systematycznej pracy. To jedynie złudzenie, że jest to łatwy do opa-
nowania przedmiot. Nie da się go wykuć na miesiąc przed maturą.
3 Naczelny S¹d
Administracyjny
12 S¹d Najwy¿szy
21 Trybuna³
Konstytucyjny
4 Senat
13 wojewoda
22 s¹d powszechny
5 wojewódzki s¹d
administracyjny
14 zarz¹d ze starost¹
23 prokuratura
u Polub konstytucję
Konstytucja to nie tylko ustawa zasadnicza, ale także zasadniczy materiał źródłowy dla
„WOS-owskiego” maturzysty. Bez znajomości podstawowych zasad funkcjonowania polskiej de-
mokracji nie ma co marzyć o dobrym wyniku matury. Pytania na egzaminie mogą wprawdzie
(a nawet muszą) dotyczyć różnych zagadnień, ale jednego można być pewnym – będą zadania
o konstytucji. Może nie aż tyle, co w naszym przykładowym arkuszu, ale coś na pewno. Poza
tym w wypowiedzi pisemnej z II arkusza, za którą dostaje się
mnóstwo punktów, wysoko cenione jest powołanie się na ja-
kiś akt prawny – prawie zawsze może to być konstytucja!
6
rzecznik praw
obywatelskich
15
zarz¹d z
marsza³kiem
województwa
24 wójt
7
g³ówny inspektor ochrony
danych osobowych
16 rada gminy
25
rzecznik praw
dziecka
8
Krajowa Rada Radiofonii
i Telewizji
17
Najwy¿sza Izba
Kontroli
26 rada powiatu
9 sejmik wojewódzki
18 prezydent miasta
27 burmistrz
Zadanie 2 (2 pkt)
Połącz poszczególne funkcje konstytucji z ich
opisami, wstawiając literę obok odpowiedniej
cyfry (Uwaga: jedna z liter nie ma swojego od-
powiednika)
U RSZULA M AŁEK , A LICJA P ACEWICZ , T OMASZ M ERTA
C ENTRUM E DUKACJI O BYWATELSKIEJ
22-09wos.qxd 2005-09-15 20:38 Page 3
GAZETA WYBORCZA u WWW.GAZETA.PL
NOWA MATURA
CZWARTEK 22 WRZEŚNIA 2005
3
Funkcje konstytucji:
1) prawotwórcza
2) integracyjna
3) organizatorska
4) edukacyjna
................................................................................
............................................................................
5. Uchwalenie przez Sejm ustawy zmieniają-
cej przepisy rozdziałów I, II lub XII Konstytucji
może odbyć się nie wcześniej niż sześćdziesią-
tego dnia po pierwszym czytaniu projektu tej
ustawy.
6. Jeżeli ustawa o zmianie Konstytucji dotyczy
przepisów rozdziału I, II lub XII, podmioty okre-
ślone w ust. 1 mogą zażądać, w terminie 45 dni
od dnia uchwalenia ustawy przez Senat, prze-
prowadzenia referendum zatwierdzającego.
Z wnioskiem w tej sprawie podmioty te zwraca-
ją się do Marszałka Sejmu, który zarządza niez-
włocznie przeprowadzenie referendum w ciągu
60 dni od dnia złożenia wniosku. Zmiana Kon-
stytucji zostaje przyjęta, jeżeli za tą zmianą opo-
wiedziała się większość głosujących.
7. Po zakończeniu postępowania określonego
w ust. 4 i 6 Marszałek Sejmu przedstawia Pre-
zydentowi Rzeczypospolitej uchwaloną ustawę
do podpisu. Prezydent Rzeczypospolitej podpi-
suje ustawę w ciągu 21 dni od dnia przedsta-
wienia i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku
Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
Zadanie 4 ( 2 pkt)
Część A
Podaj, jakie są trzy główne wymiary nierów-
ności społecznych.
1 ...........................................................................
2 ...........................................................................
3 ..........................................................................
Część B
Wyjaśnij na przykładzie, na czym może po-
legać rozbieżność czynników statusu społecz-
nego.
.............................................................................
A) Konstytucja służy integracji całego społe-
czeństwa.
B) Konstytucja wytycza kierunki rozwoju pań-
stwa.
C) Konstytucja stanowi podstawę całego sy-
stemu prawa.
D) Konstytucja szerzy wiedzę o wartościach
i zasadach państwa demokratycznego.
E) Konstytucja określa zasady organizacji
i funkcjonowania państwa.
1)... 2)... 3)... 4)...
Zadanie 5 (7 pkt)
Część A
Uzupełnij tabelę, wyjaśniając zasady prawa
wyborc z ego.
Zadanie 3 (3 pkt )
Przeczytaj fragmenty dwóch konstytucji, a na-
stępnie wykonaj polecenia pod tekstem.
1) Wybory s¹ powszechne, czyli
………………………………………………
2) Wybory s¹ równe, czyli
………………………………………………
3) Wybory s¹ proporcjonalne, czyli
………………………………………………
4) Wybory s¹ wiêkszoœciowe, czyli
………………………………………………
Materiał 1
Art. 2.1. Lud pracujący sprawuje władzę pań-
stwową przez swych przedstawicieli wybiera-
nych do Sejmu [...] i do rad narodowych w wy-
borach powszechnych, równych, bezpośrednich,
w głosowaniu tajnym.
2. Przedstawiciele ludu w Sejmie [...] i w ra-
dach narodowych są odpowiedzialni przed swy-
mi wyborcami i mogą być przez nich odwoły-
wani.
1) Kto ma inicjatywę ustawodawczą w spra-
wie zmiany Konstytucji RP?
................................................................................
............................................................................
2) Jaką większością uchwala Sejm ustawę
o zmianie Konstytucji RP?
................................................................................
............................................................................
Część B
Przeczytaj poniższy fragment Konstytucji RP
i odpowiedz na pytania zamieszczone w tabeli
pod tekstem.
3) Jaką większością uchwala Senat ustawę
o zmianie Konstytucji RP?
................................................................................
............................................................................
Materiał 2
Art. 100.1. Kandydatów na posłów i senato-
rów mogą zgłaszać partie polityczne oraz wy-
borcy.
2. Nie można kandydować równocześnie do
Sejmu i Senatu. [...].
Art. 104.1. Posłowie są przedstawicielami Na-
rodu. Nie wiążą ich instrukcje wyborców.
Rozdział XII
Zmiana konstytucji
Art. 235.
1. Projekt ustawy o zmianie Konstytucji może
przedłożyć co najmniej 1/5 ustawowej liczby po-
słów, Senat lub Prezydent Rzeczypospolitej.
2. Zmiana Konstytucji następuje w drodze
ustawy uchwalonej w jednakowym brzmieniu
przez Sejm i następnie w terminie nie dłuższym
niż 60 dni przez Senat.
3. Pierwsze czytanie projektu ustawy o zmia-
nie Konstytucji może odbyć się nie wcześniej niż
trzydziestego dnia od dnia przedłożenia Sejmo-
wi projektu ustawy.
4. Ustawę o zmianie Konstytucji uchwala Sejm
większością co najmniej 2/3 głosów w obecno-
ści co najmniej połowy ustawowej liczby posłów
oraz Senat bezwzględną większością głosów
w obecności co najmniej połowy ustawowej licz-
by senatorów.
4) W jakich przypadkach zmiany Konstytucji
RP jest możliwość przeprowadzenia referendum
zatwierdzającego?
................................................................................
............................................................................
1. Fragmentem jakiej konstytucji jest tekst
z materiału nr 1? Podaj nazwę i rok uchwalenia
konstytucji.
................................................................................
............................................................................
2. Fragmentem jakiej konstytucji jest tekst
z materiału nr 2? Podaj nazwę i datę dzienną
konstytucji.
................................................................................
............................................................................
3. Jaka koncepcja mandatu została zawarta
w materiale nr 2? Podaj nazwę tej koncepcji
mandatu i wyjaśnij, co oznacza.
5) Kto może wystąpić z wnioskiem o przepro-
wadzenie referendum zatwierdzającego zmia-
ny w Konstytucji RP?
................................................................................
............................................................................
Zadanie 6 (5 pkt)
Część A
Wymień, wpisując w miejsce kropek, dwie in-
stytucje demokracji bezpośredniej:
................................................................................
............................................................................
S
P
O
N
S
O
R
C
Y
K
L
U
20122139
 
22-09wos.qxd 2005-09-15 20:38 Page 4
4
CZWARTEK 22 WRZEŚNIA 2005
NOWA MATURA
GAZETA WYBORCZA u WWW.GAZETA.PL
Część B
Wpisz w tabelę po dwa argumenty za i prze-
ciw głosowaniu w wyborach parlamentarnych
za pomocą internetu.
ności, wspierają rozwój budownictwa socjalne-
go oraz popierają działania obywateli zmierza-
jące do uzyskania własnego mieszkania.
prawo .....................................
Materiał 1
Ilekroć wskutek biegu wypadków koniecznym
się staje dla jakiegoś narodu, by zerwał więzy po-
lityczne łączące go z innym narodem i zajął wśród
potęg ziemskich oddzielną i równorzędną pozy-
cję, do której upoważniają go prawa natury i jej
Bóg, wówczas szacunek należny ludzkości wyma-
ga, aby naród ten podał powody, które zmusza-
ją go do oddzielenia się.
Uważamy za oczywiste następujące prawdy: że
wszyscy ludzie stworzeni zostali równymi, że
Stwórca obdarzył ich pewnymi nienaruszalnymi
prawami, że do praw tych należy życie, wolność
i swoboda ubiegania się o szczęście, że dla za-
bezpieczenia tych praw wyłonione zostały wśród
ludzi rządy, których sprawiedliwa władza wywo-
dzi się ze zgody rządzonych, że zawsze, gdy ja-
kaś forma rządu uniemożliwia osiągnięcie tych
celów, naród ma prawo taki rząd zmienić lub oba-
lić i powołać nowy, opierając go na takich zasa-
dach i organizując jego władzę w taki sposób, ja-
ki naród ten uzna za najbardziej odpowiedni dla
osiągnięcia bezpieczeństwa i szczęścia.
Tabela nr 2
Zadanie 8 (9 pkt)
Część A
Połącz poszczególne zasady z doktryną poli-
tyczną, wpisując odpowiednią literę w miejsce
kropek.
Konserwatyzm: .................................................
Liberalizm: .......................................................
Socjaldemokracja: ...........................................
Chrześcijańska demokracja: .............................
G³osowanie w wyborach parlamentarnych
za pomoc¹ internetu
Argumenty za
Argumenty przeciw
1)................................................................
. ..................................................................
1)................................................................
...................................................................
2)...............................................................
..................................................................
2)................................................................
...................................................................
Część C
Napisz, jak rozumiesz zasadę: rządy większo-
ści przy poszanowaniu praw mniejszości,
i określ, w jakim ustroju ona obowiązuje.
................................................................................
............................................................................
Zasady:
A) podstawą życia społecznego nie są jednost-
ki, ale tradycyjne wspólnoty; B) najbardziej pod-
stawową wartością jest wolność jednostki; C)
ideałem państwa jest państwo minimalne – sil-
ne, praworządne, ale ograniczone w swoich kom-
petencjach jedynie do pilnowania porządku
i spokoju obywateli; D) nierówności mają cha-
rakter naturalny, a pozbawione hierarchii społe-
czeństwo nie mogłoby dobrze funkcjonować; E)
dążenie do realizacji koncepcji państwa opie-
kuńczego; F) grupy społeczne i poszczególne
osoby powinny sobie nawzajem pomagać, jed-
nocząc się w pracy na rzecz dobra wspólnego;
G) nierówności mogą być usuwane stopniowo
dzięki wprowadzeniu reform społecznych; H)
podstawą programu jest idea zawarta w katolic-
kiej nauce społecznej.
Zadanie 7 (5 pkt )
Część A
Przyporządkuj prawa do poszczególnych ka-
tegorii.
1) Cytowany fragment to (podkreśl prawidłową
odpowiedź):
a) Konstytucja 3 maja,
b) Deklaracja Niepodległości,
c) Konstytucja Stanów Zjednoczonych,
d) Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
i Obywatela.
Odpowiedz na poniższe pytania.
2) Jakie niezbywalne prawa człowieka zostały
wymienione w powyższym dokumencie?
................................................................................
............................................................................
3) W jakim celu zostaje powołany rząd?
................................................................................
............................................................................
4) Jaka władza – zdaniem twórców dokumentu
– jest władzą legalną?
................................................................................
............................................................................
Prawa osobiste: .......................
Prawa polityczne: .......................
Prawa gospodarcze (ekonomiczne):
..............................................................................
................................................................................
a) prawo do pracy; b) prawo do urlopu; c) za-
kaz tortur; d) prawo do petycji; e) prawo do
udziału w życiu publicznym; f) prawo do rzetel-
nego procesu sądowego.
Część B
Wpisz w tabelę po trzy argumenty za i prze-
ciw koncepcji państwa opiekuńczego.
Część B
Obok każdego z wymienionych artykułów
Konstytucji RP dopisz, jaki jest to rodzaj pra-
wa:
u osobiste
u polityczne
u społeczne
u kulturalne
Tabela nr 3
Koncepcja pañstwa opiekuñczego
Argumenty za
Argumenty przeciw
1)....................................................................
.......................................................................
.......................................................................
1)....................................................................
.......................................................................
.......................................................................
2)....................................................................
.......................................................................
.......................................................................
2)....................................................................
.......................................................................
.......................................................................
Zadanie 10 (6 pkt)
Przeczytaj poniższe notatki, a następnie wy-
konaj polecenia zawarte pod tekstem. Odpowie-
dzi wpisz w miejsce kropek.
Art. 38 Konstytucji RP
Rzeczpospolita Polska zapewnia każdemu
człowiekowi prawną ochronę życia.
prawo .................................
3)....................................................................
.......................................................................
.......................................................................
3)....................................................................
.......................................................................
.......................................................................
Część C
Połącz postaci z zamieszczonymi poniżej
stwierdzeniami lub pojęciami, wpisując w miej-
sce kropek odpowiednią cyfrę.
Notatka 1
Dwaj politycy otrzymali w 1993 roku pokojo-
wą Nagrodę Nobla za przekształcenie demokra-
tyczne w RPA. Rok później odbyły się demokra-
tyczne wybory, które oznaczały zakończenie
apartheidu. Byli to: były prezydent RPA, który
w 1990 roku ogłosił koniec segregacji rasowej,
oraz zwolniony z więzienia przewodniczący Af-
rykańskiego Kongresu Narodowego.
Art. 57 Konstytucji RP
Każdemu zapewnia się wolność organizowa-
nia pokojowych zgromadzeń i uczestniczenia
w nich.
prawo ...................................
Tabela nr 4
pojêcie, stwierdzenie
autor
niewidzialna rêka rynku
Art. 73 Konstytucja RP
Każdemu zapewnia się wolność twórczości ar-
tystycznej, badań naukowych oraz ogłaszania
ich wyników, wolność nauczania, a także wol-
ność korzystania z dóbr kultury.
prawo .....................................
wojna wszystkich ze wszystkimi
lud poddany prawom winien byæ ich twórc¹
równoœæ jest znamieniem upadku
trójpodzia³ w³adz
1) Kim są dwaj politycy? Podaj ich imiona i naz-
wiska.
................................................................................
............................................................................
2) Apartheid i segregacja rasowa to dwa poję-
cia, które znalazły się w notatce 1. Czy to są po-
jęcia tożsame? Odpowiedź uzasadnij.
................................................................................
............................................................................
1) Adam Smith, 2) Jan Jakub Rousseau, 3) Ka-
rol Monteskiusz, 4) Tomasz Hobbes
Art. 75 Konstytucji RP
Władze publiczne prowadzą politykę sprzyja-
jącą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych oby-
wateli, w szczególności przeciwdziałają bezdom-
Zadanie 9 (4 pkt )
Po przeczytaniu zamieszczonego poniżej
fragmentu tekstu (Materiał nr 1) wykonaj po-
lecenia.
 
22-09wos.qxd 2005-09-15 20:38 Page 5
GAZETA WYBORCZA u WWW.GAZETA.PL
NOWA MATURA
CZWARTEK 22 WRZEŚNIA 2005
5
Notatka 2
Prezydenci Polski, pierwszy wybrany w wybo-
rach pośrednich przez Zgromadzenie Narodo-
we w 1989 roku, drugi w wyborach bezpośred-
nich w 1990 roku. Ich spotkanie w programie
„Linia specjalna” wzbudziło wiele emocji,
szczególnie że dotyczyło lustracji oraz współ-
pracy ze Służbami Bezpieczeństwa PRL-u.
Tabela nr 5
macji w internecie. Na mocy ustawy z marca br.
firmy internetowe muszą archiwizować przez sześć
miesięcy wszystkie przepływające przez ich ser-
wery e-maile. Brytyjczycy proponują, by w całej
Unii Europejskiej firmy telefoniczne rejestrowa-
ły również rozmowy telefoniczne – nie ich treść,
lecz datę, czas trwania i dane o numerze dzwo-
niącego i odbierającego.
W czwartek policjanci zaapelowali o kolejne
uprawnienia, m.in. do blokowania stron inter-
netowych islamskich radykałów oraz do stwo-
rzenia nowej kategorii przestępstwa – wykorzy-
stania internetu do przygotowywania ataków ter-
rorystycznych.
Władze coraz wyraźniej widzą też, że proble-
mem są radykalni imamowie, którzy wpływają
na umysły młodych ludzi. Już teraz osobom po-
dejrzanym o terroryzm można odbierać obywa-
telstwo brytyjskie, jeśli oprócz niego mają jesz-
cze jakieś inne. Tak zrobiono wobec londyńskie-
go imama Abu Hamzy, który pochwalał zama-
chy z 11 września.
Wielka Brytania chce też, by powstała międzyna-
rodowa lista ekstremistów. Ludzi z tej listy nie
wpuszczałby do siebie żaden kraj uczestniczący
w tym projekcie.
„Gazeta Wyborcza”, 22 lipca 2005 r.
Nr
Opis
Nazwa
organizacji
(skrót)
1
Jedna z najstarszych organizacji terrorystycznych walcz¹ca o
oderwanie Pó³nocnej Irlandii od Wielkiej Brytanii.
2
Organizacja za³o¿ona przez Jasera Arafata w 1964 r. i
sk³adaj¹ca siê
z wielu ugrupowañ.
Dzia³aj¹ca od 1970 roku w Niemczech organizacja
terrorystyczna za³o¿ona m.in. przez A. Baadera i U. Meinhof.
Do najbardziej spektakularnych dzia³añ nale¿a³o zabicie
prezesa Deutsche Banku i opanowanie ambasady w
Sztokholmie.
1) Kim są dwaj politycy? Podaj ich imiona i naz-
wiska.
................................................................................
................................................................................
................................................................................
...........................................................................
3
4
Separatystyczna organizacja dzia³aj¹ca w Hiszpanii, walcz¹ca
za pomoc¹ metod terrorystycznych (g³ównie terroru
indywidualnego wymierzonego przeciwko funkcjonariuszom
pañstwa hiszpañskiego)
o niepodleg³oœæ Kraju Basków.
2) Co oznacza termin lustracja ?
................................................................................
................................................................................
................................................................................
...........................................................................
5
Radykalna islamska organizacja, która sta³a siê aktywna we
wczesnych etapach Intifady, dzia³a³a w Strefie Gazy, ale te¿
na Zachodnim Brzegu.
6
Organizacja terrorystyczna, której przywódc¹ jest Osama ben
Laden.
Część B
Przeczytaj poniższy artykuł, który pochodzi
ze strony internetowej „Gazety Wyborczej”, i od-
powiedz na pytania pod tekstem.
Notatka 3
Dwaj politycy rosyjscy. Pierwszy z nich w mar-
cu 1985 roku stanął na czele KPZR i to za jego
rządów doszło do głębokich reform mających
przede wszystkim na względzie przebudowę sy-
stemu funkcjonowania państwa, demokratyza-
cję życia politycznego i liberalizację w kulturze.
W latach 1990-91 był pierwszym i ostatnim pre-
zydentem ZSRR. Drugi z nich był prezydentem
Rosji w latach 1991-2001 i to on udaremnił pucz
sierpniowy Janajewa w 1991 roku.
Materiał pomocniczy nr 1
1. O jakich działaniach związanych z przepły-
wem informacji w internecie, a mających na ce-
lu walkę z terroryzmem, pisze autor tekstu? Wy-
mień je.
...............................................................................
2. Które z nich uważasz za najskuteczniejsze?
Wskaż jedno działanie i uzasadnij swój wybór.
................................................................................
3. Zajmij stanowisko w następującej sprawie:
Czy osobom podejrzanym o terroryzm można
odebrać obywatelstwo, tak jak to zrobiono wo-
bec londyńskiego imama Abu Hamzy? Odpo-
wiedź uzasadnij.
................................................................................
NOWE ŚRODKI BEZPIECZEŃSTWA
W WIELU KRAJACH
Władze wielu krajów Zachodu wprowadzają
nowe środki walki z zamachowcami.
Aresztowanie na czas nieograniczony
i odbieranie obywatelstwa. Inwigilacja
imamów i kontrole toreb w metrze.
Czy to pomoże?
Po zamachach w Londynie brytyjska policja
zabiega o jeszcze szersze uprawnienia do ści-
gania terrorystów. Po atakach z 11 września
Wielka Brytania wprowadziła szereg przepisów
antyterrorystycznych. Cudzoziemcy podejrzani
o terroryzm, którzy nie mogli z jakichś przyczyn
być deportowani (np. nie chciał ich przyjąć ża-
den kraj), mogli być dowolnie długo przetrzy-
mywani jedynie na mocy decyzji MSW.
Ostatnio po protestach obrońców praw czło-
wieka więzienie zamieniono im na areszt domo-
wy. Areszt, zakaz korzystania z internetu, a tak-
że elektroniczne obrączkowanie policja może
stosować także wobec Brytyjczyków. W czwar-
tek policja znów zaapelowała do rządu, by ten
umożliwił jej przetrzymywanie podejrzanych
o terroryzm bez stawiania żadnych zarzutów na-
wet przez trzy miesiące.
Kluczowe w walce z terroryzmem jest – zdaniem
Brytyjczyków – kontrolowanie przepływu infor-
1) Kim są dwaj politycy? Podaj ich imiona i naz-
wiska.
................................................................................
................................................................................
................................................................................
...........................................................................
2) Co oznacza termin pucz ?
................................................................................
................................................................................
................................................................................
...........................................................................
Zadanie 12 (6 pkt)
Część A
Do podanych niżej opisów dopisz w miejsce
kropek pełne nazwy organizacji, które im odpo-
wiadają.
1) System wspó³pracy pañstw cz³onkowskich
maj¹cy zapewniæ im pokojowe rozwi¹zywanie
konfliktów, powsta³y w wyniku przekszta³cenia
w 1994 roku.
Zadanie 11 (7 pkt)
Część A
Uzupełnij tabelę, wpisując skróty wybranych
organizacji terrorystycznych do odpowiedniego
opisu.
Nazwy organizacji:
1) ETA; 2) IRA; 3) HAMAS; 4) HEZBOL-
LAH; 5) RAF; 6) OWP; 7) AL KAIDA
...........................
...........................
...........................
2) Najwiêksza miêdzyrz¹dowa organizacja
wspó³pracy politycznej w Europie, dzia³aj¹ca
od 1949 roku, koncentruj¹ca siê na ochronie
praw cz³owieka i propagowaniu standardów
demokracji liberalnej.
...........................
...........................
...........................
S
P
O
N
S
O
R
C
Y
K
L
U
20122165
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin