ZASTOSOWANIE INSTRUMENTÓW MARKETINGU NA PRZYKŁADZIE.doc

(1080 KB) Pobierz
Praca Dyplomowa

ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH

IM. JANA KOCHANOWSKIEGO

W CZĘSTOCHOWIE

 

 

 

 

 

PRACA DYPLOMOWA

 

 

 

 

ZASTOSOWANIE INSTRUMENTÓW MARKETINGU NA PRZYKŁADZIE

MARKETU PRAKTIKER

 

 

 

 

 

 

 

 

Imię i nazwisko: Agnieszka Kapral

Promotor: mgr Małgorzata Jagiełło

 

 

 

 

 

 

 

CZĘSTOCHOWA 2004 R.

WSTĘP                                                                str. 3

 

ROZDZIAŁ 1.                                                     str. 4

 

HISTORIA MARKETU PRAKTIKER                                             str. 4

 

ROZDZIAŁ 2.                                                     str. 7

 

DEFINICJA I ISTOTA MARKETINGU                                    

 

2.1    Definicja marketingu                                                                                                 str. 7

2.1    Istota marketingu                                                                                                            str. 8                           

 

ROZDZIAŁ 3.                                                    str. 9

 

INSTRUMENTY MARKETINGU

 

3.1             Cena                                                                                             str. 10

3.2     Produkt                                                                                                                       str. 11

3.3     Promocja                                                                                                                          str. 14

3.4     Dystrybucja                                                                                                                          str. 17

 

ROZDZIAŁ 4.                                                                                                            str. 19

 

WYKORZYSTANIE INSTRUMENTÓW MARKETINGU PRZEZ MARKET PRAKTIKER

 

4.1             Zasady kształtowania cen                                                                                    str. 19

4.2     Asortyment produktów                                                                                                  str. 20

4.3     Akcje promocyjne                                                                                                                str. 24

4.4     Dystrybucja towarów                                                                                                  str. 25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

 

        Prezentowana praca obejmuje zagadnienia marketingu na przykładzie marketu Praktiker.

        Opracowanie to składa się z czterech rozdziałów.

Część pierwsza prezentuje historię marketu Praktiker w Polsce  i na świecie.

W rozdziale drugim zajmę się zdefiniowaniem  marketingu i jego istotą.

Rozdział trzeci przedstawia instrumenty marketingu, tj.:

 

·        cenę,

·        produkt,

·        promocję,

·        dystrybucję.

 

W rozdziale czwartym przedstawię wykorzystanie instrumentów marketingu przez market Praktiker.

W tej części omówię pokrótce:

 

·        zasady kształtowania cen,

·        asortyment produktów

·        akcje promocyjne,

·        dystrybucję towarów.

 

        Do napisania  Pracy Dyplomowej  na temat marketingu w markecie Praktiker skłoniło mnie to, że w klasie trzeciej i czwartej odbyłam miesięczne praktyki w tym markecie. Pozwoliło mi to na zapoznanie się z funkcjonowaniem tego marketu. Pokrótce chciałabym przedstawić w jaki sposób są wykorzystywane elementy marketingu w tym przedsiębiorstwie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ 1.

 

HISTORIA MARKETU PRAKTIKER.

        Praktiker to sieć sklepów, specjalizujących się w sprzedaży artykułów budowlanych, wyposażenia domów i ogrodów oraz produktów dla majsterkowiczów. W sklepach Praktiker jest 45 000 artykułów. W Praktikerze można znaleźć praktycznie wszystko, co jest niezbędne do domu i ogrodu..

Praktiker w Polsce.

       Pierwszy market budowlany w Polsce powstał w 1997 roku w Jankach pod Warszawą. Do chwili obecnej jest ich 16, w 14 miastach (2 markety znajdują się w Łodzi i 2 w Warszawie).
Sieć sklepów Praktiker zatrudnia około 1330 pracowników.
      

      Filozofią sieci Praktiker jest oferowanie doskonałego wyboru produktów po możliwie najniższych cenach. Wśród partnerów handlowych Praktikera znajdują się zarówno uznane firmy polskie (jak np.: Opoczno, czy Atlas), jak i zagraniczne (Bosch czy Henkel).
Oprócz bogatej oferty artykułów - sklepy Praktiker posiadają także szeroką ofertę serwisową i prowadzą sprzedaż ratalną.
       

       Praktiker należy do jednego z największych koncernów handlowych na świecie - METRO Group, zrzeszającego tak znane sieci sklepów, jak: Real, Media Markt, czy Makro Cash & Carry.
 

       Dzięki połączeniu najwyższej jakości oferowanych towarów i usług z ich szerokim wyborem i atrakcyjnymi cenami - koncern ten zyskał uznanie wśród Klientów na świecie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sieć sklepów Praktiker w Polsce.

 

 

Już od 25 lat w Europie!

Od ponad 25 lat Praktiker spełnia oczekiwania swoich Klientów w całej Europie!

 

 

1978               Otwarcie pierwszego marketu  budowlanego Praktiker.

 

1979               Po roku w Niemczech działa już 12 marketów Praktiker!

 

1991               Otwarcie pierwszego marketu w Atenach, w Grecji.

 

1997 W Jankach pod Warszawą zostaje otwarty pierwszy sklep Praktikera w 

Polsce. Kolejne sklepy powstały w pobliżu centrów handlowych dużych miast.Oferują doskonały wybór produktów i usług - dzięki czemu zyskały uznanie wśród swoich Klientów.

 

 

1998               Powstają pierwsze markety budowlane Praktiker na Węgrzech i w Turcji. Po dwudziestu latach od otwarcia pierwszego marketu w Niemczech, działa ich już 250.

 

2002 Kolejne otwarcie - tym razem Rumunia: pierwszy Praktiker w Bukareszcie.

 

2003 25 lat działalności Praktikera w Europie!

 

 

Dotychczas powstało 347 marketów Praktiker, w tym 295 w Niemczech, a w Polsce już 16! Ponadto na Węgrzech 13, w Grecji 7, w Turcji 7, w Austrii 5, w Luksemburgu 3 i w Rumunii 1. Jak widać, Praktiker DA RADĘ już w 8 krajach!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ 2.

 

DEFINICJA I ISTOTA MARKETINGU

 

 

 

2.1 Definicja marketingu

 

Marketing jest to zespół zintegrowanych działań i instrumentów związanych z badaniem i kształtowaniem rynku, mających na celu również kształtowanie produkcji, obrotu towarowego i usług z punktu widzenia potrzeb rynku.

Zadaniem marketingu jest optymalne satysfakcjonowanie nabywcy poprzez jak najpełniejsze zaspokajanie jego potrzeb, oczekiwań i preferencji.

W procesie gospodarczym działania marketingowe zlokalizowane są pomiędzy produkcją a konsumpcją, a więc w sferze wymiany lecz wkraczają zarówno w sferę produkcji, jak i konsumpcji.[1]

Rys. 1 Marketing-mix

 

 

2.2 Istota marketingu

 

              Nowoczesny marketing to marketing-mix. Jego istota polega na równoczesnym działaniu przy pomocy wszystkich będących do dyspozycji przedsiębiorstwa środków. Środki te, czyli instrumenty dziania, muszą być optymalnie i długofalowo, a więc planowo, skoordynowane we wzajemnie wzmacniający się (synergetyczny) system działania, dostosowany do warunków, w jakich przedsiębiorstwo funkcjonuje oraz do jego celów i możliwości. Słowo „system" należy szczególnie podkreślić, bowiem systemowe działanie jest podstawowym warunkiem efektywności marketingu. Do zasadniczych elementów marketingu-mix zalicza się:

 

·        asortyment i cechy jakościowe artykułów i usług, produkowanych w przedsiębiorstwie lub będących przedmiotem jego obrotów,

·        zakres rynku (jego segmentów), na którym przedsiębiorstwo działa

·        źródła nabywania towarów czy surowców, formy współpracy z dostawcami,

·        drogi zbytu, politykę rodzajów i rozmieszczenia (lokalizacji) sieci punktów sprzedaży,                                     

·        formy i metody sprzedaży, politykę usług posprzedażowych.

·        politykę cen i marż wraz z ewentualnym udzielaniem kredytów odbiorcom,                                             

·        szeroko rozumianą politykę aktywizacji sprzedaży,

·        szeroko rozumiany system organizacji przedsiębiorstw, dostosowany do wymogów marketingu (informacja, planowanie, organizowanie, kontrola).[2]

 

 

Konieczność marketingu w życiu gospodarczym wynika z faktu:

 

·        stałego wzrostu wymagań konsumentów co do jakości i użyteczności produktów i usług,

·        intensyfikacji zagranicznej i krajowej konkurencji,

·        ograniczeń w dostawach surowców i wzrostu kosztów ich pozyskania,

·        rozwoju elektroniki i technologii komputerowej. [3]

 

 

 

Rys. 2  System marketingowy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin