UTRWALENIE WIADOMOŚCI O CZASOWNIKU.doc

(48 KB) Pobierz

UTRWALENIE WIADOMOŚCI O CZASOWNIKU

Czasownik odmienia się przez:

# osoby (1. Ja/my; 2. Ty/ wy; 3. On/ona/ono/oni/one)

#liczby (pojedyncza; mnoga)

#rodzaje (L.poj.: męski, żeński, nijaki; L. mn.: męskoosobowy, niemęskoosobowy)

Czasownik występuje w:

#trzech czasach: przeszły (grałem), teraźniejszy (gram), przyszły (złożony: będzie grać/ prosty: zagra)

#trzech trybach: przypuszczający (grałbym), rozkazujący (graj), oznajmujący (gram)

#dwóch aspektach: dokonanym (narysował, narysuje), niedokonanym (rysuje, rysował, będzie rysować)

#trzech stronach: czynnej (czeszę), biernej (był/jest/będzie czesany), zwrotnej (czeszę się)

PAMIĘTAJ!

!Nie można określić rodzaju czasownika

-w trybie rozkazującym! (pracuj)

-w czasie teraźniejszym! (pracuję)

-w czasie przyszłym prostym! (zapracujecie)

!Czas można określić tylko w trybie orzekającym!

!W trybie rozkazującym nie można utworzyć formy 1 os. L.poj.!

!Cząstkę –by piszemy łącznie z czasownikiem w formie osobowej! (chciałbym)

 

1.      Z podanych sylab utwórz prawidłową formę 1 os. , L.poj., cz. teraźn.. Cząstki wyrazów znajdujące się obok poprawnych odpowiedzi utworzą hasło.

U- miem    BRA                                                                      ro- zumiem          SIĘ

      mię       ZAJ                                                                            zmię                KA

Z- jem        WO                                                                      ry- suje                 ZRÓB

    ję            RZYJ                                                                            suję                BAR

My- ślę       U                                                                                   pró-buję              DZO

        śle        DO                                                                              buje              JE

Pi- szem      SŁO                                                                        kła-dę                  DO

      szę         DA                                                                              de                 SZCZE

Wi- dzę       ŁO                                                                      wo- żę                 BRZE

      dzem    WNI                                                                              że                RAZ

Hasło:………………………………………………………………………….

2.      Przekształć poniższe zdania na zdania z czasownikiem w stronie biernej.

KALENDARIUM POWSTAWANIA WYNALAZKÓW NA POCZĄTKU XX WIEKU

1902- Włoch Gugliemo Marconi przesłał wiadomość radiową przez kanał La Manche.

1903- Henry Ford wprowadził w fabryce samochodów technikę produkcji taśmowej.

1926- John Baird, szkocki wynalazca, przeprowadził pierwszą transmisję telewizyjną.

1935- Niemiecka firma AEG zaprezentowała plastikową taśmę do nagrywania dźwięku.

 

3.      Uzupełnij przysłowia czasownikami niedokonanymi w odpowiedniej formie.

Szczekać, zaszczekać, zaprowadzić, prowadzić, pochwalić, chwalić,

porąbać, rąbać, lecieć, wylecieć, pójść, iść

Gdzie drwa …………………………., tam wióry………………………………….

Nie ………………………………….. dnia przed zachodem słońca.

Wielkie rzeki z małego źródła …………………………………………..

Wszystkie drogi ………………………………………. do Rzymu.

Dobry pies nie ……………………………. na wiatr.

4.      Uzupełnij tekst czasownikami w odpowiednim trybie.

Jeśli ……………………… (być-tr.przyp.) kiedyś w Paryżu, ……………………… (nie zapomnieć-tr.rozk.) odwiedzić Centrum Kultury i Sztuki Pompidou. ………………………… (zobaczyć- tr.rozk.) tam koniecznie wspaniałe zbiory sztuki nowoczesnej i ………………………….(nie zdziwić- tr.rozk.) cię architektura samego budynku Centrum, usytuowanego na prawym brzegu Sekwany. Do niedawna nikt ……………………… (nie przypuszczać- tr.orzek.), iż konstrukcje stalowe i instalacje doprowadzające wodę, energię i powietrze można zaprojektować tak, że widoczne są na zewnętrznych ścianach budynku. ………………………….. (pozwolić- tr.orzek.) to uzyskać możliwie dużo powierzchni użytkowej wewnątrz budowli. Cały budynek ………………………… (wyglądać- tr.orzek.) jak ogromna zabawka, złożona z wielu kolorowych elementów. Główne filary i konstrukcja nośna ………………………… (być- tr.orzek.) białe, system klimatyzacji- błękitny, rury doprowadzające wodę- zielone, windy- czerwone, a urządzenia elektryczne- żółte.

5.      Uzupełnij zdania końcówkami czasu przeszłego pamiętając, że wykonawcami czynności były:

a.       Dziewczynki

Przed szkolną wycieczką posprząta…………  naszą klasę.

b.      Dzieci

Przed szkolną wycieczką posprząta…………  naszą klasę.

c.       Chłopcy

Przed szkolną wycieczką posprząta…………  naszą klasę.

6.      Połącz wyrazy wskazujące na osobę, która wykonuje czynność, z odpowiednimi formami wyrazu odpoczywać. Uporządkuj według czasów.

ja                       ty               on        ona               ono              my              wy               oni               one

 

będzie odpoczywało              będziemy odpoczywali              odpoczywali             

będziemy odpoczywały              odpoczywałam                            odpoczywał              odpoczywała              odpoczywało     będę odpoczywał              będziesz odpoczywał                     odpoczywa              będziesz odpoczywała              odpoczywaliście              będziecie odpoczywały                            odpoczywasz                   odpoczywałaś               odpoczywałem                            odpoczywały              odpoczywają              będę odpoczywała              odpoczywałyśmy              będzie odpoczywał              odpoczywamy                            odpoczywam                 odpoczywałaś              odpoczywacie                odpoczywałyście              będziecie odpoczywali              będzie odpoczywała              będą odpoczywali              odpoczywaliśmy

7.      Podkreśl te wyrazy, z którymi cząstkę –by piszemy łącznie. Wpisz je kolejno z cząstką -by do diagramu:

1

 

 

 

 

###

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin