konspekt naklucie oplucnej.doc

(143 KB) Pobierz
Nazwa uczelni: Akademia Świętokrzyska

Nazwa uczelni: Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Wydział: Nauk o Zdrowiu

Kierunek: Pielęgniarstwo

Rok akademicki: 2008/2009

Rok studiów: I, semestr II

Przedmiot: Podstawy pielęgniarstwa- ćwiczenia

Czas trwania zajęć: 90 min.

Osoba prowadząca: K.Ż.

 

 

 

 

 

Temat zajęć: Kształtowanie umiejętności niezbędnych przy

nakłuciu jamy opłucnej

 

 

 

 

Cele ogólne:

 

  1. Student zna podstawy teoretyczne nakłucia jamy opłucnej.
  2. Student umie przygotować sprzęt niezbędny do zabiegu oraz asystować lekarzowi zgodnie z obowiązującymi zasadami i procedurą.
  3. Student prezentuje postawę odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne oraz pacjenta, dba o poszanowanie godności chorego.

 

 

 

 

Cele szczegółowe:

 

      I. Dziedzina poznawcza:

-         Student zna istotę wykonania zabiegu

-         Student zna cel wykonania zabiegu

-         Student zna wskazania i przeciwwskazania do wykonania zabiegu

-         Student zna miejsce nakłucia jamy opłucnej

-         Student zna zasady obowiązujące w trakcie zabiegu

-         Student zna niebezpieczeństwa związane z nakłuciem jamy opłucnej

 

 

II. Dziedzina psychoruchowa:

-         Student umie psychicznie i fizycznie przygotować przygotować pacjenta do zabiegu

-         Student umie zmontować kompletny zestaw potrzebny do wykonania zabieg

-         Student umie asystować do zabiegu zgodnie z przyjętą procedurą

-         Student umie postępować ze zużytym sprzętem medycznym

-         Student umie udokumentować zabieg

-         Student obserwuje pacjenta po wykonaniu zabiegu

-         Student umie ocenić jakość wykonania zabiegu

 

 

     II. Dziedzina afektywna:

-         Student współpracuje z pacjentem

-         Student przejawia poczucie bezpieczeństwa i odpowiedzialności za pacjenta

-         Student minimalizuje lęku związany z zabiegiem

-         Student asystuje do nakłucia zgodnie z prawami pacjenta oraz dba o poszanowanie godności

 

 

 

 

 

 

Plan:

 

  1. Istota oraz cel wykonania zabiegu.
  2. Wskazania do  nakłucia jamy opłucnej.
  3. Zasady obowiązujące przy wykonaniu zabiegu.
  4. Niebezpieczeństwa nakłucia jamy opłucnej.
  5. Zadania i kompetencje pielęgniarki w trakcie i po zabiegu.
  6. Technika wykonania zabiegu:

      - przygotowanie fizyczne i psychiczne pacjenta,

      - przygotowanie zestawu,

      - struktura czynności,

      - uporządkowanie zestawu po zabiegu.

8. Udokumentowanie zabiegu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLAN   TREŚCI   KSZTAŁCENIA

 

Ogniwo

Czas

Treści nauczania

 

Metody

Środki dydaktyczne

 

I. Czynności organizacyjno- porządkowe

5 min.

1. Powitanie studentów, przedstawienie się

2. Sprawdzenie listy obecności

3. Przedstawienie tematu zajęć

 

- informacja dydaktyczna

- środki słowne

 

 

II. Uświadomienie celów i zadań procesu nauczania

5 min.

Celem dzisiejszych zajęć jest:

1. zapoznanie studentów  z wiedzą teoretyczną na temat nakłucia jamy opłucnej

2. zapoznanie studentów z techniką wykonania zabiegu

3. zaprezentowanie przez studenta postawy odpowiedzialności za bezpieczeństwo pacjenta

 

- informacja dydaktyczna

- środki słowne

 

 

 

III. Zapoznanie z nowym materiałem

25 min.

1. Przedstawienie istoty oraz celu zabiegu (załącznik nr 1)

2 Zasady obowiązujące podczas nakłucia jamy opłucnej (załącznik nr 2)

3. Wskazania i przeciwwskazania do zabiegu (załącznik nr 3) 

4.Zadania i kompetencje pielęgniarki (załącznik nr 4

5. Technika wykonania zabiegu {załącznik nr 5:

a) przygotowanie psychiczne i fizyczne pacjenta

b) przygotowanie zestawu

c) wybór miejsca wkłucia

d) struktura czynności

e) uporządkowanie zestawu po zabiegu

9. Kryteria oceny wykonania zabiegu

-informacja

dydaktyczna

 

 

 

 

 

 

- dyskusja dydaktyczna

- pokaz z instruktażem

 

 

 

 

 

 

 

- dyskusja dydaktyczna

 

- środki słowne

- środki audiowizualne

 

 

 

 

 

-środki proste

 

- środki obrazowe ( foliogram, rycina)

- środki słowne

 

 

 

 

 

IV. Utrwalenie nowego materiału

 

5 min.

1. Podsumowanie zdobytych wiadomości

 

 

- pogadanka kontrolna

- środki słowne

 

 

V. Kształtowanie umiejętności i nawyków uczących się

45 min.

1. Przygotowanie zestawu służącego do punkcji jamy opłucnej

2. Asystowanie do zabiegu

4. Uporządkowanie sprzętu i udokumentowanie zabiegu

 

- zajęcia praktyczne

- środki słowne

- środki obrazowe

- symulator

 

VI. Podsumowanie zajęć

5 min

1. Udzielenie odpowiedzi na zadawane przez studentów pytania

2. Podanie tematów kolejnych zajęć

- dyskusja dydaktyczna

- środki słowne

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin