Rebel-Times-16.pdf

(5038 KB) Pobierz
Rebel Times
56786246.012.png
Rebel Times
Wstępniak
Wydawca: REBEL.pl
Rozpoczął się Nowy Rok. W głowach wciąż jeszcze huczy po
sylwestrowych szaleństwach, ale ekipa REBEL Timesa nie
spoczywa na laurach. Dlatego też dziękujemy Wam za pobranie
nowego numeru naszego czasopisma i cieszymy się, że wspólnie
z nami chcecie rozpocząć ten nowy – mamy nadzieję jeszcze
lepszy dla gier planszowych i fabularnych – rok.
Redaktor naczelny:
Tomasz 'Sting' Chmielik
Zastępca redaktora naczelnego:
Rok dwa tysiące dziewiąty zaczynamy od „wysokiego C”. W
zeszłym miesiącu szczyciliśmy się rekordową liczbą dwunastu
tekstów i postanowiliśmy nie zwalniać tempa. W tym numerze
będziecie mogli przeczytać dwanaście nowych artykułów, w
tym: siedem recenzji gier planszowych, aż cztery oceny
podręczników RPG (m.in. świeżo wydanej Animy oraz
„trzewiczkowego” Graj z głową) oraz – uwaga! – bardzo
ciekawą polemikę jednego z naszych Czytelników. Od dziś
będziemy się starać, by utrzymać ilość tekstów na stałym,
wyższym niż w minionym roku, poziomie jednocześnie nie
zaniżając ich jakości.
Marcin 'ajfel' Zawiślak
Korekta stylistyczna i merytoryczna:
Michał 'de99ial' Romaniuk
Redakcja:
Dominika 'jestem_wredna' Rycerz,
Andrzej 'Ejdżej' Jakubiec
Piotr 'Żucho' Żuchowski
Marcin 'Master Mario' Bożek
To jednak nie wszystko – REBEL Times powiększył się także o
nowych członków redakcji, których, w imieniu
dotychczasowego składu, serdecznie witam w naszych
szeregach. Pamiętajcie, że zawsze jesteśmy otwarci na wszelkie
formy współpracy i każdy zainteresowany współtworzeniem
magazynu może liczyć na naszą uwagę.
Mateusz 'Darcane' Nowak
Grafika, skład:
Marcin 'ajfel' Zawiślak
Współpracownicy:
Oneiros – polski serwis Świata Mroku (oneiros.pl)
Pragniemy także zwrócić uwagę na rozszerzoną wersję ramki
„Jak oceniamy” (na następnej stronie). Powstała w związku z
Waszymi sugestiami, celem rozwiania wszelkich wątpliwości
związanych z tym, jakie są nasze kryteria i zasady
przyznawania ocen recenzowanym produktom. Opis ocen
powinien ostatecznie wyjaśnić, dlaczego nie boimy się dobrym
produktom dawać „dziesiątek”, oraz że „szóstka” w skali RT
nie jest dobrą notą.
Wrota Wyobraźni – serwis ogólnofantastyczny
(wrota.com.pl)
Bartosz 'Kastor Krieg' Chilicki
________________________________________________________________
Redakcja zastrzega sobie prawo do skracania i adiustacji tekstów oraz
zmiany tytułów. Materiałów nie zamówionych, nie zwracamy. Przedruk
z gazety dozwolony jest jedynie za pisemną zgodą wydawcy. Redakcja
nie odpowiada za treść reklam i ogłoszeń. Wydawca ma prawo
odmówić zamieszczenia ogłoszenia i reklamy, jeśli ich treść lub forma są
sprzeczne z linią programową lub charakterem pisma oraz interesem
wydawcy [art. 36 pkt 4 Prawa Prasowego].
Mamy nadzieję, że rok 2009 przyniesie zarówno Wam, drodzy
czytelnicy, jak i nam wiele radości. My ze swojej strony
obiecujemy dołożyć wszelkich starań, by REBEL Times rozwijał
się i rósł w siłę. Mamy w zanadrzu kilka pomysłów, ale
szczegóły na razie pozostaną tajemnicą. Tymczasem jednak
zapraszamy do czytania i...
Do zobaczenia za miesiąc!
Ejdżej & ajfel
Czekamy na Wasze opinie i komentarze. Kierujcie je na nasz adres:
sklep@rebel.pl
2
56786246.013.png 56786246.014.png 56786246.015.png
Styczeń 2009
Jak oceniamy
Każdy produkt opisywany na łamach Rebel Times poddajemy ocenie według przedstawionego niżej schematu:
Po lewej stronie znajduje się okładka produktu, po prawej informacje o autorze recenzji. Ocena Wykonania w skali od 1 do 10
obejmuje jakość wydania (zarówno trwałość jak i estetyka wykonania, jakość ilustracji, poziom redakcji etc). Przez Miodność
rozumiemy jakość i elastyczność zasad gry, pomysł i ogólną atrakcyjność produktu. Cena w skali od 1 do 10 to stosunek
podanej w nawiasie ceny produktu do jego faktycznej wartości – czyli szacunkowe określenie, na ile naszym zdaniem warto grę
kupić. Redakcja Rebel Times stara się pisać wyłącznie o grach godnych uwagi, niemniej niekiedy cena dobrego produktu może
okazać się wyjątkowo wygórowana lub atrakcyjna – to właśnie obrazuje trzeci element oceny.
Nazwa gry
Wykonanie: 9/10
Miodność: 8/10
Cena: 10/10 (169.95 zł)
zrecenzował: ajfel
WYKONANIE
MIODNOŚĆ
CENA
10
w swojej klasie produkt należy do
wąskiego grona najlepiej wykonanych
ścisła czołówka w swojej klasie,
świetnie zrealizowany dobry pomysł
można kupować w ciemno - choćby
dla samego posiadania
9 świetne wykonanie, ale mamy drobne
zastrzeżenia
bardzo grywalny, dopracowany produkt prawdziwa okazja, podobne gry są
zwykle znacznie droższe
8
dobre wykonanie, choć jest się do
czego przyczepić
dobra grywalność, choć mamy kilka
drobnych zastrzeżeń
dobra, atrakcyjna cena
7
przeciętne wykonanie; mamy kilka
istotnych zastrzeżeń
niezła grywalność, ale mamy kilka
istotnych zastrzeżeń
przeciętna cena tego typu tytułów
6
wykonanie rozczarowuje, mamy
poważne zastrzeżenia
produkt ciekawy, ale pod wieloma
względami niedopracowany
za wysoka, taki produkt powinien
kosztować nieco mniej
5 wykonanie poniżej ogólnie przyjętych
standardów
jeżeli nawet były dobre pomysły, to
zrealizowano je tutaj źle
stanowczo za wysoka, za takie gry
płaci się znacznie niższe kwoty
4 słabe wykonanie niewarte swojej ceny nie sądzimy, byś zechciał zagrać w to
więcej niż dwa razy
ponoć są gry, których zakup jest
jeszcze mniej opłacalny
3
kiedyś udało nam się znaleźć coś
gorzej wydanego
kiedyś udało nam się znaleźć coś
gorszego
kompletne nieporozumienie; taniej
zrobisz to domowymi metodami
2
ścisła czołówka najgorzej
wykonanych gier świata
podobno istnieje coś gorszego, ale nie
spotkaliśmy się z tym
nie bierz tego nawet za darmo!
1
domowymi sposobami dziecko
zrobiłoby to lepiej
ścisła czołówka najgłupszych i najmniej
dopracowanych gier świata
nie bierz tego nawet za dopłatą!
3
56786246.001.png 56786246.002.png 56786246.003.png 56786246.004.png 56786246.005.png
Rebel Times
Nr 16, Styczeń 2009
Spis treści
43 Poza fantazją, jednak nie
poza stawką
Anima Beyond Fantasy
2 Wstępniak
... czyli jak zwykle kilka słów o numerze
3 Jak oceniamy
… czyli jak rozumieć wystawione noty
5 Warrior Knights
– raz jeszcze
Polemika Czytelnika
12 W poszukiwaniu
zaginionej karty
Zaginione Miasta
16 (Pod)morskie opowieści
Czerwony Listopad
21 Wyścig do sałaty
Pędzące Żółwie
25 Era Asagiri
Okko
29 Drób gra w kości
Polowanie na robale
31 Matka tysiąca młodych
Black Goat of the Woods
35 Stary Donald farmę miał...
Black Sheep
39 O skutecznym rad sposobie
Graj z głową
46
Oneiros prezentuje
Gangrel: Savage and Macabre
49
Oneiros prezentuje
Daeva: Kiss of the Succubus
52
Plany na luty
czyli: co w następnym numerze?
4
56786246.006.png 56786246.007.png 56786246.008.png
Styczeń 2009
Polemika Czytelnika
Warrior Knights
- raz jeszcze
procesy, zasady, które determinują to co ludzie żyjący w
dawnych i niedawnych czasach czynili, a także co
zmienia, kształtuje ich motywy. Oto zasady wielkiej gry
planszowej zwanej życiem. Jedne z wielu zasad.
A co z recenzowaniem gry planszowej? Zadanie jest
wyjątkowo trudne i niewdzięczne. Usiąść i opanować
zasady to za mało by wystawić wiążącą ocenę danego
produktu. Trzeba jeszcze rozegrać kilka, kilkanaście
posiedzeń, sprawdzić różne warianty rozgrywki. I
ostatecznie wystawić ocenę – ocenę będącą sumą naszych
wrażeń z gry, tego jakich emocji nam dostarczyła.
Jeżeli mowa o grze w realiach szeroko pojętego Science
Fiction dola recenzenta na tym się kończy. Nikt bowiem
przy zdrowych zmysłach nie będzie szukał uzasadnień dla
logiczności zasad gry w podręcznikach do fizyki
kwantowej czy pismach teoretyków zajmujących się
problemem zakrzywienia czasoprzestrzeni. Jest to po
prostu problem zbyt odległy, zbyt hipotetyczny. Podobnie
jest w kwestii wszelkich gier Fantasy – w ich przypadku
jeszcze bardziej wieszamy logikę na kołku w sieni,
ignorujemy ją, przyjmując za logiczne to co w ramach
licentia poetica przekazują twórcy zasad i samej gry.
Nawet gdy mamy do czynienia ze światem tak logicznym,
klarownym i realistycznym w założeniach jak świat z kart
powieści George’a R. R. Martina, Feliksa W. Kresa czy
Paula Kearneya.
Ciężka, bardzo ciężka jest dola
recenzenta – recenzenta
wszelakiego – filmowego,
literackiego, a i tego, którego
smutną misją na tym padole łez
i rozpaczy jest ocena gry
planszowej. Tak się akurat
składa, że gry planszowe, w
odróżnieniu od swych
komputerowych braci i sióstr, są z zasady gatunkiem
szlachetniejszym. Siadając do gry planszowej musimy
opanować pewne, nierzadko skomplikowane, zasady,
przestrzegać ich i stosować. Zasady owe tworzą coś na
kształt praw fizyki w naszym świecie – jeżeli ktoś nie lubi
Newtona, wolna wola, ale jeżeli nie lubiąc go skoczy z
dziesiątego piętra, to choćby zasad fizyki nie uznawał i
tępił je – potłucze się tak czy inaczej! Z nauką zwaną
Historią jest tak samo – w historii widzimy pewne
Zasadniczy jednak problem pojawia się, gdy zasiadamy
do recenzji gry starającej się oddać nasze realia, lub realia
historycznie, lecz dawniej – obecne. Gdy recenzujemy grę
Memoire 44 wypada nam się orientować w realiach II
Wojny Światowej. Gdy recenzujemy Rice Wars,
powinniśmy znać, pokrótce, realia okresu Sengoku Jidai.
Gdy recenzujemy grę Warrior Knights, powinniśmy znać
realia trwającego blisko 1000 lat okresu średniowiecza.
W numerze 13 (październik 2008) magazynu Rebel
Times ukazała się recenzja dodatku do znakomitej gry
Warrior Knights. Dodatek ów – Crown and Glory –
zrecenzował pan Andrzej Jakubiec. Pragnę teraz z całą
mocą podkreślić – poniższy artykuł nie ma być atakiem
ani na pana Jakubca, którego pracę należy szanować, ani
nie jest wycieraniem sobie gęby Rebel Times’em (RT) –
5
56786246.009.png 56786246.010.png 56786246.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin