silniki krokowe cz2.PDF

(547 KB) Pobierz
Podzespoły
S
i
l
n
i
k
i
k
r
o
k
o
w
e
o
d
p
o
d
s
t
a
w
Część 2 − powrót do źródeł
część 2 − powrót do źródeł
Aby w pełni wykorzystać silniki krokowe
(stepper motors), potrzeba pewnej wiedzy i
doświadczenia. Pierwsza część artykułu w
numerze EdW 7/2002) udowodniła, że pod−
stawowe, i co ważne, najczęściej stosowane
sposoby sterowania są naprawdę bardzo pro−
ste. Prosta jest także podstawowa zasada
działania tych silników, którą się teraz zaj−
miemy. W każdym z omawianych silników
uzwojenia umieszczone są na stojanie. W
żadnym nie ma uzwojeń na wirniku, a tym
samym nie ma pierścieni ani szczotek. Dzię−
ki temu trwałość silników krokowych jest
bardzo duża i wyznaczona jest przede wszy−
stkim przez trwałość łożysk.
Skrótowo oznaczane są VR – od angielskie−
go Variable Reluctance . Nie ma tu magne−
sów trwałych. Przyczyną ruchu wirnika jest,
podobnie jak w przekaźniku, dążenie do za−
mknięcia obwodu magnetycznego i zmniej−
szenia oporu magnetycznego – reluktancji.
Wykorzystuje się tu tzw. moment reluktan−
cyjny. Aby uzyskać ruch ciągły, nie wystar−
czy jedna cewka. Schematyczną budowę sil−
nika reluktancyjnego z trzema uzwojeniami
pokazuje rysunek 16 . Wirnik (rotor) ma tu
cztery zęby, a stator sześć biegunów. Każde z
trzech uzwojeń podzielone jest na dwie czę−
ści, nawinięte na przeciwległych biegunach.
Rysunek 17a pokazuje położenie wirnika
przy zasileniu uzwojenia A – uzwojenie,
przez które płynie prąd zaznaczyłem kolorem
czerwonym. Bieguny 1 przyciągają zęby X
wirnika. Gdy zostanie zasilone uzwojenie 2
(pozostałe dwa uzwojenia nie będą zasilane),
wytworzy ono strumień magnetyczny i (dla
zmniejszenia oporu magnetycznego) wirnik
obróci się o kąt 30 stopni. Zwróć uwagę, że
wcześniej bieguny 1 przyciągały zęby X wir−
nika. Teraz bieguny 2 są bliżej zębów Yi wła−
śnie je przyciągają. Dlatego wirnik obróci się
o 30 o w prawo, jak pokazuje rysunek 17b .
W następnym takcie zasilone zostanie
uzwojenie 3 i bieguny 3 przyciągną zęby X –
wirnik obróci się o dalsze 30 o w prawo i usta−
wi w położeniu pokazanym na rysunku 17c .
Zasilenie uzwojenia 1 spowoduje obrót o ko−
lejne 30 stopni, jak pokazuje rysunek 17d .
Ponieważ zęby X, Y wirnika niczym się nie
różnią, sytuacja jest wtedy identyczna, jak
na rysunku 17a i każdy kolejny impuls po−
woduje obrót o dalsze 30 stopni w prawo.
VR − silniki krokowe
o zmiennej reluktancji
Znasz na pewno przekaźnik, element elektro−
niczny, który zawiera cewkę, rdzeń, ruchomą
kotwicę i styki. Przepływ prądu przez cewkę
powoduje przyciągnięcie kotwicy (i przełą−
czenie styków, co nas teraz zupełnie nie inte−
resuje). Podobnie działa elektromagnes.
Działanie przekaźnika i elektromagnesu ilu−
struje rysunek 15 . Pole magnetyczne po−
wstające w rdzeniu, mówiąc potocznie, przy−
ciąga ruchomą kotwicę. Zamyka obwód ma−
gnetyczny. Bardziej ściśle należałoby stwier−
dzić, że układ dąży do zmniejszenia oporu
magnetycznego, by przy danej sile magneto−
motorycznej wytworzonej przez cewkę, po−
wstał jak największy strumień. Nie wdając
się w szczegóły: przez przyciągnięcie kotwi−
cy układ zmniejsza opór magnetyczny. A
opór magnetyczny to reluktancja.
Na podobnej zasadzie działają tak zwane
reluktancyjne silniki krokowe , zwane czę−
ściej silnikami o zmiennej reluktancji .
Rys. 15
Rys. 16
Fot. 17
26
Elektronika dla Wszystkich
Sierpień 2002
752806709.544.png 752806709.654.png 752806709.765.png 752806709.786.png 752806709.001.png 752806709.012.png 752806709.023.png 752806709.034.png 752806709.045.png 752806709.056.png 752806709.067.png 752806709.077.png 752806709.088.png 752806709.099.png 752806709.110.png 752806709.121.png 752806709.131.png 752806709.140.png 752806709.151.png 752806709.162.png 752806709.173.png 752806709.184.png 752806709.195.png 752806709.206.png 752806709.217.png 752806709.228.png 752806709.239.png 752806709.250.png 752806709.261.png 752806709.272.png 752806709.283.png 752806709.294.png 752806709.305.png 752806709.316.png 752806709.327.png 752806709.338.png 752806709.349.png 752806709.360.png 752806709.371.png 752806709.381.png 752806709.390.png 752806709.401.png 752806709.412.png 752806709.423.png 752806709.434.png 752806709.445.png 752806709.456.png 752806709.467.png 752806709.478.png 752806709.489.png 752806709.500.png 752806709.511.png 752806709.522.png 752806709.533.png 752806709.545.png 752806709.556.png 752806709.567.png 752806709.578.png 752806709.589.png 752806709.600.png 752806709.611.png 752806709.622.png 752806709.633.png 752806709.644.png 752806709.655.png 752806709.666.png 752806709.677.png 752806709.688.png 752806709.699.png 752806709.710.png 752806709.721.png 752806709.732.png 752806709.743.png 752806709.754.png 752806709.766.png 752806709.777.png 752806709.778.png 752806709.779.png 752806709.780.png 752806709.781.png 752806709.782.png 752806709.783.png 752806709.784.png 752806709.785.png 752806709.787.png 752806709.788.png 752806709.789.png 752806709.790.png 752806709.791.png 752806709.792.png 752806709.793.png 752806709.794.png 752806709.795.png 752806709.796.png 752806709.002.png 752806709.003.png 752806709.004.png 752806709.005.png 752806709.006.png 752806709.007.png 752806709.008.png 752806709.009.png 752806709.010.png 752806709.011.png 752806709.013.png 752806709.014.png 752806709.015.png 752806709.016.png 752806709.017.png 752806709.018.png 752806709.019.png 752806709.020.png 752806709.021.png 752806709.022.png 752806709.024.png 752806709.025.png 752806709.026.png 752806709.027.png 752806709.028.png 752806709.029.png 752806709.030.png 752806709.031.png 752806709.032.png 752806709.033.png 752806709.035.png 752806709.036.png 752806709.037.png 752806709.038.png 752806709.039.png 752806709.040.png 752806709.041.png 752806709.042.png 752806709.043.png 752806709.044.png 752806709.046.png 752806709.047.png 752806709.048.png 752806709.049.png 752806709.050.png 752806709.051.png 752806709.052.png 752806709.053.png 752806709.054.png 752806709.055.png 752806709.057.png 752806709.058.png 752806709.059.png 752806709.060.png 752806709.061.png 752806709.062.png 752806709.063.png 752806709.064.png 752806709.065.png 752806709.066.png 752806709.068.png 752806709.069.png 752806709.070.png 752806709.071.png
 
Podzespoły
Przepływ prądu przez uzwojenie powoduje
takie ustawienie wirnika, żeby oporność ma−
gnetyczna była jak najmniejsza. Na stronie
internetowej EdW można znaleźć stosowną
animację, zrealizowaną w programie Flash
( Reluktancyjny.exe ).
Silniki VR (o zmiennej reluktancji) mogą
mieć i zazwyczaj mają większą liczbę biegu−
nów stojana i zębów wirnika. Wtedy skok
jednostkowy jest mniejszy.
Do sterowania silnika reluktancyjnego
trzyuzwojeniowego potrzebna jest sekwen−
cja impulsów, pokazana na rysunku 18 . W
danej chwili zasilane jest w nim tylko jedno
uzwojenie.
nek przepływu prą−
du, jak pokazuje
rysunek 20 .
Najprostszy sil−
nik z magnesem sta−
łym mógłby mieć
dwa uzwojenia, a
wirnik byłby nama−
gnesowany promie−
niowo. Rysunki
21a...21e pokazują
poszczególne fazy
cyklu. Cztery fazy
tworzą pełny cykl
z magnesem stałym. Przepływ prądu przez
uzwojenie 1 jest równoznaczne z powstaniem
(elektro)magnesu o biegunach pokazanych na
rysunku 23a . Przyciągające się magnesy
spowodują odpowiednie ustawienie wirnika.
Jeśli za chwilę przestanie płynąć prąd
w uzwojeniu 1, a popłynie w uzwojeniu 2,
zaczną oddziaływać elektromagnes 2 i biegu−
ny wirnika oznaczone Z−Z. Wirnik obróci się
zgodnie z ruchem wskazówek zegara o kąt
30 stopni i ustawi w położeniu pokazanym na
rysunku 23b . Zauważ, że elektromagnes 2
oddziałuje z inną parą biegunów wirnika, niż
wcześniej elektromagnes 1. Aby w następ−
nym kroku uzyskać obrót o kolejne 30 stop−
ni zgodnie z ruchem wskazówek zegara, na−
leży uzyskać biegunowość elektromagnesu
1, jak pokazuje rysunek 23c . Aby to osią−
gnąć, należy zmienić kierunek przepływu
prądu w tym uzwojeniu w stosunku do sytu−
acji z rysunku 23a. Kolejny krok i obrót o 30
stopni uzyskamy, jeśli w uzwojeniu 2 popły−
nie prąd w kierunku przeciwnym niż wcze−
śniej, jak pokazuje rysunek 23d . Kolejny
skok i dalszy obrót uzyskamy w sytuacji ana−
logicznej jak na początku – ilustruje to rysu−
nek 23e . Tym razem cztery takty cyklu spo−
Fot. 19
Fot. 20
Rys. 18
Warto zaznaczyć, że ze względu na brak
magnesów trwałych wirnik niezasilanego sil−
nika reluktancyjnego może się swobodnie
obracać, co pozwala łatwo odróżnić taki sil−
nik od innych silników krokowych.
Silniki reluktancyjne nie mają dobrych
parametrów i zostały wyparte przez inne ro−
dzaje silników krokowych. Dlatego nie bę−
dziemy zajmować się wersjami o innej licz−
bie uzwojeń i biegunów, ani dodatkowymi
szczegółami.
i wirnik wykonuje pełen obrót. Tym razem ma−
my tylko dwa uzwojenia, ale w poszczegól−
nych odcinkach czasu prąd płynie w nich
w przeciwnych kierunkach. Zwróć uwagę, że
przy takim sposobie sterowania uzwojeń uzy−
skujemy efekt wirowania pola magnetycznego
(stojana) i to wirujące pole niejako zabiera za
sobą namagnesowany wirnik.
Jeden skok w takim silniku to obrót o 90 o ,
co nie jest korzystne. Do różnych precyzyj−
nych zastosowań elementarny skok powinien
być jak najmniejszy. Można to osiągnąć przez
zwiększenie liczby biegunów wirnika. Rotor
(wirnik) silnika nie posiada wtedy zębów,
lecz jest namagnesowany naprzemiennie bie−
gunami N i S, i co ważne, nie jest to pojedyn−
czy magnes, tylko jakby złożenie kilku ma−
gnesów. Rysunek 22 pokazuje uproszczoną
budowę wewnętrzną jednej z odmian silnika
Silniki
z magnesem stałym
Silniki z magnesem stałym (trwałym) nazy−
wane są silnikami PM , co jest angielskim
skrótem od Permanent Magnet . Podstawy
działania silnika z magnesem stałym opiera−
ją się na wzajemnym oddziaływaniu biegu−
nów. Magnes ma dwa bieguny, ozna−
czane N (north – północny) i S (south
– południowy). Bieguny różnoimien−
ne (N−S) przyciągają się, a jednoi−
mienne (N−N, S−S) – odpychają, jak
ilustruje to rysunek 19 . Jeśli jeden z
magnesów zastąpimy elektromagne−
sem, zjawiska będą identyczne. W
elektromagnesie łatwo możemy zmie−
niać biegunowość, zmieniając kieru−
Fot. 22
Fot. 23
Fot. 21
27
Elektronika dla Wszystkich
Sierpień 2002
752806709.072.png 752806709.073.png 752806709.074.png 752806709.075.png 752806709.076.png 752806709.078.png 752806709.079.png 752806709.080.png 752806709.081.png 752806709.082.png 752806709.083.png 752806709.084.png 752806709.085.png 752806709.086.png 752806709.087.png 752806709.089.png 752806709.090.png 752806709.091.png 752806709.092.png 752806709.093.png 752806709.094.png 752806709.095.png 752806709.096.png 752806709.097.png 752806709.098.png 752806709.100.png 752806709.101.png 752806709.102.png 752806709.103.png 752806709.104.png 752806709.105.png 752806709.106.png 752806709.107.png 752806709.108.png 752806709.109.png 752806709.111.png 752806709.112.png 752806709.113.png 752806709.114.png 752806709.115.png 752806709.116.png 752806709.117.png 752806709.118.png 752806709.119.png 752806709.120.png
 
752806709.122.png 752806709.123.png 752806709.124.png 752806709.125.png 752806709.126.png 752806709.127.png 752806709.128.png 752806709.129.png 752806709.130.png 752806709.132.png 752806709.133.png 752806709.134.png 752806709.135.png 752806709.136.png
 
752806709.137.png
 
752806709.138.png 752806709.139.png 752806709.141.png 752806709.142.png 752806709.143.png 752806709.144.png 752806709.145.png 752806709.146.png 752806709.147.png 752806709.148.png 752806709.149.png 752806709.150.png 752806709.152.png 752806709.153.png 752806709.154.png 752806709.155.png 752806709.156.png 752806709.157.png 752806709.158.png 752806709.159.png 752806709.160.png 752806709.161.png 752806709.163.png 752806709.164.png 752806709.165.png 752806709.166.png 752806709.167.png 752806709.168.png 752806709.169.png 752806709.170.png 752806709.171.png 752806709.172.png 752806709.174.png 752806709.175.png 752806709.176.png 752806709.177.png 752806709.178.png 752806709.179.png 752806709.180.png 752806709.181.png 752806709.182.png 752806709.183.png 752806709.185.png 752806709.186.png 752806709.187.png 752806709.188.png 752806709.189.png 752806709.190.png 752806709.191.png 752806709.192.png 752806709.193.png 752806709.194.png 752806709.196.png 752806709.197.png 752806709.198.png 752806709.199.png 752806709.200.png 752806709.201.png 752806709.202.png 752806709.203.png 752806709.204.png 752806709.205.png 752806709.207.png 752806709.208.png 752806709.209.png 752806709.210.png 752806709.211.png 752806709.212.png 752806709.213.png 752806709.214.png 752806709.215.png 752806709.216.png 752806709.218.png 752806709.219.png 752806709.220.png 752806709.221.png 752806709.222.png 752806709.223.png 752806709.224.png 752806709.225.png 752806709.226.png 752806709.227.png 752806709.229.png 752806709.230.png 752806709.231.png 752806709.232.png 752806709.233.png 752806709.234.png 752806709.235.png 752806709.236.png 752806709.237.png 752806709.238.png 752806709.240.png 752806709.241.png 752806709.242.png 752806709.243.png 752806709.244.png 752806709.245.png 752806709.246.png 752806709.247.png 752806709.248.png 752806709.249.png 752806709.251.png 752806709.252.png 752806709.253.png 752806709.254.png 752806709.255.png 752806709.256.png 752806709.257.png 752806709.258.png 752806709.259.png 752806709.260.png 752806709.262.png 752806709.263.png 752806709.264.png 752806709.265.png 752806709.266.png 752806709.267.png 752806709.268.png 752806709.269.png 752806709.270.png 752806709.271.png 752806709.273.png 752806709.274.png 752806709.275.png 752806709.276.png 752806709.277.png 752806709.278.png 752806709.279.png 752806709.280.png 752806709.281.png 752806709.282.png 752806709.284.png 752806709.285.png 752806709.286.png 752806709.287.png 752806709.288.png 752806709.289.png 752806709.290.png 752806709.291.png 752806709.292.png 752806709.293.png 752806709.295.png 752806709.296.png 752806709.297.png 752806709.298.png 752806709.299.png 752806709.300.png 752806709.301.png 752806709.302.png 752806709.303.png 752806709.304.png 752806709.306.png 752806709.307.png 752806709.308.png 752806709.309.png 752806709.310.png 752806709.311.png 752806709.312.png 752806709.313.png 752806709.314.png 752806709.315.png 752806709.317.png 752806709.318.png 752806709.319.png 752806709.320.png 752806709.321.png 752806709.322.png 752806709.323.png 752806709.324.png 752806709.325.png 752806709.326.png 752806709.328.png 752806709.329.png 752806709.330.png 752806709.331.png 752806709.332.png 752806709.333.png 752806709.334.png 752806709.335.png 752806709.336.png 752806709.337.png 752806709.339.png 752806709.340.png 752806709.341.png 752806709.342.png 752806709.343.png 752806709.344.png 752806709.345.png 752806709.346.png 752806709.347.png 752806709.348.png 752806709.350.png 752806709.351.png 752806709.352.png 752806709.353.png 752806709.354.png 752806709.355.png 752806709.356.png 752806709.357.png 752806709.358.png 752806709.359.png 752806709.361.png 752806709.362.png 752806709.363.png 752806709.364.png 752806709.365.png 752806709.366.png 752806709.367.png 752806709.368.png 752806709.369.png 752806709.370.png 752806709.372.png 752806709.373.png 752806709.374.png 752806709.375.png 752806709.376.png
Podzespoły
wodowały obrót wirnika tylko o jedną trzecią
obrotu (120 stopni). Zauważ, że i tu mamy do
czynienia z wirującym polem magnetycznym
(stojana). Zwróć jednak uwagę na istotne
różnice – wirujące pole stojana nie zabiera ze
sobą wirnika, niemniej powoduje przeskoki
między jego ustalonymi położeniami, a kie−
runki wirowania pola i wirnika są przeciwne.
Ten przykładowy silnik ma dwie pary bie−
gunów stojana i 3 pary biegunów wirnika,
przez co jeden skok daje obrót o 30 stopni.
Stosując inne (większe) liczby biegunów sto−
jana i wirnika, można uzyskać mniejszy
skok. Najczęściej spotyka się silniki PM (z
magnesem stałym) o kącie skoku 7,5 o ...15 o ,
co daje 48...24 skoki na jeden obrót wirnika.
Silniki z magnesem stałym (PM) są pod
pewnymi względami lepsze od silników reluk−
tancyjnych (VR) i bywają stosowane do dziś.
rysunek 24 . Często magnes ten to pierścień
(pierścienie) z silnie namagnesowanego ma−
teriału nałożony(−e) na oś wirnika. Stojan ma
zwykle dwa uzwojenia i osiem biegunów,
z tym, że po cztery bieguny współpracują z jed−
nym uzwojeniem, jak pokazuje rysunek 25 .
Stosując odpowiednie układy sterujące, moż−
na tu uzyskać efekt wirowania pola magne−
tycznego, analogicznie jak na rysunkach 17,
zabiera ze sobą wirnik. Proste wyobrażenie,
że wirujące pole zabiera ze sobą wirnik, jest
prawdziwe tylko dla silnika z rysunku 21,
gdzie wirowanie pola powoduje ruch obroto−
wy wirnika z taką prędkością, jak wiruje po−
le. Już analiza rysunku 23 pokazała, że nie
zawsze tak jest − prędkość wirnika jest tam
kilkakrotnie mniejsza, niż prędkość wirowa−
nia pola wytwarzanego przez uzwojenia sto−
jana, a kierunki wirowania pola i wirnika są
przeciwne. Niemniej jest prawdą, że wirują−
ce pole magnetyczne stojana współdziała z
polem magnesu stałego silnika PM i ruch jest
wynikiem interakcji biegunów magnetycz−
nych, według zasady z rysunku 19.
W silniku VR nie ma przyciągania i odpy−
chania biegunów – ruch wynika z dążenia do
zamknięcia obwodu magnetycznego − patrz
rysunek 15. Także i w silnikach VR prędkość
obrotowa wirnika jest tym mniejsza, im więk−
sza jest liczba biegunów i zębów wirnika.
Nasuwa się pytanie, co jest powodem ru−
chu w silniku hybrydowym? Czy oddziały−
wanie biegunów magnetycznych, czy dąże−
nie do zamknięcia obwodu magnetycznego?
Silniki hybrydowe
Obecnie najczęściej stosowane są tak zwane
silniki hybrydowe, które, zgodnie z nazwą,
łączą w sobie właściwości i zalety obu typów
omówionych wcześniej. Oznaczane są często
skrótem HB , od an−
gielskiego h y b rid. Na
fotografii tytułowej
pokazane są składniki
takiego silnika. Silnik
hybrydowy (HB) za−
wiera magnes trwały,
ale bieguny magnesu
są w nim umieszczone
osiowo, w przeciwień−
stwie do omawianych
silników PM, co w
uproszczeniu pokazuje
Rys. 25
Rys. 26
21, 23. Przy najprostszym sposobie sterowa−
nia, dokładnie takim, jak na rysunku 21, ma−
my cztery możliwe stany namagnesowania
biegunów statora, jak pokazuje rysunek 26 .
Pole wiruje tu zgodnie z ruchem wskazówek
zegara.
Intuicja, bazująca na działaniu innych sil−
ników elektrycznych, może podpowiadać, że
wirujące pole magnetyczne, wytworzone
przez odpowiedni przebieg sterujący, niejako
W silniku HB magnes jest, ale pełni inną
rolę, niż w silniku PM. Wirnik jest tu nama−
gnesowany osiowo, czyli zupełnie inaczej
niż w silniku PM. Wirujące pole magnetycz−
ne (porównaj rysunek 26) nie może „zabrać
ze sobą” namagnesowanego wirnika, bo kie−
runki obu pól są „niewłaściwe”, prostopadłe
– patrz rysunek 24. Można przyjąć, że dzięki
prostopadłemu ustawieniu, wirujące pole
magnetyczne stojana nie reaguje z polem
Rys. 24
F
o
t. . .
3
28
Elektronika dla Wszystkich
Sierpień 2002
752806709.377.png 752806709.378.png
 
752806709.379.png 752806709.380.png 752806709.382.png 752806709.383.png
 
752806709.384.png 752806709.385.png 752806709.386.png
 
752806709.387.png 752806709.388.png 752806709.389.png 752806709.391.png 752806709.392.png 752806709.393.png 752806709.394.png 752806709.395.png 752806709.396.png 752806709.397.png 752806709.398.png 752806709.399.png 752806709.400.png 752806709.402.png 752806709.403.png 752806709.404.png 752806709.405.png 752806709.406.png 752806709.407.png 752806709.408.png 752806709.409.png 752806709.410.png 752806709.411.png 752806709.413.png 752806709.414.png 752806709.415.png 752806709.416.png 752806709.417.png 752806709.418.png 752806709.419.png 752806709.420.png 752806709.421.png 752806709.422.png 752806709.424.png 752806709.425.png 752806709.426.png 752806709.427.png 752806709.428.png 752806709.429.png 752806709.430.png 752806709.431.png 752806709.432.png 752806709.433.png 752806709.435.png 752806709.436.png 752806709.437.png 752806709.438.png 752806709.439.png 752806709.440.png 752806709.441.png 752806709.442.png 752806709.443.png 752806709.444.png 752806709.446.png 752806709.447.png 752806709.448.png 752806709.449.png 752806709.450.png 752806709.451.png 752806709.452.png 752806709.453.png 752806709.454.png 752806709.455.png 752806709.457.png 752806709.458.png 752806709.459.png 752806709.460.png 752806709.461.png 752806709.462.png 752806709.463.png 752806709.464.png 752806709.465.png 752806709.466.png 752806709.468.png 752806709.469.png 752806709.470.png 752806709.471.png 752806709.472.png 752806709.473.png 752806709.474.png 752806709.475.png 752806709.476.png 752806709.477.png 752806709.479.png 752806709.480.png 752806709.481.png 752806709.482.png 752806709.483.png 752806709.484.png 752806709.485.png 752806709.486.png 752806709.487.png 752806709.488.png 752806709.490.png 752806709.491.png 752806709.492.png 752806709.493.png 752806709.494.png 752806709.495.png 752806709.496.png 752806709.497.png 752806709.498.png 752806709.499.png 752806709.501.png 752806709.502.png 752806709.503.png 752806709.504.png 752806709.505.png 752806709.506.png 752806709.507.png 752806709.508.png 752806709.509.png 752806709.510.png 752806709.512.png 752806709.513.png 752806709.514.png 752806709.515.png 752806709.516.png 752806709.517.png 752806709.518.png 752806709.519.png 752806709.520.png 752806709.521.png 752806709.523.png 752806709.524.png 752806709.525.png 752806709.526.png 752806709.527.png 752806709.528.png 752806709.529.png 752806709.530.png 752806709.531.png 752806709.532.png 752806709.534.png 752806709.535.png 752806709.536.png 752806709.537.png 752806709.538.png 752806709.539.png 752806709.540.png 752806709.541.png 752806709.542.png 752806709.543.png 752806709.546.png 752806709.547.png 752806709.548.png 752806709.549.png 752806709.550.png 752806709.551.png 752806709.552.png 752806709.553.png 752806709.554.png 752806709.555.png 752806709.557.png 752806709.558.png 752806709.559.png 752806709.560.png 752806709.561.png 752806709.562.png 752806709.563.png 752806709.564.png 752806709.565.png 752806709.566.png 752806709.568.png 752806709.569.png 752806709.570.png 752806709.571.png 752806709.572.png 752806709.573.png 752806709.574.png 752806709.575.png 752806709.576.png 752806709.577.png 752806709.579.png 752806709.580.png 752806709.581.png 752806709.582.png 752806709.583.png 752806709.584.png 752806709.585.png 752806709.586.png 752806709.587.png 752806709.588.png 752806709.590.png 752806709.591.png 752806709.592.png 752806709.593.png 752806709.594.png 752806709.595.png 752806709.596.png 752806709.597.png 752806709.598.png 752806709.599.png 752806709.601.png 752806709.602.png 752806709.603.png 752806709.604.png 752806709.605.png 752806709.606.png 752806709.607.png 752806709.608.png 752806709.609.png 752806709.610.png 752806709.612.png 752806709.613.png 752806709.614.png 752806709.615.png 752806709.616.png 752806709.617.png 752806709.618.png 752806709.619.png 752806709.620.png 752806709.621.png 752806709.623.png 752806709.624.png 752806709.625.png 752806709.626.png 752806709.627.png 752806709.628.png 752806709.629.png 752806709.630.png 752806709.631.png 752806709.632.png 752806709.634.png 752806709.635.png 752806709.636.png 752806709.637.png 752806709.638.png 752806709.639.png 752806709.640.png 752806709.641.png 752806709.642.png 752806709.643.png 752806709.645.png 752806709.646.png 752806709.647.png 752806709.648.png 752806709.649.png 752806709.650.png 752806709.651.png 752806709.652.png 752806709.653.png
 
Podzespoły
wirnika, a w każdym razie „nie zabiera go ze
sobą”.
Już to wskazuje, że w silniku HB przyczy−
na ruchu jest podobna, jak w silniku VR. Sil−
nik hybrydowy przypomina silnik VR o bar−
dzo dużej liczbie biegunów i zębów wirnika.
Czoła biegunów stojana oraz powierzchnia
wirnika mają małe kanaliki−żłobki, pokazane
na rysunku 25. Te drobne ząbki widać na fo−
tografii 3 , pokazującej stojany dwóch silni−
ków. Złośliwy wynalazca silnika hybrydowe−
go zarządził, że wirnik jest podzielony na
dwie części i żłobki obu tych części są prze−
sunięte względem siebie o „połowę ząbka”.
Pokazuje to rysunek 27 i fotografia 4 . Nato−
miast kanaliki na nabiegunnikach stojana są
ciągłe na całej swej długości. Można przyjąć
(w niewielkim uproszczeniu), że jeśli żłobki
„północnej” połowy wirnika zgadzają się ze
żłobkami niektórych nabiegunników, to na
pewno żłobki „południowej” połowy nie zga−
dzają się ze żłobkami jakichś nabiegunników.
Jeśli z kolei żłobki „południowej” połowy
pasują do których żłobków, to „północne” do
jakichś nie pasują. Są też pozycje pośrednie,
gdy tak naprawdę nic do niczego nie pasuje.
I tu odgrywa swą rolę magnes stały wir−
nika. Obecność magnesu powoduje, że na−
jak najwięcej żłobków stojana i wirnika jest
ustawionych naprzeciw siebie, jak pokazuje
rysunek 28 . Wtedy strumień magnetyczny
najmniej przebiega w powietrzu, a najwięcej
w ferromagnetykach. Ponieważ żłobków jest
wiele, wirnik ma kilkadziesiąt lub więcej
„ulubionych” pozycji. Przekonasz się o tym,
pokręcając oś silnika HB. Wirni−
ki silników z fotografii 4 zdecy−
dowanie różnią się liczbą ząb−
ków, co oznacza, że mają różną
liczbę „ulubionych pozycji”.
Rozmiary i liczba tych żłobków
(ząbków) wyznaczają jednostko−
wy skok silnika hybrydowego.
Wyraźnie widać, że silnik z pra−
wej strony zdjęcia ma większy
skok. Typowo kąty silnika hy−
brydowego mieszczą się w za−
kresie 3,6...0,9 o , co daje 100 −
400 kroków na jeden obrót wir−
nika. Mały skok jest tu zaletą –
silnik można sterować bardziej
precyzyjnie.
W silniku HB wirujące pole
stojana nie zabiera ze sobą na−
magnesowanego wirnika, tylko
przerzuca wirnik z jednego
Rys. 28
Rys. 29
różnym namagnesowaniu biegunów stoja−
na. Niebieskie wypełnienie żłobków nie
ma znaczenia – kolor ten pojawił się tylko
ze względu na wypełnienie żłobków mode−
lu z fotografii 4. Rysunek 29 pokazuje po−
szczególne stany przy najprostszym stero−
waniu (tzw. falowym). Przy wspomnianym
wcześniej sterowaniu pełnokrokowym i
półkrokowym, pojawiają się położenia po−
średnie. Na razie nie zajmujemy się tymi
szczegółami, żeby jeszcze bardziej nie
skomplikować zagadnienia.
Jeżeli nawet nie do końca rozumiesz za−
leżności z rysunku 29, zapamiętaj, że wirnik
silnika HB ma kilkadziesiąt do kilkuset
„ulubionych pozycji”, a kolejne impulsy
sterujące w pewien sposób przerzucają wir−
nik z jednej takiej pozycji do następnej.
Czym więcej ząbków−żłobków, tym dokła−
dniej można kontrolować ruch wirnika. Sil−
nik HB dzięki obecności magnesu trwałego
ma też znacznie lepsze charakterystyki mo−
mentu od silników VR i PM. Dlatego silni−
ki HB obecnie są zdecydowanie najbardziej
popularne, mimo że silniki PM są znacznie
tańsze.
W następnym odcinku zajmiemy się spo−
sobami sterowania.
Fot. 4
„ulubionego” położenia do drugiego na za−
sadzie, jak w silniku VR. Możliwe jest to
właśnie dzięki przesunięciu „północnej” i
„południowej” części wirnika o pół ząbka.
Obecność magnesu poprawia właściwości
silnika.
Zrozumienie szczegółów sprawia trud−
ność nie tylko początkującym – w upro−
szczeniu można przyjąć, że sytuacja jest
bardzo podobna do tej z rysunku 16. Naj−
pierw pole magnetyczne jednego z uzwo−
jeń stojana powoduje przyciągnięcie zę−
bów X wirnika („północnych”), a w na−
stępnym takcie pole drugiego uzwojenia
przyciąga zęby Y („południowe”). W rze−
czywistości sprawa jest bardziej zawiła,
zwłaszcza przy różnych sposobach stero−
wania. Jeżeli masz ochotę, porównaj ry−
sunki 16, 17 i 26 z rysunkiem 29 , który
pokazuje wzajemne pozycje ząbków przy
Rys. 27
wet bez zasilania stojana wirnik stara się
znaleźć takie położenie, żeby wypadkowa
oporność magnetyczna obwodu (reluktan−
cja) była jak najmniejsza. Następuje to, gdy
Leszek Potocki
29
Elektronika dla Wszystkich
Sierpień 2002
752806709.656.png 752806709.657.png 752806709.658.png 752806709.659.png 752806709.660.png 752806709.661.png 752806709.662.png 752806709.663.png 752806709.664.png 752806709.665.png 752806709.667.png 752806709.668.png 752806709.669.png 752806709.670.png 752806709.671.png 752806709.672.png 752806709.673.png 752806709.674.png 752806709.675.png 752806709.676.png 752806709.678.png 752806709.679.png 752806709.680.png 752806709.681.png 752806709.682.png 752806709.683.png 752806709.684.png 752806709.685.png 752806709.686.png 752806709.687.png 752806709.689.png 752806709.690.png 752806709.691.png 752806709.692.png 752806709.693.png 752806709.694.png 752806709.695.png 752806709.696.png 752806709.697.png 752806709.698.png 752806709.700.png 752806709.701.png 752806709.702.png 752806709.703.png 752806709.704.png 752806709.705.png 752806709.706.png 752806709.707.png 752806709.708.png 752806709.709.png 752806709.711.png 752806709.712.png 752806709.713.png 752806709.714.png 752806709.715.png 752806709.716.png 752806709.717.png 752806709.718.png 752806709.719.png 752806709.720.png 752806709.722.png 752806709.723.png 752806709.724.png 752806709.725.png 752806709.726.png 752806709.727.png 752806709.728.png 752806709.729.png 752806709.730.png 752806709.731.png 752806709.733.png 752806709.734.png 752806709.735.png 752806709.736.png 752806709.737.png 752806709.738.png 752806709.739.png 752806709.740.png 752806709.741.png 752806709.742.png 752806709.744.png 752806709.745.png 752806709.746.png 752806709.747.png 752806709.748.png 752806709.749.png 752806709.750.png 752806709.751.png 752806709.752.png 752806709.753.png 752806709.755.png 752806709.756.png 752806709.757.png 752806709.758.png 752806709.759.png 752806709.760.png 752806709.761.png 752806709.762.png 752806709.763.png 752806709.764.png 752806709.767.png 752806709.768.png 752806709.769.png 752806709.770.png 752806709.771.png 752806709.772.png 752806709.773.png 752806709.774.png 752806709.775.png 752806709.776.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin