„Mądrość, która chadza w parze ze skromnością i poczuciem humoru”. Esej Leszka Kołakowskiego O podróżach.pdf

(111 KB) Pobierz
031221_INTERNET
„MàdroÊç, która chadza w parze ze skromnoÊcià
i poczuciem humoru”.
Esej Leszka Ko∏akowskiego O podró˝ach
1. Uczniowie przeczytali tekst Leszka Ko∏akowskiego O podró˝ach zamieszczo-
ny w podr´czniku. Pytamy, do jakiego gatunku zaliczyliby ten utwór. Odpo-
wiedê znajdà, rozwiàzujàc krzy˝ówk´.
Sprawdê, czy uwa˝nie przeczyta∏eÊ tekst Leszka Ko∏akowskiego O podró-
˝ach . Has∏o g∏ówne – nazwa gatunku, którym jest ten tekst.
1. Tekst Leszka Ko∏akowskiego O podró˝ach rozpoczyna si´ od szeregu zapytaƒ.
Jakiego typu sà to pytania?
2. Autor, opisujàc ró˝ne podró˝e, wskazuje na te, które – tak naprawd´ – nie sà
podró˝ami. Kto – wed∏ug niego – nie podró˝uje?
3. Autor w tekÊcie przywo∏uje zdanie: Niebo, nie umys∏ tacy odmieniajà, którzy
za morza po màdroÊç biegajà. Jak nazywa to zdanie?
4. Podró˝ inaczej.
1
R
E
T
O
E
A
˚
Y C Z N E
I
2
B
I
Z
N
E
SM
3
P
O
R
Z
E
K
4
W
O
JA
2. Dzielimy klas´ na grupy, ka˝da z nich ma z okreÊlonych fragmentów eseju
wybraç najwa˝niejsze zagadnienia i zapisaç je na pasku papieru jednego ko-
loru, zaÊ te treÊci, które odbiegajà od g∏ównego toku rozwa˝aƒ – na paskach
drugiego koloru.
3. Na tablicy przypinamy karteczki. Powstaje notatka, np.:
45
R
N
D ¸ O
Po˝al si´, Bo˝e
stare porzekad∏o,
prze∏o˝one
z ∏aciny:
Niebo, nie umys∏
tacy odmieniajà,
którzy za morza
po màdroÊç
biegajà
dygresja
angielskie
jedzenie
Wst´p
Szereg pytaƒ o charakterze
retorycznym zarysowujàcych
problematyk´ rozwa˝aƒ
skojarzenie
skojarzenie
Biznesmeni
urzàdzajàcy
konferencje
na lotniskach
i po za∏atwieniu
interesów
wracajàcy
do siebie –
nie podró˝ujà.
Anglicy wybierajàcy
si´ do Hiszpanii
w poszukiwaniu
s∏oƒca, sto∏ujàcy si´
w angielskich barach,
przesiadujàcy
w angielskich
pubach – te˝ nie
podró˝ujà.
Podró˝ nie s∏u˝y
zdobywaniu wiedzy.
Po co podró˝ujemy?
Dlaczego lubimy podró˝owaç?
Czy podró˝owanie jest to zachowanie
instynktem wiedzione...?
Dlaczego w dzieciƒstwie czytamy
z zapa∏em ksià˝ki podró˝nicze?
Dlaczego ludzie, ledwo zlikwidowali
bia∏e plamy na mapach, rzucili si´ do
niedawno jeszcze niewyobra˝alnych
woja˝y po wielkiej przestrzeni...?
Z ciekawoÊci
ludzie podejmujà
ró˝ne niebezpieczne
dzia∏ania; za ciekawoÊç
zostaliÊmy wyp´dzeni
z raju; bez tego
grzesznego pop´du
nie by∏oby zmian
w ˝yciu ludzkim.
dygresja:
Gdyby mieszkaƒcy
Ameryki pospieszyli si´
z post´pami nawigacji
i pierwsi do Europy
zawitali, wolno by
by∏o powiedzieç,
˝e Europ´ odkryli.
¸aciƒskie
porzekad∏o:
Czarna troska
za jeêdêcem
siada.
dygresja
Pytanie:
Czy podró˝e
sentymentalne –
podró˝e w czasie,
mieszczà si´
w definicji
podró˝owania?
Uczeni mówià,
˝e to swoiÊcie
ludzka zdolnoÊç.
skojarzenie
skojarzenie
skojarzenie
skojarzenie
Nie podró˝ujemy,
aby zapomnieç
o codziennych
troskach i k∏opotach.
Bodêcem
do podró˝owania jest
ciekawoÊç – potrzeba
bezinteresownego
badania otoczenia.
Sprawa odkrycia
Ameryki.
Podró˝ujemy, bo
chcemy doÊwiadczyç
nowoÊci, odwiedzamy
ró˝ne miejsca.
Zapewne dlatego
ludzie zmieniajà
˝ony i m´˝ów;
majà przez chwil´
prze˝ycie nowego
czasu, doÊwiadczenie
GdybyÊmy wierzyli
jak buddyÊci, ˝e Êwiat
nie jest niczego wart
i jest tylko monotonnym
powtarzaniem tego
samego nieszcz´Êcia,
nie doÊwiadczalibyÊmy
˝adnej potrzeby nowoÊci.
dygresja
dygresja
dygresja:
Ludzkie charaktery
ró˝nià si´ udzia∏em
tych energii.
ChcielibyÊmy byç zawsze
u poczàtku, mieç poczucie,
˝e Êwiat jest dla nas otwarty.
BuddyÊci
myÊlà inaczej.
skojarzenie
skojarzenie
skojarzenie
Zakoƒczenie nie jest
definitywne, urywa si´;
autor przewrotnie
stwierdza,
˝e zastanawianie si´
nad racjami buddystów,
by∏oby przejÊciem do
tematów metafizycznych,
a takich nie wypada
podejmowaç przy okazji
„lekkich” rozwa˝aƒ
o podró˝y.
Bodêcem do podró˝y
jest potrzeba nowoÊci,
która nas wabi.
W ludzkim Êwiecie
dzia∏ajà dwie
przeciwstawne si∏y:
potrzeba trwa∏oÊci
i potrzeba nowoÊci.
Instynkt ciekawoÊci
zak∏ada, ˝e Êwiat
jest czegoÊ wart.
4. Wprowadzamy poj´cie dygresji . Uczniowie odczytujà informacje ze s∏ownika
terminów literackich.
dygresja – odejÊcie od zasadniczego tematu narracji i wprowadzenie
w obr´b wypowiedzi zjawisk luêno z nim zwiàzanych lub wr´cz niezale˝-
nych.
5. Odszukujemy inne cechy eseju. Uczniowie – dla przypomnienia wiadomo-
Êci – wykonujà çwiczenie dotyczàce Êrodków stylistycznych, a nast´pnie od-
szukujà przyk∏ady w tekÊcie.
W eseju cz´sto pojawiajà si´ Êrodki stylistyczne charakterystyczne dla
literatury.
Poni˝sze poj´cia po∏àcz z odpowiednimi definicjami.
u˝ycie s∏ów w nowym znaczeniu, przekszta∏cajà-
cym znaczenie podstawowe
zestawienie dwóch przeciwnych myÊli lub sàdów
wzmianka, sygna∏, który wywo∏uje okreÊlone sko-
jarzenie; poruszenie jakiejÊ sprawy nie wprost
pytanie, które zadaje si´ nie po to, by uzyskaç od-
powiedê, ale po to, by podkreÊliç przekonanie, opi-
ni´ nadawcy s∏ów
niezwyk∏e, zaskakujàce, wewn´trznie sprzeczne,
ale jednoczeÊnie trafne sformu∏owanie
krótka, zwykle jednozdaniowa wypowiedê wyra-
˝ajàca ogólnà prawd´, màdroÊç dotyczàcà ˝ycia
cz∏owieka
aluzja – do biblijnej historii wygnania pierwszych ludzi z raju
antyteza – Biznesmeni …….. nie podró˝ujà, lecz za∏atwiajà swoje interesy.
Nie ˝àdza wiedzy nas gna ani ochota ucieczki, ale ciekawoÊç…
aforyzm – przytoczone maksymy z ∏aciny: Czarna troska za jeêdêcem sia-
da. Niebo, nie umys∏ tacy odmieniajà, którzy za morza po màdroÊç biegajà.
paradoks – Bez tego grzesznego pop´du nie by∏oby zmian w ˝yciu ludzkim
i niewiele post´pu.
przenoÊnia – Te dwie sk∏onnoÊci k∏ócà si´ ze sobà, ale obie sà niezb´dne,
byÊmy ludzki ˝ywot wiedli.
pytanie retoryczne – Po co podró˝ujemy? Dlaczego lubimy podró˝owaç?
Czy podró˝owanie jest to zachowanie instynktem wiedzione? Czy dozna-
jemy satysfakcji stàd, ˝e doÊwiadczamy czegoÊ, co jest po prostu nowe, ˝e
nowoÊç jako taka nas przyciàga?
6. Odszukujemy równie˝ przyk∏ady j´zykowe ujawniajàce narratora i jego su-
biektywne oceny (np. angielskie jedzenie, po˝al si´ Bo˝e ).
antyteza
aforyzm
paradoks
przenoÊnia
pytanie retoryczne
49
aluzja
Zgłoś jeśli naruszono regulamin