wykład 6.doc

(42 KB) Pobierz
Podstawy Zarządzania wykład 6

Podstawy Zarządzania wykład 6

 

Temat: ZARZĄDZANIE.

 

Zarządzanie, to:

 

1. Proces stałej koordynacji i integracji działań podejmowanych wobec zasobów organizacji

2. Proces pozyskiwania, rozmieszczania i wykorzystywania różnorodnych zasobów, mający doprowadzić organizację do osiągnięcia założonych celów

3. Proces zarządzania-zespół powtarzalnych czynności wymagający: planowania, organizowania, motywowania, kontrolowania.

 

Związek między funkcjami zarządzania i funkcjami rzeczowymi:

 

Funkcje rzeczowe :

- zaopatrzenie

- produkcja

- sprzedaż

Funkcje zarządzania :

- planowanie

- organizowanie

- motywowanie

- kontrolowanie

 

Ogólny model zarządzania strategicznego.

 

Strategia - określenie podstawowych, długofalowych celów przedsiębiorstwa oraz przyjęcie takich kierunków działania i takiej alokacji zasobów, które są niezbędne do osiągnięcia tych celów (Chandler, 1963).

 

Planowanie (podstawowa funkcja zarządzania)

 





Analiza strategiczna (środowisko, kultura i oczekiwania grup interesu, zasobu i możliwości strategiczne)                            Wdrażanie Strategii (planowanie i alokacja zasobów, struktura organizacyjna, zarządzanie strategią)                  Wyrób strategiczny (rozpoznanie opcji, oszacowanie opcji, selekcja strategii)

 

Planowanie to świadomy i sformalizowany proces oparty na wybranej metodzie, który wymaga:

- wyznaczenia celów organizacyjnych

- określenia środków i sposobów ich osiągnięcia

 



Proces tworzenia każdej organizacji rozpoczyna się również od planowania, które:

- sformalizowane - przebiega wg ściśle określonych zasad, a kończy się opracowaniem planu w formie dokumentu

- heurystyczne - stosuje się różne kryteria selekcji informacji i podejmowania decyzji oraz korzystania z metod pozwalających na uzyskanie nowych rozwiązań

- adaptacyjne - proces jednorazowy, ale wielostopniowy i powtarzalny

- złożone i kosztowne - wymaga badań

 

Parametry planu :

 

- pole planu - liczba dziedzin, problemów, jednostek organizacyjnych objętych planem

- zakres planu - liczba zmiennych objętych planem.

- intensywność planu - stosunek liczby celów wyznaczonych do liczby celów osiągniętych w trakcie realizacji planu.

 

Planowanie jest procesem sekwencyjnym; zawiera cztery etapy:

1 Diagnoza

2 Określenie możliwych sposobów postępowania

3 Ocena poszczególnych rozwiązań

4 Wybór jednego rozwiązania

 

Kryteria procesu planowania:

 

Okres planistyczny

Rodzaj funkcji planowania

Stopień ważności problemów

- krótkookresowe (< 1 rok)

- średniookresowe ( 1 -3 lat)

- długookresowe ( >3 lat)

 

-sprzedaży

- produkcji lub świadczenie

  usług

- zakupów i zaopatrzenia

- zatrudnienia

- kosztów i finansów

- działalności B+R(badanie +

   rozwój)

- planowanie strategiczne

- planowanie taktyczne

  (strukturalne)

- planowanie operacyjne

 

Planowanie strategiczne - określa najważniejsze cele przedsiębiorstwa oraz niezbędne do ich osiągnięcia zasoby, środki, metody.

 

Typowe rodzaje strategii:

 

- defensywna - zakłada przetrwanie i minimalizację strat przedsiębiorstwa

- zachowawcza - oczekiwanie na sprzyjające warunki działania

- naprawcza - zmierza do reorganizacji przedsiębiorstwa i ochrony przed zakłóceniami

- rozwojowa - polega na ekspansywności przedsiębiorstwa przez np: zdobywanie nowych rynków, dywersyfikację produkcji, inwestowanie.

 

Przygotowanie planów strategicznych wymaga identyfikacji, analizy i hierarchizacji dla:

 

- szans i zagrożeń otoczenia

- silnych i słabych stron organizacji (atuty, słabości, szanse, zagrożenia), techniak KCS (kluczowych czynników sukcesu), która bazuje na zasadzie V. Pareto (za 80% efektów odpowiada tylko 20% działań)

- jakości kadry menedżerskiej.

 

Planowanie taktyczne – zw. ściśle z planowaniem strategicznym. Jego funkcją jest przystosowanie struktury organizacyjnej do realizacji założonych celów strategicznych.

 

Planowanie operacyjne – dotyczy bieżącej działalności przedsiębiorstwa i ma charakter krótkookresowy. Jego zadaniem jest zapewnienie najlepszego wykorzystania zasobów organizacji oraz wysokiego poziomu jakości wytwarzanych dóbr i świadczonych usług

 

System planowania w organizacji:

1.      planowanie strategiczne

2.      planowanie taktyczne

3.      cele organizacyjne

4.      wyniki

5.      kontrola

6.      planowanie operacyjne

 

Planowanie operacyjne obejmuje wszystkie obszary organizacji; dzieli się na:

- plany procesów realnych (plany produkcji, zapotrzebowania, zatrudnienia)

- plany procesów finansowych.

 

Etapy planowania operacyjnego:

- ustalenie hierarchii celów

- podział odpowiedzialności

- określenie warunków i środków niezbędnych do realizacji zadań

- ustalenie programu pracy.

 

 

Metody planowania:

- scenariuszowe

- symulacyjne

- wykresy Gautta, wykres zaawansowania prac (harmonogram),który umożliwia porównanie  

  planowanego i rzeczywistego przebiegu czasu

- planowanie sieciowe, metody CPM, CPA, PERT

  PERT: a - ocena optymistyczna; m-ocena najbardziej prawdopodobna;

            b- ocena pesymistyczna; te=a-4m=b/6

G.O.W.- gospodarka oparta na wiedzy

 

Cykl organizatorski:

(H. Le Chatelier 1850-1936, francuski naukowiec, fizyk, chemik, obserwator dziłania twórcy naukowego zarządzania F. Taylora)

 

Metoda diagnostyczna- zwana podejściem opisowym, ulepszającym lub metodą analityczną.

Metoda prognostyczna – zwana podejściem funkcjonalno-wzorującym lub metodą syntetyczną (w odniesieniu do projektowania produktów podejście funkcjonalne, nazwano analizą wartości Value Analysis, twórca L. Miles w 1947 roku.)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin