technik.mechatronik_311[50]_o1.04_n.pdf

(583 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_mechatronik_311[50]_O1.04_n.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Jan Kowalczyk
Badanie obwodów elektrycznych prądu przemiennego
311[50].O1.04
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
0
282160184.001.png 282160184.002.png 282160184.003.png 282160184.004.png
Recenzenci:
dr inż. Stanisław Derlecki
mgr inż. Andrzej Rodak
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Janusz Figurski
Korekta:
mgr Joanna Iwanowska
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[50].O1.04 Badanie
obwodów elektrycznych prądu przemiennego zawartego w modułowym programie nauczania dla
zawodu technik mechatronik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
2. Wymaganiawstępne
3
3. Celekształcenia
5
4. Przykładowe scenariusze zajęć
6
5. Ćwiczenia
10
5.1. Podstawowe pojęcia dotyczące obwodów prądu przemiennego jednofazowego
10
5.1.1. Ćwiczenia
10
5.1.2. Sprawdzian postępów
12
5.2. Elementy pasywne R, L, C w obwodzie prądu sinusoidalnego
12
5.2.1. Ćwiczenia
12
5.2.2. Sprawdzian postępów
15
5.3. Obwody szeregowe i równoległe RLC
15
5.3.1. Ćwiczenia
15
5.3.2. Sprawdzian postępów
18
5.4. Elektromagnetyzm
18
5.4.1. Ćwiczenia
18
5.4.2. Sprawdzian postępów
20
5.5. Obwody magnetyczne
21
5.5.1. Ćwiczenia
21
5.5.2. Sprawdzian postępów
24
5.6. Układy trójfazowe
24
5.6.1. Ćwiczenia
24
5.6.2. Sprawdzian postępów
26
5.7. Pomiary wielkości charakteryzujących obwody prądu przemiennego jednofazowego
i trójfazowego
5.7.1. Ćwiczenia
26
5.7.2. Sprawdzian postępów
31
6. Ewaluacjaosiągnięć ucznia
32
7. Literatura
40
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. Wprowadzenie
4
26
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela , który będzie pomocny w prowadzeniu zajęć
dydaktycznych z obwodów elektrycznych prądu przemiennego w szkole kształcącej w zawodzie
technik mechatronik.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie uczeń powinien mieć już ukształtowane, aby
efektywnie korzystać z poradnika,
cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie uczeń ukształtuje podczas realizacji jednostki
modułowej,
przykładowe scenariusze zajęć prowadzonych metodami aktywizującymi uczniów,
ćwiczenia rachunkowe oraz ćwiczenia praktyczne ze wskazówkami do realizacji, zalecanymi
metodami nauczania-uczenia się oraz środkami dydaktycznymi,
propozycje narzędzi dla ewaluacji osiągnięć ucznia, przykładowe zadania do pomiaru
dydaktycznego,
wykaz literatury.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami ze szczególnym
uwzględnieniem aktywizujących metod nauczania. Formy organizacyjne pracy powinny być
zróżnicowane. Uczniowie powinni mieć okazje do pracy samodzielnej oraz zespołowej.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
wymieniać podstawowe wielkości fizyczne oraz ich jednostki miar w układzie SI,
przeliczać wielokrotności i podwielokrotności jednostek miar wielkości fizycznych,
posługiwać się podstawowymi pojęciami z chemii i fizyki w zakresie zjawisk związanych
z elektrycznością,
odczytywać i wykonywać wykresy funkcji,
rozwiązywać równania matematyczne, przekształcać wzory,
odczytywać rysunki techniczne,
stosować prawa elektrotechniki wykorzystywane w analizie obwodów prądu stałego,
wykonywać pomiary napięcia, prądu i innych wielkości w obwodach prądu stałego,
opisać wielkości wektorowe, skalarne oraz wykonać sumowanie wektorów,
obsługiwać komputer na poziomie podstawowym,
korzystać z różnych źródeł informacji.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin