Głoski ustne i nosowe.
Cele lekcji:
poziom wiadomości:
- uczeń zna głoski ustne i nosowe
poziom umiejętności:
- uczeń potrafi wskazać w wyrazach głoski ustne i nosowe
- uczeń potrafi uzupełnić luki w wyrazach odpowiednimi samogłoskami nosowymi: ą lub ę.
poziom postaw:
- poszerzanie wiadomości o języku ojczystym
Hasło z podstawy programowej: głoski ustne i nosowe.
Metody pracy: podająca, zajęć praktycznych, heureza.
Formy pracy: jednostkowa, zbiorowa.
Pomoce dydaktyczne: materiały przygotowane przez nauczyciela, podręcznik z ćwiczeniami do nauki o języku „Słowa na start” część II, s. 56.
Przebieg lekcji:
ETAPY
LEKCJI
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CZYNNOŚCI UCZNIA
UWAGI
Z
A
N
G
Ż
O
W
I
E
Nauczyciel prosi o przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji dotyczących spółgłosek twardych i miękkich.
Na dzisiejszej lekcji poznacie głoski ustne i nosowe.
Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie tematu dzisiejszej lekcji.
Wybrani uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
Uczniowie wpisują temat do zeszytów.
B
D
P
R
T
C
J
K
S
Ł
Nauczyciel zapisuje na tablicy wybrane głoski:
MONTANA
Następnie prosi uczniów, aby zacisnęli palcami nos i głośno wypowiedzcie podane głoski. Zaznaczcie te, przy wymawianiu których powietrze usiłuje wydostać się nosem.
Zapisanie definicji w zeszytach.
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćw. 2 ze strony 56.
Nauczyciel prosi uczniów, aby w podanym zdaniu zaznaczyli kolorem litery oznaczające głoski nosowe:
Naprawdę nie wiem, dlaczego Monika ciągle unika spotkania ze mną.
Ćw. 4.
Wpisz litery oznaczające samogłoski nosowe: ą, ę.
Ł…ka
t…cza
zakr…cić
k…sek
bł…dzić
w…chać
Prezentacja pracy uczniów.
Ćw. 5
Zapisz nazwy zawierające głoski nosowe, które nazywają:
Pory roku, części, drzewa.
Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela.
Podczas wymawiania głosek nosowych powietrze wydostaje się przez usta i nos. Głoski nosowe to: ą, ę, mi, n, ń (ni).
Podczas wymawiania głosek ustnych powietrze wydostaje się tylko przez usta. Głoski ustne to wszystkie pozostałe głoski.
Uczniowie wykonują zadanie.
Uczniowie czytają swoje odpowiedzi.
Uczniowie wykonują ćwiczenie, a następnie prezentują wyniki swojej pracy.
.
U
M
Przypomnienie definicji głosek ustnych i nosowych.
Zadanie domowe: ćw. 4 i 6 ze s. 57.
Wybrany uczeń odpowiada na pytania nauczyciela.
F
L
Czy podobała się wam dzisiejsza lekcja?
Ocena pracy uczniów.
Uczniowie wyrażają swoje zdanie.
Nagrodzenie przez nauczyciela plusami i ocenami aktywnych uczniów.
Ankieta.
apd61