Wady i zalety małych przedsiębiorstw.doc

(33 KB) Pobierz

Przedsiębiorstwo nie posiada jednolitej, bezspornej definicji. Można ją określić w trzech wymiarach, tj. czynnościowym, rzeczowym i podmiotowym. Ten pierwszy pozwala na wskazanie, że przedsiębiorstwo jest prowadzone przez przedsiębiorcę. W wymiarze rzeczowym można mówić o majątku (kapitale). Podmiotowy zaś zwraca uwagę na osobę przedsiębiorcy i jego czynności.

Za małe przedsiębiorstwa uważa się te, zatrudniające mniej niż 50 pracowników, a ich przychód nie przekracza 7 milionów euro.

Każde małe przedsiębiorstwo aby utrzymać się na rynku i rozwijać musi być przygotowane na jego zagrożenia.

Zdecydowaną zaletą tych przedsiębiorstw jest łatwość adaptacji, czego nie można powiedzieć o dużych firmach. Może to ograniczyć wielkość kosztów stałych. Specyfikacja małego przedsiębiorstwa polega na tym, że finansuje ono swoją działalność z własnych środków. Firmy te muszą korzystać z usług banków, niestety niewiele z nich jest w stanie sprostać wymaganiom w kwestii przyznawania kredytów, co opóźnia rozwój. Dlatego muszą posiadać solidny biznesplan.

Aby pozyskać klientów, małe przedsiębiorstwa muszą oferować podobne produkty jak na rynku, a czasem nawet coś więcej, czyli wartość dodaną. Żeby to osiągnąć potrzebna jest wiedza i możliwości.

Postęp technologiczny i techniczny oraz różnego rodzaju badania, innowacje i rozwój stanowią o konkurencyjności firmy. Niestety wiele małych przedsiębiorstw nie stać nawet na szkolenia pracowników.

Często jednak zdarza się tak, że małe firmy chcą utrzymać się na rynku, zapominając o konieczności rozwoju. Każda firma musi mieć wizję na przyszłość, bez której nie przetrwa. Niestety małe firmy często koncentrują się na działaniu „tu i teraz”. Jest to przyczyną zagrożeń jakie napotykają. Osiąganie bieżących dochodów pozwoli się utrzymać, a organizowanie działalności pro marketingowej pojawi się dopiero, gdy firma się rozwinie, a jej przychody będą stabilne.

Ważną cechą małych przedsiębiorstw jest elastyczność, która pozwala szybko reagować na stale zmieniające się potrzeby klientów. Są one otwarte na nowe produkty, rozwiązania  i technologie. Szybko też dochodzi do wspólnego stanowiska między klientami a firmą przez brak zbiurokratyzowania (możliwość negocjacji).

Stosunki w takiej firmie są partnerskie, gdyż często zespół pracowników stanowią przyjaciele czy rodzina, a nawet jeśli zatrudniane są osoby zupełnie obce to te stosunki pozostają takie same, ze względu na niewielką ilość osób pracujących. Powoduje to również, że mają oni większe szanse na premię czy awans, ponieważ pracodawcy łatwiej jest zauważyć sumienność i starania danej osoby.

Do wad należy jeszcze zaliczyć niewielkie know-how. Małe firmy zakładane są zwykle przez dotychczasowych pracowników etatowych, którzy zaczynają kopiować działania innych, obserwując popyt na dane dobro.


Bibliografia:

1.    Dukaj Ilona, Style kierowania w małej firmie, wyd. I, 2008, ISBN: 978-83-61184-16-4

2.    Kornelia Przedworska, Praktyczny marketing w małej firmie, Gliwice, Marketing i mała firma

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin