A po deszczu słońce.docx

(15 KB) Pobierz

   

Scenariusz zajęć dla dzieci 6- letnich pt.”....A po deszczu – słońce”

Cele ogólne:

·                Doskonalenie umiejętności niezbędnych o nauki czytania i pisania: porównywanie i   rozpoz. liter, identyfikowanie, umiejętność syntezy i analizy słuchowej i wzrokowej;

·                Rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia;

·                Kształtowanie umiejętności prawidłowego liczenia;

·                Rozwijanie umiejętności współpracy w zespole, komunikowania się, dzielenia na role.

Cele operacyjne:

·                Potrafi prawidłowo podać rozwiązanie zagadki;

·                Dopasować napis do odpowiedniej ilustracji;

·                Poprawnie kojarzy poszczególne odgłosy ze zjawiskami przyrodniczymi;

·                Potrafi odczytać wyrazy i posegregować je;

·                Zna kolory tęczy;

·                Poprawnie stosuje liczebniki główne i porządkowe;

·                Rozpoznaje cyfry od 1-7;

·                Współdziała z grupą podczas wykonywania poleceń;

 

Pomoce:

 

Nagrania „Muzyka i ruch dla każdego”- Piosenka powitalna, duże kartki z napisami: To wiatr, A to burza, A to piorun, Burza, To deszcz.

Napisy dla każdego dziecka jeden z w/ wymienionych ,dostosowanych do poziomu dzieci w zakresie czytania. Koperty z imionami dzieci, 4 koła hula – hop duże, 4 symbole zjawisk przyrodniczych: lekki wiatr, gwiżdżący wiatr, padający deszcz, błyskawica, instrumenty muzyczne: bębenek, talerze, rekwizyty: butelki po wodzie mineralnej, gazety.

Wiersz M. Konopnickiej pt.  „Tęcza”, kolorowe paski bibuły / 7 kolorów tęczy / tak aby każde dziecko miało do wyboru odpowiedni kolor.

Kartoniki z cyframi od 1- 7 , komplet dla każdego dziecka.

Karton podzielony na cztery części – 4 pory roku; naklejki w 4 kolorach: żółty, zielony, czerwony, niebieski.

 

 

Przebieg:

1.     Powitanie piosenką: „ Wszyscy są witam was”.

2.     Słuchanie zagadek słownych:

 

      Kiedy błyskawica, kiedy ulewa

Kiedy wicher łamie drzewa

To już znak, że idzie duża

Wielka, groźna, straszna....  /burza/

 

      Co to jest odgadnij!

Leci tylko na dół

Jest tylko na dworze

Suchy być nie może! /deszcz/

 

Jasny zygzak na ciemnym niebie,

Może czasem przestraszyć ciebie! / piorun, błyskawica/

 

      Turla się, ryczy i rzęzi

Jakby się urwał z uwięzi.

Wielki i dziki kot

Czasem znów wali jak młot ,to jest ../ grzmot/

 

      Szumi, gwiżdże, czasem gna

Skąd i dokąd? Kto go zna ?

Dmucha, szarpie, czasem rwie

Po co? Za co? Kto go wie?   /wiatr/

 

3.Zabawy słowem.

 

   Nauczycielka rozdaje koperty/ wizytówki/ z wyrazem lub zdaniem dla

    każdego dziecka.

   Dzieci wyszukują swoją wśród wielu, następnie wykonują zadanie 

 

    należy dopasować napis do odpowiedniej ilustracji /dla dzieci

    czytających/ lub odwzorować i porównać z odpowiednim napisem / dzieci

    nie czytające/.

 

4.Słuchanie zagadek muzycznych.

   Dzieci określają ,nazywają odgłosy zjawisk atmosferycznych : wiatr,  

   deszcz, burza.

   Potem wybierają napis do globalnego czytania i dopasowują do

   rozwiązania poszczególnych zagadek.

5.Zabawa dydaktyczna w zespołach.

   Nauczycielka zaprasza chętnie dzieci do wybranych zespołów / terytorium

   koła hula – hop/, terytoria oznaczono symbolicznie. Każdy zespół

   otrzymuje rekwizyty:

1.     lekki wiatr –bębenki, gazety.

2.     gwiżdżący wicher – butelki

3.     deszcz – gazety.

4.     błyskawica – talerze.

Dzieci uważnie patrzą, który zespół został wywołany, a następnie głośno prezentują odgłosy swojego terytorium.

 

6.Zabawa relaksacyjna „Pada deszczyk” z towarzyszeniem muzyki Klanzy.

7.Słuchanie recytowanego wiersza M. Konopnickiej pt. ”Tęcza”

   Dzieci odpowiadają na pytanie:

   -Jakie kolory ma tęcz w sali?

   -Ile kolorów jest na naszej tęczy?

  Następnie nauczycielka przypina cyfry obok kolorów tęczy, a także

  rozdaje dzieciom komplety cyfr od 1- 7.

  Dzieci odpowiadają na pytanie:

  - Który z kolei jest kolor niebieski, czerwony..... itd.

8.Zabawa ruchowa ze śpiewem „Magiczna cyfra siedem”

9.Zabawa z piłką „Kolory” / inna wersja/

  Dzieci określają odpowiedni kolor np.

  Czerwony jak? – burak

10.Zabawa ruchowa „Ruchoma tęcza”.

11.Pogadanka „Co by było, gdyby nie było kolorów....”. Prezentacja dwóch obrazków.

12.Zabawa graficzna „Cztery pory roku”

    Dzieci naklejają naklejki / 4 kolory/ na odpowiednią część dużego

    kartonu. Wybierają jeden kolor dla oznaczenia pory roku, wyjaśniając

    swój wybór.

13.Relaksacja przy muzyce.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin