Utrwalenie znajomości cyfr od O do 10..docx

(15 KB) Pobierz

Scenariusz zajęć pokazowych przeprowadzonych w grupie dzieci

6-letnich

 

Edukacja matematyczna

 

 

 

 

Temat: Utrwalenie znajomości cyfr od O do 10.

 

Dziecko:

·        umie posługiwać się liczebnikami głównymi i porządkowymi

     od 1 do 10

·        potrafi stosować w praktyce cyfry i znaki +, -, =,

·        umie określić liczebność zbioru,

·        potrafi porządkować zbiory,

·        ma wykształconą koordynacje wzrokowo-ruchową,

·        jest spostrzegawcze,

·        jest zadowolone z posiadanych umiejętności matematycznych.

 

 

Metoda: czynna i słowna

 

Forma: praca z całą grupą oraz indywidualna działalność dzieci.

 

Pomoce: kartony z narysowanymi kwiatami będące ilustracjami do wiersza,

                koszyk, koperty z obrazami liczbowymi i cyframi dla każdego

               dziecka, emblematy z oznaczeniami wagoników na szyję i takie same

               emblematy dla każdego dziecka, kwiat z kartonu, 10 obrazków

               pszczół, kartoniki z cyframi i znakami +, -, =, oraz liczmany w postaci

               klepek dla każdego dziecka, plastikowe krążki, tamburyn, pisaki.

 

 

Przebieg:

 

1. Prezentacja wiersza i kartonów z kwiatami przez nauczycielkę - nauczycielka

    wciela się w rolę kwiaciarki, recytuje wiersz, wyciąga z kosza ilustracje

   i układa je na dywanie,

 

"Proszę państwa - Bardzo proszę

Mam tu kwiatów pełny koszyk

                              Jeden narcyz, dwie konwalie,

trzy stokrotki.

- I co dalej?

Cztery żółte tulipany, a każdy jak malowany

Pięć irysów fioletowych

i goździków sześć różowych

Mam też siedem pięknych róż

Osiem niezapominajek

Dziewięć bratków także mam

- Choć tu proszę zobacz sam

A tu dziesięć fiołków mam

     Jak nie wierzysz - Policz sam".

 

 

2. Zachęcanie dzieci do podpisywania ułożonych kartonów za pomocą 

    kartoników z cyframi, oraz ich porządkowanie wzrastająco.

 

3. Rozdanie kopert z obrazami liczbowymi i kartonikami cyfrowymi dla  

   każdego dziecka.

 

4. Porządkowanie rozdanego materiału na dywanie, oraz odczytywanie

    w  kolejności wzrastającej i malejącej.

 

5. Zabawa w pociąg przy piosence "Pędzi pośpieszny pociąg" w wykonaniu

    nauczycielki.

 

-  rozdanie emblematów z oznaczeniami wagoników,

-  ustawianie wagoników w odpowiedniej kolejności oraz zabawa.

 

W czasie zabawy dzieci będące wagonikami zajeżdżają na swoje miejsce przy stolikach, na których ustawione są  takie same emblematy, odszukują oznaczone miejsca i siadają. Na stolikach przygotowane są kartony

z zadaniami indywidualnymi.

 

 

 

6. Wykonywanie zadań.

 

I strona kartonu - łączenie  pisakiem narysowanych i oznaczonych cyframi 

                                wagoników  (0d 0 do 10)  w odpowiedniej kolejności,

      II strona kartonu – rysowanie odpowiedniej ilości kresek w kołach 

                                       oznaczonymi cyframi.

 

7. Zaproszenie do zabawy ruchowej „Latające pszczoły”

-         dzieci otrzymują plastikowe krążki symbolizujące kwiaty. Kładą je na

     dywanie i rozbiegają się. Biegają przy dźwiękach tamburyna. Na sygnał 

     siadają na kwiatach.

    Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

8. Zachęcanie dzieci do liczenia pszczół.

 

-         dzieci siadają na dywanie przed tablicą, na której przypięty jest kwiat,

-         otrzymują kartoniki z cyframi i znakami, oraz liczmany w postaci klepek

     (po 10 dla każdego dziecka),

-         nauczycielka manipuluje narysowanymi pszczołami dopinając je na 

     kwiatach,

-         dzieci liczą, dokonując takich samych operacji za pomocą liczmanów. 

Następnie układają działania na dodawanie za pomocą kartoników

z cyframi i znakami,

       -   ponownie nauczycielka manipuluje pszczołami odpinając je z kwiatka,

-   dzieci również dokonują takich samych operacji za pomocą liczmanów

    i układają działania na odejmowanie.

 

9. Zebranie pomocy, zakończenie zajęć.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin