Pomyśl, policz, pokaż.docx

(15 KB) Pobierz

Scenariusz zajęć otwartych

dla rodziców

 

 

Edukacja matematyczna

 

Temat: Pomyśl, policz, pokaż

 

Dziecko:

·        zna schemat własnego ciała,

·        potrafi nazwać różne części swego ciała,

·        rozpoznaje kolory,

·        zna kierunki,

·        ma zaufanie do własnych możliwości,

·        potrafi odczuwać satysfakcję z wykonywanego zadania.

 

Pomoce:   szarfy, liczmany, cyfry, kostka, kartony, koperty z kółeczkami,   

    chmurki z cyframi.

 

Metoda:  słowna, czynna, oglądowa

 

Forma: praca indywidualna

 

Literatura: wkładka matematyczna do "Wychowania w Przedszkolu"

                   nr 3/92

Przebieg:

 

1. Przywitanie gości.

2. Zaproszenie dzieci do marszu po kole, na uderzenie w tamburyno 

    zatrzymują się, dobierają się parami i siadają twarzą do siebie.

3. Przywitamy się paluszkami. Każdy paluszek jednego dziecka wita się

    z paluszkiem drugiego dziecka. Liczymy paluszki. Ile masz palców?

 

l. Czy wiecie jak nazywają się palce? Kto wie?

-         pierwszy - najgrubszy to kciuk,  

-         drugi to wskazujący,

-         trzeci to środkowy,

-         czwarty do serdeczny,

-         piąty najmniejszy.

 

  Dzieci pokazują razem z nauczycielką.

 

  Nauczycielka: - palce to „siłacze" i mocują się ze sobą

- palce prawej dłoni siłują się z palcami prawej dłoni kolegi lub

           koleżanki to samo z lewymi.

- ktoś potrafi zrobić „kominiarza"?

Nauczycielka: - dłonie stykają się stroną zewnętrzną, a palce

                          splatają zaczynając od małego „Idzie kominiarz po 

                          drabinie fiku-miku już w kominie".

-         a teraz zapoznamy się z nazwami naszych części rąk

-         barki prawy i lewy - pokaz

-         ramię, łokieć, przedramię, nadgarstek, dłoń, palce.

     Dzieci pokazują razem z nauczycielką.

 

II. Zabawa ruchowa „Ile to”.

-         dzieci biegają po sali do muzyki na wyciszenie, nauczycielka 

    uderza w instrument np. tamburyno 2 razy, dzieci głośno liczą

    i mają się ustawić po dwoje i zabawa się powtarza, dzieci

    ustawiają się po troje, czworo.

 

III. Rozwiązywanie zagadek.

-         dzieci siedzą w półkolu, nauczycielka rozkłada chmurki z cyfrą od 

    1-9  na każdej z nich, z drugiej strony wypisana jest zagadka.

-         wybrane dziecko wyrzuca kostkę, przelicza liczbę oczek i podaje

nauczycielce chmurkę z odpowiednią cyfrą

-         nauczycielka odczytuje zagadkę, dzieci dają odpowiedź i zabawa 

    się powtarza.

 

ZAGADKI

Chmurka 1 - Jak nazywa się najgrubszy palec u ręki?

Chmurka 2 - Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?

Chmurka 3 - Którą dłoń podajemy na przywitanie?

Chmurka 4 - Ile dzieci dostanie jabłko, jeżeli w koszyku jest ich pięć?

Chmurka 5 - Jak nazywa się figura, która ma wszystkie boki równe?

Chmurka 6 - Która z tych liczb jest większa 5 i 3 ?

 

IV. Zabawa ruchowa na orientację przestrzenną i nazwa kierunków.

-         dzieci maszerują po sali, nauczycielka rozdaje szarfy

     w 4 kolorach: żółty, zielony, niebieski, czerwony;

-         na sali ustawione są chorągiewki w tych kolorach co szarfy, na

     sygnał dzieci ustawiają się przed chorągiewką w tym kolorze co

     szarfa;

Utrudnienie zabawy. Nauczycielka zbiera chorągiewki, sama staje na środku sali i karze się ustawić wg kierunków określonych przez nią;

 

- dzieci z niebieskimi szarfami stoją po mojej lewej ręce,

- dzieci z czerwonymi szarfami stają po mojej prawej ręce,

- dzieci z zielonymi szarfami stoją przede mną,

- dzieci z żółtymi szarfami staną za mną.

 

Dzieci biegają po sali. Na sygnał ustawiają się. Nauczycielka obraca się

i dzieci zgadują po której stronie teraz stoją.

Po zakończeniu zabawy dzieci oddają szarfy siadają przed nauczycielką.

 

V. Indywidualna praca dziecka przy stolikach.

- nauczycielka pokazuje karton podzielony na 7 pasków, z lewej strony 

  kartonu wypisane są cyfry, zadanie dziecka to ułożenie tyle kółeczek na

  pasku ile wskazuje cyfra,

- utrudnienie cyfry na kartonie są w zmienionej kolejności.

 

4. Zakończenie zajęcia.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin