ściąga z H.W(1).doc

(73 KB) Pobierz
1) Co było elementem wszechstronnego wychowania Greków

1) Co było elementem wszechstronnego wychowania Greków?

Wychowanie moralne

Pentatlon – dyscyplin, skok, bieg, rzut oszczepem, rzut dyskiem, zapasy

realizowany ideał kolockagathi

2 )  Czego dotyczyła kalokagatia?

Skromność, umiarkowanie w zachowaniu, piękno, dobroć, szlachetność , szacunek do osób starszych, rodziców, pokora wobec nauczycieli

3) Jakie cechy wyrabiało wychowanie spartańskie?

Odwaga moralna, siła, hart ducha, patriotyzm, honor, tężyzna fizyczna, lakoniczne odpowiedzi.

4) Jaką zasadę głosili Sofiści?

Dobro absolutne, relatywizm- idea dobra powszechnego, idea działania w grupie.

5) Jakie dziedziny wchodzą w skład 7 sztuk wyzwolonych?

Gramatyka, retoryka, dialektyka, arytmetyka, astronomia, geometria, muzyka.

6) Główne elementy wiedzy  Sokratesa i określenie metody Sokratycznej.

Nauczanie indywidualne, wychowanie intelektualne musi iść w parze z wychowaniem moralnym i       fizycznym.

Rozmowy-luźne o poglądach

Dialektyka – sposób poznawania pojęć poprzez dyskusję

Heurystyka – formowanie pytań i poszukiwanie odpowiedzi

Metoda sokratyczna – kształcenie samodzielnego i krytycznego myślenia

7) Poglądy Platona związane z tzw: prawdziwą kulturą

Głosił teorię dobra absolutnego świat idei i świat realny.

Nauczanie w zbiorowości –ponieważ klasa motywuje.

Nauka bezpłatna organizowana przez Państwo.

Podzielił człowieka na duszę i niedoskonałe ciało.

8) Kto opracował i na czym polega system logiki sylogistycznej?

Arystoteles ze Stagiry

Wychowanie człowieka wolnego, w procesie wychowania należy wziąć pod uwagę indywidualne zdolności i zainteresowania.

2 zdania (przesłanki )= wynika 3 wniosek- sylogizm

9) Kompetencje szkoły retorycznej w zakresie przygotowania zawodowego

Przygotowywała do zawodu prawniczego.

10) Główne ideały wychowawcze Cycerona

Kobieta-piastunka ogniska domowego

Rodzina wielopokoleniowa

11) Na czym polegały i kto był twórcą założeń szkoły publicznej?

Kwintylian

Lenistwo jest złe, człowiek jest zdolny do nauki, retoryka powinna być elementem kształcenia każdego człowieka, naukom w ramach 7 sztuk wyzwolonych powinny towarzyszyć praktyki.

Powszechna, publiczna .

12) Pedagogika chrześcijańska i jej twórca i założenia dziedziny.

Święty Augustyn

Szkoła i nauczyciel muszą być skuteczne.

Efektywność i konieczność kontroli procesu kształcenia

Opisał przebieg kształcenia indywidualnego

Grzech jako cecha dziedziczna pierwszego człowieka

13) Jaki model wychowania obowiązywał w średniowieczu?

Wychowanie rycerskie-a jego ramach m. in. Ascetyzm

14) Negatywne cechy  metody scholastycznej

Nie przyczyniła się do rozwoju wiedzy.

Doktrynerstwo- oderwanie wiedzy od życia

Nie rozwijała języka ojczystego

Nie przyczyniła się do rozwoju nauk przyrodniczych.

15) Zasady funkcjonowania uczelni w oparciu o model boloński i paryski

Model Boloński-rektor wybierany z najstarszych studentów.

Powstał z tradycji świeckiej, mogli się kształcić ludzie z całej Europy

Idea uniwersalizmu.

Model Paryski- rektor wybierany spośród profesorów .

Dwie formy prowadzenia zajęć :nauka i dysputa

Dwu stopniowa organizacja studiów i 4 fakultety.

16) Aktywność badawcza jako główny element edukacji – twórca tego poglądu.

Św. Tomasz z Akwinu – aktywność badawcza

Rozwijanie współpracy między nauczycielem a uczniem.

17) Poglądy Jezuitów odnośnie ideału wychowawczego.

Biegły w mowie i pobożny katolik , później się to zmieniło odrzucenie religii , nauka w kierunku świeckim – dobry obywatel.

18) Główne założenie koncepcji edukacyjnej Franciszka Petrarki

Odrzucił naukę Arystotelesa na rzecz wartości klasycznych.

19) Św. Tomasz Morus – główna idea wychowawcza

Wychowanie przez pracę na roli oraz w różnych rzemiosłach.

20) Rodzaje szkół działających w Polsce w okresie odrodzenia

Szkoły parafialne ( plebejskie)

Szkoły średnie a w tym różnowiercze, prowadzone przez fundacje protestanckiej szlachty i gmin wyznaniowych, szkoły Jezuickie, szkoły Pijarów, seminaria duchowne

21 ) Modrzewski – główny ideał wychowania

Moralność, praca fizyczna i religijność.

22 ) Komeński –etapy procesu dydaktycznego

-Szkoła domowa do 6 r. ż.

- szkoła elitarna 7-12 r. ż.

-gimnazjum jęz. łaciński

- uniwersytety

23 ) Wychowanie naturalne , jego twórca i założenia

Jan Jakub Rousseau

- wychowanie nie musi być negatywne

- wychowanie musi być progresywne

24 ) Data powołania Komisji Edukacji Narodowej

14.X. 1773

25 ) Osiągnięcia Grzegorza Piramowicza w zakresie metodyki ogólnej

Metody poglądowe dla nauczycieli oraz łącznie wychowania moralnego z wychowaniem fizycznym i umysłowym.

26 ) Który z badaczy sprecyzował metodę wykładu uniwersyteckiego i sposób przygotowania prac naukowych.

Hugo Kołłątaj

27 ) Główny element edukacji XIX wieku w związku z liberalizmem w wychowaniu

Metoda wzajemnego nauczania, rozwój uniwersytetów , w tym dopuszczenie do nich wszystkich grup społecznych , powstanie szkół dla dziewcząt, ochrony.

Powstanie ministerstwa oświaty.

28 ) Jan Henryk Pestalozzi –główne osiągnięcia

Twórca nowożytnego nauczania początkowego , system oparty na procesach analizy i syntezy.

Odejście od nauczania pamięciowego na rzecz poglądowego.

W ostatnich klasach szkoły ludowej wprowadził rzemiosła i inne metody fabryczne.

Dzieci polecał dzielić nie wg wieku tylko wg wiedzy.

29 ) Elementy teorii stopni formalnych nauczania i ich twórca

Jan Fryderyk Herbert

- stopień jasności

- stopień kojarzenia

- stopień systematyczności

- stopień metodyczności

30 ) Pełny obraz w życiu człowieka w ujęciu Herberta Spencera

-życie zarobkowe

-życie rodzinne

-życie obywatelskie

-życie fizyczne

-życie estetyczne

31 ) Główne założenia edukacji  polskiej działającej w poszczególnych zaborach

Zabór austriacki – funkcjonują tu Towarzystwa oświaty ludowej, które we wioskach zakładają Czytelnie ludowe (walka z analfabetyzmem)

Zabór pruski- wybuch strajków szkolnych pod wpływem nawet religii w jęz. niemieckim, na skutek ruchów wolnościowych Polaków rząd pruski wprowadza na Śląsku nauczanie w jęz. polskim

Zabór rosyjski- strajki studentów uniwersytetu i politechniki , rewolucyjne tendencje robotników , powstanie organizacji walczącej o przywrócenie nauki w jęz. polskim tzw. Polska macierz szkolna, powstanie pierwszej w Polsce szkoły czynnego patriotyzmu , powstanie dwóch organizacji nauczycielskich. Stowarzyszenie Nauczycielstwa Polskiego i Polskiego Związku Nauczycielskiego.

32 ) Bronisław Trentowski i jego koncepcja wychowania w duchu patriotycznym

Rozwinął system pedagogiki narodowej – w duchu patriotyzmu

33 ) Funkcja zdrowotno – rozwojowa i wychowawcza zabaw i gier dla dzieci – ich twórca

Jordan – funkcje rozwojowo-wychowawcze

Parki sportowe, huśtawki, przyrządy do ćwiczeń oraz wprowadzenie do szkół lekarza i pielęgniarki jako instytucji . Domagał się uruchomienia studiów uniwersyteckich dla nauczyciela w-F

34 ) Psychologia wychowawcza i pedagogika eksperymentalna w Polsce, główne założenia i twórca

J. W. Dawid

Stworzył kwestionariusz spostrzeżeń dotyczący rozwoju ucznia.

Nauczanie 1-3 szkoła podstawowa rozwój umysłowy, fizyczny, emocjonalny i społeczny.

Uzasadnia On wprowadzenie metody nauczania poglądowego w młodszych klasach.

Jest przeciwnikiem uczenia na pamięć. On doprowadził w szkołach średnich do powstania pośrednictwa zawodowego. *

Uważał, że tak zwana skuteczność społeczna szkoły zależy nie tylko od osób które są w niej zatrudnione ale też od warunków. (obszar na którym szkoła funkcjonuje- lokalizacja)

Wyróżnia On 3 elementy *UMIEĆ, CHCIEĆ i MÓC związane z edukacją.

Umieć-mieć inteligencję

Chcieć – wola do pracy

Móc – mieć umiejętności praktyczne.

Rozpoczął starania o uruchomienie w Krakowie instytutu pedagogicznego( nie udało się bo wybuchła wojna)

35 ) John Dewey i opracowane przez niego etapy myślenia

Jako pierwszy określił etapy myślenia – towarzyszące rozwiązaniu problemu ( problemem może być egzamin)

1 ) odczucie trudności

2 ) sformułowanie problemu

3 ) sformułowanie hipotezy (uda nam się czy nie)

4 ) wybór metody działania

5 ) wdrożenie metody do praktyki

6 ) weryfikacja hipotezy logiczna lub empiryczna.

Przyczynił się do rozwoju teorii myślenia.

36 ) Metoda naturalizmu pedagogicznego – twórca

Maria Montessori

37 ) Celestyn Freinet jako twórca oryginalnej metody nauczania początkowego.

W tej szkole podstawą nauczania nie jest system klasowo-lekcyjny. Proces nauczania polega na rozwijaniu aktywności i swobodnej ekspresji dziecka wywoływaniem, pobudzaniem zainteresowań. W ramach zajęć szkolnych dzieci chodzą do kina , muzea, koncerty, teatru, itp. Później wracają i piszą np. recenzję z filmu lub teatru czy wykonują pracę plastyczną.

Techniki freinetowskie  (czyli wyjścia i powroty)

Koncepcja cieszyła się powodzeniem ale miała jeden mankament –była droga.

38 ) Projekt organizacji szkolnictwa przyjęty w 1919 r. – 2 założenia

1919 r. odbył się w Warszawie Sejm nauczycielski. Podczas obrad sejmu przedstawiono projekt szkolnictwa zawodowego.

Przyjęto uchwałę o uruchomieniu 7 letniej szkoły powszechnej  z zapisem  że ma  być ona bezpłatna 5 letniej szkoły średniej oraz szkoły zawodowej dokształcającej dla młodzieży pracującej, pojawił się zapis że nauczyciele muszą mieć wyższe przygotowanie pedagogiczne, które mają zdobywać w  Instytucie Pedagogicznym

39 ) Szkoła twórcza Henryka Rowida – główne cechy

Nauczyciel powinien dysponować wiedzą i umiejętnościami dotyczącymi głównie nauczanego przedmiotu. Specjalizacja zawodowa, określił on cechy nauczyciela wzorem jego jest pomysł , który podsunął mu  (opracował ) J.W. Dawid.

Cechy, życzliwy stosunek do ucznia, odpowiedzialność moralna, obowiązkowość, umiejętność współdziałania w zespole nauczycielskim.

Zawód nauczyciela należy do tych zawodów gdzie solidarność nauczycieli nie wchodzi w grę.

40 ) Główne elementy koncepcji edukacyjnej Heleny Radlińskiej

Główny nacisk w swojej koncepcji kładzie na rozwijanie umiejętności współdziałania, współodpowiedzialności oraz na kształtowanie aktywności społecznej.

Przyczyniła się do rozwoju opieki społecznej. Określiła metody pracy opiekuńczej.

- wywiad środowiskowy

- wywiad opiekuńczy

- lustracja społeczna

Pedagogika społeczna jest wzajemnym oddziaływaniem środowiska i przekształcające to środowisko sił społecznych. Wyróżniła ona i kładła nacisk na pomoc (doraźną) ratownictwo i długofalową opiekę. W szkole należy rozwijać umiejętności społeczne począwszy od zadań o charakterze zespołowym .Nie jest ona zwolennikiem liderów grup zawodowych (umiejętność pracy w zespole)

41)Zjazd oświatowy w łodzi w 1945 r – 3 założenia dowolne

18-22 VI.1945 Ogólnopolski zjazd oświatowy w Łodzi.

Przedstawiono 2 projekty edukacji 1)projekt Ministerstwa Oświaty, który przewidywał uruchomienie 11 letniej szkoły ogólnokształcącej z podziałem na 3 etapy

1) Propedeutyczny (podstawowy) 1-5

2) niższe gimnazjum 6-8

3)liceum klasy 9-11

2   Projekt autorstwa ZNP ( związek nauczycielstwa polskiego, które później było TON i w 1945 znów ZNP

1)8letni program podstawowy

2)4 letnia liceum ogólnokształcące

Podczas obrad tego zjazdu podjęto następujące uchwały:

1) wprowadzono obowiązek edukacji przedszkolnej

2) wprowadzono obowiązek szkolny do 18 r. ż.

3) Ujednolicenie programu nauczania w szkołach miejskich i wiejskich

4) Rozwój szkolnictwa zawodowego

Stworzenie modelu kształcenia, dokształcania zawodowego nauczycieli.

Uchwała mówi o stworzeniu systemu stypendialnego i uruchomieniu internatów dla młodzieży uczących się .

Wprowadzono Ministerialny Projekt , gdyż był tańszy po II wojnie światowej , brak środków.

42 ) 11 letnia szkoła ogólnokształcąca – rok prowadzenia i główne założenia

1948-1949

-bezpłatna, powszechna, publiczna szkoła

-połączenie wiedzy przyrodniczej humanistycznej i ścisłej

-poprawne formowanie myśli w mowie i piśmie

-nauka o przyrodzie w człowieku i społeczeństwie

Nawyk i sprawność czytania.

43)Którym działem pedagogiki zajmował się Bogdan Suchodolski?

Zajmował się pedagogiką kultury i powszechnym wychowaniem estetycznym

44 ) Szkoły  przygotowujące nauczycieli funkcjonujące od 1989 r.

Ustawa z 1989 o rozwoju systemu oświaty

2 zapis mówi o konieczności stworzenia nowego modelu , przygotowanie nauczyciela, wprowadzenie 3 letnich kolegium nauczycielskie (obniżono poziom nauczania ( In-))

45)Pozytywne i negatywne wartości związane z reformą szkolną z 1999r ( 1 pozytywna i 1 negatywna cecha)

- (in +)Gimnazjum główny nacisk na rozwój zdolności, zainteresowań i umiejętności twórczych

-(In -)pierwszy etap - przekazywanie wiedzy elementarnej-niski procent zajęć praktycznych

46 ) Podaj główne założenia deklaracji bolońskiej odnośnie studiów wyższych w Polsce27.VII. 2005r. ustawa o szkolnictwie wyższym

-Wprowadza trójstopniowość studiów

1 ) 3 letnie licencjackie

2 ) 2 letnie magisterskie (uzupełniające)

3 ) 2-3 letnie doktoranckie

47 ) Główne kierunki rozwoju edukacji współczesnej ich nazwy i twórca ( 2 nazwy i 2 twórców)

 

1)System klasowo – edukacyjny, lekcyjny

organizacyjna forma nauczania polegająca na łączeniu uczniów w klasy wg określonych kryteriów: wieku, rozwoju umysłowego, zasobu wiadomości oraz polegająca na realizacji programów nauczania podczas lekcji

 

2)Dialektyka

jest to sztuka prowadzenia dyskusji i dochodzenia do prawdy przez ukazywanie sprzeczności w sposobie myślenia rozmówcy.

3) metoda heurystyczna

tzw. metoda poszukująca nauczania polegająca na stworzeniu przez nauczyciela sytuacji, które pozwalają uczniom na samodzielne rozwiązywanie zadań przy pomocy operacji myślowych lub odwoływania się do doświadczenia

4) wychowanie autorytarne

tj. podporządkowanie wychowanka, dominacja wychowawcy, stosowanie metod bezpośrednich czyli kar i nagród

5)postmodernizm w edukacji

schyłkowy okres modernizmu charakteryzujący się rozpadem idei uznanych w nowożytności za obowiązujące takich jak : pluralizm, relatywizm poznawczy i etyczny.

ERYSTYKA- czyli sztuka prowadzenia sporu (kłótni)

RETORYKA jest to sztuka wymowa, umiejętność pięknego przemawiania rozwinięta w starożytnej Grecji i Rzymie.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin