Scenariusz zajęć otwartych
dla rodziców
Edukacja matematyczna
Dziecko:
· zna schemat własnego ciała,
· potrafi nazwać różne części swego ciała,
· rozpoznaje kolory,
· zna kierunki,
· ma zaufanie do własnych możliwości,
· potrafi odczuwać satysfakcję z wykonywanego zadania.
Pomoce: szarfy, liczmany, cyfry, kostka, kartony, koperty z kółeczkami,
chmurki z cyframi.
Metoda: słowna, czynna, oglądowa
Forma: praca indywidualna
Literatura: wkładka matematyczna do "Wychowania w Przedszkolu"
nr 3/92
Przebieg:
1. Przywitanie gości.
2. Zaproszenie dzieci do marszu po kole, na uderzenie w tamburyno
zatrzymują się, dobierają się parami i siadają twarzą do siebie.
3. Przywitamy się paluszkami. Każdy paluszek jednego dziecka wita się
z paluszkiem drugiego dziecka. Liczymy paluszki. Ile masz palców?
l. Czy wiecie jak nazywają się palce? Kto wie?
- pierwszy - najgrubszy to kciuk,
- drugi to wskazujący,
- trzeci to środkowy,
- czwarty do serdeczny,
- piąty najmniejszy.
Dzieci pokazują razem z nauczycielką.
Nauczycielka: - palce to „siłacze" i mocują się ze sobą
- palce prawej dłoni siłują się z palcami prawej dłoni kolegi lub
koleżanki to samo z lewymi.
- ktoś potrafi zrobić „kominiarza"?
Nauczycielka: - dłonie stykają się stroną zewnętrzną, a palce
splatają zaczynając od małego „Idzie kominiarz po
drabinie fiku-miku już w kominie".
- a teraz zapoznamy się z nazwami naszych części rąk
- barki prawy i lewy - pokaz
- ramię, łokieć, przedramię, nadgarstek, dłoń, palce.
II. Zabawa ruchowa „Ile to”.
- dzieci biegają po sali do muzyki na wyciszenie, nauczycielka
uderza w instrument np. tamburyno 2 razy, dzieci głośno liczą
i mają się ustawić po dwoje i zabawa się powtarza, dzieci
ustawiają się po troje, czworo.
III. Rozwiązywanie zagadek.
- dzieci siedzą w półkolu, nauczycielka rozkłada chmurki z cyfrą od
1-9 na każdej z nich, z drugiej strony wypisana jest zagadka.
- wybrane dziecko wyrzuca kostkę, przelicza liczbę oczek i podaje
nauczycielce chmurkę z odpowiednią cyfrą
- nauczycielka odczytuje zagadkę, dzieci dają odpowiedź i zabawa
się powtarza.
Chmurka 1 - Jak nazywa się najgrubszy palec u ręki?
Chmurka 2 - Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?
Chmurka 3 - Którą dłoń podajemy na przywitanie?
Chmurka 4 - Ile dzieci dostanie jabłko, jeżeli w koszyku jest ich pięć?
Chmurka 5 - Jak nazywa się figura, która ma wszystkie boki równe?
Chmurka 6 - Która z tych liczb jest większa 5 i 3 ?
IV. Zabawa ruchowa na orientację przestrzenną i nazwa kierunków.
- dzieci maszerują po sali, nauczycielka rozdaje szarfy
w 4 kolorach: żółty, zielony, niebieski, czerwony;
- na sali ustawione są chorągiewki w tych kolorach co szarfy, na
sygnał dzieci ustawiają się przed chorągiewką w tym kolorze co
szarfa;
Utrudnienie zabawy. Nauczycielka zbiera chorągiewki, sama staje na środku sali i karze się ustawić wg kierunków określonych przez nią;
- dzieci z niebieskimi szarfami stoją po mojej lewej ręce,
- dzieci z czerwonymi szarfami stają po mojej prawej ręce,
- dzieci z zielonymi szarfami stoją przede mną,
- dzieci z żółtymi szarfami staną za mną.
Dzieci biegają po sali. Na sygnał ustawiają się. Nauczycielka obraca się
i dzieci zgadują po której stronie teraz stoją.
Po zakończeniu zabawy dzieci oddają szarfy siadają przed nauczycielką.
V. Indywidualna praca dziecka przy stolikach.
- nauczycielka pokazuje karton podzielony na 7 pasków, z lewej strony
kartonu wypisane są cyfry, zadanie dziecka to ułożenie tyle kółeczek na
pasku ile wskazuje cyfra,
- utrudnienie cyfry na kartonie są w zmienionej kolejności.
4. Zakończenie zajęcia.
adomini