Głoski ustne i nosowe.docx

(13 KB) Pobierz

Głoski ustne i nosowe.

 

Cele lekcji:

 

poziom wiadomości:

 

- uczeń zna głoski ustne i nosowe

 

poziom umiejętności:

 

- uczeń potrafi wskazać w wyrazach głoski ustne i nosowe

- uczeń potrafi uzupełnić luki w wyrazach odpowiednimi samogłoskami nosowymi: ą lub ę.

 

poziom postaw:

 

- poszerzanie wiadomości o języku ojczystym

 

Hasło z podstawy programowej: głoski ustne i nosowe.

 

Metody pracy: podająca, zajęć praktycznych, heureza.

 

Formy pracy: jednostkowa, zbiorowa.

 

Pomoce dydaktyczne: materiały przygotowane przez nauczyciela, podręcznik z ćwiczeniami do nauki o języku „Słowa na start” część II, s. 56.

Przebieg lekcji:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ETAPY

LEKCJI

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CZYNNOŚCI UCZNIA

UWAGI

Z

A

A

N

G

A

Ż

O

W

A

N

I

E

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciel prosi o przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji dotyczących spółgłosek twardych i miękkich.

 

Na dzisiejszej lekcji poznacie głoski ustne i nosowe.

 

Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie tematu dzisiejszej lekcji.

 

 

 

Wybrani uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.

 

 

 

 

 

 

Uczniowie wpisują temat do zeszytów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B

A

D

A

N

I

E

 

 

P

R

E

Z

E

N

T

A

C

J

A

 

 

 

 

 

 

 

P

R

Z

E

K

S

Z

T

A

Ł

C

A

N

I

E

Nauczyciel zapisuje na tablicy wybrane głoski:

MONTANA

Następnie prosi uczniów, aby zacisnęli palcami nos i głośno wypowiedzcie podane głoski. Zaznaczcie te, przy wymawianiu których powietrze usiłuje wydostać się nosem.

Zapisanie definicji w zeszytach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćw. 2 ze strony 56.

 

 

Nauczyciel prosi uczniów, aby w podanym zdaniu zaznaczyli kolorem litery oznaczające głoski nosowe:

Naprawdę nie wiem, dlaczego Monika ciągle unika spotkania ze mną.

 

Ćw. 4.

Wpisz litery oznaczające samogłoski nosowe: ą, ę.

 

Ł…ka

t…cza

zakrcić

k…sek

dzić

w…chać

 

 

Prezentacja pracy uczniów.

 

 

Ćw. 5

Zapisz nazwy zawierające głoski nosowe, które nazywają:

Pory roku, części, drzewa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela.

 

 

 

Podczas wymawiania głosek nosowych powietrze wydostaje się przez usta i nos. Głoski nosowe to: ą, ę, mi, n, ń (ni).

 

Podczas wymawiania głosek ustnych powietrze wydostaje się tylko przez usta. Głoski ustne to wszystkie pozostałe głoski.

 

 

 

 

Uczniowie wykonują zadanie.

 

 

 

 

Uczniowie wykonują zadanie.

 

 

 

 

 

 

 

Uczniowie wykonują polecenie nauczyciela.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczniowie czytają swoje odpowiedzi.

 

 

Uczniowie wykonują ćwiczenie, a następnie prezentują wyniki swojej pracy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

P

O

D

S

U

M

O

W

A

N

I

E

 

Przypomnienie definicji głosek ustnych i nosowych.

 

 

Zadanie domowe: ćw. 4 i 6 ze s. 57.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wybrany uczeń odpowiada na pytania nauczyciela.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

R

E

F

L

E

K

S

J

A

 

 

I

 

E

W

A

L

U

A

C

J

A

 

 

Czy podobała się wam dzisiejsza lekcja? 

Ocena pracy uczniów.  

 

 

Uczniowie wyrażają swoje zdanie.

 

 

 

Nagrodzenie przez nauczyciela plusami i ocenami aktywnych uczniów.

Ankieta. 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin