Warsztat 3 - materialy.pdf

(410 KB) Pobierz
Arkusz: Czy to jest agresja
Arkusz: Czy to jest agresja?
Sytuacja
Agresja
?
Brak
agresji
1. Janek zbił siostrę bo przeszkadzała mu
oglądać telewizję.
2. Zbyszek napisał na ławce „Jurek jest
głupi”.
3. Kuba rzucił swoją rakietą tenisową
kiedy przegrał mecz z Michałem.
4. Karolina opowiada koleżankom plotki
o Marcie.
5. Jacek wysypał na podłogę wszystkie
rzeczy z plecaka Marcina.
6. Małgosia i Zuzia nie pozwalają Oli
bawić się z nimi.
129213194.003.png
Metoda wspólnej sprawy
Zastosowanie:
Grupa uczniów stosuje przemoc wobec jednego lub więcej uczniów z
tego samego powodu.
Najskuteczniejsza w przypadku uczniów powyżej dziewięciu lat.
Cele:
Ustalenie podstawowych reguł pozwalającym uczniom na
koegzystowanie.
Nie ma na celu stworzenia przyjacielskich stosunków między
uczniami.
Kiedy stosować metodę:
Wstępne stwierdzenie, że jest problem – jest nim fakt, że uczeń,
wobec którego używana jest przemoc, czuje się nieszczęśliwy w
szkole.
Na czym polega metoda:
Nauczyciele używają specjalnych skryptów rozmów, aby kierować
uczniami używającymi przemocy w zmianie ich zachowania.
Metoda ma trzy poziomy:
Indywidualne „pogadanki” z każdym zaangażowanym uczniem (około
7 do 10 minut na jedno dziecko);
Rozmowa z każdym uczniem (około 3 minut na dziecko);
Spotkanie grupowe (około pół godziny).
Odstępy czasowe między poszczególnymi poziomami:
Jeden tydzień, nie więcej niż dwa.
Uwaga!
Metoda ta powinna być stosowana jako część stopniowanej procedury
dyscyplinarnej, wyznaczonej przez szkolną politykę przeciwdziałania przemocy.
Nauczyciele muszą wiedzieć, kiedy użyć tej metody i jakie podjąć kroki
alternatywne, jeśli nie zadziała. To implikuje istnienie systemu powtarzania
działań, który pokaże czy zaprzestano używać przemocy.
NODN „SOPHIA”
Opracowanie Jakub Kołodziejczyk na podstawie Sharp S., Smith P.K. Tackling Bullying In Your
School , London: Routledge.
129213194.004.png
Moje życie w szkole
Jestem Jestem
Chłopcem Dziewczynką
W ciągu tego tygodnia w
szkole inne dziecko:
Wcale
Jeden raz Więcej niż
jeden raz
1. Przezywało mnie
2. Powiedziało do mnie coś
miłego
3. Źle mówiło o mojej
rodzinie
4. Próbowało mnie kopnąć
albo kopnęło mnie
5. Było w stosunku do mnie
bardzo miłe
6. Było niemiłe bo jestem
inny
7. Dało mi jakiś prezent
8. Powiedziało że mnie zbije
9. Dało mi pieniądze bez
powodu
10. Chciało zabrać mi
pieniądze
11. Chciało mnie przestraszyć
12. Pożyczyło mi coś
13. Przerwało mi zabawę
14. Nie podobało mu się coś,
co zrobiłem
15. Powiedziało, że podoba mu
się moje ubranie
16. Opowiedziało mi kawał
17. Okłamało mnie
18. Nasłało kogoś, żeby mnie
skrzywdził
129213194.005.png
W ciągu tego tygodnia w
szkole inne dziecko:
Wcale
Jeden raz Więcej niż
jeden raz
19. Chciało, żebym skrzywdził
kogoś
20. Uśmiechnęło się do mnie
21. Pomogło mi cos nieść
22. Próbowało wpakować mnie
w kłopoty
23. Chciało mnie uderzyć albo
uderzyło mnie
24. Pomogło mi w nauce
25. Zabrało mi jakąś rzecz
26. Rozmawiało ze mną o
czymś miłym
27. Chciało mnie skaleczyć
28. Podzieliło się czymś ze
mną
29. Krzyczało na mnie
30. Bawiło się ze mną
31. Chciało mnie przewrócić
albo przewróciło mnie
32. Opluło mnie
33. Obroniło mnie przed
innymi
34. Wyśmiewało mnie
35. Wzięło coś, co chciałem
mu dać
36. Chciało zniszczyć moja
rzecz albo zniszczyło ją
37. Powiedziało mi ważną
rzecz o sobie
38. Opowiadało o mnie
nieprzyjemne kłamstwa
Za: Sharp S., Smith P.K. Tackling Bullying In Your School , London: Routledge.
129213194.006.png 129213194.001.png
ELEMENTY PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ
1. P OCZĄTKOWA CHĘĆ SKRZYWDZENIA KOGOŚ
2. P OCZĄTKOWA CHĘĆ WYRAŻANA JEST W DZIAŁANIU
3. K TOŚ PRZEŻYWA BÓL
4. P RZEMOC STOSOWANA JEST PRZEZ SILNIEJSZYCH WOBEC SŁABSZYCH
5. J EST NIEUSPRAWIEDLIWONA
6. J EST CYKLICZNA
7. Z ACHOWANIA TE SPRAWIAJĄ WIDOCZNĄ PRZYJEMNOŚĆ
I NNE WAŻNE ASPEKTY PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ :
P RZEMOC MOŻE PROWADZIĆ DO UZALEŻNIENIA
S ZTYWNOŚĆ RÓL
M AŁA ŚWIADOMOŚĆ
S AMA SIĘ NIE KOŃCZY
Źródła:
Rigby K., Bullying in schools – And what to do about it , Jessica Kingsley Publishers Ltd. London and
Philadelphia 1997.
Kołodziejczyk, J. (2004). Agresja i przemoc w szkole. Konstruowania programu przeciwdziałania
agresji i przemocy w szkole , NODN Sophia, Kraków 2004.
129213194.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin