Scenariusz zajęć pokazowych przeprowadzonych w grupie dzieci
6-letnich
Edukacja matematyczna
Dziecko:
· umie posługiwać się liczebnikami głównymi i porządkowymi
od 1 do 10
· potrafi stosować w praktyce cyfry i znaki +, -, =,
· umie określić liczebność zbioru,
· potrafi porządkować zbiory,
· ma wykształconą koordynacje wzrokowo-ruchową,
· jest spostrzegawcze,
· jest zadowolone z posiadanych umiejętności matematycznych.
Metoda: czynna i słowna
Forma: praca z całą grupą oraz indywidualna działalność dzieci.
Pomoce: kartony z narysowanymi kwiatami będące ilustracjami do wiersza,
koszyk, koperty z obrazami liczbowymi i cyframi dla każdego
dziecka, emblematy z oznaczeniami wagoników na szyję i takie same
emblematy dla każdego dziecka, kwiat z kartonu, 10 obrazków
pszczół, kartoniki z cyframi i znakami +, -, =, oraz liczmany w postaci
klepek dla każdego dziecka, plastikowe krążki, tamburyn, pisaki.
Przebieg:
1. Prezentacja wiersza i kartonów z kwiatami przez nauczycielkę - nauczycielka
wciela się w rolę kwiaciarki, recytuje wiersz, wyciąga z kosza ilustracje
i układa je na dywanie,
Jeden narcyz, dwie konwalie,
trzy stokrotki.
- I co dalej?
i goździków sześć różowych
Mam też siedem pięknych róż
Osiem niezapominajek
Dziewięć bratków także mam
- Choć tu proszę zobacz sam
A tu dziesięć fiołków mam
Jak nie wierzysz - Policz sam".
2. Zachęcanie dzieci do podpisywania ułożonych kartonów za pomocą
kartoników z cyframi, oraz ich porządkowanie wzrastająco.
3. Rozdanie kopert z obrazami liczbowymi i kartonikami cyfrowymi dla
każdego dziecka.
4. Porządkowanie rozdanego materiału na dywanie, oraz odczytywanie
w kolejności wzrastającej i malejącej.
5. Zabawa w pociąg przy piosence "Pędzi pośpieszny pociąg" w wykonaniu
nauczycielki.
- rozdanie emblematów z oznaczeniami wagoników,
- ustawianie wagoników w odpowiedniej kolejności oraz zabawa.
W czasie zabawy dzieci będące wagonikami zajeżdżają na swoje miejsce przy stolikach, na których ustawione są takie same emblematy, odszukują oznaczone miejsca i siadają. Na stolikach przygotowane są kartony
z zadaniami indywidualnymi.
6. Wykonywanie zadań.
I strona kartonu - łączenie pisakiem narysowanych i oznaczonych cyframi
wagoników (0d 0 do 10) w odpowiedniej kolejności,
II strona kartonu – rysowanie odpowiedniej ilości kresek w kołach
oznaczonymi cyframi.
7. Zaproszenie do zabawy ruchowej „Latające pszczoły”
- dzieci otrzymują plastikowe krążki symbolizujące kwiaty. Kładą je na
dywanie i rozbiegają się. Biegają przy dźwiękach tamburyna. Na sygnał
siadają na kwiatach.
Zabawę powtarzamy kilka razy.
8. Zachęcanie dzieci do liczenia pszczół.
- dzieci siadają na dywanie przed tablicą, na której przypięty jest kwiat,
- otrzymują kartoniki z cyframi i znakami, oraz liczmany w postaci klepek
(po 10 dla każdego dziecka),
- nauczycielka manipuluje narysowanymi pszczołami dopinając je na
kwiatach,
- dzieci liczą, dokonując takich samych operacji za pomocą liczmanów.
Następnie układają działania na dodawanie za pomocą kartoników
z cyframi i znakami,
- ponownie nauczycielka manipuluje pszczołami odpinając je z kwiatka,
- dzieci również dokonują takich samych operacji za pomocą liczmanów
i układają działania na odejmowanie.
9. Zebranie pomocy, zakończenie zajęć.
adomini