oryginal-wspomaganie-zarzadzania-projektami-informatycznymi-poradnik-dla-menedzerow_wspoza.pdf

(59998 KB) Pobierz
656442295 UNPDF
Wspomaganie zarzĴdzania
projektami informatycznymi.
Poradnik dla menedŃerw
ISBN: 978-83-246-0747-1
Format: B5, stron: 448
Kompletny przewodnik po procesie realizacji przedsiķwziķě informatycznych
¤ Poznaj skuteczne metody zarzĴdzania projektami
¤ Naucz siķ realistycznie planowaě przebieg przedsiķwziķě
¤ Zapewnij sukces wĀasnym projektom informatycznym
Czy potrafisz wskazaě udanĴ informatyzacjķ na wielkĴ skalķ? A nieudanĴ? Na pewno
w tym drugim przypadku przyszĀo Ci na myľl o wiele wiķcej organizacji. Z badaĺ
wynika, Ńe zaledwie 30 procent przedsiķwziķě informatycznych koĺczy siķ peĀnym
sukcesem, a pozostaĀa czķľě koĺczy siķ albo przekroczeniem terminu i budŃetu,
albo niepeĀnĴ realizacjĴ oczekiwanej funkcjonalnoľci, albo nawet caĀkowitym
niepowodzeniem i odstĴpieniem od realizacji. Co moŃesz zrobiě, aby Twoje projekty
znalazĀy siķ w tej pierwszej grupie?
Dziķki tej ksiĴŃce poznasz skuteczne i sprawdzone metody realizacji przedsiķwziķě
informatycznych. Dowiesz siķ, jakie sĴ najczķľciej spotykane przyczyny niepowodzeĺ
projektw oraz jak ich uniknĴě, a takŃe jakie zadania stojĴ przed kierownikiem projektu,
ktry chce sprawnie zarzĴdzaě realizacjĴ zadaĺ. Nauczysz siķ przeprowadzaě analizķ
potrzeb biznesowych oraz tworzyě budŃet i harmonogram prac, co zwiķkszy szansķ
na udane zakoĺczenie Twoich projektw. W poradniku omwiono m.in. nastķpujĴce
zagadnienia:
¤ Metodyki i metodologie prowadzenia projektw
¤ Zadania kierownika projektu
¤ Analiza strategii firmy i definiowanie wymagaĺ
¤ Szacowanie ryzyka oraz kosztw i zyskw
¤ Przygotowywanieharmonogramu
¤ ZarzĴdzanie projektem przy uŃyciu programu MS Project
¤ SĀownik specjalistycznych pojķě i skrtw
Nie pozwl, aby projekty wyrywaĀy Ci siķ spod kontroli
656442295.003.png 656442295.004.png 656442295.005.png 656442295.006.png 656442295.001.png 656442295.002.png
Spis treści
Wstęp .............................................................................................. 5
Rozdział 1. Ogólne informacje o projektach ...................................................... 15
1.1. Co to jest projekt? ..................................................................................................... 15
1.2. Przyczyny niepowodzeń wielu przedsięwzięć informatycznych ............................. 16
1.3. Zarządzanie projektem ............................................................................................. 18
1.4. Rola kierownika projektu ......................................................................................... 20
Rozdział 2. Na początku zawsze jest potrzeba ................................................... 27
2.1. Wprowadzenie do transformacji przedsiębiorstw .................................................... 27
2.2. Transformacja przedsiębiorstwa jako generator potrzeb biznesowych
(w tym informatyzacyjnych) .................................................................................... 29
2.3. Rola inżynierii systemowej i informacyjnej ............................................................. 61
2.4. Analiza strategii biznesu ........................................................................................... 67
2.5. Ocena ryzyka projektu ............................................................................................ 165
Rozdział 3. Budżetowanie i określenie efektywności projektu .......................... 173
3.1. Szacowanie kosztów ............................................................................................... 173
3.2. Analiza kosztów i oszczędności ............................................................................. 175
3.3. Przykład zastosowania MS Excel 2003 do kalkulacji kosztów
i transz płatności przedsięwzięcia informatycznego .............................................. 175
3.4. Ocena efektywności przedsięwzięcia (inwestycji) ................................................. 177
3.5. Prognozowanie ....................................................................................................... 192
3.6. Zastosowanie MS Excel do wyznaczania predykcji regresji
i prognozowania trendów ....................................................................................... 193
3.7. Zastosowanie MS Excel do programowania liniowego ......................................... 231
Rozdział 4. Harmonogramowanie projektu — narzędzia kierownika projektu
wspomagające zarządzanie przedsięwzięciami ............................... 239
4.1. Narzędzia informatyczne wspomagające zarządzanie projektami ......................... 241
4.2. MS Project narzędziem kierownika projektu ......................................................... 242
4.3. Definiowanie podstawowych informacji ................................................................ 246
Rozdział 5. Zarys metodyk stosowanych do zarządzania przedsięwzięciami
informatycznymi ........................................................................... 335
5.1. Skrócony słownik pojęć użytych w tym rozdziale ................................................. 336
5.2. Zarys metodyki (metodologii) projektowania strategii biznesu
Business Engineering firmy Computer Science Corporation
stosowanej do kompleksowej informatyzacji przedsiębiorstwa ............................. 337
5.3. Zarys metodyki zarządzania projektami PROMPT ................................................ 356
4
Wspomaganie zarządzania projektami informatycznymi. Poradnik dla menedżerów
5.4. Zarys metodyki PRINCE 2 ..................................................................................... 359
5.5. Zarys metodyki Enterprise Project Management (EPM) ....................................... 398
5.6. Informacja o metodyce Zarządzanie Cyklem Życia Projektu (PCM) .................... 405
Podsumowanie ............................................................................. 407
Dodatek A Słownik i użyte skróty .................................................................. 411
Dodatek B Literatura ..................................................................................... 419
Dodatek C Załącznik ..................................................................................... 427
Skorowidz .................................................................................... 431
Rozdział 3.
Budżetowanie
i określenie
efektywności projektu
3.1. Szacowanie kosztów
Na bardzo ogólnym poziomie koszty projektu są szacowane poprzez spojrzenie na
koszty robocizny i na pozycje niezwiązane z opłacaniem pracy. Koszt robocizny jest
ustalany na podstawie liczby godzin zatrudnienia każdej osoby przy projekcie i przemno-
żenia jej przez koszt jednej godziny pracy. W wielu przedsiębiorstwach przyjmowany
jest zerowy koszt robocizny pracowników własnych, ponieważ koszt ich zatrudnienia
jest już uwzględniony w budżecie właściwego działu. To nie oznacza jednak, że tych
kosztów nie ma. Jest to raczej założenie, że nie występują dodatkowe koszty roboci-
zny poza tymi, które już są płacone przez firmę. Jeżeli wyliczono przybliżony godzinowy
koszt przypadający na pracownika, to kwota ta może (lub nie) zawierać zysk. W niektó-
rych firmach zyski wypracowywane przez pracownika są dodawane do oszacowania
kosztów całego projektu. W innych ta pozycja nie jest uwzględniana w kosztach. Jeżeli
chce się włączyć zysk do kosztów, zazwyczaj jest on wyliczany jako stały procent
kosztów godzinowych. Jeżeli zatrudniono pracowników spoza firmy lub pracowników
konsultingowych, ich koszty zawsze muszą być obliczone i uwzględnione w budżecie.
Kierownik projektu musi ustalić, jakich osób spoza firmy będzie potrzebował oraz ich
godzinowe stawki. Następnie należy pomnożyć te czynniki, by otrzymać koszt całkowity
na osobę. Przed zawarciem umowy nikt nie jest pewny, ile wynosi rzeczywisty koszt
zatrudnienia jakiejś osoby z zewnątrz. W celu oszacowania tych kosztów powinno się
przyjąć najczęściej stosowane stawki w przypadku zatrudniania takich osób. Na przykład
może to być standardowy koszt roboczogodziny dla pracowników, kontrahentów księgo-
wych lub programistów. Jeżeli na tym etapie nie wiadomo, czy projekt będzie wymagał
zatrudnienia osób spoza firmy, można sporządzić podstawowe założenia dotyczące ekipy
i udokumentować je.
174
Wspomaganie zarządzania projektami informatycznymi. Poradnik dla menedżerów
Koszty niezwiązane z robocizną obejmują wszelkie koszty niełączące się bezpośrednio
z wynagrodzeniem i kosztami kontrahenta. (Mogą to być też pośrednie pozycje, takie
jak podróże czy szkolenia). Te koszty zawierają:
sprzęt komputerowy i oprogramowanie;
wydatki związane z podróżami, konferencjami;
szkolenia;
integrację zespołu;
udogodnienia;
wyposażenie;
materiały i dostawy;
transport itp.
Oszacowaniu podlegają koszty stałe i zmienne projektu. Koszty zmienne to takie, które
zmieniają się w zależności od tego, ile jednostek nakładu będzie zużytych. Oczywistym
kosztem zmiennym projektu są kontrakty pracy oraz, w mniejszym stopniu, robocizna
pracowników wewnętrznych. Im więcej roboczogodzin potrzeba na realizację zadania
przez kontrahenta lub konsultanta, tym większy będzie koszt dla projektu. Koszty często
zależą także od własnych określonych zasobów ludzkich. Koszt pracownika własnego
może wynosić 50 zł na godzinę (plus zyski), podczas kiedy koszt podobnego rodzaju
pracownika kontraktowego może wynieść 90 zł na godzinę.
Koszty stałe to takie, które są niezmienne dla projektu bez względu na użyte zasoby.
Na przykład w przypadku budowy domu koszt budulca i betonu będzie ustalony, jak
tylko zostanie uzgodniony projekt techniczny. Jeżeli część projektu zostanie zlecona
stronie trzeciej za ustaloną cenę, staje się ona także kosztem stałym (niezależnie czy
projekt trwa dłużej czy krócej, niż jest to przewidziane, jego koszt nie może przekroczyć
ustalonych kosztów stałych).
Nigdy nie pozna się wszystkich szczegółów projektu przed jego rozpoczęciem. Dlatego
ważne jest, aby dokumentować wszystkie założenia, które zostały przyjęte podczas
szacowania kosztów.
Na rynku dostępnych jest już wiele narzędzi wspomagających pracę kierownika projektu.
O ile narzędzia te ułatwiają w znacznym stopniu szacowanie kosztów robocizny i materia-
łów potrzebnych do realizacji przedsięwzięcia, o tyle ich funkcjonalność w zakresie
rozliczeń finansowych jest niedostateczna. Nie są one w stanie sprostać wszystkim
potrzebom kierownika projektu, szczególnie w aspekcie kontroli finansów przedsię-
wzięcia i analizy trendów. Poza obliczeniem i śledzeniem kosztów kierownik projektu
musi obserwować realizację umów z wykonawcami zewnętrznymi, terminowość pozyski-
wania funduszy od inwestorów oraz terminowość płatności, czyli musi bezbłędnie rozli-
czać się z budżetu, którym dysponuje. W tym zakresie arkusz kalkulacyjny nadal pozo-
staje niezbędnym i podstawowym narzędziem kierownika projektu.
Różne są formy finansowania przedsięwzięć. Zależą one od wielkości firmy, rodzaju
jej działalności, wielkości projektu, rodzaju przedsięwzięcia i wielu innych czynników.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin