metaplan_metoda_aktywizujaca.pdf

(22 KB) Pobierz
metaplan_metoda_aktywizujaca
METAPLAN - METODA AKTYWIZUJĄCA
METAPLAN – metoda dyskusji, która polega na tym, Ŝe w czasie debaty uczestnicy wspólnie
tworzą plakat będący graficznym skrótem tej debaty. Dyskusję metodą metaplanu moŜna
przeprowadzić w duŜej grupie lub w małych zespołach.
Elementy potrzebne do przeprowadzenia dyskusji metodą metaplanu:
- prostokątna tablica do której moŜna przypiąć arkusz papieru za pomocą szpilek
- papier szary, pakowy o wymiarach 145/122cm
- kartki w trzech jasnych kolorach o kształtach:
OWAL – zapisuje się na nim pomysły (które mogą być pogrupowane), problemy, pytania
KOŁO – do opisywania faktów, opisu istniejącego stanu, do tworzenia struktur – sieci
PROSTOKĄT- zapisuje się na nim wnioski i zadania końcowe
26424457.001.png
CHMURKA – zapisuje się na niej temat dyskusji
Zasady tworzenia plakatu:
Pole plakatu podzielone musi być na obszary:
Jak jest? – umieszcza się na kartkach w kształcie koła opis aktualnego stanu
Jak powinno być? – umieszcza się w prostokącie informacje o stanie idealnym
Dlaczego nie jest tak, jak powinno być? – umieszcza się na kartkach w kształcie owalu
informacje dotyczące przyczyn rozbieŜności między stanem aktualnym a idealnym
Wnioski – umieszcza się na kartkach w kształcie prostokąta myśli, które powinny posłuŜyć
jako bodziec do dalszego działania
Do arkusza papieru rozpiętego na tablicy przypina się na górze temat debaty, zapisany
duŜymi literami w „chmurce”. Powinien on być sformułowany w sposób jasny, jako zdanie
pytające, jako problem do rozwiązania. Uczestnicy spotkania będą zapisywać swoje myśli
w krótkiej formie równowaŜników zdań i przypinać kartki do arkusza. Następnie odbędzie się
faza prezentacji plakatów, które wymagają omówienia. Po skończonej naradzie wszystkie
kartki przykleja się do szarego papieru i tak powstały plakat moŜe słuŜyć do dalszych prac lub
być przechowywany jako efekt narady. WaŜną rzeczą jest, aby napisy na kartkach były
wyraźne i czytelne dla wszystkich. W tym celu naleŜy stosować grubo piszące pisaki, a ilość
słów ograniczyć do minimum, oddając tylko sens wypowiedzi.
Zalety metaplanu:
·
daje szerokie spojrzenie na problem
·
uczy współpracy
·
daje moŜliwość wypowiedzi kaŜdemu członkowi grupy
·
przygotowuje do pracy badawczej
·
wzbudza zainteresowanie i zaangaŜowanie kaŜdego członka grupy
·
przełamuje wewnętrzne opory
·
uczy wnioskowania i zwięzłego formułowania myśli
·
„wymusza” czytanie ze zrozumieniem
·
kształci umiejętność analizy i porządkowania informacji
·
kształci dokładność i staranność
·
uczy planowania
·
systematyzuje wiedzę
·
daje moŜliwość porównywania poglądów członków grupy ze wzorcem
·
uzupełnia wiadomości uczestników na zadany temat
·
zwiększa efektywność pracy
·
uczy odpowiedzialności
26424457.002.png
·
pozwala na wizualizację dyskusji
·
pozwala róŜnicować zadania dla grup
·
jako nowoczesna forma pracy budzi zainteresowanie
Zgłoś jeśli naruszono regulamin