Redagowanie wypowiedzi
1. Przeczytaj opis bałwana. Ułóż 5 pytań do tekstu. Pokoloruj pasującego do opisu bałwanka. Nadaj bałwankom imiona.
Bałwan jest duży. Składa się z dwóch kul śniegowych. Najmniejsza kula to głowa. Oczy bałwana zrobione są z dwóch guzików, a nos z marchwi. Na głowie ma stary, niebieski garnek. W ręku trzyma miotłę. Ten bałwan jest bardzo śmieszny.
Ø ………………………………………………………………………..
Ø …………………………………………….…….……………..………
Ø …………………………………………….….………………..………
Ø ………………………………………………...……………….………
Ø …………………………………………………………………………
Zmień opis pierwszego bałwanka, tak aby pasował do drugiego. Napisz go.
………………………………………………………….….………………
……………………………………….………..…….……….…….………
…………………………………….…..…………….…….…………….…
…………………………………………..…………………….…………..
…………………………………………………………………..…………
2. W miejsce kropek wstaw odpowiednie wyrazy z ramki.
nartach lód sankach bezpiecznych mróz śnieg
Zimą pada .................................... . Jest duży ......................... i rzeki pokrywa .................. . Możemy jeździć na ................................. i ..................................... . Pamiętamy o wybieraniu
................................................ miejsc do zabawy.
3. Zimowy wiatr rozsypał wyrazy. Ułóż je we właściwej kolejności i zapisz.
bałwana.
Dzieci
lepią
w
chętnie
zimę
........................................................................................................................
wiosny.
doczekać
możemy
już
Nie
się
wiatr.
Za
wieje
oknami
chłodny
Gramatyka
1. Wpisz podane wyrazy w odpowiednie miejsca.
bałwan, kapelusz, brązowy, leży, jest, duży, składa, kule, śniegowe, zrobione, guziki, stary, niebieski, garnek, trzyma, miotła, śmieszny, stoi
Rzeczowniki: ………………………..…………………………………………
Czasowniki: …………………………………………………..………………
Przymiotniki: ………………………..…………………………………………
2. Uzupełnij tabelkę według wzoru
Liczba pojedyncza
Rodzaj
Liczba mnoga
mały chłopiec
rodzaj męski
mali chłopcy
ciekawa książka
dobry człowiek
śmieszny bałwan
mądre dziecko
czysta chusteczka
Stary garnek
3. Do podanych zdań dopisz brakujące znaki i określ rodzaj tych zdań:
Jaką ocenę dzisiaj dostałaś 0 .................................................
Weź się do nauki 0 .................................................................
Z drzew spadają liście0 …........................................................
Harcerze mają dziś wycieczkę0 .............................................
O której godzinie zrobimy zbiórkę0 ......................................
Nie depcz trawników0 ...........................................................
4. Rozwiń następujące zdania:
a) Zosia pisze.
…................................................................................................b) Dziecko bawi się.
.....................................................................................................
c) Mama pierze. ...................................................................................................
5. Od podanych rzeczowników utwórz odpowiednie przymiotniki wg wzoru.
koleżanka - koleżeński róża - ......................................
wiśnia - ........................... dziecko - ......................................
6. Od podanych przymiotników utwórz odpowiednie rzeczowniki wg wzoru.
leniwy - leń dobry - ....................................
kolorowy - ........................... czysty - ...................................
Ortografia
1. Dopisz do podanych wyrazów, takie ich formy, by zachodziła wymiana "rz" na "r".
tworzyć - ............................... marzec - ..............................
morze - ................................. lekarz - ................................
rowerzysta - ........................... pierze - ................................
2.Utwórz wyrazy pokrewne od podanych tak, aby zachodziła wymiana ,,ż” na: g, dz, h, z, ź, s
drużyna - .......................... potężny - ...........................
można - ............................ dróżka - ............................
mrożonka - ......................... maże - ...............................
3. Do podanych przymiotników dopisz wyrazy o znaczeniu przeciwnym używając słowa „nie”
dobry - ................................ ładny - .......................................
miły - .................................. mądry - .....................................
koleżeński - ......................... grzeczny - ...............................
4. Do podanych czasowników dopisz wyrazy o znaczeniu przeciwnym używając słowa „nie”
stał - ............................... malował - ......................................
pił - .....................
Paula-G1