wodne środki lokomocji.docx

(15 KB) Pobierz

Temat:  Poznajemy wodne środki lokomocji.

 

Szczególne zwrócenie uwagi na ćwiczenia oddechowe korygujące wady wymowy dzieci.

Dziecko:

-         potrafi rozpoznać wodne środki lokomocji,

-         wie w jaki sposób środki te poruszają się po wodzie,

-         potrafi wykorzystać sytuację sprzyjającą aktywizowaniu myślenia,

-         umie naśladować różne odgłosy,

-         potrafi wykonywać ćwiczenia korygujące wady wymowy,

-         ma poczucie własnej wartości,

-         potrafi brać aktywny udział w zajęciach.

  

    Metody: czynna - rozwiązywanie zagadek zadawanych przez nauczyciela podczas zajęcia, ćwiczenia prawidłowego    oddechu(dmuchanie serwetek, piórek, doświadczenia z wodą). Robienie łódeczek z łupinek orzecha oraz puszczanie ich na wodzie

          słowna - omówienie zasad i sposobów pływania okrętów i żaglówek na wodzie.( Co pływa?, co tonie?- dlaczego?)

          oglądowa - oglądanie ilustracji do wiersza, oglądanie różnego rodzaju pomocy wykorzystywanych w zajęciu.

Formy pracy:    praca z całą grupą.

         Pomoce:  -      koperty z figurami geometrycznymi, z których można układać różne 

                                 pojazdy (pociągi, samoloty, łódki, samochody)

-        koperty z piórkami i serwetkami

-        magnetofon z nagraniami odgłosów różnych pojazdów

-        kubki z wodą i rurki

-         miska z wodą oraz pomoce potrzebne do doświadczeń
mających na celu stwierdzenie co pływa?, co tonie?
klocek plastikowy, drewniany, łódki z papieru twardego
i z serwetki, patyczki, łupiny orzecha, różnego rodzaju
pudełeczka plastikowe, papierowe

-         łupiny z orzecha, kawałek plasteliny, papierowe żagle,
maszty z zapałek.

 

Przebieg  zajęcia:

1. Wprowadzenie dzieci do tematu zajęcia. Jakie poznaliście środki lokomocji?
Jakie pojazdy zaliczymy do środków lokomocji lądowych, wodnych, powietrznych?. Czym one między sobą się różnią?

2. Układanie pojazdów z figur geometrycznych. Dzieci dostają koperty z figurami geome-

       trycznymi i układają z nich różnego rodzaju pojazdy (pociąg, samochód, samolot, łódkę).

3. Odgadnięcie odgłosów różnych środków lokomocji przez dzieci, nagranych na taśmie

      magnetofonowej.

Nauczycielka puszcza nagrane na taśmie magnetofonowej odgłosy ruszania

samochodu z parkingu, ruszania pociągu ze stacji, startowanie samolotu z lotniska.

Dzieci, które ułożyły takie pojazdy, jakie usłyszały podnoszą rączki do góry.

4.              Rozmowa na temat wodnych środków lokomocji.

Kto ułożył łódkę?

Czy słyszeliście odgłosy łódki?

Z czym wam się kojarzy łódka, okręt, żaglówka? (woda, wiatr)

Aby łódka płynęła potrzebny jest wiatr,  który  pcha ją do przodu i woda, po której 

płynie.

5.              Dmuchanie papierowych serwetek i piórek.

      Dzieci dostają w kopertach papierowe serwetki i piórka. Dmuchają mocno i lekko, do

      góry i na dół, do przodu. Tak samo dzieje się z żaglem. Jak wiatr wieje mocno to łódka 

      płynie szybko. Jak wiatr wieje lekko to łódka płynie powoli i spokojnie.

 

     Jak to jest z wodą?

 

6.              Wdmuchiwanie przez rurkę powietrza do kubków z wodą.

Dzieci wdmuchują powietrze do kubków z wodą (postępowanie podobne jak z piórkami i serwetkami). Jak dzieci dmuchają mocno to woda w kubkach bardzo się burzy i pieni, jak dmuchają lekko to woda się delikatnie faluje. Tak samo jest na morzu, rzece. Gdy wieje silny wiatr, morze jest zburzone, występuje sztorm, dochodzi do zatonięć okrętów. Gdy mamy pogodne niebo, woda jest spokojna. Okrętom, łódkom nic zagraża. Płyną one powoli i spokojnie do celu.

7.              Doświadczenia z wodą mające na celu wyjaśnienie dzieciom co pływa?,
co tonie? i dlaczego?

Nauczycielka ustawia balię z wodą i kolejno układa przedmioty na wodzie: klocki plastikowy i drewniany, łódki z serwetek i twardego, sztywnego papieru, patyczki, łupiny orzechów itp. Dlaczego jeden klocek pływa, a drugi tonie?

Dlaczego łódka z twardego papieru pływa, a z serwetki zatonęła? itp. Łódki  powinny być budowane z twardego, lekkiego materiału, nieprzepuszczającego wody. Żagiel powinien być umocowany na środku łódki aby się nie wywracała i nie nabierała wody.

8.              Wiersz.

Miał Marcinek chętkę złapać coś na wędkę

Złapał stary chodak co go niosła woda.

Pomyślał minutkę, zrobił z niego łódkę

Jest w łódeczce ławka i żagiel ze skrawka

Popłynie w niej doskonale żołędziowy malec.

 

  1. Robienie łódek . przez dzieci z łupinek orzechów, papierowych żagli i masztów

       z zapałek.

10.  Puszczanie łódek . na wodzie.

       Każde dziecko swoją łódkę układa w bali z wodą i dmucha. Która dłużej będzie pływać

        ta jest lepiej i najdokładniej zrobiona.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin