Podstawy Zarządzania wykład 6
Temat: ZARZĄDZANIE.
Zarządzanie, to:
1. Proces stałej koordynacji i integracji działań podejmowanych wobec zasobów organizacji
2. Proces pozyskiwania, rozmieszczania i wykorzystywania różnorodnych zasobów, mający doprowadzić organizację do osiągnięcia założonych celów
3. Proces zarządzania-zespół powtarzalnych czynności wymagający: planowania, organizowania, motywowania, kontrolowania.
Związek między funkcjami zarządzania i funkcjami rzeczowymi:
Funkcje rzeczowe :
- zaopatrzenie
- produkcja
- sprzedaż
Funkcje zarządzania :
- planowanie
- organizowanie
- motywowanie
- kontrolowanie
Ogólny model zarządzania strategicznego.
Strategia - określenie podstawowych, długofalowych celów przedsiębiorstwa oraz przyjęcie takich kierunków działania i takiej alokacji zasobów, które są niezbędne do osiągnięcia tych celów (Chandler, 1963).
Planowanie (podstawowa funkcja zarządzania)
Analiza strategiczna (środowisko, kultura i oczekiwania grup interesu, zasobu i możliwości strategiczne) Wdrażanie Strategii (planowanie i alokacja zasobów, struktura organizacyjna, zarządzanie strategią) Wyrób strategiczny (rozpoznanie opcji, oszacowanie opcji, selekcja strategii)
Planowanie – to świadomy i sformalizowany proces oparty na wybranej metodzie, który wymaga:
- wyznaczenia celów organizacyjnych
- określenia środków i sposobów ich osiągnięcia
Proces tworzenia każdej organizacji rozpoczyna się również od planowania, które:
- sformalizowane - przebiega wg ściśle określonych zasad, a kończy się opracowaniem planu w formie dokumentu
- heurystyczne - stosuje się różne kryteria selekcji informacji i podejmowania decyzji oraz korzystania z metod pozwalających na uzyskanie nowych rozwiązań
- adaptacyjne - proces jednorazowy, ale wielostopniowy i powtarzalny
- złożone i kosztowne - wymaga badań
Parametry planu :
- pole planu - liczba dziedzin, problemów, jednostek organizacyjnych objętych planem
- zakres planu - liczba zmiennych objętych planem.
- intensywność planu - stosunek liczby celów wyznaczonych do liczby celów osiągniętych w trakcie realizacji planu.
Planowanie jest procesem sekwencyjnym; zawiera cztery etapy:
1 Diagnoza
2 Określenie możliwych sposobów postępowania
3 Ocena poszczególnych rozwiązań
4 Wybór jednego rozwiązania
Kryteria procesu planowania:
Okres planistyczny
Rodzaj funkcji planowania
Stopień ważności problemów
- krótkookresowe (< 1 rok)
- średniookresowe ( 1 -3 lat)
- długookresowe ( >3 lat)
-sprzedaży
- produkcji lub świadczenie
usług
- zakupów i zaopatrzenia
- zatrudnienia
- kosztów i finansów
- działalności B+R(badanie +
rozwój)
- planowanie strategiczne
- planowanie taktyczne
(strukturalne)
- planowanie operacyjne
Planowanie strategiczne - określa najważniejsze cele przedsiębiorstwa oraz niezbędne do ich osiągnięcia zasoby, środki, metody.
Typowe rodzaje strategii:
- defensywna - zakłada przetrwanie i minimalizację strat przedsiębiorstwa
- zachowawcza - oczekiwanie na sprzyjające warunki działania
- naprawcza - zmierza do reorganizacji przedsiębiorstwa i ochrony przed zakłóceniami
- rozwojowa - polega na ekspansywności przedsiębiorstwa przez np: zdobywanie nowych rynków, dywersyfikację produkcji, inwestowanie.
Przygotowanie planów strategicznych wymaga identyfikacji, analizy i hierarchizacji dla:
- szans i zagrożeń otoczenia
- silnych i słabych stron organizacji (atuty, słabości, szanse, zagrożenia), techniak KCS (kluczowych czynników sukcesu), która bazuje na zasadzie V. Pareto (za 80% efektów odpowiada tylko 20% działań)
- jakości kadry menedżerskiej.
Planowanie taktyczne – zw. ściśle z planowaniem strategicznym. Jego funkcją jest przystosowanie struktury organizacyjnej do realizacji założonych celów strategicznych.
Planowanie operacyjne – dotyczy bieżącej działalności przedsiębiorstwa i ma charakter krótkookresowy. Jego zadaniem jest zapewnienie najlepszego wykorzystania zasobów organizacji oraz wysokiego poziomu jakości wytwarzanych dóbr i świadczonych usług
System planowania w organizacji:
1. planowanie strategiczne
2. planowanie taktyczne
3. cele organizacyjne
4. wyniki
5. kontrola
6. planowanie operacyjne
Planowanie operacyjne obejmuje wszystkie obszary organizacji; dzieli się na:
- plany procesów realnych (plany produkcji, zapotrzebowania, zatrudnienia)
- plany procesów finansowych.
Etapy planowania operacyjnego:
- ustalenie hierarchii celów
- podział odpowiedzialności
- określenie warunków i środków niezbędnych do realizacji zadań
- ustalenie programu pracy.
Metody planowania:
- scenariuszowe
- symulacyjne
- wykresy Gautta, wykres zaawansowania prac (harmonogram),który umożliwia porównanie
planowanego i rzeczywistego przebiegu czasu
- planowanie sieciowe, metody CPM, CPA, PERT
PERT: a - ocena optymistyczna; m-ocena najbardziej prawdopodobna;
b- ocena pesymistyczna; te=a-4m=b/6
G.O.W.- gospodarka oparta na wiedzy
Cykl organizatorski:
(H. Le Chatelier 1850-1936, francuski naukowiec, fizyk, chemik, obserwator dziłania twórcy naukowego zarządzania F. Taylora)
Metoda diagnostyczna- zwana podejściem opisowym, ulepszającym lub metodą analityczną.
Metoda prognostyczna – zwana podejściem funkcjonalno-wzorującym lub metodą syntetyczną (w odniesieniu do projektowania produktów podejście funkcjonalne, nazwano analizą wartości Value Analysis, twórca L. Miles w 1947 roku.)
Orzeszek_T