Świece zapłonowe opis usterek.pdf

(2673 KB) Pobierz
Oficjalna Strona Internetow...
Świece zapłonowe
file:///I:/do%20chomikowania/man%20plyta/strony%20www/elektryk...
ŚWIECE ZAPŁONOWE
PoniewaŜ ostatnio chciałem zobaczyć co dolega silniczkowi a niestety w ksiąŜkach i
dostępnych mi materiałach nie było odpowiedniej jakości zdjęć, postanowiłem umieścić tu to
co najbardziej wartościowego znalazło odpowiedniej jakości zdjęć postanowiłem umieścić tu
Stan świec uŜywanych w silnikach samochodowych z zapłonem iskrowym zaleŜy od
warunków, w jakich są uŜywane. Świece wykazują duŜą odpornoć na obciąŜenia cieplne, ale
po przekroczeniu dopuszczalnych wartości pewnych parametrów ulegają
charakterystycznym uszkodzeniom. Dzięki temu na podstawie wyglądu świec zapłonowych i
rodzaju ich ewentualnych uszkodzeń moŜna ocenić stan silnika i współpracującego z nim
osprzętu. MoŜna teŜ okrelić, jakie czynnoci regulacyjne lub naprawy trzeba wykonać, by
jednostka napędowa działała prawidłowo. Przedstawione zdjęcia pokazują wygląd świec w
kilkunastu charakterystycznych wypadkach. Podam przyczyny (P) takiego właśnie wyglądu
uŜywanej świecy, objawy (O): w pracy silnika i osprzętu towarzyszącego korzystaniu ze
świecy w takim stanie oraz zalecenia (Z): co do czynnoci regulacyjnych, konserwacji lub
napraw.
1,2. Stan prawidłowy
Elektroda centralna, izolowana, ma barwę białoszarą, Ŝółtoszarą lub brązoworudą. Silnik w
dobrym stanie, działa bez zastrzeŜeń. Wartoć cieplna świecy dobrana prawidłowo. Skład
mieszanki, ustawienie zapłonu i działanie urządzenia rozruchowego (ssanie) prawidłowe. W
oleju nie występują dodatki ołowiowe i składniki ulepszające paliwo. Nie zachodzą
przeciąŜenia termiczne silnika.
3,4. Osad sadzy
Element izolujący elektrody i korpus świecy pokryte czarną sadzą. Objaw ten moŜe być
wynikiem niedostatecznego rozgrzania silnika lub zbyt drugiej jego pracy na małych
prędkociach obrotowych. Wskazane jest więc dokonywanie diagnostycznej kontroli świec po
przejechaniu ok. 10 km. Jeli sadza pojawia się mimo spełnienia tego wymogu, przyczyną
rozwaŜanego zjawiska moŜe być: za bogata mieszanka, bardzo brudny filtr powietrza,
wadliwe działanie automatycznego ssania lub zbyt długa jazda z uŜyciem ssania ręcznego.
Mogą teŜ wchodzić w grę zbyt częste przejazdy na krótkich dystansach i korzystanie ze
świec o zbyt niskiej wartoci cieplnej. (O): Nieskutecznoć zapłonu, wadliwe zachowywanie się
silnika przy uruchamianiu na zimno. (Z): Przeprowadzić regulację składu mieszanki i
urządzeń do rozruchu na zimno, oczycić filtr powietrza, ew. wymieniając jego wkład, dobrać
odpowiednią wartoć cieplną świec.
1 z 5
20090912 22:46
151365897.020.png 151365897.021.png 151365897.022.png
Świece zapłonowe
file:///I:/do%20chomikowania/man%20plyta/strony%20www/elektryk...
5, 6. Zaolejenie
Element izolujący, obie elektrody i korpus świecy pokryte tłustą sadzą, błyszczącą olejem
lub zwęgloną. (P): Przedostawanie się oleju do komory spalania, za wysoki poziom oleju w
silniku, nadmiernie zuŜyte: piercienie tłokowe, cylinder i prowadnice zaworów; w wypadku
silnika dwusuwowego mieszanka zawiera nadmiar oleju. (O): Niesprawnoć zapłonu i
trudnoci w uruchamianiu zimnego silnika. (Z): Naprawić silnik, zastosować właciwy skład
mieszanki (dla dwusuwu), zamontować nowe świece.
7, 8. Mały osad ołowiu
Izolacja elektrody centralnej pokryta szkliwem w odcieniu brązowoŜółym, przechodzącym w
zielony. (P): Paliwo zawiera dodatki na związków ołowiu i po uŜytkowaniu silnika przy
duŜym obciąŜeniu, następującym po pracy przez dłuŜszy czas przy obciąŜeniu częciowym,
tworzy się szkliwo. (O): Przy wzrocie obciąŜenia szkliwo przewodzi prąd elektryczny,
powodując niesprawnoć układu zapłonowego. (Z): Zamontować nowe świece; ich
czyszczenie jest bezcelowe.
9,10. DuŜy osad ołowiu
Izolacja elektrody centralnej pokryta szkliwem o odcieniu brązowoŜółtym, przechodzącym w
2 z 5
20090912 22:46
151365897.023.png 151365897.001.png 151365897.002.png 151365897.003.png 151365897.004.png 151365897.005.png 151365897.006.png
Świece zapłonowe
file:///I:/do%20chomikowania/man%20plyta/strony%20www/elektryk...
zielony. (P): Paliwo zawiera dodatki na związków ołowiu. Szkliwo tworzy się przy duŜym
obciąŜeniu silnika po uŜytkowaniu przez dłuŜszy czas przy obciąŜeniu częciowym. (O): Przy
wzrocie obciąŜenia występują niesprawnoci układu zapłonowego na skutek przewodzenia
prądu elektrycznego przez szkliwo. (Z): Zamontować nowe świece; czyszczenie świec jest
bezcelowe.
11,12. Osad popiołu
Gruboć warstwy odkładającego się popiołu zaleŜy od rodzaju dodatków w oleju, a takŜe w
paliwie popiół osadza się na elektrodach, izolatorze i korpusie świecy. Popiół ma strukturę
proszku lub skorupy. (P): Odkładanie się popiołu wewnątrz komory spalania, w tym na
elektrodach, powodują przede wszystkim mineralne składniki oleju. (O): Występowanie
samozapłonu, a w lad za tym utrata mocy i moŜliwoć uszkodzenia silnika. (Z): Doprowadzić
silnik do właciwego stanu, zamontować nowe świece, zastosować inny olej.
13.Deformacja elektrody centralnej
(P): Silnik przegrzewa się, co powoduje zjawisko samozapłonu na skutek zbyt wczesnego
zapłonu, nagaru w komorze spalania, uszkodzeń zaworów, układu zapłonowego lub złej
jakoci paliwa. (O): Występuje niekontrolowany zapłon, spada moc silnika i moŜe nastąpić
jego uszkodzenie. Przegrzanie elektrody centralnej moŜe spowodować pęknięcie izolacji.
(Z): Sprawdzić silnik, ustawić zapłon i wyregulować skład mieszanki paliwowej. Zamontować
świece o właciwej wartoci cieplnej.
3 z 5
20090912 22:46
151365897.007.png 151365897.008.png 151365897.009.png 151365897.010.png 151365897.011.png 151365897.012.png
Świece zapłonowe
file:///I:/do%20chomikowania/man%20plyta/strony%20www/elektryk...
14.Elektroda centralna całkowicie stopiona
Elektroda centralna całkowicie wytopiona, elektroda boczna silnie uszkodzona. (P):
PrzeciąŜenie termiczne spowodowało powstanie samozapłonu na skutek nadmiernego
wyprzedzenia zapłonu, obecnoc i nagaru w komorze spalania, uszkodzenia zaworów,
systemu zapłonu lub złej jakoci paliwa. (O): Przed całkowitym zanikiem funkcjonowania
świecy silnik traci moc; przegrzanie elektrody centralnej moŜe spowodować pęknięcie
izolacji porcelanowej. (Z): Sprawdzić stan silnika i układu zapłonowego oraz wyregulować
skład mieszanki. Zamontować nowe świece.
15.Zespawanie elektrod
Elektrody mają wygląd kalafiora, niekiedy na świecach występuje obcy materiał. (P): Doszło
do przeciąŜenia termicznego powodującego samozapłon w wyniku zbyt duŜego wyprzedzenia
zapłonu, obecnoci nagaru w komorze spalania, uszkodzenia zaworów i układu zapłonowego
lub złej jakoci paliwa. (O): Stopniowa utrata mocy aŜ do chwili całkowitego zaniku funkcji
świecy, połączona z moŜliwocią uszkodzenia silnika. (Z): Sprawdzić stan silnika, stan układu
zapłonu oraz wyregulować skład mieszanki.
16.Znaczne zuŜycie elektrody centralnej
(P): Zbyt długie uŜytkowanie świec. (O): Niesprawny zapłon, co daje o sobie znać przy
uruchamianiu silnika i przyspieszaniu (na skutek zbyt duŜego, jak na dysponowane napięcie,
odstępu elektrod). (Z): Wymienić świece na nowe.
4 z 5
20090912 22:46
151365897.013.png 151365897.014.png 151365897.015.png
Świece zapłonowe
file:///I:/do%20chomikowania/man%20plyta/strony%20www/elektryk...
17.Znaczne zuŜycie elektrody bocznej
(P): Dodatki antykorozyjne w paliwie i oleju powodują nieprawidłowy przebieg spalania w
komorze i odkładanie się w jej wnętrzu niepoŜądanych substancji. (O): le działa zapłon,
pojazd nie chce przyspieszać, trudne jest uruchomienie silnika, występują w nim stuki, ale
nie dochodzi do przegrzania. (Z): Zamontować nowe świece.
18.Uszkodzenia elektrody centralnej
(P): Uszkodzenie mechaniczne podczas montaŜu świecy. Rozsadzenie izolacji na skutek
skorodowania elementów metalowych lub zbyt długiego uŜytkowania. (O): Zaburzenia
zapłonu iskra pojawia się w momentach nieprzewidzianych. (Z): Wymienić świece na
nowe.
Źródło: "Zrób to Sam" lipiec 1991
5 z 5
20090912 22:46
151365897.016.png 151365897.017.png 151365897.018.png 151365897.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin