R 7-(100%)(3 pop)-Word.doc

(260 KB) Pobierz
R - 7

DYREKCJA GENERALNA PKP

R-7

INSTRUKCJA
dla personelu obsługi ruchowych
posterunków technicznych

WARSZAWA 1996 R.

 

( 2 i 3-cia poprawka )

 

ZARZĄDZENIE

WYKAZ jednostek organizacyjnych PKP i innych otrzymujących instrukcję

WYKAZ stanowisk na których zatrudnieni pracownicy

Rozdział I POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. Cel i zakres instrukcji

§ 2. Posterunki i ich podział

§ 3. Obsada posterunków

§ 4. Wyposażenie posterunków

§ 5. Ogólne obowiązki personelu obsługi posterunków

§ 6. Zwierzchnictwo i zależność służbowa

§ 7. Obowiązki pracowników posterunków nastawczych w zakresie utrzymania urządzeń

Rozdział II OBEJMOWANIE, PRZEKAZYWANIE I PEŁNIENIE SŁUŻBY ORAZ ZACHOWANIE SIĘ W CZASIE SŁUŻBY

§ 8. Obowiązki przy przyjęciu i przekazywaniu służby

§ 9. Obowiązki w czasie pełnienia służby

§ 10. Składanie meldunków zwierzchnikom

§ 11. Prowadzenie dokumentacji pracy

§ 12. Oddalanie się z posterunku

§ 13. Prowadzenie rozmów za pomocą urządzeń łączności

§ 14. Zdejmowanie plomb

§ 15. Postępowanie w okresie zimy

§ 16. Kontrola oświetlenia sygnałów

§ 17. Przygotowanie drogi przebiegu

§ 18. Postępowanie przy wjeździe, wyjeździe i przejeździe pociągu

§ 19. Rozwiązanie drogi przebiegu

§ 20. Udział pracownika posterunku nastawczego w wykonywaniu manewrów

§ 21. Obsługa przejazdów

§ 22. Postępowanie przy przewozie materiałów szczególnie niebezpiecznych i promieniotwórczych

Rozdział III PROWADZENIE ROBÓT, USZKODZENIA I PRZESZKODY

§ 23. Udzielanie zezwoleń na prowadzenie robót

§ 24. Podstawa prowadzenia robót

§ 25. Pracownicy uprawnieni do prowadzenia robota

§ 26. Wyrażanie zgody na prowadzenie robót

§ 27. Zakończenie robót

§ 28. Postępowanie w czasie przeszkód w działaniu urządzeń

§ 29. Zastępcze źródło zasilania

§ 30. Prowadzenie „Książki kontroli urządzeń sterowania ruchem kolejowym” i „Dziennika oględzin rozjazdów, skrzyżowań torów w jednym poziomie oraz wyrzutni płozów hamulcowych na górkach rozrządowych”

Rozdział IV POSTĘPOWANIE W RAZIE POWSTANIA WYPADKÓW LUB WYDARZEŃ KOLEJOWYCH

§ 31. Postępowanie przy przejechaniu pociągu obok semafora wskazującego sygnał „Stój”

§ 32. Uszkodzenie toru

§ 33. Zbiegnięcie wagonów

§ 34. Wykolejenie taboru

§ 35. Postępowanie w razie pożaru

§ 36. Wypadek z ludźmi

Rozdział V PRZESTRZEGANIE PORZĄDKU I ZASAD BHP

§ 37. Przestrzeganie porządku

§ 38. Przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy

Zmiany i uzupełnienia

ZARZĄDZENIE

Nr 55 ZARZĄDU PKP z dnia 30 września 1996 r. w sprawie ustalenia „Instrukcji dla personelu obsługi ruchowych posterunków technicznych” R-7

Na podstawie art. 36 ustawy z dnia 6 lipca 1995 r. o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. Nr 95, poz. 474) zarządza się, co następuje:

§ 1.              Ustala się do użytku służbowego „Instrukcję dla personelu obsługi ruchowych posterunków technicznych” R-7, stanowiącą załącznik do zarządzenia.

§ 2.              Traci moc zarządzenie Nr 61 Dyrektora Generalnego PKP z dnia 23 grudnia 1992 r.
w sprawie ustalenia „Instrukcji dla personelu obsługi ruchowych posterunków technicznych” R-7 (Biul. PKP Nr 27, póz. 120 i z 1994 r. Nr A 19, poz. 46).

§ 3.              Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

 

Nr KR 4-01-7200-3/96

PREZES ZARZĄDU PKP

DYREKTOR GENERALNY PKP

J. Janik

WYKAZ
jednostek organizacyjnych PKP i innych otrzymujących instrukcję

1.              ?????????? Dyrekcja Kolejowych Przewozów Towarowych „CARGO”, Dyrekcja Teleinformatyki Kolejowej, ??????????,

2.              Zakład Przewozów Towarowych i Przeładunku w Małaszewiczach,

3.              ??????????, Zakład Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście,

4.              Sekcje zainteresowanych zakładów – wg rozdzielnika,

5.              ??????????,

6.              Główny Inspektorat Kolejnictwa.

WYKAZ
stanowisk na których zatrudnieni pracownicy

otrzymujących instrukcję do osobistego użytku:

              Kontrolerzy, instruktorzy do spraw infrastruktury kolejowej (inżynierii ruchu, drogowych, automatyki), telekomunikacji, elektroenergetyki, przewozów pasażerskich, towarowych, taboru.

Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.
Cel i zakres instrukcji

1.              Celem instrukcji jest określenie obowiązków, ogólnych zasad pracy oraz postępowania pracowników posterunków technicznych przy prowadzeniu ruchu pociągów i manewrów.

2.              Instrukcja obowiązuje na kolejach normalnotorowych i szerokotorowych zarządzanych przez przedsiębiorstwo PKP , a także Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD).

3.              Szczegółowe postanowienia wynikające z miejscowych warunków, powinny znajdować się
w regulaminie technicznym i wewnętrznym rozkładzie jazdy pociągów.

§ 2.
Posterunki i ich podział

1.              Prowadzenie ruchu pociągów na linii kolejowej organizowane i nadzorowane jest przez posterunki ruchu.

2.              Posterunkiem ruchu jest zespół obiektów i urządzeń na linii kolejowej służący do bezpiecznego, regularnego i sprawnego prowadzenia ruchu kolejowego.

3.              Czynności związane z prowadzeniem ruchu kolejowego, a także bezpośrednie jego organizowanie i nadzorowanie wykonują posterunki techniczne, które dzielą się na:

1)              posterunki nastawcze,

2)              posterunki dyspozytorskie.

4.              Posterunek nastawczy przeznaczony jest do wykonywania przez uprawnionych pracowników lub samoczynnie przez urządzenia czynności związanych bezpośrednio z prowadzeniem ruchu przy czym:

1)              posterunek nastawczy wyposażony w urządzenia nastawcze z funkcją zależności sygnałów na sygnalizatorach od położenia zwrotnic oraz urządzenia blokowe
i łączności – jest nastawnią;

2)              posterunek, którego urządzenia nie mają tej funkcji zależności, o której mowa
w pkt. l – jest posterunkiem zwrotniczowskim (zwrotniczego).

5.              Posterunek dyspozytorski służy do wykonywania przez pełniący w nim służbę personel zasadniczo czynności związanych z organizowaniem i nadzorowaniem pracy.

Do posterunków dyspozytorskich zalicza się posterunki:

1)              dyspozytorów zakładu

2)              dyżurnych ruchu peronowych i manewrowych,

3)              starszych ustawiaczy.

W przypadkach i zakresie określonym w regulaminie technicznym, posterunki dyspozytorskie dyżurnych ruchu peronowych i manewrowych uczestniczą również w wykonywaniu czynności związanych z prowadzeniem ruchu i w tym zakresie dotyczą ich postanowienia niniejszej instrukcji.

6.              Nastawnia jest to posterunek wyposażony w urządzenia nastawcze, blokowe i łączności.

Pod względem przeznaczenia ruchowego rozróżnia się nastawnie dysponujące, wykonawcze
i manewrowe.

Pod względem sposobu nastawiania zwrotnic, rozróżnia się nastawnie ręczne, mechaniczne
i elektryczne.

7              Posterunek dyspozytorski dyżurnego ruchu peronowego lub manewrowego może uczestniczyć w sprawdzaniu i zgłaszaniu czy tor jest wolny i czy droga przebiegu w jego okręgu jest przygotowana, obserwacji pociągów i podawaniu wymaganych sygnałów, zgłaszaniu wjazdu pociągów z końcowym sygnałem, wydawaniu rozkazów pisemnych.

8.              Szczegółowy podział nastawni w zależności od rodzaju urządzeń, przeznaczenia ruchowego, sposobu obsługi i położenia w terenie określa „Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów na PKP” R-1 i instrukcje obsługa urządzeń sterowania ruchem.

9.              Część obszaru posterunku ruchu, na którym wszystkie urządzenia sterowania ruchem kolejowym obsługuje jedna nastawnia, nazywa się okręgiem nastawczym.

Granice okręgów nastawczych określa regulamin techniczny.

10.              Każdy posterunek powinien być oznaczony ustalonymi znakami.

§ 3.
Obsada posterunków

1.              Ilekroć w niniejszej instrukcji jest mowa o obsadzie posterunku, należy przez to rozumieć odpowiednio pracownika lub zespół pracowników zatrudnionych na tym posterunku.

2.              Obsada posterunku powinna być oszczędna, dostosowana do wielkości oraz rodzaju pracy posterunku i może zmieniać się np. w okresach zmniejszonego natężenia pracy, a jej liczebność ustala regulamin techniczny.

3.              Obsadę posterunku nastawczego – w zależności od zakresu i rodzaju pracy posterunku – stanowią: dyżurny ruchu, nastawniczy, zwrotniczy oraz megafonista, konserwator zwrotnic.

4.              Ilekroć w dalszej części instrukcji jest mowa o wykonawczym posterunku nastawczym, należy przez to rozumieć posterunek, którego obsadę stanowi nastawniczy lub zwrotniczy.

5.              W przypadku wieloosobowej obsady wykonawczego posterunku nastawczego, w regulaminie technicznym należy ściśle rozgraniczyć obowiązki poszczególnych pracowników, przy czym obsługa aparatu blokowego i semaforów, tablic kluczowych i kluczowej skrzyni zależności powinna należeć do obowiązków kierującego pracą na danym posterunku.

6.              Jeżeli na wykonawczym posterunku nastawczym pełni służbę w jednej zmianie więcej niż jeden nastawniczy (zwrotniczy), to jeden z nich powinien być wyznaczony jako kierujący
i odpowiedzialny za właściwy przebieg pracy na danym posterunku. Jeżeli przykładowo na wykonawczym posterunku nastawczym w jednej zmianie pełni służbę dwóch nastawniczych, to jednego z nich zawiadowca (naczelnik) stacji powinien wyznaczyć na kierującego, jeżeli zaś na posterunku w jednej zmianie pełni służbę starszy nastawniczy i nastawniczy, to kierującym jest starszy nastawniczy. Na nastawni dysponującej kierującym jest dyżurny ruchu dysponujący,
a przy wieloosobowej obsadzie nastawniczych jeden z nich może koordynować ich pracę
w zakresie ustalonym regulaminem technicznym.

7.              Starszy zwrotniczy może nadzorować pracę kilku sąsiadujących ze sobą posterunków zwrotniczych.

§ 4.
Wyposażenie posterunków

1.              Każdy posterunek nastawczy powinien być wyposażony w niezbędne mu w pracy:

1)              przepisy i instrukcje służbowe:

a)              „Instrukcję dla personelu obsługi ruchowych posterunków technicznych R-7,

b)              „Instrukcja prowadzenia ruchu pociągów na PKP R-1

c)              Przepisy gospodarki wagonami towarowymi R-2 (tylko na zainteresowanych nastawniach dysponujących i posterunkach dyspozytorskich),

d)              „Instrukcję o postępowaniu w sprawach wypadków i wydarzeń kolejowych R-3 (tylko na nastawniach dysponujących);

e)              „Instrukcję o rozkładzie jazdy pociągów R-11 (tylko na nastawniach dysponujących),

f)              „Instrukcję o użytkowaniu urządzeń radiołączności pociągowej na PKP R-12 (tylko na posterunkach wyposażonych w te urządzenia),

g)              Instrukcja użytkowania urządzeń ogólno eksploatacyjnych sieci telekomunikacyjnej PKP R-13,

h)              „Instrukcję o skróconych adresach liczbowych R-18 (tylko na zainteresowanych posterunkach),

i)              Przepisy o gospodarce wagonami parku osobowego R-28 (tylko na zainteresowanych nastawniach dysponujących i posterunkach dyspozytorskich)

j)              „Instrukcję o technice pracy manewrowej R-34,

k)              „Instrukcję o kontroli biegu pociągów pasażerskich R-53 (tylko na zainteresowanych posterunkach),

1)              „Instrukcję o kontroli biegu i obciążeniu pociągów towarowych R-55 (tylko na zainteresowanych posterunkach),

ł)              „Instrukcja sygnalizacji na PKP E-1

m)              „Instrukcję o zasadach utrzymania, sprawdzania i prowadzenia robót
w urządzeniach sterowania ruchem kolejowym E-11,

n)              „Instrukcję obsługi urządzeń sterowania ruchem kolejowym (E-16 i E-17 lub
E-16 i E-18 – zależnie od istniejących na posterunku nastawczym urządzeń),

o)...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin