SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYCH W GRUPIE DZIECI 4 I 5 LETNICH.
Prowadząca: Magda Babiuch
Temat kompleksowy: Nasi skrzydlaci przyjaciele.
Temat dnia: Karmnik
Cel ogólny:
Cele operacyjne dziecka:
- uważnie słucha opowiadania,
- wie do czego służy karmnik,
- wczuwa się w role głównego bohatera określa jego emocje,
- bierze czynny udział w zabawie,
- potrafi dostrzec piękno przyrody,
- potrafi prawidłowo zachować się w parku,
- rozpoznaje kaczkę – na okazie naturalnym,
- rozumie pojęcia długo i krótko – rozpoznaje dźwięki długie i krótkie.
Metody:
- Słowna,
- Czynna,
- Oglądowa,
Formy:
- indywidualna,
- zbiorowa,
- grupowa,
Środki dydaktyczne:
Szarfy, klocki drewniane.
1. Opowiadanie G. Majdańskiej „Karminik”.
„Co to jest i do czego służy karmnik?” – rozmowa kierowana, ilustracje karmnika.
Wspólne układanie zakończenia historii Maćka.
Wyciągnięcie wniosków przez dzieci na podstawie opowiadania.
2. Zabawa orientacyjno- porządkowa „Czaple”.
Dzieci poruszają się w dowolnych kierunkach po sali. Na hasło „czaple” rozpoczynają powolny chód, unoszą wysoko kolana, ręce mają wyciągnięte na boki, głowa uniesiona lekko w górę.
Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Dzięcioły”.
Każde dziecko zajmuje miejsce w obręczy – szarfie – dzięcioły siedzą w dziuplach, na hasło „ dzięcioły wylatują z gniazd” dzieci przemieszczają się drobnymi krokami między obręczami. Na hasło „ dzięcioły leczą drzewa” dzieci zatrzymują się w miejscu i w lekkim rozkroku, ręce z tyłu, wykonują lekkie skłony obrazujące stukanie dziobem w drzewo.
Zabawa z elementami czworakowania „Koty”.
Dzieci – „Koty” przemieszczają się na czworaka między szarfami, w których siedzą ptaki. Na określony sygnał przechodzą do leżenia na boku „koty obserwują ptaki”.
3. Spacer do parku – obserwacja ptaków. Oglądanie karmnika dla ptaków, obserwowanie kaczek w stawie.
4. „Ptaki fruną, ptaki skaczą” – zabawa utrwalająca pojęcia „długo” i „krótko”. Na umówiony krótki dźwięk dzieci – ptaki latają, natomiast na umówiony dźwięk długi ptaki skaczą.
magi83